اخبار جهان 24 آذر 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

ارتش اسرائیل ۸۰ تا ۲۰۰ کلاهک هسته‎ای در اختیار دارد

آوای ورزقان:ارتش اسرائيل 80 تا 200 کلاهک هسته‎ای در اختيار دارد
به گزارش آوای ورزقان، پایگاه اینترنتی “بیزنس اینسایدر” با استناد به  “فهرست قدرت نظامی جهانی” یا “گلوبال فایرپاور ایندکس” به بررسی قدرت نظامی کشورهای منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا پرداخت.
  این پایگاه اینترنتی در گزارشی به قلم “آماندا ماکیاس”، “جرمی بندر “و “اسکای گولد “نوشت: منطقه  غرب آسیا در یک دهه گذشته بیشتر اوقات دستخوش آشوب و بحران بوده  و همواره پای ارتش کشورهای این منطقه به بحران های اغلب خشونت آمیز آن کشیده شده است.
 بیزنس اینسایدر افزود: ترکیبی از تهدیدهای فراملی مانند داعش در کنار اختلاف‌های بزرگ همه و همه کشورهای منطقه را مجبور کرده اند تا ارتش خود را گسترش دهند.
نویسندگان این گزارش برای تخمین توان نظامی کشورهای منطقه خاور میانه به “فهرست قدرت نظامی جهانی” مراجعه کرده اند.
دراین فهرست ۱۰۶ کشور جهان براساس بیش از ۵۰ فاکتور ازجمله بودجه نظامی، تعداد نیروی نظامی فعال، میزان تجهیزات هر کشور و همچنین دسترسی به منابع طبیعی رده بندی شده اند.
البته این فهرست با توجه به کمیت توان نظامی ارتش ها تهیه شده ، علاوه بر آن که سامانه های سلاح های پیشرفته یا زرادخانه های هسته‌ای را مد نظر قرار نداده است. با  وجود این،  فهرست  اشاره شده  تخمین مناسبی از آمادگی نظامی ابتدایی کشورها ارائه می دهد.
این فهرست در ماه آوریل، پیش از آغاز حملات داعش در عراق و جنگ اسرائیل و حماس منتشر شد و اکنون برخی اطلاعات آن نیازمند اصلاح است.
بر اساس این فهرست در خاورمیانه ارتش ترکیه از لحاظ توان نظامی در رده نخست قرار دارد و پس از آن به ترتیب اسرائیل، مصر، ایران و عربستان سعودی جای گرفته اند.
کشورهای ششم تا پانزدهم به ترتیب عبارتند از سوریه، امارات عربی متحده، یمن، اردن، عراق، عمان، کویت، بحرین، قطر و لبنان.
در این فهرست تعداد نفرات فعال ارتش های مختلف هم این گونه برآورد شده است.
ترکیه ۴۱۰/۵۰۰نفر، اسرائیل ۱۷۶/۵۰۰نفر، مصر ۴۶۸/۵۰۰ نفر، ایران ۵۴۵ هزار نفر و عربستان سعودی ۲۳۳/۵۰۰ نفر. ایران بیشترین تعداد نیروی نظامی فعال و قطر با ۱۱ هزار و ۸۰۰ نفر کمترین نیرو را دارد.
این فهرست همچنین نشان می دهد که بیشترین تعداد تانک متعلق به سوریه است با ۴ هزار و ۹۵۰  دستگاه تانک و کمترین تعداد یعنی ۹۰  دستگاه متعلق به قطر است. ارتش ایران ۲ هزار و ۴۰۹  دستگاه و ارتش اسرائیل ۳ هزار و ۸۷۰  دستگاه تانک در اختیار دارند.
از لحاظ تعداد هواپیماها مصر با هزار و ۱۰۰ فروند در رده نخست قرار دارد. ارتش ایران ۴۸۱ فروند و ارتش اسرائیل ۶۸۰ فروند هواپیما دارد.
از لحاظ تعداد زیر دریایی هم ارتش ایران با ۳۱ فروند در رده نخست ایستاده است. پس از ایران ارتش های ترکیه  و اسرائیل با ۱۴ فروند در رده دوم و مصر با ۴ فروند در رده سوم قرار دارند. ارتش سایر کشورهای منطقه فاقد زیردریایی هستند.
از لحاظ بودجه نظامی عربستان سعودی با ۵۶ میلیارد و ۷۲۵ میلیون دلار در مقام نخست قرار دارد.
بودجه نظامی ایران ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار و بودجه نظامی رژیم اسرائیل ۱۵ میلیارد دلار است.
در میان ۱۵ ارتش منطقه تنها ارتش رپیم صهیونیستی است که کلاهک هسته ای در اختیار دارد. در این فهرست تعداد کلاهک های ارتش اسرائیل بین ۸۰ تا ۲۰۰ کلاهک اعلام شده است.

 

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *