بازنشری 03 بهمن 1394 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

وقتی خاورمیانه خود را به چین نزدیک می‌کند/ امضای اولین سند جامع راهبردی روابط ایران و چین

به گزارش آوای ورزقان به نقل ازباشگاه خبرنگاران، “شی جین پینگ” رئیس‌جمهور چین به دعوت رسمی”حسن روحانی” رئیس‌جمهور کشورمان  شب گذشته در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی برای انجام سفر دو روزه وارد تهران شد و در فرودگاه مهرآباد مورد استقبال محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه قرار گرفت.

چین هم خود را به خاورمیانه رساند/امضای اولین سند جامع راهبردی روابط ایران و چین
گسترش و تعمیق بیش از پیش مناسبات دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین ارتقای سطح همکاری‌های مشترک در زمینه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی میان تهران و پکن، از جمله اهداف دیدار رسمی شی جین پینگ از جمهوری اسلامی ایران است.

با توجه به درگیری ها و تحولات منطقه چین تاکنون وارد منطقه نشده بود اما میبینیم که این تحولات و اتفاقات مهم پای چین را هم به خاورمیانه باز کرد و فرقی نمی کند که خاورمیانه خود را به چین رساند یا چین خود را به خاور میانه، مهم این است که امروز رئیس جمهور این کشور همراه با هیاتی بلند پایه در ایران حضور دارد.

یکی از اتفاقات خاورمیانه که باعث شد رئیس جمهور چین راه جاده ابریشم را بگیرد و به ایران برسد توافق هسته ای میان ایران و ۱+۵ بود و چین اولین میهمان دوجانبه پس از تحریم ها به حساب می آید.

طبیعی است پس برداشته شدن تحریم ها گرایش های  غرب در رابطه با ارتباط گیری با جمهوری اسلامی ایران قوی تر شود اما سیاست ایران هیچ گاه اینگونه نبوده که به یک باره به سمت غرب و یا هر کشور دیگری گرایش پیدا کند و کشور چین شریک جمهوری اسلامی ایران در دوران تحریم بوده است.

+ عضویت ایران در سازمان همکاری های شانگهای

در سفر رئیس جمهور چین مسائل اقتصادی مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد که از مهم ترین این موضوعات می تواند عضویت ایران در سازمان شانگهای باشد که به دلیل تحریم ها عضویت در ان ممکن نبود در حالی که رقبای دیگر مانند هند و پاکستان عضو این سازمان شده و مراحل پذیرش را طی می کنند.

گفته می شود چین از پذیرش ایران در این سازمان استقبال کرده است، به نظر می رسد در این سفر باید شاهد تحقق این مهم در دوران پسابرجام باشیم چراکه جمهوری اسلامی ایران تامین کننده انرژی برای چین بوده به همین جهت وجود تنش ها در منطقه و تاثیر ان بر قیمت نفت یکی از مسائل مدنظر طرف چینی ها است.

+  امضای سند جامع راهبردی روابط ایران و چین

سفر بالاترین مقام چین یک دستاورد مهم بوده و شنیده ها حاکی از ان است یک سند جامع راهبردی روابط ایران و چین منتشر خواهد شد که در صورت اجرای این مهم، این اولین سند جامع مشترک راهبردی خواهد بود که قطعا نقطه عطفی در روابط دو کشور میشود.

این سفر که پس از روز اجرایی برجام صورت گرفته که حامل پیام های مهمی است و قطعا موجب ارتقاء اهداف دو کشور در مسائل مختلف از جمله سیاسی، نظامی و غیره خواهد گردید.

+ بازطراحی راکتور اراک ابتکار چینی ها در مذاکرات

از طرف دیگر دوران جدیدی برای کشور چین در حال شکل گیری است چرا که این اولین سفر خاورمیانه ای برای رئیس جمهور این کشور است، چینی ها سعی می کردند به دلیل مسائل موجود در منطقه و تنش های جاری به این حوزه وارد نشوند اما معادلات جهانی به گونه ای رقم خورد که آنها دیدند اگر به این حوزه ورود پیدا نکنند منافعشان دچار مشکل می شود چراکه بخش انرژی در منطقه بیش از پیش به انها چشمک می زند.

جمهوری خلق چین بزرگترین ذخایر انرژی و تجارت در جهان  را داراست و ۱۳۹ میلیارد دلار جذب سرمایه دارد وشریک تجاری ۱۲۰ کشور دنیا است، این کشور در مذاکرات هسته ای یک عضو کمک کننده بود و در قضیه اختلافات ایران با طرف آمریکایی نقش مثبتی را ایفا کرد و بازطراحی اراک ابتکاری از چینی ها بود.

+دکترین جاده ابریشم حوزه جدید برای همکاری

دکترین جاده ابریشم نیز یک حوزه جدید برای همکاری به حساب می آید، در این سفر هیات بلند پایه ای رئیس جمهور چین را همراهی می کنند از جمله رییس سازمان انرزی اتمی چین که پیش بینی میشود با علی اکبر صالحی دیدار و گفتگویی داشته باشد.

در بحث همکاری های اقتصادی باید به گونه ای عمل کرد که بتوان جلو تاجران سودجو در منطقه را گرفت و در نهایت تلاش عمیقی برای برداشتن تحریم ها از گرده مردم صورت گیرد که این مهم امروز تحقق یافت و اولین آثار آن نمود پیدا کرد.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *