استانی 24 آذر 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

دستگاه «آر.وی.آر» فرودگاه تبریز در شرف راه‌اندازی است

آوای ورزقان:دستگاه «آر.وی.آر» فرودگاه تبریز در شرف راه‌اندازی است

به گزارش آوای ورزقان مصطفی صفایی امروز در گفت‌وگو با فارس در تبریز اظهار کرد: دستگاه آر.وی.آر (RVR) به طور کامل در فرودگاه بین‌المللی تبریز نصب شده و آماده راه‌اندازی است.

وی راه‌اندازی این سیستم کمک ناوبری را منوط به تایید کارشناسان کارخانه سازنده عنوان کرد و افزود: در حال حاضر بهره‌برداری این سیستم باید توسط کارشناسان خارجی تایید شود و منتظر تست کارشناسان کارخانه سازنده هستیم.

گزارش فارس حاکی است، مهرماه امسال مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی به خبرنگار فارس در تبریز گفته بود «۵۰ درصد این سیستم کمک‌ناوبری در فرودگاه تبریز موجود است و برای راه‌اندازی آن نیاز به تکمیل ۵۰ درصد باقی بوده و آن هم منوط به ارسال از کارخانه سازنده است که متعلق به کشور فلاند است.»

فرخ مطلبی‌فر در آن مقطع پیش‌بینی کرده بود که آبان‌ماه امسال دستگاه آر.وی.آر (RVR) فرودگاه بین‌المللی تبریز راه‌اندازی شود.

این گزارش می‌افزاید، نزدیک به چهار سال قبل کاهش دید در فرودگاه تبریز هواپیمای حامل وزیر وقت راه و شهرسازی را سه بار و در هر بار برنامه‌ریزی برای حضور در تبریز، مجبور به بازگشت به تهران کرد. بعد از این رفت و برگشت‌ها بود که موضوع تجهیز فرودگاه تبریز به دستگاه آر.وی.آر که با نصب در فرودگاه‌ها توان و میدان دید خلبان افزایش می‌‌دهد، مطرح شد.

در آن مقطع اعتباری در حدود ۹ میلیارد ریال می‌توانست مرتفع‌کننده موضوع کاهش دید در فرودگاه بین‌المللی تبریز باشد اما این دستگاه آن‌قدر در کش و قوس و گردنه‌های اعتبارات گیر کرد که براساس آخرین اظهارات که مربوط به نیمه اول سال قبل بود، ۲۵ میلیارد ریال برای این منظور اعتبار نیاز است.

فرودگاه تبریز در سال ۱۳۲۹ با مأموریت ارائه خدمات هوایی، پروازهای برنامه‌ای و غیربرنامه‌ای، آموزشی و نظامی برای مسافران، متقاضیان و سایر ارگان‌های کشوری و تحت نظارت ضوابط سازمان جهانی هوانوردی ICAO در محل کنونی تأسیس شد.

این فرودگاه در سال ۱۳۵۶ پرواز حجاج از این فرودگاه شروع و از سال ۱۳۷۰ با تصویب هیئت دولت به عنوان فرودگاه بین‌المللی نامگذاری شد. همچنین در سال ۱۳۷۸ به عنوان یکی از فرودگاه‌های درجه یک کشور انتخاب شد و از آن تاریخ به عنوان یکی از چهار فرودگاه Open Sky (آسمان باز) ایران خدمات هوایی خود را به پروازهای داخلی، خارجی و عبوری ارائه می‌کند.

این فرودگاه هم‌اکنون با داشتن حدود ۲۰۰ پرواز داخلی و ۲۰ پرواز خارجی ورودی و خروجی در هفته از نظر تعداد پرواز و تجهیزات ناوبری از جایگاه مناسبی در کشور برخوردار بوده و در حال حاضر دارای یک فرودگاه اقماری به نام فرودگاه سهند است.

 

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *