استانی 29 بهمن 1398 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

برنامه های دکتر ارسلان هاشمی برای توسعه شهرستان چیست؟/ از برنامه های مهم آبی و کشاورزی تا معادن و گردشگری

تاچه حدی به ولایت فقیه اعتقاد دارید و به نظر شما حضور ولایت فقیه در رأس حکومت اسلامی نیاز است؟
ولایت فقیه به عنوان مهم ترین و اصلی ترین نهاد نظام جمهوری اسلامی است که مطابق قانون اساسی در اعمال مستقیم و غیر مستقیم قدرت سیاسی نقش بسیار مهمی دارد. بدین لحاظ بررسی جایگاه ولایت فقیه در حقوق اساسی جمهوری اسلامی ایران موضوع اساسی و مهمی است که همواره در جامعه ضرورت آن وجود دارد. به خصوص که بامسائل روزمره امعه و استراتژی قانون گرایی دولت جدید مرتبط است و باید تلاش مضاعفی صورت گیرد که همه امور در چهارچوب قانون و طبق قانون اساسی باشدنظریه ولایت فقیه حضرت امام خمینی(ره) که مبنای نظام جمهوری اسلامی است وظایف, شرایط و اختیاراتی را برای ولی فقیه اثبات کرده که بیشترین قرابت و شباهت رابا نظام امامت دارد. با تکمیل و تتمیم این نظریه در طول ده ساله عمر حضرت امام(ره) درنظام جمهوری اسلامی, ولایت مطلقه فقیه در قانون اساسی نهادینه شد. در واقع قانون اساسی, ترجمان حقوقی و ساختاری همان نظریه است که براساس ولایت امر و امامت مستمر, زمینه تحقق رهبری فقیه جامع الشرایط را آماده می کند تا ضامن عدم انحراف گردد.

قدرت بازدارندگی نیروی مسلح جمهوری اسلامی را چگونه ارزیابی می کنید؟ توان دفاعی کشور بر اساس نظر بسیاری از تحلیلگران، بعد از پیروزی انقلاب با استفاده از نیروهای بومی به عاملی برای اقتدار کشور تبدیل شده و دشمنان را برای هرگونه اقدام نظامی علیه ایران با وحشت و مانع روبرو کرده است
آیا نیاز است قدرت بازدارندگی خود را تقویت کنیم یا خیر؟

نیاز است قدرت بازدارندگی خود را تقویت کنیم
عملکرد دولت را چگونه می بینید؟ آیا انتظارتان را برآورد کرده است؟

بسیار ضیعف که بخشی ازنارضایتی‌ها به عوامل بین‌المللی و عوامل مداخله‌گر خارجی برمی‌گردد که از دست ما خارج است اما بخشی از آن چیزی که سپهر سیاسی کشور را دچار یأس و ناامیدی کرد مربوط به کارکرد دولت است
در زمینه مسائل منطقه ای حضور جمهوری اسلامی را در کشورهای چون عراق و سوریه ولبنان را چطور ارزیابی می کنید؟ یک ضرورت استراتژیک وراهبردی است آن هم در شرایطی که عده ای عقیده دارند نباید در این کشورهاوقت وهزینه صرف کنیم و بهتر است به فکر خود باشیم نظر شما در این خصوص چیست؟ منطقه بخشی جدایی ناپذیراز جبهه مقاومت است
ارزیابی شما در خصوص برجام، و نقاط ضعف و قوت آن چگونه است؟
الف- نقاط قوت:
۱- از پذیرش رسمی ایران در باشگاه هسته‌ای جهان، می‌توان به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای این مذاکرات نام برد و این در حالی‌است که تاکنون چرخه کامل سوخت هسته‌ای فقط در انحصار تعداد اندکی از کشورهای به اصطلاح پیشرفته جهان قرار داشته است.
۲- حضور چندین ساله کشورهای مدعی قدرت در پای میز مذاکره با ایران و اعتراف آنها به توانمندی بالای کشورمان در این زمینه، دستاورد مثبت دیگری است که نشان از اوج عظمت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران و ایستادگی و پایمردی مسئولین و مردم مقاوم این مرز و بوم دارد.
۳- اگرچه عداوت و دشمنی استکبار با ایران و اسلام پایان‌پذیر نخواهد بود، اما به‌نظر می‌رسد، مذاکرات وین حداقل در این زمینه توانسته است، بهانه‌های نظام سلطه برای اِعمال فشار بیشتر بر مردم و کشور ایران را از آنان سلب نماید.
۴- امکان تولید و صدور و فروش محصولات هسته‌ای (اورانیوم غنی‌سازی شده)،نتیجه مثبت دیگری است، که برای اولین بار در جریان مذاکرات اخیر در مورد کشوری با مشخصات جمهوری اسلامی ایران فراهم شده است.
۵- اگرچه رفع تحریم‌ها تا قبل از اجرای تعهداتِ ایران عملی نخواهد شد، اما چنانچه این موضوع به طور واقعی اجرا شود، می‌تواند تحول خوبی در عرصه اقتصادی و مبادلات تجاری کشور به‌خصوص در زمینه صادرات و جلب سرمایه‌گذاری خارجی برای انتقال فن‌آوری‌های نوین و تولید محصولات اساسی و ضروری جدید در داخل کشور ایجاد نماید، مشروط بر این‌که این‌بار ضمانت‌های لازم برای تداوم کار در شرایط بحرانی و یا پرداخت خسارت در صورت ترک کار، از پیمانکاران خارجیِ طرف معامله اخذ گردد.
۶- چنانچه اموال سرقتی و بلوکه شده ایران در کشورهای خارجی آزاد و به کشور بازگردانده شود، پشتوانه مالی خوبی برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید و تقویت زیرساخت‌های اساسی کشور در اختیار مسئولین قرار خواهد گرفت که البته استفاده از این فرصت مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و حسابشده است.
۷- پذیرش موضوع تحقیق و توسعه(R&D)در بخش هسته‌ای از سوی طرف‌های مقابل، هرچند به شکل شیطنت‌آمیزی با محدودیت مواجه‌شده، اما نقطه مثبت دیگری است که راه را برای تداوم و گسترش فعالیت‌های کشور در این زمینه گشوده است.
ب- نقاط ضعف:
۱- یکی از نقاط ضعف این توافقنامه، اعتماد به وعده‌های بدون پشتوانه کسانی است که در دشمنی دیرینه آنها با اسلام و ایران تردیدی وجود ندارد و یکی از این وعده‌ها،موکول شدن رفع عملی تحریم‌ها به بعد از اجرای تعهدات از سوی ایراناست و این در حالی‌است‌که رهبر معظم انقلاب اسلامی (دامت برکاته) همواره بر اجرای همزمان این موضوع تأکید داشته‌اند.
۲- اتلاف وقت و تحمیل هزینه‌های مضاعف ناشی از تخریب و غیر فعال کردن کارخانه بومی آب سنگین اراک که طی چندین سال با صرف هزینه‌های سنگین طراحی و ساخته شده و بر اساس توافق صورت گرفته باید مجدداً مقادیر قابل توجهی هزینه و چندین سال دیگر وقت صرف بازطراحی آن شود، نکته منفی دیگری است که حداقل کاهش هزینه‌ی آن با مشارکت طرف‌های غربی باید مورد توجه قرار گیرد.
۳- صرف هزینه برای تغییر کاربری سایت فردو که در اعماق زمین قرار دارد و تبدیل آن از یک مجموعه تولیدی به یک مجموعه آزمایشگاهی و پذیرش انتقال کامل فعالیت‌های تولیدی به سایت نطنز که نسبت به سایت فردو از ظرفیت دفاعی کمتری در برابر تهاجم هوایی و موشکی دشمن برخوردار است، موضوع دیگری است که به‌نظر می‌رسد در این توافق، پیامدهای احتمالی آن مورد غفلت واقع شده است.
۴- پذیرش محدودیت‌های تعیین شده در انجام فعالیت‌های تحقیقاتی(R&D)که می‌تواند مانع از اخذ نتیجه قطعی در مقیاس تولید صنعتی برای گسترش فعالیت‌ها بعد از انجام و پایان تعهدات شود، نکته دیگری است که ممکن است، باعث شود تا مجدداً فاصله علمی کشور در این زمینه با دستاوردهای جدیدیکه در آینده توسط سایر کشورها کسب خواهد شد، افزایش یابد.
۵- قبول محدودیت در تعداد و نوع ماشین‌های سانتریفیوژ و پذیرش عدم تولید اورانیوم با غلظت بیش از ۴/۳% به مدت طولانی و خروج اورانیوم ۲۰% تولید شده به خارج از کشور و یا رقیق‌سازی و اکسید کردن آن، نکته منفی دیگری است که نمی‌توان به سادگی از پیامدهای نامطلوب آن صرف‌نظر کرد.
۶- با توجه به مفاد توافقنامه، طرف‌های مقابل می‌توانند به هر بهانه‌ی واهی و تأیید نشده‌ای نقض تعهد و علیه ایران طرح دعوا نمایند و بر اساس پاراگراف۱۲ اجرایی اگر به همین دلیل توسط سازمان ملل قطعنامه جدیدی علیه ایران صادر شودو در مهلت ۳۰ روزه تعیین شده در توافقنامه، درباره‌یآنرای‌گیری نکنند، تحریم‌ها به طور خودکار بازخواهد گشت و لذا بدیهی است که این بند یکی از خطرناک‌ترین بندهای پذیرفته شده مذاکرات به شما می‌رود.
۷- در صورتی‌که غربی‌هاپس از مدتی به هر بهانه‌ای نقض تعهدات کنند، ضمانت روشنی برای جبران خسارت ناشی از تعهداتی که طرف ایرانی اجرا کرده وجود نداردو فقط به امکان طرح شکایت در سازمان ملل اشاره شده است، که این موضوع یکی از نقص‌های اساسی این توافقنامه محسوب می‌شود.
۸- در جریان تعاملات اخیر، موضوع تسلیحات کشور از جمله صنایع موشکی به بهانه این‌که قطعنامه‌های قبلی از سخت‌گیری و شدت بیشتری برخوردار بوده و با این توافقات تا حدودی تلطیف شده است، مورد مذاکره قرار گرفته و محدودیت‌های قابل توجهی برای آن ایجاد شده است، در حالی‌که در این مورد نیز جمهوری اسلامی کاری خلاف ضوابط بین‌المللی انجام نداده و لذا اصولاً همانند‌؛ فعالیت‌های هسته‌ای، اقدامات ایران در این زمینه نیز ربطی به طرف‌های مقابل نداشته و طرح آن در این مذاکرات ضرورت نداشته است.
۹- قطعنامه‌ی تصویب شده هم که ظاهرا با آگاهی و مشارکت تیم مذاکره کننده ایرانی تنظیم شده است، از چنان شرایطی در جهت ایجاد محدودیت بیشترعلیه ایران برخوردار می‌باشد که؛ غربی‌ها را مجبور ساخت برای جلوگیری از هدر رفتن فرصت، دو روز زدتر از موعد مقرر و در روز تعطیل اعضای شورای امنیت سازمان ملل را فراخوانده و با مسرت و ذوق‌زدگی تمام، به اتفاق آراء آن را به تصویب برسانند.
۱۰- از آنجا که متأسفانه در حال حاضر سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به ابزاری در دست استکبار تبدیل شده است.لذا پذیرش داوری این سازمان در خصوص بررسی و اعلام نظر در مورد ابهامات احتمالی مطرح شده از سوی طرف‌های مقابل، نمی‌تواند منطقی باشد.

آیا مشکلات اقتصادی کشور بخاطر تحریم‌ها است یا دلیل دیگری دارد؟

بنظرم فرمایشات مقام معظم رهبری دراین بهترین وگویاترین بیان است .رهبر انقلاب دردیدارهزاران نفر از اقشار مختلف مردم به مسائل مختلف کنونی جامعه پرداختند و دیدگاه خود را درمورد وضعیت حال حاضر کشور بیان کردند. ایشان در دیدار اقشار مختلف مردم با تاکید بر اینکه در قضیه‌ ارز و سکه، بر اثر برخی بی‌تدبیری‌ها، ارز کشور به دست کسانی رفت که از آن سوءاستفاده کردند، تقصیر عمده این اتفاق را متوجه توزیع‌کنندگان ارز دانستند و فرمودند: «این توزیع دو طرف دارد: یکی که آن را می‌گیرد و یکی که آن را می‌دهد. ما همه‌اش داریم دنبال آن کسی می‌گردیم که می‌گیرد، در حالی که تقصیر عمده متوجه کسی است که آن را داده. نمی‌گوییم خیانت، اما خطای بزرگی کرده است. این مشکل مربوط به نحوه‌ سیاستگذاری اجرایی است.»
ایشان در ادامه متذکر شدند آحاد مردم مشکلات معیشتی امروز را احساس می‌کنند. یک بخشی از مردم واقعا زیر فشارند و این گرانی مواد غذایی و مسکن و… روی مردم فشار می‌آورد. کاهش ارزش پول ملی از مشکلات کنونی اقتصاد کشور است و وقتی قیمت ریال این‌جور پایین می‌آید، آن کارمند روزمزد است که برایش چیزی نمی‌ماند.
کارشناسان اقتصادی و بسیاری از مسئولان بر این مساله متفقند که عامل این مساله خارجی نیست، درونی است. نه اینکه تحریم‌ها اثر نداشته باشد اما عمده‌ تاثیر مربوط به عملکردهاست. اگر عملکردها بهتر و باتدبیرتر و بهنگام‌تر و قوی‌تر باشد، تحریم‌ها اثر زیادی نمی‌گذارد و می‌شود ایستاد.
صاحب‌نظران اقتصادی، «بی‌تدبیری» عنوان‌شده در کلام مقام معظم رهبری را ناشی از عوامل متعددی می‌دانند که باعث بروز وضعیت کنونی در اقتصاد کشور شده است.
اشتباه بزرگ کاهش نرخ سود بانکی بود
دولت از تجربیات گذشته درس بگیرد
سوء مدیریت در مدیریت نقدینگی
تصمیمات اشتباه در بزنگاه‌های اقتصادی
بی‌تدبیری، ماحصل نبود شفافیت است
مشکل اقتصاد کشور، ساختاری است
سود بانکی، سرمنشأ مشکلات اقتصادی
دولت چالش‌ها را به فرصت تبدیل نکرد
تحلیل اشتباه دولت از شیوه تخصیص ارز

نظارت های شورای نگهبان را چگونه ارزیابی می کنید؟ برخی منتقدنظارت استصوابی شورای نگهبان هستندنظر شما در این خصوص چیست؟

یکی از حقوقدانان، نظارت را بر سه نوع می‌داند و علاوه بر نظارت استصوابی و استطلاعی نوع سومی از نظارت را به نام نظارت انضباطی مطرح می‌کند: «هدف قانون‌گذار آن است که شورای نگهبان، به عنوان مقام ناظر بی‌طرف، با تطبیق مشخصات داوطلبان با شرایط انتخاب شدن و اجرای آن و با نظارت بر جریان انتخابات و حصول اطمینان از درستی و عدم فساد ساز و کار انتخاباتی و تأیید صحت برگزاری انتخابات، اعلام نتیجه آن، تضمین کننده یک انتخابات شایسته باشد، تا از غل و غش‌های محتمل در نمایندگی مردم جلوگیری کند.

در صورت رد صلاحیت چه واکنشی خواهید داشت؟

درصورت وجود مستندی دال برعدم صلاحیت طبعا قانع میشوم وازطریق منطقی اعتراض می کنم نه با زیرسوال بردن نظام وقانون.

بنظر شما با چه راه های می توان در مقابل جنگ نرم و تهاجم فرهنگی دشمن ایستاد؟ با فیلترینگ موافق هستید؟

حضرت امام(ره) به همه‌ی ملت‌ها و بخصوص به ملت ایران هشدار داده‌اند که همیشه و در همه حال بیدار باشند چرا که امروزه ملت‌ها، جنگ سرد و جنگ روانی را به شکل‌های‌ مختلفی انجام می‌دهند. می‌خواهند به ملت‌ها و به جوان ایرانی بباورانند که شما نمی‌توانید بدون ارتباط و اتصال به قدرت‌های سلطه‌گر به جایی برسید. این خطر بزرگی است که حضرت امام(ره) ما را به آن توجه داده‌اند. بنابراین بصیرت و هوشیاری همانند «عمار یاسر» لازم است
راهکارهای مقابله با جنگ نرم دشمن
بنابراین می‌توان جنگ نرم و توطئه نفوذ را مجموعه اقدامات سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی غیرخشونت‌آمیز با هدف تغییر رفتار و در نهایت براندازی نظام سیاسی مورد نظر دانست. هدف نهایی جنگ نرم و نفوذ سیاسی، فکری و فرهنگی دشمن، براندازی نظام سیاسی با بهره‌گیری از قدرت نرم کشور مهاجم است. با عنایت به آنچه بیان شد، می‌توان موارد زیر را به‌عنوان راهکارهای مقابله با جنگ نرم دشمن و پروژه نفوذ بیان کرد:
۱- باور کردن توطئه نفوذ فکری، سیاسی و فرهنگی دشمن.
۲- تقویت روحیه استکبارستیزی جوانان.
۳- روشنگری در پیشگیری از نفوذ فکری، سیاسی و فرهنگی دشمن.
۴- تلاش برای حفظ وحدت بین ملت، سازمان‌ها و نهادها.
۵- تقویت فرهنگ دینی و غنی اسلام.
۶- حفظ وحدت جامعه در پرتو تبعیت محض از دستورات ولی فقیه.
۷- تقویت باورها و اعتقادات دینی و مذهبی آحاد جامعه.
۸- پیش‌گیری از نفوذ بیگانگان در بدنه دولت‌هایی که روی کار می‌آیند.
۹- بصیرت‌افزایی و عبرت‌گیری از گذشته‌ها.
۱۰- گم نکردن شاخص‌ها و معیارهای انقلاب بودن و انقلابی ماندن.
۱۱- فراهم ساختن زمینه ی رشد استعدادها و ظرفیت های جوانان و پرورش آنها.
۱۲- ترویج اصول و ارزش‌های اسلامی.
۱۳- نظارت جدی بر محصولات فرهنگی، بازی‌های رایانه‌ای، البسه و انواع کالاهای وارداتی.
۱۴- جهت‌دهی فعالیت‌های هنری علمی و اجتماعی بر محور قرآن و معارف اسلامی.
۱۵- تقویت تکنولوژی نوین و بکارگیری آن در راستای تقویت بنیه فرهنگی جامعه و بخصوص نسل‌ جدید.
۱۶- تقویت کتاب خوانی در جامعه.
۱۷- حفظ هویت ملی و ارزش‌های دینی و اسلامی.
۱۸- تقویت اراده و ارتقاء خودباوری در جوانان.
برای رعایت مصلحت نظام تاحدی بایستی تاحدی فیلترینگ اعمال شود البته با استدلال وبا برنامه .

چه برنامه ای برای شهرستان دارید؟

این منطقه با دارابودن ۲۹ معدن، ۳۳ هزار هکتار جنگل و معدن فعال مس سونگون که به عنوان پتانسیلی در حد فولاد مبارکه اصفهان است ، تنها استفاده ای که منطقه از مس دارد، فعالیت در ابعاد محدود و به صورت خام فروشی است.این معدن با تولیدچندصد میلیون تن کنسانتره در سال، می تواند با ارزآوری، تاثیرقابل توجهی در برخورداری اقتصادی منطقه ایجاد کند و از برکات آن مانند فولاد مبارکه اصفهان ، درایجاد زیرساختها، تکمیل بافت شهری، شبکه های آبرسانی شهری و روستایی و مخابراتی و فیبر نوری مردم شریف ورزقان وخاروانارا بهره مند نماید و برای اهالی اشتغال مستمر و توسعه پایدار ایجاد کند. به نظر من نگاه دوباره به قابلیت های مس سونگون با حفظ مسایل زیست محیطی از الزامات اساسی شهرستان است.
وقتی به منطقه آزاد ارس و خداآفرین در دو طرف ورزقان وخارواناواقع شده اندنگاه کنیم می بینیم چه قابلیت های خوبی در آنها ایجاد شده است، در حالی که قابلیت های ویژه ورزقان وخارواناازجمله متوسط بارش سالانه بالاتر از متوسط کشوری و ظرفیت های فوق العاده که این منطقه برای طی کردن مسیر رشد ، بدون برخورداری از ظرفیت های انسانی همسو و لازم، مانند الماسی نتراشیده بلااستفاده مانده است. بنابراین واقع شدن شهرهای ورزقان وخاروانادر مسیر ترانزیت، پراکندگی نیروی انسانی مؤمن و متعهد این شهرستان در اقصی نقاط کشور، منابع طبیعی غنی، معادن ،آب و سرمایه پذیری در بخش های مختلف نقش اساسی و بسزایی در توسعه و جهش شهرستان ایفا خواهد کرد.
ضمن این که با تبدیل شهرستان به منطقه آزاد تجاری، توجه به ظرفیت های بوم گردی و تکمیل زیرساختهای مربوطه، احداث و تکمیل آزادراه و وصل شدن به کناره ارس وبهره گیری از ظرفیت نیروگاههای برقابی ارس ، وجود سدهای متعدد موجب رونق گردشگری و اشتغال پایدار در تمام بخش ها خواهد شد.
ازطرفی ظرفیت های انسانی مردم منطقه مثال زدنی است. بطورمثال اکثر پمپ بنزین داران و صنعت مبل سازان کشور از اهالی شریف خاروانا هستند و انگیزه لازم برای سرمایه گذاری در منطقه را دارند. با ایجاد شرایط لازم خصوصاً باتکمیل زیرساخت هایی ماننداحداث شهرک صنعتی، صنایع جانبی و توسعه کشاورزی بویژه با وجود سد حاجیلرچای وامکان ایجاد زمینه صادرات ، قطعاگام های مهمی برای توسعه درسالهای آینده برداشته خواهدشد اینها نمونه ای از مشارکت اهالی شریف منطقه است ومواردمشابه بیشماردیگری هم قابل ذکراست که درتغییر ساختار اقتصادی منطقه موثرخواهد بود.
از سوی دیگر بلحاظ شرایط اقلیمی منحصربفردمنطقه در کشت گیاهان دارویی از تنوع و فراوانی قابل توجهی برخوردار است. مثلاگلاب گیری که قدمت تاریخی در بخش هایی مانند روستای امیر ارشد دارد که هم ازجنبه صنعتی و هم جنبه فرهنگی و گردشگری قابل توجه است.
گل سرخ محمدی ، عسل وعدس دیم منطقه که خود به تنهایی قادر به ایجاد ظرفیت های گردشگری هستند، ازدیگر نقاط قوت منطقه است. ببینیدمردم سردشت که در نقطه صفر مرزی واقع شده محصولاتی مانند سماق ، انگور و عسل را با قیمت های قابل توجهی در مرز عرضه می کنند، در صورتی که شهرستان ورزقان وخاروانابا شرایط آب و هوایی بهتر، دسترسی بیشتربه کشورهای همسایه و محصولات متنوع را دارد که می تواند دهها برابر سردشت ارزش افزوده و درآمدواشتغال ایجادکند.
اگر بخواهیم تأثیر عینی آب را در منطقه مثال بزنیم نمونه بارزآن احداث پمپاژ ایری وسیه رود است که عملکرد وتاثیرات تامین آب وتولیدات علوفه علاوه برمحصولات درختی شاید بتواند برای مردم شریف که در نزدیکی آنجا هستند ملموس باشد. قبل از سال ۱۳۸۴مطالعات حاکی از مهاجرفرست بودن روستای ایری داشت و حدود ۳۰۰ خانوار موجود هم درصدد مهاجرت بودند ، بعد از اجرای پمپاژ در سال ۱۳۸۷، درحال حاضر نزدیک به ۱۱۰۰ خانوار در آنجا ساکن هستند. این نشان می دهد که اگر شرایط خوبی برای مردم ایجاد شود، ترجیح می دهند در منطقه خود بمانندوفعالیت کنند. اهالی ایری با تولید موفق زردآلوی تبرزه با کیفیت فوق العاده و نوبرانه وتولید علوفه توانسته اند در مدت زمانی اندک به درآمدی قابل توجهی دست یابند.
ازپروژه های مهم برای منطقه خصوصا خاروانا سد حاجیلرچای است که با۵۰ میلیون متر مکعب ظرفیت، در بهترین نقطه ثقل جمعیتی خاروانا احداث شده و در صورتی که ۵ هزار هکتار اراضی مطالعه شده ، اراضی دیم به آبی تبدیل شود، اشتغال پایدار خواهد توانست در مسیر خاروانا، اقتصاد معیشتی را دگرگون کند. برداشت های مستقیم از رودخانه اهر چای، جوشون چای و آستمال چای وحاجیلرچای از پتانسیل های بالقوه آبی منطقه است که نقش بسزایی در منطقه خواهند داشت. بنابراین وجود سد حاجیلرچای برای تأمین نیازهای آب شرب روستائی، کشاورزی و اشتغال دائمی و معیشت مردم شریف خاروانا از اولویت های اصلی است. اقدام به موقع درزمان مسیولیت اینجانب بعنوان مدیر عامل آب منطقه ای استان آذربایجانشرقی با هدف حفر چاه و بهره برداری تلفیقی ازآبهای زیرزمینی،منجربه صدور دستورحفر ۱۰ حلقه چاه مشاهده ای و آزمایشی شدکه اکثرا آبدهی خیلی خوب داشتند وطبق احکام قانون برنامه پنجم وششم توسعه تخصیص آب برای رفع نیازهای آب منطقه صادر نشده بودکه با پیگیری این موضوع در کوتاهترین زمان وبدون بار مالی برای دولت قابل دستیابی است درقالب این تخصیص آب، ۵۰ تعاونی قادرخواهند بود با ایجاد اشتغال نقطه ای در زمینه کشاورزی، دامپروری و پرورش ماهی و انواع زمینه های تولیدی فعالیت نموده و باعث جهش اساسی در اقتصاد و افزایش فوق العاده درآمد درشهرستان شوند.

آیا دوستدار محیط زیست و جنگل هستید؟ چه راهکاری برای حفاظت از محیط زیست و جنگل ها دارید؟

لازمه همه آنچه گفتیم این است که وقتی مطالعات یک طرح کامل می شود، بر اساس مواد قانون برنامه توسعه اقتصادی-اجتماعی- فرهنگی ، حتما باید پیوست ومصوبه زیست محیطی هم داشته باشد. توسعه پایدار با حفظ محیط زیست مد نظر ماست. بهره گیری از تکنولوژی هم باید در این راستا باشد. برای مثال تکنولوژی اکتشاف معادن به قدری پیشرفت کرده که بدون دست بردن وتخریب در کل منطقه و خاک برداری های زائد، حفاری های هدفدار با متدهای مطالعاتی جدید با تی بی ام های قائم انجام می گیرد. منتها قطعا همه اینها باید در ارتباط با آمایش سرزمین دیده شوند. مطالعه صرف سازه ای در هر زمینه ای بدون آمایش سرزمین بی فایده است. خوشبختانه مطالعات آمایش سرزمین استان و شهرستان توسط سازمان برنامه و بودجه انجام شده و می تواند زمینه خوبی برای توسعه همه جانبه منطقه باشد. در احداث جاده جانانلو-کلیبر یک اقدام خیلی خوبی انجام دادیم و تعبیه مسیرهای امن برای تردد حیوانات و جلوگیری از تصادفات جاده ای احتمالی، به عنوان اقدامی بسیار ساده وموثر، با لحاظ نمودن اقتضائات زیست محیطی، انجام شد که اثرات ارزشمندی بدنبال داشت و در مورد بهره مندی ازسایر پتانسیلهای طبیعی، معدنی و آبی نیز این مصداق داردو بایستی مدنظر همه متخصصین قرارگیرد.
وجود گیاهان بومی در منطقه با کاربرد دارویی و صنعتی ، نشانگر حساسیت زیست محیطی منطقه است که با نبود بسته های زیست محیطی مناسب، تهدیدهای جدی هم برای گونه های گیاهی هم برای حیوانات ساکن در منطقه هم ایجاد خواهد شد.لازمه هر گونه عملیات مفید و مؤثر در منطقه، لحاظ نمودن بحث آمایش در کنار مطالعات زیست محیطی است. اینها باید به صورت یک مجموعه کامل در نظر گرفته ،تا به توسعه پایدار منجر شوند.

با توجه به ظرفیت بالای شهرستان در زمینه معادن به ویژه مس و طلا،بنظر شما این معادن چه میزان برای مردم شهرستان به درد خور بودند؟آیا از این معادن نفعی به مردم شهرستان می رسد؟
این منطقه با دارابودن ۲۹ معدن ومعدن فعال مس سونگون که به عنوان پتانسیلی در حد فولاد مبارکه اصفهان است ، تنها استفاده ای که منطقه از مس دارد، فعالیت در ابعاد محدود و به صورت خام فروشی است به نظر من نگاه دوباره به قابلیت های مس سونگون با حفظ مسایل زیست محیطی از الزامات اساسی شهرستان است ویکی از بهترین متدها سهیم کردین مردم شریف در منافع معادن است .
چرا تا کنون کارخانه ای در شهرستان راه اندازی نشده؟

عدم شناساندن منطقه به بخش خصوصی وعدم اعتماد صاحبان سرمایه برای ایجاد کارخانه از عوامل عمده میباشد. درزمان مسیولیت بنده تجربیات جذب سرمایه خارجی و ظرفیت قانون بودجه سنواتی باعث ایجاد تنوع در تأمین منابع مالی شده به طوری که با تنوع بخشی به تأمین منابع مالی بخصوص آبرسانی به شهرها و صنایع ممکن شده و خوشبختانه نیازهای آب شرب ، صنعت و کشاورزی تأمین گردیده است قطعا در این شهرستان هم با شناختی که دارم وتجربیات سی ویک ساله را بکار خواهم گرفت.

از آنجایی که یکی از زیر ساخت های توسعه راه ارتباطی است،بزرگ راه خواجه ورزقان چه میزان در توسعه شهرستان تاثیر گذار خواهد بود؟

موقعیت خاص شهرستان ونزدیکی به کشورهای همسایه شمالی ایجاب می کند راههای شهرستان براساس مطالعات از استاندارد مطلوب برخوردارباشد با بهره گیری از مس وسایر معادن وقابلیتهای بالقوه گردشگری نسبت به توسعه وتکمیل راههای شهرستان اقدام گردد که یکی از این شاهراهها بزرگ راه خواجه ورزقان میباشدانهم اجرابا مشخصات کامل فنی است نه با نظر فردی ومنافع شخصی .

چه برنامه ای برای کشاورزی و دامپروری شهرستان دارید؟

مشکل کشاورزی شهرستان را در چه می دانید؟ اقدام به موقع درزمان مسیولیت اینجانب بعنوان مدیر عامل آب منطقه ای استان آذربایجانشرقی با هدف حفر چاه و بهره برداری تلفیقی ازآبهای زیرزمینی،منجربه صدور دستورحفر ۱۰ حلقه چاه مشاهده ای و آزمایشی شدکه اکثرا آبدهی خیلی خوب داشتند وطبق احکام قانون برنامه پنجم وششم توسعه تخصیص آب برای رفع نیازهای آب منطقه صادر نشده بودکه با پیگیری این موضوع در کوتاهترین زمان وبدون بار مالی برای دولت قابل دستیابی است درقالب این تخصیص آب، ۵۰ تعاونی قادرخواهند بود با ایجاد اشتغال نقطه ای در زمینه کشاورزی، دامپروری و پرورش ماهی و انواع زمینه های تولیدی فعالیت نموده و باعث جهش اساسی در اقتصاد و افزایش فوق العاده درآمد درشهرستان شوند.
توسعه اراضی پایاب سد حاجیلر چای ،اجرای شبکه آبیاری وزهکشی مدرن در پایاب سد آغبلاغ وسیه کلان واستفاده از ظرفیت های بخش تعاون ونیز توسعه پرورش ماهی ،بوقلمون ،شتر مرغ وصنایع جانبی از عمده برنامه ها می تواند باشد.
یکی از اصول اساسی اتکا به مشارکت مردمی است، دیگر وقت آن رسیده که کار مردم را به خودشان بسپاریم. مااین اقدام را اولین بار در قالب تعاونی های آببران به صورت پایلوت در استان آذربایجان شرقی شروع کردیم و در حال حاضر این تجربه در سطح ۱۵ استان کشورگسترش یافته. استفاده از ظرفیتهای مردمی در پروژه هایی که مشکلات جدی در بهره برداری و نگهداری داشت از تجربیات ارزنده اینجانب است . طبیعی است که جذب مشارکت مردم به معنی صاحب شدن مردم در آن فعالیت است که با انتقال مدیریت درسطوح ملی، بازخوردی چندین برابر خواهد داشت. بهره گیری از نیروهای بومی وظرفیت مردمی در چارچوب تشکل های تعاونی و ظرفیت های وزارت کار و رفاه اجتماعی مورد توجه خاص ما ست.
اگر بخواهیم تأثیر عینی آب را در منطقه مثال بزنیم نمونه بارزآن احداث پمپاژ ایری وسیه رود است که عملکرد وتاثیرات تامین آب وتولیدات علوفه علاوه برمحصولات درختی شاید بتواند برای مردم شریف که در نزدیکی آنجا هستند ملموس باشد. قبل از سال ۱۳۸۴مطالعات حاکی از مهاجرفرست بودن روستای ایری داشت و حدود ۳۰۰ خانوار موجود هم درصدد مهاجرت بودند ، بعد از اجرای پمپاژ در سال ۱۳۸۷، درحال حاضر نزدیک به ۱۱۰۰ خانوار در آنجا ساکن هستند. این نشان می دهد که اگر شرایط خوبی برای مردم ایجاد شود، ترجیح می دهند در منطقه خود بمانندوفعالیت کنند. اهالی ایری با تولید موفق زردآلوی تبرزه با کیفیت فوق العاده و نوبرانه وتولید علوفه توانسته اند در مدت زمانی اندک به درآمدی قابل توجهی دست یابند.
مشکل عمده نداشتن برنامه ونداشتن نگرش آمایشی به شهرستان است

امروزه صنعت گردشگری برای کشورهای پیشرفته اهمیت زیادی دارد، شهرستان ورزقان نیزپتانسیل زیادی در این حوزه دارد، برنامه شما برای توسعه این صنعت چیست؟

بلحاظ شرایط اقلیمی منحصربفردمنطقه در کشت گیاهان دارویی از تنوع و فراوانی قابل توجهی برخوردار است. مثلاگلاب گیری که قدمت تاریخی در بخش هایی مانند روستای امیر ارشد دارد که هم ازجنبه صنعتی و هم جنبه فرهنگی و گردشگری قابل توجه است.
گل سرخ محمدی ، عسل وعدس دیم منطقه که خود به تنهایی قادر به ایجاد ظرفیت های گردشگری هستند، ازدیگر نقاط قوت منطقه است. ببینیدمردم سردشت که در نقطه صفر مرزی واقع شده محصولاتی مانند سماق ، انگور و عسل را با قیمت های قابل توجهی در مرز عرضه می کنند، در صورتی که شهرستان ورزقان وخاروانابا شرایط آب و هوایی بهتر، دسترسی بیشتربه کشورهای همسایه و محصولات متنوع را دارد که می تواند دهها برابر سردشت ارزش افزوده و درآمدواشتغال ایجادکند.

هزینه تبلیغات کاندیداها از کجا و چگونه تامین می شود ؟                      وظیفه یک کاندیدا ارایه توانمندیها وبرنامه های خود هست بنابراین نباید وامدار کسی باشدویا از بیت المال واموال عمومی یا رانت استفاده نمایدقانونا خلاف وشرعاحرام است .

شما در نظر دارید چه مقدار در انتخابات هزینه نماید؟در حد معرفی خود وهزینه های متعارف

• چالش های منطقه در راه توسعه از نظر شما کدامند؟
عدم رونق گردشگری و عدم تکمیل زیرساختهای جاده ای با استانداردهای روز،نبودتناسب بین ظرفیتهای منطقه بارشته های دانشگاهی موجودو آموزش های عملی بامهارت افزایی، عدم اشتغال حداقل ۵ هزار نفردر مس سونگون به طور مستقیم که متاسفانه اغلب دربخش نیروهای متخصص نبوده واز نیروهای سایر استانها استفاده شده، نشانگر آن است که با ایجاد یک سری آموزشها و تحصیلات دانشگاهی، انسانهای ماهرمنجر به ایفای نقش مؤثرتر در منطقه خواهند شدو اثر درآمد حاصله به طور مستقیم بر سر سفره مردم شهرستان دیده خواهد شد. ضمن این که دوباره تأکید می کنم معادن، طبیعت بکر، آب، نیروی انسانی مسئولیت پذیر، جوانان غیرتمند و زنان تحصیل کرده از فرصت های باارزش برای هموار کردن مسیر توسعه در منطقه و شهرستان هستند .

• اهداف خود را به طور خلاصه در چند کلمه بگویید؟
ارتقای منطقه با جلب سرمایه گذاری بخش خصوصی ،جلب مشارکت همگانی و با افتخار سقایی آب در منطقه، بهره برداری ازمعادن، رونق گردشگری و آب به عنوان محور توسعه وصادرات جزو اهداف اصلی است. از ضروری ترین نیازهای اساسی احداث و تکمیل راه های اصلی وفرعی و راه آهن است که می تواند نقش اصلی در توسعه شهرستان ایفا نماید.

• جایگاه زنان در توسعه منطقه ؟
مطالعات انجام شده حکایت از بالا بودن ضریب هوشی مردم و مشارکت های سیاسی منطقه در طول تاریخ در وقایعی مانند مشروطیت دارد که نقش زنان درهمه دوره های تاریخی مثال زدنی بوده است پرورش ستارخان ، باقرخان و علامه جعفری در منطقه به مدد حضور زنان پاک دامن بوده و بهره مندی ازاین ظرفیت می تواند در توسعه منطقه کارساز باشد. ورود زنان در تحصیلات عالیه و رونق یافتن آن برای تأمین نیازهای منطقه توسط آنان، خود مولد اشتغال خواهد بود و معیشت خانوارها را دگرگون خواهد کرد. در این منطقه ظرفیت های خوبی در زمینه صنایع دستی از قبیل فرش ، گلیم و جاجیم هست که با برند کلی تبریز به فروش می رسند جا دارد با پررنگ کردن نقش زنان منطقه، برند ورزقان و خاروانا مستقل ازمناطق دیگر ایجاد شود.
سازماندهی و حمایت زنان هنرمندفعال در صنایع دستی و ایجاد زیرساخت های حمایتی مانند بیمه و تسهیلات بخش تعاون می تواند در تأمین اولیه منابع مالی بدوراز دلالی تامین معیشت زنان سرپرستان خانوارراهموار نماید.
۸۵ درصد این منطقه دارای بافت روستایی است چنانچه بخواهیم طی سالهای آینده روند روبه رشدی داشته باشیم قطعا نقش زنان دراین مسیر پر رنگ خواهد بود .اعتقاد من این است که مردم شریف اعم از زنان بافرهنگ ،مردان باهمت وجوانان غیرتمندورزقان و خاروانا خیلی بیشتر از اینهااستحقاق توسعه و آبادانی را دارند .

انتهای پیام/

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *