استانی 12 تیر 1399 - 4 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

فرایند اعطای مجوز حفر برای چاه‌ آب با مصرف شرب تسریع شود/ سد حاجیلر نجات بخش و توسعه دهنده صنایع در شهرستان خواهد بود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آوای ورزقان صبح امروز جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان ورزقان با حضور خانی فرماندار شهرستان ورزقان، جلیل زاده معاون اداره کل آب منطقه‌ای استان و سایر اعضا برگزار شد.

محمدباقر خانی فرماندار ورزقان در این جلسه اظهار داشت: با توجه به مشکلات آب شرب در برخی روستاها ضروری است فرایند اعطای مجوز برای حفر چاه آب شرب تسریع شود.

وی گفت: بعضا مشاهده می‌شود افرادی با عناوین مختلف اقدام به اخذ تخصیص آب جهت استفاده در تولید کرده‌اند که بعد از گذشت مدت زمان معین اقدامی صورت نداده‌اند.

خانی ادامه داد: سد حاجیلر بر روی رودخانه‌ای احداث شده که آب آن از کشور خارج می‌شد؛ این سد که با مصارف صنعت، شرب و کشاورزی احداث شده است در آینده نجات بخش صنعت بوده و توسعه شهرستان را در پی خواهد داشت.

فرماندار شهرستان ورزقان افزود: سد آقبلاغ سفلی_ سیه‌کلان فرصت‌های خوبی پیش روی شهرستان برای توسعه کشاورزی قرار داده‌ است و اجرای پایاب این سد و کشت گلخانه‌ای با آب تخصیص یافته از سد حاجیلار علاوه بر توسعه چشم‌گیر کشاورزی شهرستان می‌تواند در توسعه سایر بخش‌ها نیز موثر باشد.

وی در پایان سخنان خود گفت: لایروبی رودخانه و مسیل‌های شهرستان برای جلوگیری از خطرات احتمالی سیل باید به صورت جدی در دستور کار باشد.

جلیل‌زاده معاون بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان نیز در این جلسه گفت: ۳۲ میلیون متر مکعب یعنی حدود ۷۰ درصد از آب ذخیره شده سد حاجیلر چای برای مصارف صنایع استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: ۱۰ میلیون متر مکعب از آب ذخیره شده سد حاجیلر برای توسعه کشاورزی اختصاص یافته است که با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه کشت گلخانه‌ای به صرفه‌ترین روش برای استفاده از این آب است.

این مقام مسئول گفت: سد آقبلاغ سفلی _سیه ‌کلان سد تاثیری در کشاورزی منطقه است و ۳۶۰ هکتار از اراضی پایاب این سد نیازمند اجرای شبکه پایاب است که اجرای این طرح نیازمند اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی است.

جلیل زاده تصریح کرد: با عنایت به وجود سفره‌ها زیر زمینی و وجود منابع آبی پایدار در شهرستان ورزقان در اعطای مجوز حفر چاه برای استفاده در آب شرب روستاها مشکلی نداریم.

وی متذکر شد: تخصیص آب زیر زمینی برای کشاورزی به دلیل خشک سالی‌های اخیر لغو شده است.

معاون اداره کل آب منطقه استان در پایان گفت: مدیریت سیل مدیریت خسارت سیل است نه پیش‌گیری از وقوع سیل و برای این منظور حریم و بستر رودخانه‌ها باید آزادسازی و لایروبی شوند.

انتهای پیام/

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *