سراسری 05 دی 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

قفل اشتغال در کشور و کلید دولت تدبیر و امید!

آوای ورزقان:قفل اشتغال در کشور و کلید دولت تدبیر و امید!

به گزارش آوای ورزقان به نقل از آناج ،طی چند سال گذشته بحران بیکاری کشور را فرا گرفته است ولی تا کنون اقدام موثری برای ایجاد اشتغال انجام نشده و این در حالی است که یکی از وعده‌های دولت یازدهم حل مشکلات جوانان و افزایش میزان تولید و اشتغال بوده است.

اختصاص ردیف ویژه از درآمد یارانه‌ها برای اشتغال

دولت تدبیر و امید در سال جاری دلیل عدم موفقیت خود را در ایجاد اشتغال،حمایت نکردن شبکه بانکی از بنگاه‌های کوچک و متوسط دانست و برای حل این موضوع قرار بر این شد تا در بودجه ۹۴ یک ردیف ویژه از درآمد یارانه‌ها برای اشتغال پیش‌بینی شود. در بودجه ارائه شده به مجلس تنها یک هزار میلیارد برای ایجاد اشتغال اختصاص داده شده است و این امر نشان از بی‌توجهی دولت نسبت به این موضوع دارد و البته این در حالی است که کارشناسان اقتصادی معتقدند در سال‌های آینده هیچ مساله‌ای در کشور مهم‌تر از اشتغال نخواهد بود.

شاید نیاز بر این است که دولت از مصرف بودجه در مسایل غیر ضروری پرهیز کند و کوچک سازی بخش دولتی و میدان دادن به بخش خصوصی را در دستور کار خود قرار دهد تا با افزایش میزان تولید فرصت برای احیای اشتغال در کشور محیا شود.

نباید فراموش کرد که بسیاری از جوانان به وعده‌های دولت تدبیر و امید دل بسته‌اند و اگر این وعده‌ها عملی نشود امید مردم به دولت امید از بین خواهد رفت چراکه تاکنون جز نا امیدی شاهد چیز دیگری نبوده‌ایم و تدبیر آنچنانی از دولت یادهم دیده نشده است.

دولت هیچ برنامه‌ای در راستای ایجاد اشتغال ندارد

محمد علی مددی نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی آناج، اظهار کرد: در حال حاظر مهم‌ترین دغدغه‌ی رهبر معظم انقلاب و مسئولین کشور اشتغال جوانان می‌باشد چراکه اگر این مسئله حل نشود در آینده تبدیل به تهدیدی بزرگ خواهد شد که تبعات سیاسی و اجتماعی جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: احساس من براین است که دولت هیچ برنامه‌ای در راستای ایجاد اشتغال ندارد و این درحالی است که نسل جوان در خطر است و روز به روز میزان انتظارات افزایش یافته و خانواده‌ها تهدید می‌شود.

وی افزود: اشتغال با صلوات و منتظر ماندن وقوع معجزه حاصل نمی‌شود بنابراین لازم است مراجع ذیل صلاح دولت یازدهم از جمله وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای اشتغال‌زایی بسیج شوند.

نظام بانکی ایران ربوی است/ئبانک‌ها به دنبال ورشکستگی تولید کنندگان هستند

علی مددی با انتقاد از سیستم بانکی موجود در کشور، بیان داشت: سیستم بانکی ایران ربوی است و نقدینگی در راستای تجارت توسط بانک‌ها پیش برده می‌شود؛ لذا این سیستم برای اشتغال مشکل زا است چراکه بانک‌ها از تولید حمایت نمی‌کنند و منتظرند تولید کنندگان زمین بخورند تا صد تومان آنان را به یک تومان بخرند!

وی اضافه کرد: ما زمانی شاهد اشتغال‌زایی خواهیم بود که سیستم بانکی و مالیاتی کشور تغییر یابد و در کنار آن از تولید کننده حمایت شود تا شرایط برای جذب سرمایه‌گذار نیز فراهم شود.

دولت چوب حراج به بیت‌المال می‌زند/ حرف‌های روحانی فقط شعار است

وی در خصوص اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی در راستای حمایت از بخش خصوصی نیز، گفت: این اصل باید عملی شود چراکه زیربنای توسعه است ولی متاسفانه دولت با سوءاستفاده از این ماده قانونی چوب حراج به بیت المال می‌زند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حرف‌های دولت یازدهم شعاری بیش نیست، خاطرنشان کرد: برای ایجاد اشتغال باید از بخش خصوصی حمایت شود و تامین امنیت سرمایه‌ی کارآفرینان محقق شود اما دولت یازدهم برخلاف این موضوع عمل می‌کند چراکه کارخانه فولاد شهرستان میانه را به نام اصل ۴۴ واگذار کردند و در انجام این امر ۲۰ تخلف آشکار صورت گرفت.

وی افزود: بعد از واگذاری این کارخانه در قالب تعدیل نیرو ۲۰۰ نفر را از کار بیکار کردند. آیا نام این کار اشتغال‌زایی و خصوصی سازی است؟!

دولت نقدینگی سرگردان ۵۰۰ هزار میلیاردی را به سمت ایجاد اشتغال هدایت کند

ارسلان فتحی پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه رونق اشتغال به دست توانمند بخش خصوصی امکان پذیر است، گفت: در کشور بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان وجود دارد که باید به سمت ایجاد اشتغال و رونق تولید ملی هدایت شود.

وی با انتقاد از اینکه معضل اشتغال همچنان دغدغه اصلی مقام معظم رهبری، دولت و مجلس است، اظهار کرد: نگرانی در مورد خیل عظیم بیکاران و نبود فرصت‌های شغلی و مشکلات عدیده ناشی از آن همچنان وجود دارد.
وی افزود: ایجاد اشتغال با موانع و مشکلات متعددی روبه رو است و هنوز چرخ تولیدی  شهرک‌های صنعتی آن طور که باید به حرکت درنیامده  است.
اشتغال با بخش خصوصی احیا می‌شود
نماینده مردم کلیبر، خداآفرین، آبش احمد و هوراند در مجلس شورای اسلامی  با تاکید براینکه اشتغال از دغدغه‌های اصلی مقام معظم رهبری، دولت و مجلس است، ادامه داد: سرمایه گذاری مناسب برای رونق واحدهای تولیدی و ایجاد فرصت‌های شغلی باید انجام گیرد که این مهم و رونق و توسعه اقتصاد کشور به دست توانمند بخش خصوصی امکان پذیر است .
وی با بیان اینکه به ایجاد طرح های جدید اعتقادی ندارم، تصریح کرد: باید تلاش کنیم با رفع موانع  طرح های موجود را حفظ  و حداقل شهرک های صنعتی که ایجاد شده اند بتوانند با ظرفیت کامل فعال شوند.
فتحی پور، بیان داشت: بر این اساس و با ورود جدی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه تولید و اشتغال و البته حمایت های دولت قطعا مشکل اشتغال حل شدنی است.
بخش تولیدی به دولت تکیه نکند
وی در خصوص نگاه دولت به اشتغال و تولید در بودجه سال آینده، ابراز کرد: نباید بخش تولیدی به بودجه‌های دولتی چشم امید بسته و بر دولت تکیه کند بلکه باید با برنامه ریزی صحیح زمینه لازم برای جذب و بهره گیری از منابع بخش خصوصی در بخش تولید فراهم شود.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با یادآوری اینکه بر اساس آمار اعلام شده در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد، ادامه داد: این سرمایه ها باید به سمت تولید ملی و سرمایه گذاری برای رونق اشتغال هدایت و موانع سر راه فعالان و سرمایه گذاران بخش تولیدی مرتفع شود.دولت باید ایجاد اشتغال را در دستور کار خود قرار دهدمحمد اسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی آناج، با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی کشور بیکاری است، ابراز کرد: انتظار مجلس و مردم از دولت این است که در خصوص ایجاد اشتغال اهتمام بیشتری به خرج دهد و در بودجه ۹۴ به این موضوع توجه بیشتری داشته باشد.

وی اضافه کرد: کمیسیون اجتماعی مجلس از روز یکشنبه مبحث اشتغال را با حضور وزراء مربوطه در دستور کار قرار خواهد داد تا شرایط آن در بودجه ۹۴ بررسی شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صرفا به نام اشتغال بودجه‌ای در نظر گرفته نشده است، اعلام کرد: در بودجه۹۴ در موضوعات مختلف، از جمله صنعت، کشاورزی، خدمات و غیره، اعتباراتی برای اشتغال در نظر گرفته شده است که باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *