اخبار جهان 11 مهر 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

قره باغ متعلق به آذربایجان است/ مذاکره صلح آمیز بهترین راه حل برای حل مسئله قره باغ است

به گزارش آوای ورزقان به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه شهرستان ورزقان حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ مهدی پورمحمد در خطبه های عبادی سیاسی جمعه این هفته با اشاره به مناقشه «قره باغ» اظهار کرد: مسئله قره باغ پس از جدا شدن از ایران و تشکیل جماهیر شوروی متعلق به جمهوری آذربایجان شد. در سال ۱۹۹۲ میلادی پس از فروپاشی جماهیر شوروی ، اختلافات این دو کشور تازه به استقلال یافته (ارمنستان و آذربایجان) بر سر قره باغ وجود داشت البته در آن زمان و قبل از آن نیز بر سر قره باغ اختلافاتی وجود داشت که بعدها در سایه میانجی گری جمهوری اسلامی و مذاکرات دو کشور حل و فصل گردیده بود.

ایشان ادامه داد: باید سه کشور همسایه قفقاز(ایران،روسیه،ترکیه) به سه کشور حوزه قفقاز(آذربایجان،ارمنستان،گرجستان) سازوکار میانجی گری برای برقراری امنیت و مذاکرات ایجاد کنند.

امام جمعه ورزقان گفت: ما بدنبال جنگ افروزی نیستیم ، ما بدنبال مذاکره و گفتگوی صلح آمیز هم از نظر دیپلماسی و هم از نظر نظامی برای خاتمه به مناقشات می باشیم.

خطیب جمعه ورزقان با بیان اینکه شاید بعضی ها سوال کنند که چرا در مسئله سوریه به مذاکره معتقد نبودید؟! ، افزود: دلیلش این است در سوریه و عراق نظام با نظام مذاکره نمی کرد در سوریه و عراق نظام حاکم با تروریست ها و متجاوزین جنگ می کرد که وظیفه ما این بود از استمداد کشورهای فوق اجابت کنیم و به آنها کمک رسانیم در حالیکه در بحث قره باغ جنگ دو کشور با هم مطرح می باشد.

ایشان ادامه داد: تنها راه حل برون رفت دو کشور ارمنستان و آذربایجان از حالت جنگ، مذاکره می باشد و انتظار داریم با مذاکرات این مسئله حل و فصل گردد.

حاج آقا پورمحمد با اشاره به اینکه پان ترکیسم ها به بهانه دفاع از قره باغ بدنبال جنگ مرزی و منطقه ای هستند ، افزود: ملت غیور آذربایجان (اردبیل، آذربایجان های شرقی و غربی ، زنجان) باید با بصیرت و هوشیاری با این آتش افروزی ها برخورد نمایند و نباید با تحریکات پان ترکیسم ها تصمیم گیری انجام شود.

ایشان با بیان اینکه دشمنان اسلام همچون رژیم صهیونیستی و آمریکا تلاش می کند منطقه را به اتش بکشند ، افزود: اخبار رسیده حاکی از آن است که نعداد انبوهی از تروریست ها می خواهند به منطقه منتقل کنند ، می خواهند منطقه قره باغ را مثل عراق و سوریه ناامن کنند که نیاز است هر دو کشور با تدابیر از طریق گفتگو مسئله را حل کنند.

امام جمعه ورزقان در بخش دیگری از سخنان خود به جنگ اقتصادی و راه های مقابله با آن پرداخت و گفت: جنگ اقتصادی امروزه در دنیا یک واقعیت پذیرفته شده می باشد. ایران انقلابی امروز در معرض بی سابقه ترین جنگ اقتصادی استکبار و سهمگین ترین جنگ اقتصادی قرار گرفته که اگر این جنگ بر کشورهای اروپایی تحمیل می شد تاب و توان مقابله با آن را نداشتند.

حاج آقا پورمحمد گفت: اگر در کشورمان با این جنگ مقابله میگردد در سایه ی تحمل مردم می باشد چرا که انقلاب را ازآن خود می دانند.

ایشان با اشاره به جنگ اقتصادی که دشمن علیه ایران آغاز کرده است، اظهار داشت: دشمنان با آغاز جنگ اقتصادی در صدد هستند تا اقتصاد مملکت را به زانو در بیاورند و باعث فلج کردن پایه های اقتصادی گردند.

امام جمعه ورزقان با اشاره به بیانات رهبر انقلاب اسلامی و با بیان اینکه دشمن بدنبال تغییر رفتار نظام از طریق جنگ اقتصادی است نه نابودی نظام ، گفت: هدف دشمن از جنگ اقتصادی نابودی انقلاب نیست چرا که نابودی نظام از عهده دشمنان انقلاب و نظام اسلامی برنمی آید.

خطیب جمعه ورزقان راهکار مبارزه با جنگ اقتصادی را مدیریت مجاهدانه، مدبرانه و عالمانه مسئولین نظام دانست و گفت: قضایای معیشت اقتصادی ، مردم را تحت فشار قرارداده است ، مردم از این وضعیت ناراضی اند. مردم می دانند دشمن ضعیف ، ناتوان و شکست خورده در دوران دفاع مقدس و جبهه مقاومت است مطمئنا در این جنگ اقتصادی نیز با فضل خداوند شکست خواهند خورد به شرطی که مردم و مسئولان با بصیرت و بیداری حرکت نمایند.

ایشان نتیجه راهکار مقابله با جنگ اقتصادی را منتظر پایان تحریم ها نماندن دانست و گفت: نباید منتظره تغییر در دولت امریکا باشیم که مشکلات اقتصادی با این ها قابل حل نیست چرا که هیچ کدام یک از این دولت ها تفاوتی برای ما ندارد.

امام جمعه ورزقان یکی دیگر از موارد زمینه ساز جنگ اقتصادی را وابستگی کشور به درآمد های نفتی در بودجه سالانه دانست و افزود: بیش از ۱۵ سال هست مقام معظم رهبری می فرمایند در بودجه سالانه وابستگی به درآمدهای نفتی را قطع کنید که باید این وابستگی قطع گردد.

حاج آقا پورمحمد در ادامه سخنانش ضمن تبریک هفته نیروی انتظامی ، از پرسنل زحمت کش نیروی انتظامی کشور خاصه نیروی انتظامی شهرستان که شب و روز برای برقراری امنیت و آرامش مردم تلاش می کنند تشکر کرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان با اشاره به شیوع ویروس کرونا و عدم امکان برگزاری پیاده روی اربعین نیز گفت: متأسفانه امسال امکان برگزاری مراسم پیاده روی وجود ندارد امام می توان همانند دهه اول ماه محرم با رعایت موارد بهداشتی عزاداری برگزار و زیارت اربعین قرائت شود

انتهای پیام/

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *