استانی 23 شهریور 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

ارزش ذخایر معدن مس سونگون ۳۲۰ میلیارد دلار است/ مالیات مس سونگون کجا می رود؟/ به ورزقان و آذربایجان شرقی ظلم کردند/ مس سونگون بزرگترین معدن خاورمیانه است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آوای ورزقان دهقانی نماینده شهرستان ورزقان روز امروز در مراسم امضا قرارداد احداث مجموعه کارخانجات تولید کاتد مس در مجتمع مس سونگون اظهار داشت: هر چند کارشناسان شرکت ملی صنایع مس به طور رسمی ظرفیت شناخته شده مس سونگون را ۲ میلیارد تن اعلام می کنند، ولی دانشمندان رقم دقیق آن را چهار میلیارد تن برآورد کرده اند.

وی ادامه داد: با روند فعلی، استخراج مس از معدن سونگون ۳۸۰ سال طول می کشد و حتی اگر تولید فعلی سالانه ۳۰۰ هزار تنی کنسانتره سه برابر هم شود باز ۱۳۰ سال برای اتمام معدن زمان می خواهد.

دهقانی گفت: مس سونگون سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد دارد که اگر تنها یک هزار میلیارد تومان آن در شهرستان سرمایه گذاری شود، اتفاقات بزرگی رخ می دهد.

مالیات مس سونگون کجا می رود؟!

دهقانی خطاب به مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: مردم از ما سوال می کنند که مالیات درآمد سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومانی مس سونگون کجا می رود؟ و این باید به شهرستان برگردد، شرکت ملی صنایع مس ایران قبلا یک درصد سهم آلایندگی را به شهرستان می پرداخت که پنج شش سال است نمی پردازد، این رقم کجاست؟ بگویید برویم پیگیری کنیم که مختص شهرستان ورزقان است.

این نماینده با انتقاد از شرکت مس گفت: شرکت ملی صنایع مس ایران سالانه بیش از یک هزار میلیارد تومان کمک های اجتماعی دارد که تنها ۱۶ تا ۲۰ میلیار تومان آن به ورزقان می رسد و این عادلانه نیست.

عضو کمیسیون صنایع مجلس به حواشی تیم تراکتور اشاره کرد و گفت: مساله تراکتور یک مساله ملی است و من کاری ندارم که دست کیست، چطور سپاهان، ذوب آهن و مس کرمان حمایت می شوند، اما تیم تراکتور نمی تواند از منابع مس برخوردار نشود، البته بعصی ها انتقاد می کنند که سهم ورزش ورزقان از مس سونگون را به تراکتور ندهید در حالی که اصلا سهمی به ورزقان نمی دهند.

دهقانی: بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان از یک هزار میلیارد تومان هزینه کرد اجتماعی شرکت ملی صنایع مس در سال هزینه ورزشی است که می توان تراکتور را نیز از آن برخوردار کرد که یک سرمایه ملی است.

وی گفت: شهرستان ورزقان هم بخشی از کشور است و باید مورد توجه قرار گیرد. ؛ ما با مشکل کمبود برق در کشور مواجه هستیم و مجتمع مس سونگون نیز مستثنی از این قاعده نیست و قرار بود نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در اینجا احداث شود و شرکت ملی صنایع مس باید اقدام عملی برای آن بکند.

به ورزقان و آذربایجان شرقی ظلم کردند

نماینده ورزقان گفت: متاسفانه کسانی که در اکتشافات مس سونگون کار کردند به کشور و منطقه ظلم کردند و اجازه ندادند سونگون شناخته شود. گزارشات غلط ارائه دادند و در اعلام ذخایر واقعی معدن مس سونگون پنهان کاری کردند

وی متذکر شد: همان شرکت اکتشافات همچنان کار می کنند و پنهان کاری می کنند

دهقانی با انتقاد از عملکرد شرکت های اکتشافی گفت: شرکت های فعال در حوزه استخراج و اکتشاف مجتمع معدن مس سونگون با ارائه گزارش های نادرست و غیرواقعی، معادنی به ارزش ۳۲ هزار میلیارد تومان را از آن منتزع کردند و این خیانت به منطقه و کشور است.

مس سونگون بزرگترین معدن خاورمیانه است

وی افزود: مس سونگون نه تنها بزرگترین معدن کشور بلکه بزرگترین معدن خاورمیانه است و ذخیره اعلام شده این معدن از طرف شرکت ملی می تاکنون ۲ میلیارد تن بوده اما ذخیره اعلام نشده و غیره رسمی که زمین شناسان و کارشناسان تایید می کنند ۴ میلیارد  تا ۶ میلیارد تن است

وی گفت: در منطقه ارسباران علاوه بر مس سونگون، معادن مس پهناوری در آستامال، کیقال، هفت چشمه نیز وجود دارد؛ ظرفیت تولید کنسانتره مس سونگون باید به یک میلیون تن و تولید مس کاتدی به ۴۰۰ هزار تن در سال افزایش یابد.

نماینده مردم ورزقان گفت: قیمت پیشنهادی قرارگاه خاتم الانبیا برای احداث کارخانجات تولید مس کاتدی در مجتمع سونگون مربوط به سال قبل و پایین تر بوده و اگرتعدیل لازم است، شرکت ملی صنایع مس ایران آن را انجام دهد تا طرح چار مشکل نشود.

انتهای پیام/

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *