استانی 30 دی 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

بی مهری به استانی که شش بازیکن ملی پوش دارد، انصاف نیست/ والیبال در لیگ جهانی چهارم شد، ما در جهان سوم شدیم!

به گزارش آوای ورزقان به نقل ازآناج؛چندسالی هست رشته ورزشی نوپایی وارد چرخه ورزشی کشورمان شده است که این ورزش بااینکه چند سالی هست وارد کشورمان شده است ولی رشد قابل ملاحظه ای داشته است که این رشته ورزشی به اسم کبدی مشهور شده است.

کَبَدی یا زو یک بازی با اصل هندی است که در ایران هم رواج دارد.سال ۱۳۸۱ برای نخستین بار مسابقات قهرمانی این بازی برای مردان در سطح آسیا برگزار شد.این بازی در گیلان شیرین‌دودو و در خراسان، گلستان و مازندران زو و خوزستانی اش تی تی ودرسیستان و بلوچستان کبدی نامیده می‌شود.کبدی از مسابقات آسیایی سال ۱۹۸۲ به صورت نمایشی وپس از آن جزء مسابقات رسمی بازیهای آسیایی قرار گرفت.تشکیلات این رشته ورزشی از سال ۱۳۷۵ با عنوان انجمن کبدی (فدراسیون ورزشهای همگانی) شروع به فعالیت نمودوبرای اولین بار در سال ۱۳۸۱ در مسابقات قهرمانی آسیا-مردان-شرکت وبه مقام سوم این دوره از مسابقات نائل آمدودرسال ۸۲ موفق به کسب مقام اول آسیا در رده جوانان وبزرگسالان ودرسال ۸۳ با کسب نایب قهرمانی جهان مدالهای پرارزشی رابه ارمغان آوردوباتوجه به ضرورت وصلاحدید مسئولان محترم سازمان تربیت بدنی در تاریخ ۸/۴/۸۴ باتشکیل مجمع عمومی تحت عنوان فدراسیون کبدی جمهوری اسلامی ایران عملاً شروع به فعالیت نمود. در سال ۱۳۸۹ تیم ملی ایران در بازیهای المپیک آسیایی نیز مقام دوم آسیا را کسب نمود. ورزش کبدی اصالتاً یک رشته هندی الاصل می‌باشد ودر بازیهای المپیک سال ۱۹۳۶ به عنوان یک رشته نمایشی در المپیک برلین به نمایش درآمد. همچنین رشته کبدی در بازیهای آسیایی چین ۱۹۹۰ گنجانده شد واز همان زمان به عنوان یکی از رشته‌های رسمی بازیهای آسیایی در برنامه بازی‌ها وجود داشته‌است.

کبدی همان ورزش «زو» ایرانی است. اصل و منشأ این بازی بومی و محلی بوده است. این بازی در تمام نقاط ایران انجام می شود. در گیلان به این بازی «شیرین دودو»، در خراسان، گلستان و مازندران «زو» و در خوزستان «اش تی تی» و در سیستان و بلوچستان «کبدی» یا همان «کی بودی» می گویند که ترکیبی از کشتی و راگبی است. بازی کبدی در داخل سالن (تاتامی)، در زمین خاکی و چمن انجام می شود ولی بازی های بین المللی و رسمی باید بر روی تاتامی انجام شود که اندازه های ۱۰* ۱۲/۵ برای مردان و ۸ * ۱۱ برای بانوان است. در این بازی ۱۲ بازیکن، ۷ نفر در زمین و ۵ نفر ذخیره شرکت دارند. این بازی گروهی در دو نیمه ۲۰ دقیقه ای برای مردان و ۱۵ دقیقه ای برای بانوان با ۵دقیقه استراحت بین نیمه انجام می شود. مهاجمان دوتیم در حالی که به طور مرتب کلمه «کبد ی کبدی» را تکرار می کنند با انجام حرکات حمله و دفاع و جابه جایی سعی می کنند با لمس یا گرفتن یار تیم مقابل بتوانند به بالاترین امتیاز دست یابند. تعویض در این بازی محدودیت ندارد. در صورت تساوی دو تیم در وقت قانونی، پنج حمله از سوی دو تیم انجام می شود و اگر باز هم مساوی شدند، حمله یک به یک پیگیری می شود. در طول بازی باید کلمه کبدی با صدای بلند و واضح از سوی بازیکن مهاجم تکرار شود. بطوری که قطع کردن کلمه (کبدی کبدی) یا نفس گیری در بازی به معنی قطع کردن محسوب می شود و مهاجم باید تا زمان برگشت به زمین خود آن را بگوید. نحوه کسب امتیاز هم بدین صورت است که اگر مهاجم با حریف یا حریف با مهاجم تماس پیدا کند و مهاجم به زمین خود برگردد، امتیاز کسب می شود. ولی اگر حریفان مهاجم رانگه دارند و در زمین خود متوقف کنند و اجازه رسیدن مهاجم به زمین خودش را ندهند مهاجم یک امتیاز از دست می دهد. بازی کبدی دارای خطوطی در زمین و قوانینی خاص است که در طول بازی باید رعایت شود. ورزش کبدی کاری کاملاً گروهی است و هماهنگی، سرعت عمل، چابکی و هوش سرشاری را می طلبد کسانی که در رشته ریاضی موفق هستند در این ورزش گروهی نیز دارای موفقیت بسیاری بوده اند و اعضای تیم ملی اکثراً دارای تحصیلات دانشگاهی و یا ریاضی خوبی هستند. اگر در این ورزش کارگروهی صورت نگیرد به هیچ طریقی موفقیت کسب نمی شود.

این رشته ورزشی آنچنان رشد داشته است که در مسابقات آسیایی و جهانی صاحب عناوین باارزشی همچون نائب قهرمانی مسابقات جهانی و چند ماه گذشته در مسابقات آسیایی اینچئون بادرخشش چشمگیری تونستند مدال نقره این مسابقات را ازآن خودکنند.

استان آذربایجان شرقی نیز در این رشته قهرمانان نامی دارد که در موفقیت این رشته در سطح بین المللی نقش بسزایی داشته اند،این بهانه شد تا ما با این جوانان قهرمان گفتگویی داشته باشیم که در ادامه می خوانید.

در ابتدا با معرفی کوتاه مهمانانمان این گفتگو را آغاز میکنیم:

حمید زیرکی ۲۵ ساله،احدمتینی ۲۵ ساله و بهنام خبازی ۲۶ ساله وهرسه این ها در رشته سرکل کبدی در تیم ملی سرکل کبدی فعالیت دارند.

به نمایندگی از این سه نفر با حمید زیرکی هم صحبت می شویم و سوال اول خود را این چنین می پرسیم که ورزش کبدی را برای مخاطبان آناج توضیح دهند که چگونه ورزشی است قدمت این ورزش از کی و از کجاشروع شده است؟

ورزش کبدی در اصل یک ورزش اصیل هندی می باشد،همانطور که ورزش زورخانه ای ورزش اصیل ایرانی ها می باشد،زمانی که مغول به ایران حمله می کرد برای اینکه ایرانی ها اقلام جنگی نداشتند و به همین علت باهم درگیر می شدند.

این رشته ورزشی شرایط بازیش طوریست که ۴نفر حمله و۱ نفر مبارز می باشد که ازآن ۴ نفر یکی را برای مبارزه دعوت می کند،در حقیقت این مبارزه یک به یک می باشد و البته این نوع بازی در کبدی چمنی یا همون سرکل کبدی مورد استفاده قرار می گیرد،این رشته ورزشی ادغام شده کشتی و راگبی می باشد و این ورزش در سطح جهانی حالا به عنوان یک رشته ورزشی مطرح محسوب می شود و  صحبت هایی نیز شنیده می شود که این ورزش در المپیک لندن یکی از رشته های ورزشی مسابقات محسوب می شود.

قوانین بازی سرکل کبدی چگونست؟

این بازی در دو تیم ۲۰ دقیقه ای برگزار می شود،زمین مسابقه این بازی دایره ای شکل به قطر۴۲ متر است که از وسط به دو نیم دایره تقسیم می شود،۱۱ نفر داخل زمین حضور دارند و سه نفر ذخیره،که از این ۱۱ نفری که داخل زمین هستند ۶ نفر مهاجم و ۵ نفر مدافع هستند و یک مربی یک کمک مربی و یک سرپرست بازیکنان را همراهی می کنند.

از چه تاریخی این ورزش وارد ایران شد؟

ورزش کبدی قبلا انجمن بود و از سال ۷۶ به عنوان فدراسیون کبدی کارش رو ادامه داد و از همون سال عناوین خوبی را کسب کردند برای اولین بار دومی مسابقات گوانژو هم درقسمت بانوان وهم درقسمت آقایان را کسب کردند،تیم والیبال در لیگ جهانی چهارم شد و ما در جهان سوم شدیم که برای اولین بار در این مسابقات شرکت کرده بودیم.

حرف اول در رشته کبدی را الان کدام کشور می زند؟

حرف اول را هند و پاکستان و امسال ایران جزو مدعیان خواهد بود،زمانی که ما با هند بازی داشتیم تمامی تیم ها بازی ما را نگاه می کردند که در صفخات اجتماعی همه از بازی ایران هند می گفتند و بعد آن که با آمریکا بازی کردیم که این بازی را Great game بازی بزرگ نامیدندکه این دیدار را با یک اختلاف پیروز شدیم.

از اوضاع لیگ کبدی بگویید در چه سطحی و چگونه برگزار می شود؟

در اردیبهشت در لیگ جهانی شرکت خواهیم کرد که ۸ کشور در این مسابقات شرکت خواهند کرد که اروپایی ها نسبت به آسایی ها بیشتر استقبال می کنند،در ایران نیز در رشته کبدی سالنی لیگ درحال برگزاریست که ۱۶ تیم وجود دارند که برای سه سال پیاپی استان آذربایجان شرقی مقام اول را به خود اختصاص می دهند و در این سه سال زیر نظر هیات در مسابقات لیگ شرکت می کردیم.

چرا از باشگاه شهرداری که در رشته های مختلف ورزشی برای اسپانسری پیش قدم است،استفاده نمی کنید؟

در آن دوسالی که در باشگاه های آسیا شرکت کردیم زیر نظر باشگاه شهرداری در مسابقات شرکت کردیم و امسال نیز می خواهد اسپانسر تیم ما شود ولی مابین فدراسیون و باشگاه شهرداری اختلافاتی وجود دارد که فعلا هیچ چیز مشخص نشده است.

این را نیز باید بگویم که درحالت فعلی قطب سرکل کبدی استان آذربایجان شرقی می باشد که ۶ بازیکن بومی در تیم حضور داشتند که سه بازیکن از تبریز و سه بازیکن دیگر از شهرستان اهر می باشد.

تمریناتتان به چه شکل و کجا برگزار می شود؟

تمریناتمان در تبریز و در خانه کبدی برگزار می شود که اکثر رزمی کاران نیز آنجا تمرین می کنند،آقای سهرابی سرمربی تیم ملی تبریزی بود و کمک مربی ما مشهدی بود و به همین علت طبق قانون هر هیات می توانست اردوی تیم ملی را در استان خود برگزار کند،ما برای اینکه تبریز را مهد کبدی کنیم اردوی تیم ملی را برای شهر مراغه و شبستر درخواست کردیم،ولی اردویی که برگزارشد در حد تیم ملی نبود از کیفیت پایینی برخوردار بود ولی با این امکانات و تغذیه هم خداروشکر می کنیم،این رشته مشکل مالی و اسپانسری دارد برای مثال فدراسیون به هیات بودجه می دهد که این بودجه را طی یکسال باید طوری برنامه ریزی کنند که کسری بودجه نداشته باشند،هیات استان تا به امروز جلو آمده است ۶ جوان را تحویل تیم ملی داده است ولی در کل از یک دست صدا در نمی آید.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *