اسلایدر 30 فروردین 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
کپی شد!
0

غار «دیبی یوخ» گل‌آخور گنجینه ارزشمندی که به فراموشی سپرده شده

به گزارش پایگاه خبری آوای ورزقان، غار دبی یوخ یا «بی انتها» در دو کیلومتری روستای گل آخور، در جوار چشمه و آبشارهای «آغ سو» با طبیعت بکر و دست نخورده و در حدفاصل بین روستاهای دوگیجان در کوه‌های گل آخور قرار دارد.

۱۲

برای رسیدن به این غار ابتدا باید به شهرستان ورزقان سفر کرد که در فاصله ۷۵ کیلومتر از مرکز استان آذربایجان شرقی قرار دارد، سپس ورزقان را به مقصد بخش خاروانای شهرستان و روستای گل آخور در ۷۰ کیلومتری شهر ورزقان ترک کرد و بعد از حدود یک ربع کوهنوردی از چشمه «آغ سو» و یک ساعت از روستای گل اخور به دهنه غار که در بالای یک تپه سنگی قرار دارد رسید، این غار دارای دو دهنه کنار هم است که فقط از یک دهنه می‌توان به داخل غار وارد شد. داخل غار از اتاقک‌هایی تو در تو تشکیل یافته و با زیبای منحصر بفرد خود یکی از عجایب خلقت در استان آذربایجان شرقی و از غارهای آهکی کشور است.

۵

به رغم تلاش‌های بسیار زیاد غارنوردان وجود عواملی چون چشمه‌های روان و رودخانه کوچک داخل غار همراه با صعب العبور بودن غار در برخی نقاط باعث شده‌ تا کنون کسی موفق نشود به انتهای این غار برسد و به همین خاطر اسم این غار را به زبان محلی «دبی یوخ» یا «تکی یوخ» «بی انتها» نام نهاده‌اند.

۲

بر اساس گفته‌های اهالی روستا انتهای این غار به کوه‌های شهر زنوز ختم می‌شود.

۶

غار زیبایی که می‌تواند به یکی از جاذبه های مطرح گردشگری در استان و کشور تبدیل گردد در سایه بی مهری و بی توجهی مسئولین میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در دل کوه‌های گل آخور ناشناخته باقی مانده است.

۱۲ ۱۰ ۹ ۳  ۶ ۱

تصاویر: عبدی زاده

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *