استانی 18 اردیبهشت 1398 - 5 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

شهر ورزقان به عنوان مرکز شهرستان می تواند نقش کلیدی در جذب گردشگر ایفا کند/ دلایل عدم توسعه صنعت گردشگری در شهرستان

بسمه تعالی

به بهانه شروع فصل گردشگری در منطقه ارسباران ، از اوایل اردیبهشت ماه ، نگاهی اجمالی داریم به وضعیت گردشگرپذیری شهرستان ورزقان و علل عدم توجه گردشگران به این شهرستان:

در دنیای امروز که صنعت گردشگری و توریسم به یکی از بزرگترین و پرسودترین صنایع دنیا تبدیل گشته و کشورها و شهرهای جهان اولی و پیشرفته میلیاردها دلار از این صنعت سود بدست می آورند ، شهرستان ورزقان کوچکترین سهمی از این صنعت پر سود و درآمد سرشارش در استان و کشور را نداشته و از آن محروم میباشد.
شهرستانی که با استفاده از استعدادهای فراوان و موهبت های بی اندازه خدادادی ، مانند مناطق گردشگری بکر ، آب و هوای عالی ، محیط زیست وصف نشدنی ، صنایع دستی منحصر به فرد ، مکانهای تاریخی و دیدنی ، و دهها مورد دیگر می تواند مهد گردشگری و توریستی استان آذربایجان شرقی باشد ، فلذا طی سالهای گذشته اثری از رونق گردشگری و جذب توریست در این شهرستان دیده نشده است.
گردشگر به خودی خود عاشق زیبایی است ، چشم گردشگر همیشه به دنبال دیدن مناطق و مناظر زیبا می گردد و اگر جایی منظره ای چشم نواز ببیند آنجا را برای همیشه به خاطر خواهد سپرد .
نقطه مقابل این بحث هم دیده شدن تصاویری بدمنظر از یک منطقه در چشمان فرد توریست می باشد که باعث نقش بستن تصوری و ذهنیتی بد از آن منطقه در ذهن فرد توریست خواهد شد.
فرد گردشگر این چشم اندازهای خوب یا بد را برای همیشه در ذهن خود نگه داشته و در توصیف کردن از یک منطقه برای دیگران از آن ذهنیت نقش بسته بر فکرش استفاده خواهد کرد .
شهر ورزقان به عنوان مرکز شهرستان می تواند نقش کلیدی در جذب گردشگر به این شهرستان را ایفا کند ، نقشی که اجرای آن را تک تک مسئولان شهری و شهرستانی باید به عهده بگیرند.
اما متاسفانه شهر ورزقان جزو ضعیف ترین و مظلوم ترین شهرهای استان می باشد که صد البته علت را باید در سهل انگاری و شاید کم کاری برخی از مسئولین شهرستان جست.
مدیران ارشد شهرستان باید بکوشند با رونق گردشگری در شهرستان ، اندکی از کمبود منابع مالی و بودجه ای ، که همه ساله شهرستان مظلوم ورزقان )با وجود دارا بودن منابع غنی معدنی و طبیعی( با آن دست به گریبان هست را با این شیوه جبران نمایند.
و اما…
شخصی که برای اول بار وارد شهر ورزقان می شود اولین منظره ای که از سطح شهر میبیند بی برنامه گی شهر ، آشغال های جمع شده کنار جوی آب ، خودروهای پارک شده کنار خیابان بصورت نامنظم ، سد معبر بسیاری از مغازه دارها ، زباله های ریخته شده داخل رودخانه داخل شهر ، عدم وجود پارک و فضای سبز و همچنین سرویس بهداشتی مناسب ، عدم وجود اقامتگاه و مسافرخانه و دهها مورد دیگر ، می باشد.مناظری که موجب نقش بستن ذهنیتی نامناسب از شهر در ذهن بیننده می شود.

این نوع آلودگی های بصری و ناهماهنگی در شهر موجب فرار گردشگر و مسافر از شهر خواهد شد، چیزی که شهرستان ورزقان در سالهای اخیر از آن بیشترین ضربه و لطمه ها را خورده است. و هر مسافر و گردشگری که به قصد تفریح و گردش به این شهر وارد شده است ، به محض برخورد با مواردی این چنینی شهر را ترک کرده و به اصطلاح پست سر خود را نیز نگاه نکرده است.
جذب توریسم به یک شهر یا منطقه نیازمند دقت به مواردی از قبیل وجود اماکن تفریحی مانند پارک و فضای سبز خوب داخل شهر ، توجه به بُعد زیبایی شناختی شهر و محیط ، ساخت و تجهیز مکانهای استراحتگاهی و مسافرخانه ها در داخل شهر ، وجود سرویس بهداشتی مناسب در شهر و دهها مورد دیگر می باشد.
البته چون بحث اصلی این یادداشت در مورد کاستی های شهری و مشخص کردن کمبودها در شهر ورزقان هست لذا از پرداختن به اولویت ها و نیازهای اصلی شهرستان در بُعد بزرگتر و کاملتر اجتناب میکنیم.
ضعف مدیریت شهری در ورزقان می تواند با صرف کمترین میزان هزینه ها و تنها با فرهنگ سازی مناسب و وضع برنامه های میان مدت و بلند مدت بر طرف گردد.
فرهنگ سازی مقوله ای گم شده در مدیریت شهری ورزقان میباشد…
زمانیکه مغازه داری پیاده روی کنار خیابان را با ملک شخصی خویش اشتباه گیرد، وقتی شهروندی زباله های خود را داخل رودخانه وسط شهر بریزد و داخل شهر دامداری داشته باشد ، و وقتی شهروندی بجای پیاده رو از داخل خیابان رفت و آمد می کند ، نباید انتظار داشت گردشگر عاشق این شهر شود.
با فرهنگ سازی و ایجاد روحیه و فرهنگ شهرنشینی بصورت مدوَّن در بین افراد جامعه میشود شهری قانون مدار و فرهنگی داشت.
مدیران شهری در ورزقان می توانند با رعایت موارد پیش گفته در زیبایی شهر بکوشند تا این شهرستان هم از قافله سریع السیر جذب گردشگر عقب نماند.
همگی شهروندان و مدیران شهری و شهرستانی باید بکوشند ذهنیتی که از شهر و شهرستان ورزقان در افکار عمومی نقش می بندد تصوری خوب باشد ، و وقتی در جایی اسم این شهرستان بر زبان جاری می شود اولین فکری که به ذهن فرد شنونده خطور می کند از زیبایی ها و فرهنگ غنی مردمان این شهرستان باشد نه موارد دیگر…
به امید روزی که استعدادهای خدادای شهرستان ورزقان در عرصه طبیعی و گردشگری شهرستان ورزقان به همگان شناسانده گردد و توانایی های این شهرستان فرهنگی و تاریخی بیش از پیش به مَنَصه ظهور گذاشته شود.
و آن روز خیلی زود خواهد رسید.

 

انتهای پیام/

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *