به گزارش آوای ورزقان به نقل از خبرگزاری فارس – معصومه درخشان:  آب الفبای آبادانی است، هر کجا آب باشد دیگر محرومیتی وجود ندارد، ولی بخواهیم یا نخواهیم علاوه بر شهرها روستاها نیز دچار کم آبی شده‌اند و این کم آبی یعنی رخت بر بستن سرسبزی از روستاها، خشکسالی و به صفر رسیدن تولید محصولات کشاورزی و باغی و سرانجام مهاجرت به شهرها و این  تازه شروع مشکلات و معضلات بیشتر و بزرگتر است.

حالا چند سالی است صدای کم آبی و خشکسالی روستاها در آذربایجان‌شرقی به گوش جهادگران رسیده است، جهادگرانی که می‌خواهند دوباره الفبای آبادانی را زمزمه کرده و باعث مهاجرت معکوس جوانان به روستاها شوند تا با کشت زمین‌های کشاورزی، باغداری، دامداری و ….صاحب درآمد پایدار در روستاها شوند.

جهادگران مشغول جهادند

جهادگران در روستاها مشغول جهادند، می‌توان یک روز با آنها در احداث خانه‌های محروم همراه شد، روز دیگر در راهسازی‌ و بازگشایی راه‌های روستایی در آموختن مهارت و آموزش، در عرصه سلامت و بهداشت و پیشگیری از بروز بیماری.

جهادگران قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه عاشورا دست به دست هم داده‌اند تا محرومیت را از چهره روستاها به زدایند و کاری کنند دوباره الفبای آبادانی و صدای شرشر آب در روستا آرامش و امنیت اشتغال و اقتصاد را برایشان به ارمغان آورد. این جهادگران به عشق این سرزمین بذر امید در دل محرومان می‌کارند.

برای اطلاع و آگاهی بیشتر از فعالیت جهادگران قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه عاشورا با پاسدار محمدعلی نجفی جانشین فرمانده سپاه عاشورا در قرارگاه پیشرفت و آبادانی همکلام شده‌ایم تا از نحوه اقدامات جهادی برای محرومیت‌زدایی برایمان سخن بگوید.

فعالیت در پنج محور اساسی/ آذربایجان جزو چهار استان محروم کشور در بعد روستایی

محمدعلی نجفی در ابتدا با اظهار ناراحتی و تاسف از اینکه در بعد روستایی استان آذربایجان جزو چهار استان محروم کشور است، گفت: متاسفانه محرومیت بر روستاهای آذربایجان‌شرقی سایه افکنده و باعث شده در بین چهار استان محروم روستایی باشیم و این موضوع برازنده این استان نیست.

انجام پروژه‌هایی که باعث ثبات و ایجاد اشتغال،کارآفرینی و درآمد پایدار و مهاجرت معکوس در روستا می‌شود، مهم‌ترین رویکرد قرارگاه پیشرفت و آبادانی است. پروژه‌های همچون راهسازی، آبرسانی، جاده‌سازی و …

قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه عاشورا فعالیت‌های خود را در پنج محور اساسی انجام می‌دهد. آن‌طور که جانشین فرمانده سپاه استان در قرارگاه پیشرفت و آبادانی توضیح می‌دهد، محورهای فعالیت در پنج شاخه زیرساخت، فرهنگی، تعلیم و تربیت، پیشگیری و سلامت، حوزه معیشت و بهره‌وری انجام می‌شود.

نجفی ادامه داد: هدف ما در قرارگاه پیشرفت و آبادانی  توانمندسازی روستایی است. در ابتدا مشکلات و معضلات روستا و دهستان ها شناسایی شده و  براساس نوع محرومیت‌ها و مشکلات برنامه‌ریزی انجام می‌گیرد.

 تعدادی از دهستان‌ها شامل ۵۰ روستا یا ۲۰ روستا هستند، دهستان‌هایی که دارای ضریب  محرومیت ۸ یا ۹ هستند شناسایی شده و مطالعات عملیاتی برای رفع مشکلات آغاز شده و پروژه‌های مد نظر اجرا می‌شود.

اجرای ۶۰ پروژه آبرسانی و ساخت ۵ پل

براساس ارزیابی‌ها در ۶۰ روستا پروژه آبرسانی، پنج روستا ساخت پل و در تعدادی از روستاها نیز مسجد، مدرسه در سطح استان احداث شده است که نیازهای روستا در ابتدا مطالعه، شناسایی و سپس اجرایی می‌شود.

 وی از افتتاح پروژه‌های آبرسانی در هفته بسیج خبر داد و افزود: همزمان با هفته بسیج ۲۱ پروژه آماده افتتاح است که پنج پروژه از این تعداد بسیار بزرگ بوده و باعث تحولات عمده در مناطق روستایی می‌شود.

پروژه‌های آبرسانی باعث امنیت شغلی و اقتصادی

یکی از این پروژه‌های بزرگ در روستای ینگجه بخش خاروانا شهرستان ورزقان، انتقال آب به طول ۳ کیلومتر با  لوله‌های ۱۰ اینچی است که ۲۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی زیر کشت آبی می‌رود.

با افتتاح این پروژه بزرگ روستائیانی که تحت پوشش و مستمری‌بگیر کمیته امداد بودند، دیگر به هیچ وجه مستمری دریافت نمی کنند، چرا که روی زمین کشاورزی خود کار کرده و توانمند می‌شوند.

 نجفی  خاطرنشان کرد: همچنین در روستای «گال » شهرستان خاروانا پروژه آبرسانی به طول دو کیلومتر با لوله‌های ۸ اینچی به اتمام رسیده و آماده افتتاح است و در روستای علیار مخازن آب شرب ۹۰ هزار لیتری نصب شده و برآورد کرده‌ایم با نصب این مخزن تا ۲۰سال آینده آب شرب  آنها تامین می‌شود.

در حال حاضر۵۰ خانوار در این روستا ساکن هستند در حالی که این روستا دارای ۴۰۰ خانوار بود که قبلا بر روی زمین‌های خود کار می‌کردند ولی  به‌خاطر بی‌آبی به حاشیه تبریز و ارومیه مهاجرت کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود با نصب مخزن و تامین آب شرب ۴۰۰ خانوار به روستا برگشته و مهاجرت معکوس صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/