استانی 19 فروردین 1399 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

ابهام در مسئولیت معدن و پیمانکار خارجی/ قاچاق سنگ و سوالات بی‌جواب

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آوای ورزقان، الله‌وردی دهقانی، منتخب مردم ورزقان و خاروانا در مجلس یازدهم با اشاره به توقف فعالیت معدن اندریان ورزقان به علت آلودگی زیست‌محیطی به خبرنگار آناج گفت: نحوه فعالیت معدن اندریان از روز اول در هاله‌ای از ابهام بود، دقیقا معلوم نیست مدیران شهرستان به چه صورتی بر فعالیت معدن نظارت داشتند.

قاچاق خاک معدن و سوالات بی‌جواب

دهقانی با بیان اینکه ایرادات مطروحه نسبت به معدن اندریان فقط آلودگی زیست‌محیطی نیست، خاطرنشان ساخت: قاچاق سنگ و خاک معدن هم از جمله موضوعات دیگری است که تاکنون جوابی برای آن داده نشده است، حتی در این راه، چندین نفر جان خود را از دست داده‌اند.

منتخب مردم ورزقان ادامه داد: این گونه مسائل بارها و بارها به بنده گزارش داده شده بود ولی از آنجائیکه مسئولیت قانونی در شهرستان نداشتم به طور رسمی نمی‌توانستم اقدامی که منجر به نتیجه شود انجام دهم.

سود شخصی و اتصال به منافع معدن

وی با تحلیل چرایی عدم نظارت مسئولان شهرستانی به موضوع اندریان گفت: برخی از مسئولان شهرستانی به دنبال سود شخصی و به هر طریق ممکن به منافع معدن وصل بودند لذا علت نظارت‌ها دقیق و محکم نبود.

منتخب مردم ورزقان، آلایندگی و نحوه فعالیت در معدن اندریان را فاقد سازوکار مشخص عنوان کرد و اظهار داشت: احشام برخی از دامداران در محدوده معدن تلف شد، این موضوع را بدون رسانه‌ای کردن پیگیر شدیم تا اینکه فعالیت بخش استحصال طلای معدن اندریان متوقف شد.

پیمانکار خارجی و ابهام در مسئولیت معدن

دهقانی با اشاره به نحوه واگذاری امتیاز این معدن تصریح کرد: در چگونگی واگذاری بهره‌برداری از این معدن حرف و حدیث‌های فراوان وجود دارد که تاکنون بی پاسخ مانده است، مسئولیت اصلی معدن اندریان دارای ابهام است! فردی که پیمانکار اصلی معدن است، در خارج از کشور و در کشورهای روسیه و گرجستان به سر می‌برد.

وی در ادامه توضیح داد: یک نفر هم که مامور رسیدگی به امور معدن گمارده شده، اصلا آشنایی با قوانین داخلی کشور ندارد و معلوم نیست مسئولان وقت با چه حساب و کتابی این معدن را واگذار کردند.

اندریان؛ دو دستی دراختیار خارجی‌ها

منتخب مردم ورزقان یادآور شد: ۷۳ درصد از امتیاز معدن در اختیار خارجی‌ها قرار دارد و شرکت ایرانی که متولی معدن باشد مشخص نیست با چه سازو کاری توانسته امتیاز استحصال طلا در معدن اندریان را کسب کند.

دهقانی، رعایت شرایط ایمنی در اندریان را ضروری دانست و گفت: اگر قرار باشد معدن اندریان به فعالیت خود ادامه دهد شروطی لازم است، از جمله اینکه ابتدا باید سیستم ایمنی قوی و بدون آسیب‌رسان به سلامت افراد و محیط‌‌ زیست برقرار شود، دوم آنکه حضور کارشناسان کاربلد ایرانی و نظارت بر امور معدن ضروری است.

حضور کارشناسان کاربلد ایرانی ضروری است

وی در پایان متذکر شد: کارشناسان و متولیان معدن باید با قوانین آشنایی داشته و بتوانند تعامل مناسب را انجام دهند و سپس طراحی معدن به شکلی باشد که هم آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهد و هم باعث پیشرفت منطقه شود.

انتهای پیام/

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *