استانی 19 مهر 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

جبارزاده: سند تدبیر و توسعه، آذربایجان‌شرقی را از لحاظ تدوین برنامه عملیاتی اقتصاد مقاومتی یک سال به جلو انداخت

به گزارش آوای ورزقان به نقل از آناج، اولین جلسه ی شورای راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی با حضور استاندار آذربایجان شرقی و مدیران کل بخش های مختلف و همچنین دستگاههای دیگر برگزار شد.

در این جلسه اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به روند تنظیم و ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری اظهار داشت: در راستای اجرای این سیاست ها باید برخی از قوانین و آیین نامه ها در دولت و مجلس تغییر کند.

وی افزود: مقدمات لازم برای اجرای این سیاست ها در ۳۱شهریور ماه امسال، در قالب تصویبنامه ی هیءت وزیران با امضای معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد و ما امروز اولین جلسه را متناظر با شورای تشکیل شده در تهران، تشکیل می دهیم. همچنین براساس اختیارات موجود، سه نفر از اقتصاد دانان و مشاورین اقتصادی استاندار و برخی از مدیران دستگاههای استانی در این جلسات حضور خواهند یافت.

وی افزود: براساس ابلاغیه ی شورایعالی از تهران، ما خواهش کردیم بسیج سازندگی، اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و تشکل های غیردولتی کشاورزی در جلسات شرکت کنند.

جبارزاده با اشاره به رسالت جلسات شورای راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی گفت: تهیه و تنظیم برنامه های عملیاتی استان و ارسال این برنامه ها به ستاد کشوری، همچنین پایش و پیگیری این برنامه ها یکی از ماموریت های اصلی شورای اقتصاد مقاومتی استان محسوب می شود.

استاندار گفت: در بین استان ها معدود استانی هستیم که دقیقا حین ابلاغ این سیاست ها، سند تدبیر و توسعه استان را بر اساس سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی تنظیم و نهایی کردیم. لذا یک سال از بقیه ی استان ها جلوتر هستیم.

جبارزاده خاطرنشان کرد: بر این اساس تصمیم میگیریم که سند تدبیر و توسعه را در قالب برنامه عملیاتی اقتصاد مقاومتی به ستاد کشوری ارائه کنیم.

وی افزود: ما هسته های کلیدی سند را با سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تطبیق داده ایم. برای مثال بند “بهره برداری از ظرفیت های نیمه تمام و توانمندسازی بخش های خصوصی” سند تدبیر و توسعه دقیقا با بند “تامین شرایط مالی و علمی به منظور توسعه و کارآفرینی در کشور” سیاست های اقتصاد مقاومتی مطابق می باشد.

جبارزاده گفت: ما گزارشات دریافتی توسط فرمانداران را در شورای برنامه ریزی جمع بندی و نحوه‌ی پایش را به صورت مکتوب به ستاد اصلی ارسال خواهیم کرد.

وی بیان داشت: ما باید موانع اجرایی را شناسایی کنیم و کار گروهی در این راستا تشکیل دهیم. همچنین باید کارگروهی در جهت تعیین اولویت های شهرستان ها تشکیل دهیم که منابع غیر دولتی هم در جهت اجرای سیاست ها تجمیع شود.

استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: برای اینکه سند همه ی بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی را پوشش دهد، تمامی دستگاهها باید برش استانی اهداف ملی و منطقه ای ابلاغ شده را خود را در سند ضمیمه دهند تا برای ارائه ی گزارش به شواریعالی نقیصه‌ای وجود نداشته باشد.

جبارزاده اظهار داشت: صداوسیما و اصحاب رسانه در راستای اقتصاد مقاومتی باید نقش ویژه ای را در جهت همراهی مردم و مصرف تولیدات داخلی ایفا کند.

وی بیان کرد: هدف اصلی سند تدبیر و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، اشتغال است، لذا برنامه هایی در اولویت بندی خواهد بود که میزان اشتغال آن بیشتر باشد.

جبارزاده افزود: میزان آسیب پذیری اقتصاد را باید به حداقل رساند، زیرا که با تغییر قیمت نفت کل شاخص ها کاهش پیدا می کند. لذا ما باید به تولید داخلی باور داشته باشیم.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به سواد جامعه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: ما میتوانیم با همکاری آموزش و پرورش و سپاه عاشورا، تمامی بیسوادان استان را با سواد کنیم. در این راستا نیروی بسیار ارزشمند بسیج  موثر خواهد بود.

جبارزاده با اشاره به نقش فرش و صنایع دستی در راستای اقتصاد مقاومتی گفت: فرش هیچگونه وابستگی نداشته و مهره‌ی مهمی در سیاست های اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.

در این جلسه، مدیرعامل شرکت حوزه برق آذربایجان شرقی با اشاره به موفقیت های مجموعه ی برق استان در جهت کاهش تلفات و از لزوم تطابق روش های موفقیت آمیز این مجموعه در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی خبر داد.

در ادامه قائمی مسئول بسیج سازندگی سپاه عاشورا با اشاره به لزوم همکاری بین دستگاهها گفت: مراحل پیچیده برای استفاده از ظرفیت های تولید یکی از موانع اصلی محسوب میشود.

مدیرکل اقتصاد و دارائی استان نیز اظهار داشت: ما باید زیربنای مالی توسعه را تامین کرده و در منابع گردش های مالی واحد ها تنوع ایجاد کنیم.

وی افزود: اگر در اجرای این سیاست ها آمایش نشود رسیدن به اهداف سخت خواهد بود، لذا اهداف و فعالیت ها را باید مشخص کرده و برای تامین نیازهای آنها اقدام کنیم.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *