استانی 21 آذر 1395 - 7 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

لزوم اصلاح ساختاری سازمان دانشگاه و ایجاد دانشگاه کارآفرین/ نعمت نفت در دولت ما به نقمت تبدیل شده است

به گزارش آوای ورزقان به نقل از فارس، اسماعیل جبارزاده ظهر امروز در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر استان اظهار داشت: هدف اصلی از برگزاری هفته ترغیب و تشویق جامعه علمی کشور به مقوله پژوهش علی‌الخصوص پژوهش‌های کاربردی است و این جلسه به مناسبت بزرگداشت پژوهشگران نمونه استان برگزار می‌شود.

وی افزود: من از همه اعضای ستاد بزرگداشت هفته پژوهش استان مراتب قدردانی خود را اعلام می‌کنم و به یکایک پژوهشگرانی که به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب شده‌اند تبریک می‌گوییم و امیدواریم این عزیزان الگوهای عملی جامعه تحقیقاتی باشند.

استاندار آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: فرصت مناسبی است برای بازنگری در آنچه که در کشور و استان عمل شده و ایرادات وارده را آسیب‌شناسی کرده و از تکرار آنها جلوگیری کنیم تا نتیجه آن منجر به ارتقاء سطح علمی و دانشگاهی استان شود.

وی با بیان اینکه در طول سه سال گذشته قدم‌های ارزشمندی برای ارتقاء دانشگاه‌های استان برداشته شده، افزود: هنگام تحویل گرفتن دولت یازدهم وضعیت دانشگاه‌های استان مطلوب نبود و نوعا دانشگاه‌های ما در رنکینک داخلی و بین‌المللی جایگاه مناسبی نداشتند و حتی در لیست مراکز ارزیابی شونده هم نبودند و امروز شاهد رشد قابل توجه دانشگاه‌های استان در میان دانشگاه‌های کشور و دنیا هستیم.

جبارزاده خاطرنشان کرد: در سنوات گذشته دانشگاه‌های نسل اول و دوم ما عملکرد قابل قبولی داشتند و امروز سطح توقع از دانشگاه‌های نسل سوم بیش از گذشته است و همه از دانشگاه‌ها انتظار دارند در حل مسائل و معضلات جامعه در کنار دولت و بخش خصوصی باشند.

استاندار آذربایجان‌ شرقی با بیان اینکه همه مسائل و معضلات جامعه را باید علمی حل کنیم، افزود: یکی از ضعف‌های ساختار دولتی ما در گذشته این بود که افراد بر اساس برداشت‌های شخصی خود می‌خواستند مسائل را حل کنند، اما در سه سال گذشته رسما اعلام کردیم هر کاری در استان انجام می‌شود باید یک پیوست علمی و مطالعاتی داشته باشد و بدون مطالعه اجازه انجام هیچ کاری را در استان نمی‌دهیم.

این مسؤول در عین حال خاطرنشان کرد: در بخش خصوصی هم این انتظار ایجاد شده که فعالان عرصه تولید و تجارت راه موفقیت خود را حرکت بر مبنای علم می‌دانند.

وی متذکر شد: اینکه از حدود پنج هزار واحد تولیدی استان تنها ۱۰ درصد دارای مراکز آرندی باشند یک اشکال است و باید مراکز تولیدی دارای مراکز تحقیقاتی و توسعه موفق باشند؛ در حال حاضر هم زمینه و فرهنگ رجوع به دانشگاه و تحقیق و پژوهش در عمل ایجاد شده و می توان ادعا کرد زمینه برای ایجاد دانشگاه کارآفرین در استان مساعد است.

جبارزاده با بیان اینکه اگر ساختار سازمانی دانشگاه در دو نسل گذشته باقی بماند توان اجرای ماموریت جدید به عنوان دانشگاه کارآفرین را نخواهد داشت و لازم است اصلاح ساختاری در سازمان دانشگاه انجام شود، اضافه کرد: همه محققان و دانشجویان هم باید در جهت نهادینه کردن فرهنگ کارآفرینی در میان خود قدم بردارند و بدانند ماموریت ما فقط ارائه مقالات مختلف نیست و باید بدانیم دنبال چه هدفی هستیم و دستیابی به این هدف را باور داشته باشیم.

استاندار آذربایجان‌ شرقی تاکید کرد: لازم است ارتباط سازمان دانشگاه با ساختارهای کارآفرین بیرون که محصولات دانشگاهی ما را مورد استفاده قرار می‌دهند، اعم از بخش تولید، صنعت و خدمات بازتعریف شود.

وی با بیان اینکه شاید در طول زمان نعمت نفت ما به نقمت تبدیل و باعث شده ما کار نکنیم، افزود: هر کشور اروپایی بخواهد سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد داشته باشد باید به میزان هزار میلیارد دلار کار کند تا ۱۰ درصد سود خالص آن به خزانه برود در حالی که ما در دولت‌های نهم و دهم راحت این ۱۰۰ میلیارد دلار را از محل فروش نفت وارد خزانه می کردیم و در نتیجه به جای تلاش و کسب و درآمد به همین درآمدهای نفتی تکیه کردیم.

جبارزاده یادآور شد: در دولت یازدهم تنها ۲۵ نت ۳۰ درصد بودجه کشور وابسته به نفت است و درآمدهای نفتی ما هم در این سه سال بیش از ۷۵ میلیارد دلار نشده است و ما این تنگناهای مالی را به فال نیک می‌گیریم چرا که مجبور شدیم به سمت درآمدهای پایدار دیگر روی آوریم.

این مسؤول اذعان داشت: کاهش درآمدهای نفتی فرصتی است برای دانشگاه‌های ما که در جهت رسیدن به درآمدهای پایدار قدم بردارند.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *