استانی 28 اسفند 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

حراج آثار تاریخی تبریز/ کاخ خرم به فروش گذاشته شد!+ عکس

به گزارش آوای ورزقان به نقل از آذرقلم، در سکوت مسئولان و غفلت رسانه و فرصت طلبی برخی ها، آثار تاریخی تبریز همان ها که روایتگر سرگذشت مبارزات و تاریخ و فرهنگ این سرزمین هستند یا تخریب می شوند ( مثل خانه انصارین در خیابان دارائی جدید) و یا در آستانه تخریب قرار دارند ( مثل خانه باقرخان) و یا به حراجی گذاشته شده اند مثل «کاخ خرم»!

در تازه ترین نوع از این نوع تطاول و تعدی به یادگارهای تاریخی و فاخر آذربایجان انتشار آگهی فروش یکی دیگر از خانه های تاریخی و قدیمی تبریز را شاهد هستیم که با قدمتی بیش از یکصد سال به حراجی گذاشته شده است تا نمایشگاه داری متمول و سرمایه گذاری پولدار که دغدغه فرهنگی اولویت آخر اوست به پشتوانه ی حساب های کلان بانکی و تراول ها و چک های رنگارنگ، ناقوس مرگش را به صدا درآورد و قاموس فرهنگی و تاریخی  این شهر را به کابوسی حزن آلود مبدل سازد.

جالب تر آنکه، خود فروشنده نیز به گوشه هایی از قدمت و ارزش های تاریخی این خانه در خیابان سید حمزه تبریز اشاره کرده و با توصیف هر چند ناشیانه ویژگی های تاریخی آن مانند ساعت تاریخی، تنورهای پخت نان و حیاط و .. اشاره می کند.

بعید نیست که درغیاب و بی اطلاعی مسئولان میراث فرهنگی، این خانه نیز بعد از مدتی تخریب شده و به جای آن مجتمعی تجاری و مسکونی چندین طبقه احداث خواهد شد تا گنجینه های ارزشمند تاریخی ما بیش از گذشته از محتوا تهی شود.

متن آگهی زیر را که بر روی خروجی یکی از سایت های خرید و فروش اینترنتی ملک در تبریز قرار گرفته ملاحظه فرمائید:

« منزل قدیمی فرماندار تبریز که به «کاخ خرم» مشهور است با متراژ ۱۴۱۰ متر مساحت و ۹۳۳ متر زیر بنا “۱۴ اتاق خوابه ۳ پذیرایی ۲ آشپزخانه ۴ پارکینک و دارای ۲ حیاط” ، ساختمان در وسط واقع در خیابان سید حمزه کوچه شربت اوغلی ( بهروزیه ) بغل خانه سرخه ای نبش کوچه اصلی که قدمتی نزدیک ۱۰۰ سال دارد (دارای ۲ تنور جهت پخت نان نیز بوده است) و ساعتی در نمای بالایی ساختمان که قدیما کار می کرده و مانند ساعت شهرداری هر ساعت زنگ می زده که برای کار مجدد نیاز به تعمیر دارد.

بنا سالم و قابل استفاده جهت هر گونه بهره برداری مسکونی یا اداری” تالار سنتی“ نمایشگاه” دانشگاه” خوابگاه” دانشکده معماری و ………به بالاترین قیمت پیشنهادی بفروش می رسد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و هماهنگی جهت بازدید برای خرید با شماره۰۹۱۴xxxxxالحاج علی ….تماس حاصل بفرمایید.»

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *