استانی 27 بهمن 1394 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

پشه ناقل ویروس زیکا در ایران وجود ندارد/ تاثیر این ویروس بر جنین زنان باردار/ علائم ویروس فرمانرو چیست؟

به گزارش آوای ورزقان،  جعفر صادق تبریزی در گفتگو با آناج در خصوص ویروس زیکا اظهار کرد: زیکا نام یک گونه از ویروس فرمانرو است و از پشه به انسان منتقل می‌شود. مبتلایان به این ویروس بیشتر در نقاطی از آفریقا و جنوب‌شرق آسیا دیده شده اند، در حال حاضر  ویروس زیکا و پشه ناقل این ویروس در ایران وجود ندارد، البته در چند سال اخیر پشه ناقل این ویروس در سیستان و بلوچستان دیده شده بود که این پشه از بین رفت و دیگر اثری از این پشه در این منطقه نیست.

وی افزود: ویروس زیکا در کشورهایی چون آمریکای لاتین و بخشی از آفریقا مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه علائم ویروس زیکا بر بدن شخص مبتلا شبیه علائم بیماری سرماخوردگی است، گفت: بنا به گزارش «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها» در آمریکا، رایج‌ترین علائم ابتلا به این ویروس تب، جوش‌های خارش‌دار، درد مفاصل، و التهاب چشم می باشد.

 

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز خاطرنشان کرد: علائم این بیماری بر روی جنین زنان باردار خطرناک است، زمانی که پشه ناقل این بیماری زنی باردار را نیش می زند، ممکن است نوزاد دچار بیماری میکروسفالی یعنی کوچک شدن مغز به صورت طبیعی شود.

لازم به ذکر است که در ایران از سال ۱۳۹۰ خورشیدی نظام مراقبت فعالی برای کنترل حشره‌ی ناقل این بیماری توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راه‌اندازی شده‌ و رد پای پشه‌ی زیکا به صورت کاملا جدی رصد می‌شود. در طول این مدت تنها یک مورد سال ۱۳۹۳ در مناطق بسیار کوچکی در ایران، این حشره شناسایی شده که بلافاصله اقدامات سرکوب گرایانه برای کنترل این عامل توسط مسئولان وزارت بهداشت صورت گرفت. خوشبختانه مورد دیگری در باره این بیماره و پشه ناقل آن گزارش نشده است.

گفتنی است عده ای در فضای مجازی مدعی شده بودند ویروس زیکا در ایران رو به گسترش است و چند تن از مبتلایان به این ویروس در بیمارستان های کشور بستری شده اند!

 

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *