بازنشری 25 بهمن 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

انقلاب اسلامی از ابتدا خود را یک پدیده فرامرزی تعریف کرد/ «عزت» یک کلید واژه در تمدن اسلامی است/ مگر می شود هویت ایرانی را از هویت شیعه و شیعه را از کربلا و نجف تفکیک کرد

به گزارش آوای ورزقان به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛سعد الله زارعی کار‌شناس مسائل بین المللی و منطقه در همایش بیداری دانشجویی و تمدن سازی نوین اسلامی که ظهر امروز به همت جامعه اسلامی دانشجویان در مشهد مقدس برگزار شد اظهار داشت: تمدن در یک بستر زمانی طولانی شکل می‌گیرد و محصول تلاش بسترسازی ۳۰۰ ساله است.

زارعی ادامه داد: به خاطر آنکه همه عناصر حیات بشری باید در تمدن اسلامی وجود داشته باشد از مسائل سیاسی گرفته تا مسائل آرمانی مانند جهانی سازی و ساخت یک جریان جدید لذا این تمدن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

کار‌شناس مسائل بین المللی و منطقه با بیان اینکه تمدن اسلامی باید وجوه ممیزی خود را در همه عرصه‌ها نشان دهد تصریح کرد: صرف تشکیل دولت اسلامی به معنی شکل گیری تمدن اسلامی نیست و منظور ما احیای تمدن اسلامی صدر اسلام نیست؛چون تغییرات دنیا قابل چشم پوشی نبوده‌اند؛ اما سخن ما در نشست امروز در واقع سخن از تمدن اسلامی فعلی است.

*انقلاب اسلامی از ابتدا یک پدیده فرامرزی بوده است

وی با تاکید براینکه در تمدن اسلامی فعلی به دو دسته از عوامل روبه رو هستیم ادامه داد: دسته اول این عوامل عوامل ایجابی یا پیشران و دسته دوم عوامل پسران یا عوامل سلبی هستند.

زارعی تصریح کرد: در بخش عوامل پیشران بزرگ‌ترین عامل انقلاب اسلامی است و جمهوری اسلامی مبدا مبحثی است که ما به عنوان تمدن نوین اسلامی نیازمند آن هستیم و بیشترین انرژی‌هایی که در این عرصه یاری گر ما هستند انرژی جمهوری اسلامی است.

کار‌شناس مسائل بین المللی و منطقه تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران از ابتدای شکل گیری خود را یک پدیده فرا مرزی تعریف کرده است‌‌ همان طور که امام خمینی (ره) از قبل از پیروزی انقلاب فرمود ما باید مستکبران جهانی را از بین برده وکاخ‌های سرخ و سیاه را منهدم کنیم و ماموریت ما در این زمینه به مرزهای انقلاب محدود نمی‌شود.

وی تصریح کرد: این جلوه بسیار مهمی از انقلاب است تا به امروز بحث‌های زیادی از این مسئله محقق شده همین که نظام فعلی بین المللی به استحکام و استقامت سال‌های ۵۷، ۵۸ نیست و در نقاطی می‌توان در آن رسوخ کرد و آن را به چالش کشاند بیانگر آن است که این اتفاق یعنی تمدن سازی نوین اسلامی خارج از توان جهان اسلام نیست.

*اساسا حفظ انقلاب اسلامی از طریق گسترش و نفوذ آن در محیط بین المللی ممکن نیست

زارعی با تاکید براینکه حفظ انقلاب اسلامی جز از طریق گسترش و نفوذ آن در محیط بین المللی امکان پذیر نیست تصریح کرد: در صورت عدم واکنش نسبت به شرایط همسایگان و سایر مسلمانان جهان آیا نظام بین الملل به شما اجازه می‌دهد که از چارچوب کشور خود و مبتنی بر اسلام یک نظام سیاسی داشته باشید؟ هرگز این اتفاق عملی نیست و همین واکنش کشور ایران به شرایط کشورهای همسایه خود خطر بزرگی برای غرب است.

کار‌شناس مسائل بین المللی و منطقه ادامه داد: آیا آن‌ها قوانین قضایی و محاکم قضایی ما را زیر سوال نمی‌برند؟ آیا در اتفاقات داخلی کشور ما دخالت نمی‌کنند؟ چه طور می‌توان دولت مستقل داخل مرز‌ها داشت بدون دخالت و کارشکنی آن‌ها

وی تصریح کرد: امنیت کشور ما زمانی محقق خواهد شد که بتوانیم برای این کشور‌ها (کشورهای غربی) فرا‌تر از مرزهای خود ایجاد دردسر کنیم اگر کشور ما در دریای مدیترانه منافع آن‌ها را به چالش کشید آنگاه آب‌های ما در جنوب در امنیت خواهد ماند زمانی که کشور دست بلندی در عراق دارد می‌تواند خود را اثبات کند.

زارعی اضافه کرد: چه طور می‌توان تحمل کرد که استان دیاله آشوب باشد اما مهران و نفت شهر ما در آرامش به سر ببرند وقتی شما ظرف چند ماه بحران مهمی را در عراق مهار می‌کنید در این صورت شهرهای شما امنیت پیدا کرده و دشمن جرات طمع ورزی به مرز‌ها را ندارد.

کار‌شناس مسائل بین المللی و منطقه مجددا تاکید کرد: به این ترتیب جنبه‌های فرامرزی انقلاب اسلامی بیش از پیش نمایان و آشکار می‌شود و از طریق هم افزایی در منطقه است که این مسئله محقق می‌گردد.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی آمده است که جلوی سلطه‌گری را بگیرد پس چه طور می‌تواند خود موجب سلطه‌گری باشد. کشورهای غربی می‌خواهند به واقعیتی اعتراف کنند به همین دلیل از واژگانی استفاده می‌کنند که درشان خودشان است و می‌گویند ایران در چهار پایتخت منطقه یعنی بغداد در عراق، بیروت در لبنان، دمشق در سوریه و سنعا در یمن مسلط شده است.

*ایران از عراق حمایت کرد ولی مانند آمریکا آن را غارت نکرد

زارعی بیان داشت: غرب می‌گوید ایران و چهار پایتخت کشورهای سوریه، عراق، یمن، لبنان پیروز شد و این نشان می‌دهد که ایران توانسته در قلب منطقه پیشروی و موقعیت جدیدی را خلق کند.

کار‌شناس مسائل بین المللی و منطقه ادامه داد: این ادعای غرب کاملا صحت دارد زیرا ایران توانست پایتخت این چهار کشور را به اتحاد خود در آورد ولی بر این چهار کشور تسلط پیدا نکرد.

وی با بیان اینکه ایران برای پیروزی عراق از هیچ تلاشی کوتاهی نکرد افزود: ایران در عراق برای امنیت مردم و شکست جریان داعش شهدای بسیاری را تقدیم کرد که در این مسیر قسمت‌هایی را که از دست داعش در می‌آورد به نیروهای عراقی تحویل می‌داد.

زارعی با بیان اینکه این رویکرد ایران اسلامی با دیگر کشورهای جهان متفاوت است عنوان کرد: این امر بسیار فرق دارد چرا که آمریکا صدام را ساقط و بعد عراق را غصب و برای آن استاندار نظامی را تعیین کرد و این در صورتی بود که ایران با شکست نیروهایی همچون داعش امنیت و آرامش را برای عراق در مقابل تحویل دادن آن به گروه‌های نظامی آن کشور انجام می‌داد.

کار‌شناس مسائل بین المللی و منطقه تاکید کرد: این نوع مواجهه جمهوری اسلامی با مسائل بسیار با کشورهای همچون آمریکا تفاوتی بنیادی و اساسی دارد که باید در تمدن اسلامی مورد توجه قرار بگیرد.

* عزت یک کلید واژه در تمدن اسلامی است

وی با اشاره به سخنرانی رهبری معظم در ۱۹ بهمن ۹۳ در دیدار نیروی هوایی مبنی براینکه مذاکرات را با توجه به حفظ عزت ملت ایران می‌پذیریم گفت: عزت یک کلید واژه در تمدن اسلامی است که اساسا وقتی که علت پیروزی انقلاب را بررسی کنیم ته خط آن به این مسئله می‌رسیم چرا که کسی نمی‌تواند بگوید که برای تحقق انقلاب اسلامی صرفا دین فراموش شده بود چرا که در دوران پهلوی هم همین گونه بود و یا به دلیل مباحث اقتصادی مردم دست به انقلابی نوین زدند چرا که در سال‌های ۱۳۲۰ نیز این عوامل وجود داشت.

زارعی گفت: امروز نیز ملت عراق برای عزتشان می‌بایست قیام کنند چرا که باید به مرحله خود آگاهی رسیده تا عزتشان پایمال نشود.

کار‌شناس مسائل بین المللی و منطقه اظهار داشت: در تمدن اسلامی عراق وقتی که با مسائل آن مواجه می‌شویم ایران مانند آمریکا برخورد نکرده و متناسب با روش‌های خود پیش می‌رود.

وی ادامه داد: ایران بر خواسته‌های مردم عراق احترام گذاشته، دشمن را به زانو در آورد و کشور اسلامی عراق را سر کار قرار داد که این می‌تواند یکی از جلوه‌های تمدن اسلامی باشد.

*عراق تنها با نیروی جمهوری اسلامی توانست پیروز شود

زارعی با بیان اینکه اگر جمهوری اسلامی نبود عراق در دست آمریکایی‌ها قرار داشت بیان کرد: چرا که طبق گفته مقامات آمریکایی مبنی براینکه ما چند سال در عراق خواهیم ماند امروز به لطف الهی و با برنامه ریزی دقیق رهبری توانستیم عراق را به امنیت برسانیم.

کار‌شناس مسائل بین المللی و منطقه با بیان اینکه ارشادهای رهبر معظم انقلاب در مباحث عراق بسیار کارگشا بود گفت: تصور کنید که کشوری که ۸ سال با ایران جنگ کرده حال در تصرف عراق درآمده و در این میان آمریکا می‌گوید می‌خواهیم ریشه‌های ایران را بخشکانیم چه تصمیمی باید گرفت آمریکا که با ۳۰۰ هزار نیروی مجهز به عراق آمده و در نگاه اول احساس می‌کنیم نمی‌توان در مقابل آن ایستاد حال چه می‌شود که ایران اسلامی می‌تواند عراق را نجات دهد.

وی اظهار داشت: عراق در سال ۸۲ اشغال در سال ۸۴ همه پرسی را به امضای مردم درآورد و در پشت آن دولتی متمایل به شیعه ایرانی سر کار آمد و دو سال و نیم این امر طول کشید.

زارعی ادامه داد: در این دو سال و نیم رهبری انقلاب با درایت ویژه و با جانفشانی عده‌ای توانست عراق را از دست دشمنان حفظ کند رهبر معظم انقلاب در مسائل عراق نقطه به نقطه درایت به خرج می‌دادند.

کار‌شناس مسائل بین المللی و منطقه با بیان اینکه امروز ایران به جای اشغال کردن عراق توانست این کشور را متحد با اهدافش کند افزود: بعد از اندکی ماجرای “داعش” پیش آمد کسانی در این میان خواستند نسخه بدلی از گروه حزب الله را در منطقه ایجاد کنند؛چرا که حزب الله نیرویی کوچک، چابک، عملیاتی، دارای آموزش سطح بالا، مجهز به سلاح، متعهد به برخی عقاید، دارای پیچیدگی خاص سازمانی، دارای شکل خاصی از ارتباطات ارگانیک و سرویس‌های خاص و ویژه بود دشمنان موفقیت حزب الله را به چشم دیده بودند.

وی ادامه داد: در این میان درصدد بودند که نسخه دیگری از حزب الله را در منطقه ایجاد کنند،در این میان داعش را تشکیل چرا که می‌بینیم امروز هم داعش دارای نیروهایی چابک، دارای چارچوبی اعتقادی، دارای سرویس اطلاعات ویژه و از نقطه خاصی تبعیت می‌کنند.

زارعی با بیان اینکه دشمنان تنها در این مسیر درصدد بودند که عنصر بازدارنده علیه جمهوری اسلامی را وارد میدان کنند اظهار داشت: به همین دلیل در استان‌های سنی نشین با ارتشی که در آنجا حاکم بود هم دست شدند و کلید طلایی شهر‌ها را به دست داعش دادند و پشت صحنه داعش اطلاعات و آموزشش را کشورهایی همچون ترکیه، آمریکا و عربستان برعهده گرفتند.

کار‌شناس مسائل بین المللی و منطقه با بیان اینکه در این مسیر می‌خواستند ابهت ایران را در منطقه بشکنند گفت: درصدد بودند که مابقی سنی‌ها در جهان را به هیجان و پرونده ایران به کلی ببندند.

وی با بیان اینکه داعش ظرف سه روز چهار استان بزرگ عراق را تصرف و در واقع ۶۵ درصد خاک عراق را به دست گرفت تصریح کرد: بحران عجیبی در عراق به وجود آمد که قابل پیش بینی بود در بین مردمانشان یاس و ناامیدی حاکم شد و شیعه عراقی خود را باخت.
زارعی افزود: سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، عراق و ترکیه خواهان از میان برداشتن شیعه بود که در این میان جمهوری اسلامی تیم نظامی‌اش را به بغداد اعزام کرد تا توانسته سنی‌های آن مکان را مجهز و بتوانند در مقابل داعش پیروز شوند.

* جمهوری اسلامی به عنوان عنصر کانون تمدن اسلامی شناخته شده است

کار‌شناس مسائل بین المللی و منطقه با بیان اینکه امروز جمهوری اسلامی به عنوان عنصر کانون تمدن اسلامی شناخته شده است عنوان کرد: ایران دارای روش خاصی با منطق اصولی است که این امر با آمریکا متفاوت است عراقی‌ها توسط آمریکا از شر صدام خلاص شدند و امروز هم به واسطه ایرانی اسلامی داعش را از میان برداشتند اما امروز مردم عراق اقدام آمریکا را دخالت خارجی در راستای منافع خود ارزیابی کرده و این در صورتی است که در بخش دوم مردم احساس می‌کنند که در مسئله داعش آزادی و امنیت را کسب کرده‌اند و اگر ایران اسلامی نبود حیات آن‌ها ساقط می‌شد.

وی افزود: جمهوری اسلامی توانسته در تمدن اسلامی نفوذ کند آیا می‌شود که در شهر دیاله عراق دشمنان آن را اشغال کنند ولی چشم طمع به شهر مهران ما را نداشته باشند ایران توانسته به قدرت منطقه تبدیل شود با کمک به عراق محبوبیت خاصی را بین مردم ایجاد و پایه تمدن اسلامی و توافقاتش را در عراق محکم تر کند.
سعد الله زارعی ادامه داد: بزرگ ترین بخش  تمدن اسلامی که به این تمدن لطمه وارد می کنند قشری نگری و قومی نگری است و این دو معنی دارد قشری نگری یعنی سطحی نگری و عدم پرداخت عمقی به مسائل  و قومی نگری به معنای به حساب نیاوردن برخی از چیزهاست.

کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: ظاهرگرایی گاهی جنبه فکری دارد و به نوعی از جمود اطلاق می شود و گاهی جنبه فلسفی می یابد که نوعی نگاه محدود نسبت به مسائل داشتن است.

وی اضافه کرد: جایگزینی قومیت گرایی به جای اسلامیت نیز مسئله مهمی است یک قومیت گرایی به شکل ایدوئولوژیک در می آید و مسئله تقدم دادن ایران به اسلام یا عرب به اسلام را مطرح می کند که دوره آن مخدوش شده است و نوع دیگر جایگزینی قومیت به جای اسلامیت نوعی است که این روزها بیشتر شاهد آن هستیم این که عده ای در عمل اسلام و انقلاب را کنار گذاشته و نفوذ ایران در منطقه را نادیده می گیرند و تمام هم و غمشان ایران و آن چه در داخل مرزهای این کشور قرار دارد می شود.

* هر سیاستی مبتنی بر نگاه محض به مسائل ایران منتهی به شکست است

زارعی با بیان این که هر سیاستی مبتی بر نگاه محض به مسائل ایران با شکست مواجه می شود تصریح کرد: این نوع نگاه به مسائل کشورداری چه در دوره رضاخان و محمد رضا پهلوی باشد چه در زمان بازرگان و سایرین به نتیجه نخواهد رسید چون تمدن اسلامی ریشه بین المللی دارد.

* مگر می شود هویت ایرانی را از هویت شیعه و شیعه را از کربلا و نجف تفکیک کرد

کارشناس مسائل منطقه ضمن بیان این که در مسئله داعش اگر کشور ایران ورود نکرده بود موجب خشنودی عربستان و آمریکا می شد تصریح کرد: نتیجه این اقدام چیزی جز ناامنی مرزهای ما نبود اساساً مگر می شود هویت ایرانی را از هویت شیعه و هویت شیعه را از کربلا و نجف تفکیک کرد.

وی افزود: آمریکا از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ در عراق جنگید اما موفق به آزادی جرف الصخر نشد و نزدیک به ۲ هزار کشته برای آزادی این شهر داد این در حالی است که کل منطقه جرف الصخر تنها در طول ۳  روز و نیم از لوس وجود تروریست ها با وجود مساعدت ایران اسلامی پاک شد با کمتر از ۲۰ نفر کشته آیا این اعجاز نیست در ماجرای یمن نیز عربستان، آمریکا و اروپا پا در میان گذاشتند اما امروز تمام رشته های عربستان در یمن فروپاشیده است و این اتفاق به یمن وجود جمهوری اسلامی و گروه های مقاومت است.

زارعی در پایان خاطرنشان کرد: سرعت سقوط داعش جز با دست مهدوی امکان پذیر نبود و همه این اتفاقات بیانگر آن است که ما در جریان یک اتفاق پر رنگ مهدوی هستیم.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *