استانی 10 اردیبهشت 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

بعد از دستگیری تعدادی از اعضاء شورا، عده‌ای درفضای مجازی علت بازداشت‌ یکی از نمایندگان پارلمان محلی را مخالفت وی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عنوان کردند و مدعی شدند او تحت بازداشت و شکنجه قرار دارد.

به گزارش آوای ورزقان به نقل از آناج، چندی پیش بود که خبر دستگیری تعدادی از اعضاء شورای اسلامی کلانشهر تبریز تیتر یک رسانه‌ها شد و جامعه را در برگرفت؛ واقعه‌ای که در نوع خود غیرقابل باور بود و مردم فکر نمی‌کردند کسانی که در اظهارات خویش مدام دم از حق الناس، بیت المال و آرمان‌گرایی می‌زدند اکنون خود مظنون فساد و چپاول مال مردم باشند.

در این میان برخی از اشخاص در دفاع از دستگیر شدگان سینه سپر کرده و مدعیِ بازداشت آنان بدون تفهیم اتهام شدند تا چوبی در لای چرخ دستگاه قضایی بگذارند لکن رئیس دادگستری آذربایجان‌شرقی به منظور تنویر افکار عمومی پرده از اتهامات دستگیرشدگان برداشت و زوایایی از اعمال آنان را آشکار کرد.

این اقدام موجب شد تا ادعای دستگیری بدون علت اعضاء شورای متخلف بی ارزش گردد و مرحله دوم تطهیر چهره دست درازان به بیت المال کلید بخورد.

سناریو جدید با انتشار اخباری در فضای مجازی شروع شد که طی آن عامل دستگیری‌ها سپاه پاسداران انقلاب اسلامی معرفی و علت آن مخالفت یک از اعضاء دستگیر شده با این نهاد عنوان گردید، هرچند این موضوع از سوی فرمانده سپاه عاشورا تکذیب شد و واکنش صریحی را در پی داشت لکن خاطیان امر به ادعاهای خود دامن زدند.

برای مثال در یکی از پست‌های منتشر شده در فضای مجازی آمده است: “عضو شورای شهر دستگیر شده بیش از ۵۰ روز است که در بازداشت سپاه به سر می‌برد و تحت شکنجه شدید قرار دارد، علت دست دستگیری وی مخالفت با طرح‌های سپاه پاسداران و امتناع از چادر بر سر کردن هنگام دیدار با مسئولین می‌باشد

در نگاه اول شاید این ادعا در ضمیر آدمی تاثیرگذار باشد و افکار را به دشمنی سپاه پاسداران با یک عضو شورای شهر و مظلومیت وی سوق دهد، اما بد نیست به بررسی صحت و سقم این موضوع بپردازیم.

اولا؛ طبق اظهارات مسئولین قضایی و ادله موجود بیش از ۲۰ نفر به مراجع قضایی در رابطه با پرونده مطروحه احضار شده‌‌اند که عده‌ای از آنان با تفهیم اتهام تا صدور حکم نهایی روانه زندان گردیده و برخی دیگر به قید وثیقه آزاد شده‌اند؛ با این اوصاف آیا تمام کسانی که در پرونده تبانی در معاملات و اخذ رشوه دست داشته‌اند با سپاه مخالف بودند؟

ثانیا؛ زمانی که حضور این عضو شورا در دادگاه و بازداشت موقت وی توسط مسئولین ارشد قضایی تائید شده است چرا عده‌ای سعی دارند با ترسیم چهره‌ای خشونت آمیز از پاسداران انقلاب اسلامی آنان را شکنجه‌گر معرفی کنند؟ آیا این ادامه راه همان روزنامه‌ای نیست که بعد از برخورد سپاه با متجاوزان آمریکایی پاسداران را به داعشی‌ها تشبیه کرد؟

ثالثا؛ در بین دستگیر شدگان بانوی چادری نیز وجود دارد که همیشه حجاب خود را برای حفظ ظاهر هم که شده رعایت کرده است، پس دلیل دستگیری وی چیست؟

با توجه به موارد ذکر شده مشخص می‌شود جریانی مخالف با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که رسیدن به منافع غیر مشروع خود را در مخدوش کردن چهره این نهاد می‌بیند سعی دارد با جهت دهی به موضوعات به غایت خود برسد و از سویی دیگر با بی‌گناه جلوه دادن بازداشت شدگان از هم قطاران خود حمایت کند.

اما دلیل هجمه گسترده به سپاه را می‌توان در ابعاد دیگری نیز مورد واکاوی قرار داد:

قطعا این نهاد به قدری درگیر مسایل مهم می‌باشد که بعید به نظر می‌رسد وقتی برای مخالفت با یک عضو شورای شهر داشته باشد؛ در طول ادوار شورا تعداد زیادی از اعضاء نظراتی منافی با طرح‌ها و لوایح مربوط به سپاه داشتند اما کارشان به دستگیری و دادگاه کشیده نشده است.

از سویی دیگر شخصیت‌هایی مطرح‌تر از یک عضو شورا که وابسته به یک جریان سیاسی خاص هستند در صحبت‌هایشان به پاسداران انقلاب اسلامی هجمه بردند و آنان را تندرو، سنتی، مانع تعامل با آمریکا و در برخی مواقع تکفیری خوانده‌اند لکن زندانی نشده‌اند و سپاه جواب منتقدان را با ارائه دلیل و مدرک داده است.

با این همه حاشیه سازی علیه این نهاد همچنان ادامه دارد و کار به جایی رسیده است که معاندان نظام علت دستگیری عضو شورا را در کشف حجاب او محدود می‌کنند و بدون توجه به پرونده قطور وی از خیانت‌هایی که به اعتماد مردم شده به راحتی عبور می‌کنند.

آنچه که مبرهن است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طبق اصل یکصد و پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلام ایران وظایفی گسترده و مهم‌تر از مخالفت با یک عضو شورا دارد و جای بسی تاسف است که عده‌ای چشم خود را بر شهدای مدافع حرم و امنیت حاکم بر کشور بسته‌ و به پاسداران می‌تازند.

آیا امثال شهیدان حامد جوانی، نومی گلزار، صادق عدالت اکبری، محمدرضا فخیمی و حاج عباس عبداللهی که با تبسم و اقتدار در راستای حفاظت از حریم اهل بیت(ع) و مبارزه با تکفیری‌هایی که به خون ایرانیان تشنه‌اند جان خود را فدا کردند، شکنجه گر بودند؟!

امروز مردم بر اقدامات و از جان گذشتگی‌های پاسداران واقف‌اند و با شدت یافتن افتراها و توهین‌ها، محبوبیت سپاه نیز در بین اقشار مختلف مردم افزایش می‌یابد لذا این اعتبار را به همین راحتی‌ها نمی‌توان خدشه‌دار کرد؛ بهتر است غبارآلودکنندگان فضا به دور از گرایشات سیاسی و عقیده‌ای اجازه دهند در فضایی توأم با آرامش به اتهامات بازداشت شدگان رسیدگی شود و مراتب از طریق دستگاه قضایی همچون گذشته به اطلاع عموم برسد؛ چه بسا بعد از صدور حکم نهایی عده‌ای محکوم شوند و بی گناهی برخی دیگر نیز ثابت شود اما آنچه که مهم است مبارزه قوه قضائیه با فساد است.

 

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *