استانی 24 آذر 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

نباید فریب افزایش ۳۵ سانتی‌متری آب دریاچه ارومیه را بخوریم

آوای ورزقان:نباید فریب افزایش 35 سانتی‌متری آب دریاچه ارومیه را بخوریم

به گزارش آوای ورزقان به نقل از فارس، غلامرضا هاشمی ظهر امروز در جلسه شورای حفاظت منابع آب استان اظهار کرد: از مهر ماه سال جاری به میزان ۱۴۸ میلی‌متر در آذربایجان‌شرقی بارندگی داشتیم که این میزان ۹۶ درصد افزایش را نسبت به ‌سال گذشته نشان می‌دهد و منجر شده ارتفاع دریاچه ارومیه ۳۵ سانتی متر بالاتر رود.

وی با بیان اینکه نباید فریفته این بارندگی‌ها شویم چرا که در مناطق کم عمق دریاچه اتفاق افتاده و با اندک افزایش دمای هوا تبخیر می‌شود، افزود: منابع آب‌های زیرزمینی در سطح کشور در حال کاهش است و با توجه به اینکه این منابع تجدیدپذیر نیستند باعث کاهش کیفیت آب و معضلات کمبود آب می‌شوند.

هاشمی با اشاره به برگزاری پانزدهمین جلسه شورای عالی آب کشور تصریح کرد: تاکید بر همکاری تمام دستگاه‌های مرتبط بر احیای منابع استراتژیک آب، تعیین تکلیف چاه‌ها و حفاظت و بهره‌برداری از آنها مهم‌ترین مصوبات جلسه مذکور بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: بر اساس مصوبات این جلسه وزارت نیرو مکلف است تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز را در عرض ۲ سال تمام کند و به نصب لوازم اندازه‌گیری در چاه‌ها بپردازد.

وی اضافه کرد: با این وجود هیچ کس حاضر نمی‌شود برای کنترل اضافه برداشت از چاه، کنتور هوشمند نصب و هزینه آن را هم از جیب خود پرداخت کند؛ در واقع این مصوبه قابلیت اجرایی ندارد و تبدیل به یک معضل بزرگ شده است.

این مسئول عدم تحویل سوخت به چاه‌های غیرمجاز، عدم تحویل نهاده‌های کشاورزی به مالکان چاه‌های غیرمجاز و قطع انشعاب برق چاه‌های غیرمجاز را از جمله مصوبات پانزدهمین جلسه شورای عالی آب کشور عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی شناسایی ۶۰۳ مورد حفاری غیرمجاز و جلوگیری از ۳۹ مورد حفاری غیرمجاز را از اقدامات پیشگیرانه شرکت آب منطقه‌ای استان در سال‌جاری برشمرد و گفت: کاهش اعتبارات و تخصیصی طرح تعادل بخشی کشاورزی مشکلات عدیده‌ای را به بار آورده است.

۸۸ درصد چاه‌های غیر مجاز استان در مراغه، بناب و ملکان هستند

وی تاکید کرد: از ۱۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز استان ۸۸ درصد در شهرهای مراغه، بناب و ملکان شناسایی شده‌اند که از نظر کارشناسی غیرمجاز محسوب نمی‌شوند چرا که از آب‌های سطحی کم عمق تغذیه می‌کنند نه آب‌های زیرزمینی.

این مسئول کسب توفیق در ممانعت از برداشت‌های غیرمجاز از چاه‌های آب را منوط به فرهنگ‌سازی‌های مناسب دانست و گفت: تا زمانی که فرهنگ برداشت صحیح نهادینه نشده به هیچ وجه نمی‌توان جلوی برداشت‌های غیرمجاز را گرفت.

مصوبات کارگروه سیل و مخاطرات رودخانه استان

هاشمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مصوبات کارگروه سیل و مخاطرات رودخانه استان اظهار داشت: استقرار دستورالعمل‌های سیستم هشدار سیل در استان با اعتباری برابر با ۷۰۰ میلیون تومان، تهیه بانک اطلاعاتی حفاظت و مهندسی رودخانه و سواحل با اعتبار یک میلیارد تومان و بازگشایی بازه‌های اولویت‌دار مهرانه‌رود در منطقه حساس لیقوان تا باسمنج با اعتبار ۴۰۰ میلیون تومان از مصوبات این کارگروه بوده است.

 

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *