اخبار جهان 16 دی 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

افزایش نرخ بیکاری و کاهش قدرت خرید مردم در جمهوری آذربایجان

به گزارش آوای ورزقان به نقل ازآناج طبق آخرین آمارهای ارائه شده توسط موسسه آمار جمهوری آذربایجان این کشور قریب به ده میلیون جمعیت دارد.

آمارهای بیکاری و نرخ تورم در جمهوری آذربایجان به دلایل متعدد به درستی اعلام نمی شود مثلا آمار دقیقی در دست نیست که چه تعدادی از شهروندان جمهوری آذربایجان در بازار کار کشورهای خارجی مانند ترکیه و روسیه مشغول فعالیت هستند.

برای برخی شهر ها نظیر زاکاتالا اعلام شده است که بیش از ۴۰ درصد نیروی کار این منطقه در روسیه مشغول فعالیت هستند و درآمد های خود را بصورت ماهیانه به خانواده های خود ارسال می کنند.

این روزها و در پی کاهش شدید قیمت روبل در برابر دلار میزان پولی که آذری های شاغل در روسیه برای خانواده های خود ارسال می کنند کاهش چشمگیری داشته است و بسیاری از این خانواده ها را که قبلا زندگی متوسطی داشته اند را با مشکل مواجه ساخته است.

ارزش روبل در برابر دلار آمریکا در بازار داخلی روسیه طی ماه های گذشته به پایین‌ترین حد خود در ۱۶ سال اخیر رسید و از مرز ۴۰ روبل در برابر هر دلار آمریکا فراتر رفته است.

خبرگزاری ریانووستی روسیه علت کاهش ارزش برابری روبل روسیه در برابر دلار آمریکا و یورو را مخاطرات و ریسک‌های موجود برای اقتصاد روسیه اعلام می کنند ولی این در حالی است که فشار تحریم ها علیه روسیه به حدی بوده است که چندی پیش پوتین به این مورد اذعان کرد که تحریم ها ، اقتصاد کشورش را با مشکلاتی مواجه ساخته است.

همچنین نگرانی از کمبود ارز در بازار مالی روسیه به دلیل تحریم موسسات مالی بزرگ این کشور همچون “اسبربانک” و “ونش تورگ بانک” از طرف غرب عامل اصلی التهاب بازار ارز است که به سقوط روبل منجر شده و تلاش‌های بانک مرکزی روسیه هم برای بهبود بازار موثر نبوده است.

با این اوضاع برخی از آذری هایی که در شهرهای مختلف روسیه مشغول کار بودند ، مجبور به بازگشت به کشورشان شده اند و این موضوع وضعیت بیکاری در آذربایجان را بیش از پیش تشدید کرده است.

در بازارهای آذربایجان بسیاری از کسانی که معمولا قدرت خرید داشتند،همان هایی بودند که از بازار کار روسیه ارتزاق می کردند و با کاهش شدید ارزش روبل و بازگشت آذری های شاغل در روسیه به کشورشان،بازارهای آذربایجان نیز تحت تاثیر قرار گرفته اند و به نوعی رکود بر آنها حاکم شده است.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *