بازنشری 04 بهمن 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

بایدها و نبایدهای تطبیق علایم ظهور

به گزارش آوای ورزقان به نقل ازآناج با اعلام مرگ ملک عبدالله سعودی پیامهای مختلفی درباره نزدیکی ظهور بقیه الله الاعظم به گوش می رسد. نکاتی از جانب بزرگان و کارشناسان در این زمینه بارها گفته شده است از جمله اینکه آیه الله امامی کاشانی پیامی داده اند که با توجه به آن نکاتی را عرض می نمایم.

آیت‌الله امامی کاشانی با اشاره به برخی اخبار در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها در خصوص روایت امام صادق (ع) در خصوص مرگ عبدالله و ظهور امام زمان(عج) و تطبیق آن به یکی از حکام کشورهای عربی تصریح کرد: این اخبار ممکن است به اصل مهدویت لطمه بزند. این دلالت اشتباه است و نباید آنرا تطبیق داد.

حقیر ذکر چند نکته را در این باب لازم می دانم:

۱- سخن سنجیده ی این بزرگوار، نکته جدیدی نیست و تطبیق علایم ظهور توسط افراد عادی آن هم بصورت احساسی کار نسنجیده ای است و ممکن است به اعتقادات مردم و امر انتظار ضربه بزند و در گذشته برخی از کتابها و سخنرانیها و CD ها نقد شده است.
۲- باید دانست تطبیق علایم آخرالزمان، بصورت مطلق امر محالی نیست و حتی مقام معظم رهبری در سخنرانی مربوط به ایام پخش و نقدCD ظهور، فرمودند که تطبیق کار سختی است و نفرمود کار محالی است. اشاراتی درباره ی روایت روح الله و امام راحل از جانب بزرگانی مانند آیه الله بهاءالدینی و نیز اشاراتی از جانب برخی علماء درباره ی سید خراسانی و آقا بوده است که فعلا مجال بررسی آن وجود ندارد. اگر تطبیق، بطور مطلق محال باشد این سوال پیش می آید که فایده ی آن همه روایات مربوط به علائم ظهور در ارتباط با آمادگی جامعه بخصوص اصحاب و یاران آن حضرت چه خواهد بود؟ اگر فردا هر علامتی هر چند واضح رخ دهد و ما تطبیق را محال مطلق بدانیم هیچوقت سفیانی و نفس زکیه تا قبل از ظهور شناخته نخواهند شد و تنها علامت قطعی ندای آسمانی خواهد بود که کیفیت آن هم معلوم نیست. در حالیکه همه ی روایات ریز و درشت و حتمی و غیرحتمی مربوط به آخرالزمان، دارای حکمت و فایده برای امر انتظار و آمادگی بیشتر جامعه است و نمی توان به اسم نهی از تطبیق، کسی را به عدم اعتنا به روایات غیرحتمی سفارش کرد بلکه باید راه حل عاقلانه و محتاطانه ارائه داد.
۳- راه حل عاقلانه و محتاطانه آن است که مردم بخصوص منتظران واقعی آن حضرت، از هیچ روایت موثّقی چشم پوشی نکنند و در کنار آن، همه ی وقایع ریز و درشت جهان، بخصوص جریان داعش و جریانات یمن، عراق، سوریه، لبنان، مصر، فلسطین و تمام خاورمیانه را رصد کنند و بر عزم و اراده و آمادگی و تقویت روحیه ی انتظار بیفزایند و بدون تطبیق قطعی و فقط بعنوان رصد، چشمی به روایات و چشمی به اوضاع جهان داشته باشند تا هم فواید کامل روایات به دست آید و هم اینکه با ترک تطبیق قطعی و افشای آن در سطح عموم، از آثار منفی احتمالی آن جلوگیری شود.
نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *