اسلایدر 20 اسفند 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

ویژگی های بخصوص چهارشنبه های آخرسال در شهرستان ورزقان

آوای ورزقان:ویژگی های بخصوص چهارشنبه های آخرسال در شهرستان ورزقان

به گزارش آوای ورزقان بهزاد عزتی در یادداشتی نوشت:

درشهرستان ورزقان، جشن چهارشنبه های آخرسال در شهر و روستاهای تابعه ویژگی های بخصوصی دارد.از اول اسفند برای هر چهارشنبه نام بخصوصی در این منطقه گذاشته شده است اولین چهارشنبه اسفندماه چهارشنبه باد(یل چارشنبه سی، چهارشنبه دوم(توپراق چارشنبه سی)،چهارشنبه سوم(کوله چارشنبه سی)،چهارشنبه چهارم(اودچارشنبه سی)معروف است.که بطورکلی ازچهارعنصر(باد،خاک،آب و آتش)گرفته شده است.

درچهارشنبه سوری در پشت بام ها آتش روشن می کنند و باشور و نشاط خاصی از روی آتش می پرند و پس از خاموش شدن آتش دور پشت بام را با خاکستر آتش خط می کشند.ازدیگر رسم های این شب مراسمی است به نام شال سالّاماغ و یا قورشاخ سالّاماغ(آویزان کردن شال) که در طول شب، جوانان به پشت بام همسایگان و اقوام خود رفته و شال را ازپشت بام و یا پنجره به داخل خانه آویزان می کنند و در مقابل صاحب خانه باشور ونشاط و هیجان، مقداری آجیل، جوراب، سکه، تخم مرغ و … را داخل شال می گذارد.

درصبح چهارشنبه سوری مردم به سوی چشمه ها یا رودخانه ها می روند و جوانان و دختران از روی آب می پرند و با گفتن جمله ای(آتل ماتل چرشنبه بختم آچیل چرشنبه، آغیرلیغیم اوغورلیغیم توکولسین قالسین چایدا) و یا با آب چهارشنبه سوری مردم استحمام می کنند و زنان خانه دار به یمن چهارشنبه سوری از آب چرشنبه ازماست کره می گیرند. دراین شب در اکثر خانه ها مردم برای شام پلو می پزند.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *