اخبار جهان 24 آذر 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

نفت اوپک ۶۰ دلاری شد/ ۵۰ دلار کمتر از بالاترین قیمت سال ۲۰۱۴

آوای ورزقان:نفت اوپک 60 دلاری شد/ 50 دلار کمتر از بالاترین قیمت سال 2014

به گزارش آوای ورزقان به نقل از فارس، سازمان کشورهای تولید و صادرکننده نفت اوپک، در آخرین بروز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان، روز پنج شنبه با کاهش ۸۵ سنت نسبت به روز پیش از آن ۶۰٫۵۰ دلار معامله شد.

این نوع نفت روز چهارشنبه ۶۱٫۳۵ دلار در هر بشکه فروخته شده بود. قطار سبد نفتی اوپک که در سراشیبی قرار گرفته و هر روز نسبت به روز پیش از آن در حال ثبت کمترین قیمت سال ۲۰۱۴  است، بار دیگر رکورد خود را تغییر داد و کمترین قیمت امسال را ثبت کرد اما اکنون این سوال مطرح است که کاهش قیمت این نوع نفت تا چه رقمی ادامه می‌یابد؟

بالاترین قیمت سبد نفتی اوپک در ۱۹ ژوئن برابر با ۱۱۰٫۲۶ دلار رقم خورد. این نوع نفت از آن زمان تاکنون ۴۹٫۷۶ دلار از ارزش خود را از دست داده است.

برخی از پیش‌بینی‌ها نیز از نفت ۳۰ تا ۴۰ دلاری حکایت دارد. قیمت سبد نفتی اوپک نیز که روند کاهشی به خود گرفته است، پس از تصمیم اوپک به شدت کاهش یافت است.

کاهش قیمت نفت بالاخره صدای امیر کویت را نیز درآورد؛ وی در افتتاحیه شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت، کاهش قیمت نفت بر درآمدها و برنامه‌های توسعه‌ای کشورهای تولیدکننده نفت حاشیه خلیج فارس تاثیر خواهد گذاشت.

عبدالله البدری دبیرکل اوپک نیز اذعان کرد که قیمت نفت بیش از اینکه عوامل پایه‌ای بازار بر آن تاثیر بگذارند، کاهش یافته است. وی مدعی شد که عدم کاهش تولید اوپک ایران و روسیه را هدف قرار نداده است و تصمیم اوپک سیاسی نبوده است.

دولت نیز روز یک‌شنبه بودجه سال ۹۴ را تقدیم مجلس کرد که در آن سهم درآمدهای نفتی ایران از کل درآمدهای دولت، از ۴۸ درصد به ۳۱ درصد کاهش یافته است. کشورهای عضو اوپک نیز پیش از این یکی پس از دیگری قیمت نفت در بودجه های خود را کاهش داده‌اند. ایران قیمت ۷۲ دلار را برای هر بشکه نفت در بودجه سال ۹۴ مدنظر قرار داده است.

این درحالی است که آخرین قیمت برای نفت نفت در بازارهای جهانی ۶۱ دلار اعلام شده است و نفت اوپک نیز به ۶۰ دلار رسیده است.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت گیراسول آنگولا، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت مارین قطر، نفت سبک عربستان، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است.

– See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930923001113#sthash.5dVoLKhl.dpuf

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *