استانی 06 اسفند 1397 - 5 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

آغاز فاز ۳ پروژه کنسانتره در معدن مس سونگون/دشمنان از تحریم‌های اقتصادی ناامید خواهند شد /سطح برخورداری شهرستان ورزقان باید از سطح میانگین استانی بالاتر باشد

رضا علیزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری آوای ورزقان اظهار داشت؛ علی رغم اینکه مشکلات اقتصادی در بخش‌های مختلف در کشور وجود دارد ولی به لطف خدا در شهرستان ورزقان با همکاری و همراهی مسوولان و مردم و وحدتی که در سطح شهرستان داریم در زمینه توسعه شهرستان در تمامی حوزه‌ها (عمرانی ، اقتصادی ، معدنی ، سیاسی ، صنعتی ،فرهنگی…) گام‌های رو به جلو و پیشرفت‌‌های خوبی داشته‌ایم.

وی در ادامه به توسعه روستایی اشاره کرد و افزود: در بخش عمران روستایی کارهای تاریخی در شهرستان انجام شده است و مردم به خوبی این توسعه را احساس می‌کنند ، در احداث بزرگراه خواجه- ورزقان نیز اتفاقات خوبی افتاده است و قطعات دیگر این پروژه به مناقصه گذاشته شده است که به زودی عملیات اجرایی شروع خواهد شد.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس گفت: در بحث طرح‌های توسعه مجتمع مس سونگون بعد از کلی فعالیت و تلاش دسته جمعی ما شاهد شکستن قفل این طرح ها شدیم که شامل پروژه ذوب ، اسید ، پالایش و دیگر کارخانجات این حوزه است، قرارداد این پروژه‌ها با شرکت چینی بسته شده بود اما بعد از گذشت ۷ ماه متاسفانه پیرو مشکلات اقتصادی که کشور درگیر آن است، یک سری موانعی به وجود آمدند که اخیرا راهکارهایی برای آن پیدا کرده‌ایم و امیدواریم ادامه پروژه ها کلید بخورد،با عملیاتی شدن این طرح‌ها زمینه اشتغال جوانان بیش از پیش فراهم خواهد شد.

وی افزود: شهرک پایین دستی مس نیز در محدود روستای علی بیگ کندی شهرستان ورزقان کلنگ‌زنی شده است که در مرحله تملک است و بعد از تملک بلافاصله مراحل دیگر احداث شهرک شروع خواهد شد.

علیزاده؛ به پروژه مهم آبرسانی به ۶۵ روستا و شهر ورزقان اشاره کرد و گفت: در بخش آب شرب شهرستان ورزقان هم از نظر کیفت و هم از نظر کمیت مشکلات زیادی داریم، این طرح که با همکاری شرکت مس در حال انجام است و با تلاش‌هایی که انجام یافته، خوشبختانه اعتبارات اجرایی این طرح در وزارت نیرو کد خورده و به عنوان پروژه ملی شناخته می‌شود، با اتمام این پروژه که بخشی بزرگی از کارهای اجرایی آن توسط شرکت مس انجام یافته برای همیشه مشکل کمبود آب شرب بهداشتی در سطح شهرستان ورزقان حل و برطرف خواهد شد.

نماینده ورزقان و خاروانا افزود: پروژه فاز ۳ کنسانتره در معدن مس سونگون که تعطیل شده بود، الان شروع شده است، این پروژه که برای احداث کارخانه ذوب ضروری است، به پیمانکار واگذار شده و احتمالا احداث کارخانه توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا انجام شود که تخصص‌های لازم در این زمینه را دارند.

علیزاده، به هجمه‌های دشمنان علیه جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: از روزی که انقلاب اسلامی پیروز شده فشارهای سیاسی و اقتصادی بوده و الان نیز وجود دارد، امروز دشمنان در خیلی از حوزه‌ها مانند حوزه نطامی ناامید شده و روی آوردند به فشارهای اقتصادی علیه ایران، ولی به حول قوه الهی اولا خدا پشتیبان ملت ایران است و دوم کشور ما ظرفیت فراوانی دارد که می‌توانیم در برابر این فشارها دوام بیاوریم و قطعا” دشمنان از تحریم‌های اقتصادی هم ناامید خواهند شد.

نایب رئیس کمسیون صنایع گفت: در شهرستان ورزقان علی‌رغم فعالیت‌های گسترده‌ای که در یک سال اخیر انجام گرفته و به اندازه ۱۰ تا ۲۰ سال گذشته در روستاهای مختلف کار عمرانی انجام شده است اما همچنان چهره شهرستان محروم است و برخوردای در اکثر حوزه‌ها هنوز به حد قابل قبول نرسیده است.
وی افزود: علیرغم وجود ظرفیت‌های بالای انسانی و خدادادی در حوزه‌های معدنی، گردشگری ، کشاورزی ، جنگل، گردشگری و دامپروری در این شهرستان، به دلیل فراهم نبودن برخی زیرساخت‌ها این استعدادها در اکثر موارد از قوه به فعل تبدیل نشده‌اند که الحمدالله این اتفاق در شهرستان به تدریج در حال وقوع است.

نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس با اشاره به اینکه درصد برخورداری در شهرستان ورزقان در برخی حوزه‌ها از میانگین استانی پایین‌تر است،گفت: این به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید سطح برخورداری در این شهرستان با توجه به ظرفیت‌های موجود از میانگین استانی بالاتر نیز باشد که این روند در آینده‌ای نه چندان دور اتفاق خواهد افتاد.

علیزاده گفت: در روستاهای شهرستان ورزقان علاوه برآن که مهاجرت کم شده است، مهاجرت معکوس نیز اتفاق افتاده و بسیاری از روستاهای که خالی از سکنه بودند امروز آباد شده‌اند و زندگی در آنها در جریان است.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *