اخبار جهان 07 دی 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

سال آینده منطقه ناامن‌تر خواهد بود/ ارزیابی توافق هسته‌ای ایران، وضعیت سوریه و جریان‌های تروریستی

آوای ورزقان:سال آینده منطقه ناامن‌تر خواهد بود/ ارزیابی توافق هسته‌ای ایران، وضعیت سوریه و جریان‌های تروریستی

به گزارش آوای ورزقان به نقل از باشگاه خبرنگاران؛  روزنامه یدیعوت آحارنوت در پایگاه اینترنتی خود نوشت: ارزیابی های “شین بت “سازمان اطلاعات و جاسوسی اسرائیل نشان می دهد که منطقه غرب آسیا همچنان در سال ۲۰۱۵  هم بی ثبات و ناآرام خواهد بود و اختلافات میان دولت های این منطقه تشدید خواهد شد و دشمنان تلاش خواهند کرد تاکتیک های بیشتری را در برابر همدیگر بکار بگیرند.

 این ارزیابی همچنین نشان می دهد که نیروهای بخش اطلاعات ارتش در منطقه بزرگ ترین تهدید علیه اسرائیل محسوب می شوند.
شین بت در ارزیابی خود اعلام کرد: انتظار می رود منطقه  در سال ۲۰۱۵  همچنان ناآرام خواهد بود و احتمالا زندگی در این منطقه در سال جدید دشوارتر از سال های قبل خواهد بود و این منطقه به خطرناک ترین منطقه جهان تبدیل خواهد شد. چون بخش های اطلاعاتی ارتش های منطقه فعالیت های خود را فراتر از مرزهای خود گسترش می دهند و تلاش می کنند درباره ایران، عراق، اردن، سوریه، لبنان، مصر، یمن، عربستان سعودی و کشورهای شمال آفریقا اطلاعات جمع آوری کنند. همزمان جامعه جهانی از نظر اجتماعی با اختلال و اضمحلال مواجه شده است و از نظر سیاسی در حال از هم پاشیدن است و روز به روز بیشتر فقیر می شود.
بر اساس این گزارش ادعا شده که بحران مزمن اقتصادی که از مدت ها پیش گریبان کشورهای عربی را گرفته است به علت کاهش قیمت نفت این بحران بیش از پیش تشدید خواهد شد.  شین بت در ادامه مدعی شده همین موضوع باعث می شود که کشورهای عمده مانند سوریه، لیبی و عراق بیش از پیش به سمت تجزیه حرکت کنند که این وضع می‌تواند کشورهای باثبات منطقه مانند ایران و مصر را هم تحت تاثیر قرار دهد.
در عربستان سعودی که بعنوان یک کشور با ثبات شناخته می شود میزان بیکاری در میان جوانان آن در سال دو هزار و پانزده به حدود سی درصد خواهد رسید. بنابراین جای تعجب نیست که این همه شهروند عربستان در گروه های مسلح حضور دارند.
شین بت در ارزیابی خود همچنین مدعی شده در سایه تحولات جدید در منطقه گروه های افراطی بیشتری در اطراف اسرائیل شکل خواهند. ممکن است موج خشونت های منطقه به داخل اسرائیل هم سرایت کند. مقامات اطلاعاتی و امنیتی در سال ۲۰۱۵ به راحتی قادر نخواهند شد منشا حرکت های خشونت آمیز را شناسایی کنند.
مسئولان اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل نتایج تحقیق خود را درباره وضع منطقه و جهان را در سال آینده اخیرا در اختیار مقامات ارشد سیاسی و نظامی اسرائیل قرار دادند.
در این ارزیابی اطلاعاتی و امنیتی شماری از تهدیدهای بالقوه مورد توجه قرار گرفته شده اند و تاکید شده باید پاسخی برای این تهدیدها یافت شود. بنظر می رسد این ارزیابی مبنایی برای برنامه کاری اسرائیل در زمینه های سیاسی، امنیتی و اقتصادی در سال آینده باشد. بنابراین عجیب نیست که مقامات اطلاعات و امنیتی می گویند ارزیابی وضعیت کلی سال آینده از نظر سیاسی بشدت دشوار خواهد بود و آنها تنها می توانند وضع چند ماه اول سال ۲۰۱۵  را با سطحی از اطمینان و دقت ارزیابی کنند.
ارزیابی نهادهای امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل درباره وضع منطقه عموما با ارائه تصویری کلی از منطقه از نگاه قدرت های جهانی شروع می شود. در این بخش گفته می شود که منطقه غرب آسیا امروزه دیگر هیچ مالک بین المللی ندارد و هیچ عامل و قدرتی وجود نداردکه بتواند توازن را در این منطقه حفظ کند و بتواند همکاری های بین المللی را با هدف تقویت صلح در منطقه هماهنگ کند.
“ولادیمیر پوتین” رئیس جمهور روسیه تلاش های زیادی را برای تقویت موقعیت و جایگاه خود در منطقه از طریق نقش آفرینی در تحولات سوریه انجام داده است. آمریکا هم که سالیان متمادی آزادانه اقدامات زیادی در منطقه انجام داده است اکنون تلاش می کند هیچ اقدامی را بدون هماهنگی با  همپیمانان خود انجام ندهد. بنابراین آمریکا در سوریه یک ائتلاف عربی تشکیل داده است و در عراق هم یک ائتلاف غربی تشکیل داده است. “باراک اوباما” بدون هماهنگی با همپیمانان خود نه قادر بود اقدامی در برابر گروه داعش انجام دهد و نه می‌توانست به “مخالفان میانه رو” سوریه و کردهای عراق کمک کند.
روسیه در مواقع حساس زیادی در جنگ ارتش سوریه با مخالفان به یاری ارتش سوریه شتافته است.
شن بت در ادامه مدعی شد:  اکنون طرف های درگیر در بحران سوریه به این نتیجه رسیده اند بهترین راه برای حل بحران این کشور دستیابی به توافقی برای تقسیم قدرت در این کشور است.  البته آمریکا با این روند مخالف است. با این حال روسیه همچنان به ارسال تسلیحات و تجهیزات مختلف به سوریه از طریق بندر طرطوس ادامه می دهد.
شین بت در ادامه ارزیابی خود درباره وضع سوریه نوشته است : موضوع سلاح های شیمیایی سوریه در سال ۲۰۱۵  هم حل نشده باقی خواهد ماند.
شین بت در خصوص   وضعیت ایران در ۲۰۱۵ نوشت:  هنوز مشخص نیست که آیا ایران و آمریکا قبل از تابستان سال آینده توافقنامه جامع هسته ای را امضا خواهند کرد یا خیر. مقامات اطلاعاتی و جاسوسی اسرائیل توافقنامه جامع هسته ای میان ایران و آمریکا را برای اسرائیل مفید نمی دانند. از یک سو، مشخص شدن نتیجه مذاکرات میان ایران و آمریکا باعث می شود که بتوانیم ارزیابی درست تر و دقیق تری درباره اقدامات آینده اسرائیل در مرزهای شمالی اسرائیل ارائه کنیم و از سوی دیگر در صورتی که ایران نتواند به توافقنامه ای با غرب دست بیابد و نتواند تحریم های بین المللی را رفع کند در آن صورت دیگر غیرقابل کنترل خواهد شد.
شین بت در ادامه نوشت: حداقل دو موضوع دیگر هم بر سرنوشت منطقه در سال ۲۰۱۵  تاثیرگذار خواهند بود. یکی از این موضوعات برگزاری انتخابات در اسرائیل و دیگری کاهش قیمت نفت در منطقه  است. بنظر می رسد عربستان سعودی و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از امکانات و ذخائر خوبی برخوردار هستند و می توانند از بحران کنونی حداقل در یک مرحله بدون مشکلات جدی عبور کنند.
مقامات شین بت معتقدند ۴ اردوگاه در منطقه در برابر هم می جنگند.
شین بت در ادامه گفته است بحران در روابط اسرائیل و فلسطینی ها در سال ۲۰۱۵  ممکن است. حماس همچنان سی درصد از توانایی موشکی خود را حفظ کرده است. حماس بازسازی تونل قدیمی و همچنین ایجاد تونل های جدید را به سمت اسرائیل شروع کرده است و برخی اخبار حاکی از آن است که حماس سیمانی را که سازمان ملل برای ساخت منازل مسکونی در اختیار هشت هزار خانوار فلسطینی در غزه قرار داده بود از آنها خریداری کرده است.
شین بت معتقد است ممکن است تظاهرکنندگان بار دیگر به خیابان های مصر و اردن بازگردند چون امکان و شانس ایجاد ثبات در منطقه خاورمیانه بسیار پایین است.
نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *