استانی 10 مرداد 1398 - 5 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

سد حاجیلار به بهره برداری رسید/ یک گام دیگر برای توسعه منطقه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آوای ورزقان عصر امروز خاکی حاجیلار در شهرستان ورزقان با حضور وزیر نیرو امام جمعه، فرماندار و نماینده شهرستان ورزقان و مدیران کل آبفا، آب منطقه‌ای و برق استان و عموم مردم منطقه به بهره برداری رسید.

سد مخزنی «حاجیلار» پشت رودخانه ای به همین نام از سرشاخه های رودخانه ارس در مدت ۱۰ سال ساخته شده و مساحت حوضه آبریز تا محل سد ۵۳۶ کیلومترمربع است که در ۱۳۵ کیلومتری شمال تبریز و ۵۰ کیلومتری شمال غربی ورزقان و ۲ کیلومتری روستای «قره قیه» قرار دارد.

سد مخزنی حاجیلار چای سد خاکی با هسته «ناتراوای رسی» و حجم مخزن با ظرفیت ۴۸.۹ میلیون مترمکعب است که ساخت آن از سال ۱۳۸۸ آغاز شده است.

ارتفاع تاج سد از پی ۹۵ متر و از بستر رودخانه ۷۱ متر بوده و با طول و عرض به ترتیب ۲۵۶ و ۱۰ متر می باشد و تراز تاج سد ۱۰۵۲ متر از سطح آب های آزاد و حجم کل خاکریزی بدنه سد ۲ میلیون مترمکعب است.

عمده ویژگی سد حاجیلار مصارف صنعتی بوده که با ظرفیت موجود موجب بهره وری بالایی برای صنعت منطقه خواهد شد و ۱۰ میلیون مترمکعب در سطح ۱۰۰۰ هکتار از اراضی دیم زار کم بازده را سیراب می کند.

تامین سالانه سه میلیون مترمکعب آب برای شرب، بهداشتی و کشاورزی شهرستان ورزقان و روستاهای اطراف، تامین نیازهای آبی حقابه بران و محیط زیست (۵.۷) میلیون مترمکعب، کنترل سیلاب، جاذبه های گردشگری و اشتغال زایی در منطقه از دیگر مزایا و ویژگی های سدحاجیلار چای ورزقان است.

انتهای پیام/

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *