اخبار جهان 21 آذر 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

وعده چند کشور به آژانس / بودجه نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را کدام کشورها می‌پردازند؟

آوای ورزقان:وعده چند کشور به آژانس / بودجه نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را کدام کشورها می‌پردازند؟
به گزارش آوای ورزقان به نقل از خبرگزاری رویترز، پیش‌تر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس خواستار دریافت این بودجه برای نظارت بر برنامه اتمی ایران در مهلت هفت ماهه تمدید شده برای مذاکرات هسته‌ای شده بود.
وعده برخی کشورها برای پرداخت این مبلغ نشانگر اهمیت سیاسی تلاش‌ها برای پایان دادن به اختلاف ۱۲ ساله بر سر برنامه هسته ای ایران است و در این راه حتی کشورهایی که حضوری مستقیم در مذاکرات نداشته‌اند پیشقدم شده‌اند.
جلسه آژانس برای جمع آوری مبلغ مورد درخواست پشت درهای بسته بوده است.
دیپلمات‌های حاضر در این نشست که روز پنجشنبه در وین برگزار شد به رویترز گفته‌اند نروژ تقبل کرده یک میلیون یورو، یعنی بیش از یک پنجم کل مبلغ، را بپردازد و هلند وعده پرداخت ۱۰۰ هزار یورو (۱۲۴ هزار دلار) را داده است.
آمریکا و انگلیس که به شکل مستقیم در مذاکرات اتمی با ایران حضور دارند گفته‌اند بخشی از هزینه بازرسی‌ها را می‌پردازند اما سهم هر یک هنوز مشخص نیست.
ایران و کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، شامل آمریکا، آلمان، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه ماه قبل نتوانستند بعد از یک سال مذاکره به توافقی جامع دست یابند و گفتگوها را برای هفت ماه دیگر تمدید کردند.
عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، گفته است نمایندگان ایران روز چهارشنبه ۱۷ دسامبر قرار است برای حل اختلافات باقی مانده در ژنو با گروه ۵+۱ ملاقات کنند.
بازرسان آژانس با نظارت بر تاسیسات اتمی ایران، روند اجرای تعهدات ایران بر اساس توافق اولیه ژنو را زیر نظر دارند. یک سال پیش با امضای توافقی در ژنو، ایران پذیرفت که بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را در ازای تعلیق برخی تحریم‌های بین المللی متوقف کند.
بنا به این توافق، بازرسان آژانس می‌توانند دسترسی روزانه به تاسیسات غنی سازی اورانیوم ایران از جمله در نطنز و فردو داشته باشند.
رضا نجفی، سفیر ایران در آژانس، مذاکرات اتمی کشورش با قدرت‌های جهانی را رو به جلو دانسته و گفته رسیدن به راه حلی دیرپا “از هر زمان نزدیک‌تر” است.
به گفته مدیر کل آژانس، حجم کار بازرسان و شمار افرادی که “بر تاسیسات اتمی ایران نظارت می‌کنند افزایش یافته و برخی از آنها باید از مراسم کریسمس و تعطیلات سال نو خود صرف‌نظر کنند.”
نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *