استانی 25 اردیبهشت 1399 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

نامزد ریاست مجلس باید هم برنامه و هم قدرت اجرا داشته باشد/نظارت از قانون‌گذاری مهم‌تر است/ تصمیمات مجلس نباید فردمحور باشند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آوای ورزقان اله‌وردی دهقانی روز پنج شنبه در گفت‌وگو با ایرنا گفت: رهبر معظم انقلاب، سال جدید را سال جهش تولید نامگذاری کردند زیرا آنچه که امروز جامعه ما با آن درگیر است، معیشت و اقتصاد مردم است.

وی با بیان اینکه راه‌حل اصلی حل مشکلات اقتصادی کشور، تولید است، افزود: اگر تولید ما راه بیافتد هم اشتغال و اقتصاد و هم معیشت مردم تامین می‌شود و هم رکود و تورم تقریبا حل می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم تصریح کرد: اولویت اصلی مجلس باید در جهت تشویق تولید و اتخاذ تصمیماتی باشد که مشکلات پیش روی تولید را حل کند.

وی با اشاره به مزیت‌های کشور در حوزه صنایع معدنی و نفتی، خواستار فعال شدن بخش تولید در حوزه فرآورده های نفتی و پتروشیمی شد.

منتخب مجلس یازدهم، وجود ذخایر گسترده انرژی در کشور را یادآور شد و افزود: ما از نظر ذخایر انرژی در دنیا مقام اول و دوم را داریم که باید از مواد اولیه نفت و گاز، فرآورده‌های سوختی مثل بنزین، گازوئیل، سوخت هواپیما و محصولات مشابه برای صادرات به کشورهای منطقه و حتی اروپا استفاده کنیم.

دهقانی، مواد اولیه محصولات پتروشیمی و محصولات میانی و نهایی آن‌ را از دیگر حوزه‌هایی عنوان کرد که ایران در آن مزیت دارد و افزود: ما از نظر معادن، در فهرست ده کشور برتر دنیا هستیم که با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان، فناوری‌های نوین و سرمایه‌های بخش خصوصی می‌توانیم در صنایع میانی و تولید محصولات نهایی در منطقه و دنیا حرف برای گفتن داشته باشیم.

وی با تاکید بر توجه به اقتصاد تولیدمحور و برون‌نگر تصریح کرد: با تکیه بر امکانات، توانمندی‌ها، نیروهای خلاق و منابع و دانش فنی داخلی و بازار کشورهای همسایه می توانیم اقتصاد تولیدمحور را راه‌اندازی کنیم و برای تحقق این هدف، همه ابزارهای کار را در اختیار داریم.

منتخب مردم ورزقان تصریح کرد: بعضی جاها هم نیاز به اصلاح ساختار داریم، چه در بدنه اجرایی و اقتصادی کشور و چه در مجلس که باید انجام شود تا فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص جهش تولید و گام دوم انقلاب در بخش مالی و اقتصادی تحقق پیدا کند.

اله‌وردی دهقانی با اشاره به جمله امام خمینی(ره) در خصوص این موضوع که مجلس در راس امور است، گفت: مجلس در کنار اینکه اختیاراتی دارد مشکلاتی هم در ایفای نقش خود دارد.

نظارت از قانون‌گذاری مهم‌تر است

وی، قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون را دو وظیفه اصلی مجلس عنوان کرد و گفت: حوزه نظارت بسیار با اهمیت‌تر از حوزه تقنین و قانون‌گذاری است.

این فعال سیاسی با بیان اینکه قانون به اندازه کافی هست و اگر نیاز به اصلاح قانون یا قانون جدید یا تغییر باشد اینها خیلی راحت انجام می شود، خاطرنشان کرد: مشکل اصلی ما در کشور، عدم اجرای درست قانون و عدم وجود نظارت کافی و تاثیرگذار است.

دهقانی گفت: مجلس باید بر دستگاه‌های اجرایی کشور و عمدتا دولت نظارت کند و می‌تواند رییس‌جمهوری و دولت را استیضاح کند و کنار بگذارد ولی تبعات این کار معمولا برای کشور سنگین است.

نماینده ادوار مجلس خواستار تغییر ساختار سیاسی کشور به شکلی شد که دولت بتواند در مقابل مجلس انعطاف بیشتری نشان دهد و گفت: همانطور که مقام معظم رهبری در جایی فرمودند لازم است یک تفاهم کلی در حاکمیت داشته باشیم و کاری کنیم که دولت منعطف و مجری برنامه نوشته شده در مجلس و نمایندگان پاسخگو باشد.

دهقانی معتقد است: ساختار سیاسی فعلی کشور طوری است که مجلس نمی‌تواند حتی در صورت اشتباه دولت و رییس آن، مجبور است صبر کند تا دوره دولت تمام شود و دولت دیگری سرکار آید.

وی افزود: اگر این امر تسهیل و نهادینه شود، دولت‌ها و مجریان کشور کارآمدتر خواهند شد و مردم هم اگر احساس کنند که تصمیماتشان تا این حد تاثیرگذار است با درصد مشارکت بالایی در صحنه حضور خواهند داشت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس نهم گفت: شاید نیاز به اصلاح قانون اساسی داریم که سیستم نخست‌وزیری را احیا کنیم تا اگر دولت ناکارآمد بود، مجلس دولت را برکنار کند زیرا با حذف یا استیضاح یک وزیر، مشکل اجرایی و اقتصادی کشور حل نمی شود.

وی با اشاره به نقش سران قوا در تصمیم‌گیری‌های کشور گفت: سران قوا سه نفر هستند و در مورد مسائل کشور تصمیم می‌گیرند که اگر دو نفرشان، نظرش یکی باشد آن موضوع مصوب است.

تصمیمات مجلس نباید فردمحور باشند

منتخب مجلس یازدهم به نقش شورای سران قوا در اصلاح قیمت بنزین و اغتشاشات بعد از آن اشاره و تصریح کرد: رییس مجلس یا سران قوا که حق قانون‌گذاری ندارند؛ وقتی تصمیم به این مهمی صورت می‌گیرد لازم است به صورت لایحه‌ یا طرحی در مجلس مصوب شود یا دولت مصوب کند و مجلس هم نظارت داشته باشد.

دهقانی با بیان اینکه این قبیل تصمیم‌های فردمحور مشکل ساز می شوند و ضعف مجلس و ساختارهای اجرایی کشور را نشان می‌دهند، تصریح کرد: اگر سران قوا می‌دانستند که مجلس فعالی وجود دارد که می‌تواند آنها را استیضاح کند چنین تصمیمی نمی‌گرفتند و اینها به مشکلات ساختاری نظام بر می‌گردد.

منتخب مجلس یازدهم درباره ترکیب هیات رییسه این مجلس نیز گفت: منتخبان این مجلس، اکثرا اصولگرا هستند و طبیعی است که رییس مجلس و هیات رییسه از اصولگراها باشند و سلیقه های مختلفی در اصولگراها هست و هر کسی هم که توانمندی ریاست مجلس را در خودش ببیند می‌تواند کاندیدا شود و ما اینجا نماینده تر نداریم، لذا این نمایندگان هستند که تصمیم می‌گیرند و از بیرون هم به مجلس نباید خط بدهند و اگر خط هم بدهند نتیجه نخواهد داد.

دهقانی به رایزنی‌های نامزدهای هیات رییسه در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: اینها باید رایزنی‌های خود را انجام دهند به شرطی که برنامه‌های خود را هم ارائه و اعلام کنند چه برنامه‌ای برای حل مشکلات کشور دارند.

دنبال رفع عیب‌های ساختاری کشور باشیم

وی با بیان اینکه ما دنبال رییس نیستیم بلکه دنبال کسی هستیم که برنامه داشته باشد و مشکلات را ریشه‌ای حل کند، افزود: نباید این طور باشد که ما بیاییم چند موضع سیاسی بگیریم که مثلا یک سال دیگر یک جریان سیاسی دیگر را سرکار بیاوریم و هشت سال حاکم باشیم و به همین خاطر هم عیب‌های اساسی که در ساختار اجرایی کشور وجود دارد را نبینیم.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: آنهایی باید برای نامزدی هیات رییسه کاندیدا شوند که برنامه داشته باشند و جرات انجام برنامه را هم داشته باشند والا هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

دهقانی گفت: تصمیم نهایی در مورد هیات رییسه زمانی گرفته خواهد شد که نمایندگان چه در فراکسیون اکثریت و چه در مجلس جمع شوند و با توجه به سوابق، برنامه‌ها، توانایی‌ها و آمایش سرزمینی رای دهند که آن هم برای یک سال است و همیشگی نیست.

وی با بیان اینکه اصولگرایان حدود ۲۵۰ نفر هستند و عده ای به نام مستقل آمده‌اند ولی اصولگرا هستند، تصریح کرد: اصولگرا کسی نیست که احزاب اصولگرا وی را در لیست قرار داده باشند بلکه کسانی هستند که به طرز فکر و سبک سیاسی اصولگرایی اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.

منتخب مجلس یازدهم گفت: ممکن است کسی با لباس اصولگرایی بیاید ولی عملکردش اصلاح‌طلبانه باشد یا بر عکس اصلاح‌طلب باشد ولی عملکرد اصولگرایانه داشته باشد.

دهقانی معتقد است خط‌کشی برای سنجش اصولگرایی یا اصلاح‌طلبی وجود ندارد و افزود: بیش از ۸۰ درصد مجلس اصولگراست و مستقلین و اصلاح‌طلبان هم هستند ولی تاثیرگذار نخواهند بود.

وی گفت: حزب موتلفه، جبهه پایداری، رهپویان یا پیروان امام و خط رهبری در یک جبهه قرار گرفته‌اند و از بین هر کدام از اینها ممکن است کاندیدایی بیاید و در نهایت در فراکسیون رای‌گیری می‌شود و فرد دارای رای اکثریت معرفی می‌شود مگر اینکه بعد از اینکه یک نفر رای اکثریت را آورد، سلایق دیگری بگویند ما این را نمی‌پذیریم و خودمان در مجلس کاندیدای مستقل دیگری می‌دهیم؛ این موضوع دیگری است که فکر می کنم راه به جایی نمی‌برد.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *