اخبار جهان 28 آذر 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

الیگارشی‌های تشنه‌ی قدرت غربی در منطقه چه می‌کنند؟/ از انقلاب رنگی و واکسیناسیون با داروهای سمی تا جنگ نفتی علیه روسیه

آوای ورزقان:الیگارشی‌های تشنه‌ی قدرت غربی در منطقه چه می‌کنند؟/ از انقلاب رنگی و واکسیناسیون با داروهای سمی تا جنگ نفتی علیه روسیه
به گزارش آوای ورزقان، واقعیت امر این است که وضعیت کنونی، “بی نظمی” تلقی می‌گردد . تمام این برنامه‌ها به خاطر دست و پا زدن غرب و تلاش آن برای حفظ قدرت در حال فرسایش خود در جهان است . غرب و تشنگان قدرت آن به لحاظ رفتاری در چند ماه اخیر برای پیشبرد برنامه‌های تبلیغاتی خود، واقعا به طور مضحکی رفتار کرده‌اند: اولین اشتباه این بود که ، الیگارشی‌های ثروتمند و معتاد به قدرت ، از طریق شبکه‌های نئو محافظه کار خود در وزارت امور خارجه ایالات متحده و سازمان سیا ، ابلهانه تحولات سیاسی اخیر در جهان عرب موسوم به «بهار عربی» را آغاز کردند . این حرکت از کشور تونس و در دسامبر ۲۰۱۰ آغاز شد . نئو محافظه کاران عمدتا مصر را بواسطه تلاش احمقانه خود در تعامل با اخوان المسلمین از دست دادند .
سپس جنگ آنها در لیبی ، و تبلیغات توخالی برقراری “دموکراسی” و انقلاب رنگی درست جواب نداد ، آنها قذافی ، با ثبات‌ترین و مرفه‌ترین سلطنت قبیله‌ای آفریقا را بمباران کردند و بی نظمی را در منطقه برقرار ساختند .
سپس همین گروه الیگارشی احمق ، تحت تاثیر توصیه‌های مسخره اتاق فکرهای نئو محافظه کار و نئو محافظه کاران دولت اوباما ، مانند مشاور امنیت ملی سوزان رایس ، در ژانویه ۲۰۱۲ از لیبی مستقیما به سوریهتغییر جهت دادند .
آنها تلاش زیادی برای تکرار سناریوی شکست قذافی در سوریه داشتند . تنها مشکل آنها در سوریه این بود که این طرح مخاطرات جهانی و متفاوت‌تر از لیبی داشت . مسائل امنیت ملی روسیه ، منافع ایران و به طور غیرمستقیم ، منافع چین در مورد سوریه مطرح است . امروز ، نزدیک به سه سال از سناریوی سوریه می‌گذرد ، با وجود تلاش‌های سازمان سیا و موساد به استفاده و ایجاد نیروی نیابتی داعش، پس از شکست مفتضحانه آمریکا در عراق و افغانستان و هدر رفتن تریلیون‌ها دلار مالیات مردم آمریکا و زندگی سربازان آمریکایی ، اکنون بشار اسد در قدرت باقی مانده است .
مرگ و نابودی ، دستاورد الیگارشی غربی در منطقه بوده است . اما اقلیت حاکم و شریکان در جرم و جنایت آنان ، همچون نتانیاهو ، پسر کم محترم بروکلین ، هنوز نمی‌دانند از سوریه چه می‌خواهند! .
اخیرا ، آنها تلاش داشتند افکار عمومی جهان را با واکسیناسیون دسته جمعی تست نشده ، و به احتمال زیاد داروهای سمی برای توجیه جنگ اوباما علیه ابولا ، همراه کنند . دکتر مارگارت چان ، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی ، با سابقه بد در ماجرای آنفولانزای خوکی ، تلاش داشت اینبار هم اظهارات وحشتناکی درباره ابولا داشته باشد ، اما هیچ کس توجه‌ای به آن نکرد .
نئو محافظه کاران ، ویکتوریا نولند را در وزارت امور خارجه همراه با دروغگوهای مستند مدیر سازمان سیا جان برنان ، وارد بازی “اوکراین” کردند تا اهداف جهانی خود را پیاده سازند . امید آن‌ها ، تحریک پوتین و روس‌ها و حمله به اوکراین به عنوان جنگ داخلی علیه قوم روسی زبان در شرق اوکراین ، با هدف قرار دادن زنان ، سالمندان و کودکان بود .
پس از کودتای اوکراین و ماجرای همه‌پرسی در این کشور (شرق) موافقت نامه استراتژیک روسیه با چین برای انرژی و همکاری‌های نظامی ، با هند ، برزیل ، معادلات را پیچیده‌تر کرد .
سپس الیگارشی، سناریوی دموکراسی در هنگ کنگ را برای گسترش بی‌نظمی در چین که از نظم نوین جهانی و دستور کار الیگارشی مستقل شده بود ، کلید زدند .
***  عربستان سعودی قدیمی در مقابل عربستان سعودی جدید
در حال حاضر ، الیگارشی مسخره آمریکایی توسط دیوید راکفلر ، و استراتژی “سلاح فوق العاده” علیه روسیه – جنگ کاهش قیمت نفت برای ضربه زدن به پوتین – را مطرح کرده است . این استراتژی توسط نئومحافظه‌کار وزارت خزانه داری آمریکا دیوید کوهن ، که عنوان درست وی معاون وزیر برای تروریسم و اطلاعات مالی است ، حمایت می‎شود .
وزارت امور خارجه آمریکا ، و شخص جان کری نیز در سپتامبر با تکرار عملیات ۱۹۸۶ وزارت امور خارجه – عربستان برای سقوط روسیه با کمک عربستان سعودی برای کاهش قیمت جهانی نفت ، وارد عمل شدند .
روند سقوط نفت تاکنون به لحاظ فنی بی عیب و نقص بوده است . قیمت نفت به طور متوسط از ماه سپتامبر حدود ۳۰٪ تنزل پیدا کرده است . تنها مشکل این است که الیگارشی تشنه قدرت و اتاق فکر نئو محافظه کار ، با این روند ، شرکت نفتی شیل را در آستانه ورشکستگی قرار خواهند داد .
در چند سال گذشته ، دولت ایالات متحده در شیل سرمایه‌گذاری کرده است . این امر تصمیم‌گیری‌های سیاست خارجی ایالات متحده را شکل داده است ، در این مدت آمریکا با افزایش تولید نفت و تبدیل شدن به بزرگترین تولید کننده نفت جهانی ، به عبارتی عربستان جدید در بازار جهانی نفت نام گرفته است .
اما اکنون چاقوی این سیاست نفتی ، برعکس جواب داده است . طرح عربستانی جان کری ، نه تنها تاکنون روسیه را به زانو نیاورده است ، بلکه در انجام آن با مشارکت عوامل سعودی موفق نبوده است . اکنون این طرح توسط عربستان سعودی ، برای فلج کردن نفت شیل و آمریکا نیز استفاده شده است . سعودی‌ها ، براساس گزارش نشست اخیر اوپک ، می‌خواهند حباب ایالات متحده و شیل را به منظور کنترل مجدد خود بر بازارهای نفت جهانی ، بترکانند .
در جلسه اوپک عربستان سعودی از پذیرش درخواست‌های مختلف برای متوقف کردن سقوط قیمت نفت خودداری کرد (نوامبر) . پس از آن قیمت معامله شده برای نفت خام شیل ، غرب تگزاس ، زیر ۶۶ $ در هر بشکه ، سقوط کرد . افزایش شدید قیمت نفت شیل در سه سال گذشته ، خود اهرم قوی و نقش آفرینی برای ایالات متحده محسوب می‌شد (سابق برای عربستان) . این بدان معنا بود که اگر واشنگتن قیمت جهانی نفت را بخواهد بیش از حد بالا ببرد ، می توانستند میزان تولید را کاهش دهد . اگر قیمت بیش از حد پایین بود ، می‌توانستند میزان عرضه محدود کنند .
این نقش را اعضای خانواده سلطنتی عربستان نمی‌پسندیدند (برای آمریکا) . زمانی که کری در ماه سپتامبر گذشته به پادشاه عربستان سعودی ، با حضور شاهزاده بندر ، پیشنهاد داد که عربستان سعودی به واشنگتن کمک کند تا با کاهش قیمت نفت ، درآمد نفتی روسیه را متضرر کنند ، ملک عبدالله و بندر با خوشحالی موافقت کردند . در حال حاضر به نظر می‌رسد تمرکز عربستان بیشتر از صدمه زدن به روسیه باشد ، یعنی از راه برداشتن شرکت شیل !!. قیمت نفت شیل در مقایسه با نفت‌های معمولی ، غیر متعارف و گران قیمت‌تر است.
قیمت پایدار بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه در پنج سال گذشته برای شیل سودآور بود . در سال ۲۰۱۴ و برآورد ۲۰۱۵ ، نفت شیل ، ۲ میلیون بشکه تولید نفت داخلی آمریکا را بر عهده خواهد داشت . با این حال ، نفت شیل ، بر خلاف متعارف ، به یک افزایش سرمایه گذاری برای حفر چاه و رقابت در بازار جهانی نیاز دارد . با روند کاهشی قیمت جهانی نفت و با توجه به هزینه بالای تولید نفت شیل ، قیمت زیر ۸۰ دلار برای این شرکت مشکل‌ساز است و اولین تاثیر آن کاهش فعالیت‌های حفر چاه خواهد بود و پیامدهای بعدی!! .
در فصل بهار ، انتظار می‌رود شرکت‌های متعدد نفت شیل آمریکا با موضوع ورشکستگی جدی مواجه شوند .
در سال ۱۹۸۶ واشنگتن و عربستان سعودی یک عملیات فروپاشی قیمت را مشترکا انجام دادند ، اما اکنون به آن اندازه وضعیت قیمت و کشورهای هدف در بحران قرار نگرفته‌اند .
آلکسی یولیکایف وزیر توسعه اقتصادی روسیه پس از نشست وزرای اوپک در مصاحبه با شبکه خبری آر تی گفته است :
 “روسیه قیمت نفت خود برای بودجه ۲۰۱۵ خود را از ۱۰۰ دلار به ۸۰ دلار در هر بشکه کاهش داده است . به گفته وی قیمت پایین نفت اقتصاد روسیه را شدیدا متاثر نخواهد کرد “.

 

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *