بازنشری 03 دی 1394 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

با کاندیداهای خبرگان رهبری در آذربایجان شرقی آشنا شوید؟ + سوابق و تصاویر

به گزارش آوای ورزقان به نقل از ائل، مجلس خبرگان رهبری، متشکل از فقهای خبره منتخب مردم است که بر اساس قانون اساسی وظیفه خطیر انتخاب رهبری در شرایط پیش آمده احتمالی و نیز بررسی دائمی عملکرد و شرایط رهبری از لحاظ شرایط مصرح ولی فقیه در قانون اساسی را بر عهده دارد.

این مجموعه از نمایندگان ملت که تضمین کننده جمهوریت و اسلامیت نظام در بالاترین سطح به شمار می رود؛ هر شش سال یک بار و با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند.

پنجمین دوره از انتخابات مجلس خبرگان رهبری در حالی روز ۷ اسفند ماه ۹۴ همزمان با دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور برگزار می شود که فرصت یک هفته ای داوطلبان کاندیداتوری برای ثبت نام شامگاه چهارشنبه ۲ دی ماه به پایان رسید و بدین ترتیب فهرستی حدود چهل و پنج نفره از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات مجلس خبرگان رهبری در آذربایجان شرقی شکل گرفت.

اگرچه مجلس خبرگان رهبری در طول همه سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان جایگاهی برای رقابت های جناحی و سیاسی کاری های معمول در نهادهای قدرت نبوده و نیست و لیست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عنوان نهادی تخصصی در زمینه علوم دینی و اجتهاد در کنار کاندیداهای مستقل فضای انتخابات این مجلس را شکل می داد؛ اما تلاش برخی شخصیت ها و جریانات سیاسی در کشورمان برای باز کردن پای منازعات سیاسی و تقسیم بندی های جناحی به مجلس خبرگان موجب برخی حواشی و پیوست های سیاسی-جناحی در این انتخابات شده است.

آذربایجان شرقی برخلاف برخی استان ها که با مصوبه اخیر مجلس خبرگان با افزایش نماینده خود در این مجلس مواجه شده اند؛ همچنان ۵ کرسی در مجلس خبرگان رهبری دارد و طبق ادوار گذشته انتخابات مربوط به این ۵ کرسی به شکل حوزه انتخابیه واحد استانی برگزار می شد.

ائل در مقطع فعلی مهمترین داوطلبان کاندیداتوری مجلس خبرگان رهبری در آذربایجان شرقی را به اختصار معرفی می کند:

آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، امام جمعه تبریز که در همه ادوار پیشین مجلس خبرگان رهبری به عنوان نماینده مردم آذربایجان شرقی عضویت داشته است.

وی که از اعضای موسس جامعه روحانیت مبارز در ایام مبارزات انقلاب اسلامی بوده است؛ ۱۶ سال نمایندگی مجلس شورای اسلامی را هم در کارنامه دارد. ریاست شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت و تدریس خارج فقه از دیگر فعالیت های آیت الله مجتهد شبستری است.

به نظر می رسد با توجه به شناخت ویژه مردم تبریز و دیگر شهرها و روستاهای آذربایجان شرقی از آیت الله مجتهد شبستری، وی مجددا به نمایندگی مردم در مجلس خبرگان رهبری انتخاب شود. فهرست کاندیداهای مورد نظر جامعه مدرسین حوزه نیز با محوریت آیت الله مجتهد شبستری شکل می گیرد.

آیات و حجج الاسلام، پورمحمدی، فیضی سرابی، هاشم زاده هریسی، واعظ موسوی، حاجی زاده، سیدی آل ثانی، نوبری، سیدی بنابی و ملکوتی دیگر کاندیداهای مطرح در این انتخابات به شمار می روند که از این میان پورمحمدی، فیض سرابی، هاشم زاده هریسی و واعظ موسوی جز نمایندگان ادوار مجلس خبرگان رهبری به شمار می روند.

پورمحمدی، امام جمعه مراغه و حاجی زاده، امام جمعه اهر هستند. فیض سرابی، از روحانیون مبلغ و خیر ملکان است. هاشم زاده هریسی، از نمایندگان ادوار تبریز در مجلس شورای اسلامی بوده و واعظ موسوی، مدرس حوزه علمیه قم می باشد. سیدیآل ثانی رئیس حوزه علمیه ولی عصر(عج) تبریز و سیدی بنابی، از اساتید حوزه علمیه بناب است.

 

باید منتظر ماند و دید آیا محمدتقی پورمحمدی که علی رغم نهایی شدن انتصابش به عنوان امام جمعه زنجان به اصرار مردم مراغه در این شهرستان ماندنی شد؛ باز هم در لیست جامعه مدرسین جای خواهد گرفت.

 

 

حاجی زاده هم در این انتخابات علاوه بر قرار گرفتن در لیست جامعه مدرسین به کسب رای مردم اهر و منطقه ارسباران و قره داغ امیدوار است.

 

 

در این بین هاشم زاده هریسی، یکی از کاندیداهایی است که مطالب مختلفی پیرامونش گفته می شود. وی از چهره های نزدیک به هاشمی رفسنجانی به شمار می رود و از سوی برخی سیاسیون در تبریز به پدر معنوی جبهه تدبیر و توسعه آذربایجان شرقی شهرت یافته است. این در حالی است که وی اعلام کرده است عضو و طرفدار هیچ حزب و جناحی نیست.

 

 

محمد واعظ موسوی، که به عنوان یک سید جوان -در مقایسه با اکثریت کاندیداهای خبرگان- شگفتی ساز انتخابات خبرگان چهارم آذربایجان شرقی در آذر ۸۵ بود؛ چندی قبل از احتمال عدم ثبت نام خود در این انتخابات پیش رو سخن گفته بود اما نهایتا در فرمانداری قم حاضر شده و ثبت نام کرد.

 

 

فیض سرابی اگرچه در تبریز کمتر شناخته شده است اما طرفداران خاص خود را در شهرستان ها دارد. وی نیز احتمالا در فهرست جامعه مدرسین قرار خواهد گرفت.

 

 

سیدی آل ثانی، چهره ای علمی در بین روحانیون تبریز به شمار می رود. وی علاوه بر رباست حوزه علمیه ولی عصر(عج) تبریزآل ، دبیر ستاد تفسیر قرآن آذربایجان شرقی نیز هست.

 

 

حسین نوبری را هم می توان نماینده روحانیون و خطیب های ساکن تبریز در انتخابات خبرگان نامید. وی علاوه بر ارتباط خوب با بدنه هیئت های حسینی پرشمار تبریز از جمله روحانیون مدرس دانشگاه نیز هست.

 

 

سید بنابی هم دیگر کاندیدای حوزوی انتخابات خبرگان در آذربایجان شرقی به شمار می رود. وی در حوزه علمیه بناب، که جایگاهی خاص در بین حوزه های علمیه کشور می باشد؛ به تدریس مشغول است.

 

 

علی (هادی) ملکوتی فرزند مرحوم آیت الله ملکوتی، امام جمعه پیشین تبریز و از بزرگان حوزه، جز روحانیون شناخته شده در قم محسوب می شود. اگرچه وی ساکن قم است اما ارتباط خود با علاقه مندان آیت الله ملکوتی در آذربایجان شرقی به خصوص زادگاهش سراب را حفظ کرده است. با توجه به کاندیداتوری عباس زاده، داماد مرحوم آیت الله ملکوتی برای انتخابات مجلس در تبریز، این دو می توانند در بحث معرفی خود به مردم و تبلیغات همکاری داشته باشند. قرار گرفتن نام ملکوتی در فهرست انتخاباتی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم محتمل است.

حضور یک روحانی متولد ۱۳۶۰  در بین ثبت نام کنندگان نیز جالب به نظر می رسد. این در حالی است که اجتهاد در مسائل فقهی یکی از شرایط لازم برای کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان رهبری است که داشتن اجازه اجتهاد از مراجع، یا کرسی تدریس سطوح عالی در حوزه های علمیه و یا قبولی در آزمون فقهی شورای نگهبان شرایط احراز آن هستند.

به هر حال باید در هفته های آینده منتظر اعلام فهرست کاندیداهای احراز صلاحیت شده انتخابات مجلس خبرگان رهبری در آذربایجان شرقی باشیم.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *