اسلایدر 18 خرداد 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

ورود دام بیش از حدمجاز موجب از بین رفتن مراتع می شود

آوای ورزقان: ورود دام بیش از حدمجاز موجب از بین رفتن مراتع می شود

الماس بیگی امروز دوشنبه در گفتگو با آوای ورزقان، با تاکید بر اینکه برای عشایر شهرستان ۴۶۲ پروانه چرای دام با ظرفیت ۱۶ هزار راس دام صادر شده است، افزود: متاسفانه سالانه بالای ۹۰ هزار راس دام به صورت غیرمجاز وارد ییلاقهای شهرستان می شود.

وی اظهار داشت: مراتع موجود شهرستان نه تنها جوابگوی این تعداد دام نیست، بلکه ورود این حجم از دام به مراتع باعث بروز مشکلات اجتماعی بین عشایر و روستانشینان در شهرستان می شود.

بیگی وسعت مراتع ورزقان را ۱۴۴ هزار هکتار و یکی از مشکلات اراضی ملی این شهرستان را نبود ممیزی مراتع در بیش از ۸۲ روستا اعلام کرد و اظهار داشت: این کار باید در فصل چرا و احشام در دید انجام گیرد تا تعادل دام و مرتع مشخص شود.

ئییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ورزقان تصریح کرد: در صورت تامین اعتبار لازم ۱۰ سال طول می کشد تا ممیزی و کسب اطلاعات دقیق در این ۸۲ روستا انجام گیرد.

وی با اعلام اینکه ۴۵ هزار هکتار جنگل در شهرستان ورزقان وجود دارد، نبود قانون دقیق و اعمال بازدارنده در جلوگیری از ورود دام مازاد بر پروانه، نبود سند مراتع روستاها و خرید و فروش مراتع توسط افراد فرصت طلب از مشکلات قابل توجه جنگل و مراتع شهرستان است.

الماس بیگی اظهار داشت : سالانه ۵ هزار نفر از عشایر شهرستان‌های اهر، کلیبر، خدا آفرین، هوراند و پارس ‌آباد اردبیل بیش از ۵ ماه اتراق ییلاقی خود را در شهرستان ورزقان می گذرانند.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *