استانی 16 دی 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

برگزاری نخستین همایش واکاوی جریان های تروریستی تکفیری/ آموزش ۴۵۰۰ قرآن آموز در ۹ ماه

به گزارش آوای ورزقان به نقل ازآناج فرهنگسرای بزرگ الغدیر مجموعه ای است که با اعتماد سازی در بین اقشار متعدد جامعه توانسته خود را از دیگر مراکز فرهنگی متمایز کند چرا که خانواده‌ها با خیال راحت فرزندان خود را ساعت‌ها در روز به این مرکز می‌سپارند و کمترین نگرانی از این بابت ندارند. در همین راستا گفتگویی با امیر رستمی مدیریت فرهنگسرای الغدیر داشته ایم:

چه فعالیت هایی در فرهنگسرای الغدیر صورت می پذیرد؟

فرهنگسرای الغدیر بزرگ ترین فرهنگسرای شمالغرب کشور است و فعالیت هایی گسترده ای در این مجموعه انجام می شود. این فرهنگسرا به جهت موقعیت جغرافیایی در منطقه ۴۲ متری قرار گرفته و به جهت پتانسیلی که دارد می تواند در سایر نقاط شهر تبریز تاثیر گذار باشد.

فراگیری یک سری مهارت ها ویژه خانم ها و آقایان و در عین حال پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان، فرصت مناسبی است که در این مجموعه فرهنگی با کمترین هزینه در اختیار همشهریان قرار گرفته است.

بیش از ۴۲ نوع کلاس در زمینه های متنوع در این فرهنگسرا برگزار می شود و تاکنون استقبال خوبی هم از طرف همشهری ها صورت گرفته است.

بخشی دیگر از فعالیت های ما همکاری با NGO ها و حمایت از برنامه و طرح های آنان است. انجمن هایی که در حیطه ی مواد مخدر فعالیت می نمایند به صورت ویژه مورد حمایت ما هستند.

نمایشگاه دائمی مواد مخدر

نمایشگاه دائمی مبارزه با مواد مخدر با مشارکت ستاد مبارزه با مواد مخدر و با حضور کارشناسان ناجا در راستای پاسخ گویی و ارائه مشاوره به بازدیدکنندگان در فرهنگسرای الغدیر دایر می باشد. البته این نمایشگاه به ساختمانی مجزا در بخشی از مجموعه ی الغدیر در حال انتقال است تا مکانی مناسب جهت ارائه ی اطلاعات به بازدیدکنندگان و مشاوره و راهنمایی خانواده های مبتلا به این آفت باشد و پس از امضای تفاهم نامه با آموزش پرورش و دانشگاه ها امکان بازدید و برپایی کارگاه های تخصصی در این مکان میسر باشد.

البته باید مسئولین همت کنند و مشکلاتی همچون بیکاری که یکی از مهم ترین عوامل گرایش جوانان به مواد مخدر است را از میان بردارند و جهت مبارزه با این آفت خانمان سوز تلاشی بیشتری داشته باشند؛ زیرا گرایش به مواد مخدر در بین جوانان گسترش یافته و سن اعتیاد نیز در کشور ما پایین آمده است.

برگزاری جلسات مشاوره ی حقوقی

در راستای ارتقای آگاهی های حقوقی شهروندان و ترویج فرهنگ قانونمداری به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان آذربایجان شرقی با استفاده از ظرفیت اداره ارشاد و معاونت های قضایی دادگستری و با همکاری فرهنگسرای بزرگ الغدیر جلسات مشاوره حقوقی در این فرهنگسرا برگزار می شود.

در رابطه با فعالیت های قرآنی فرهنگسرا بفرمایید:

فعالیت در حوزه ی قرآنی بخش دیگری از فعالیت های این مجموعه است و بر اساس تفاهم نامه ای که بین جامعه القرآن قم و فرهنگسرا منعقد شده است کلاس های روخوانی، روانخوانی، تجوید و حفظ قرآن کریم به طور منظم برگزار شده و توانسته در مدت نه ماه، بیش از ۴۵۰۰ قرآن آموز را جذب کند و تحت آموزش قرار دهد.

یکی از بحث هایی که از بدو ورود بر روی آن اهتمام داشتیم آموزش قرآن ویژه کم سوادان و بی سوادان است و تا کنون نیز در این زمینه موفق به تربیت بانوانی شده ایم که علی رغم نداشتن سواد هم اکنون می توانند قرآن و ادعیه را بخوانند و در این دوره نیز با همت مربیان جامعه القرآن بیش از ۵۰ خانم بیسواد از نعمت خواندن بهره مند شوند.

گفتنی است امسال جامعه القرآن تبریز رتبه برتر کشوری را در زمینه فعالیت های قرآنی و جذب و پرورش قرآن آموز به دست آورد.

در بخش علمی _ آموزشی نیز بر اساس تفاهم نامه ای که با جهاد دانشگاهی استان منعقد نموده ایم بحث آموزش در زمینه کمک های اولیه، دوره های هفتگانه کامپیوتر و آموزش زبان تا مرحله تافل را به مراجعه کنندگان ارائه می دهیم.

کتابخانه و قرائت خانه ی فرهنگسرا بیش از ۴ هزار عضو دارد که از منابع دانشگاهی، پیش دانشگاهی و کنکور موجود استفاده می کنند.

بحث برجسته نمودن اعیاد ملی و مذهبی نیز در راس برنامه های فرهنگی قرار دارد و تلاش می کنیم اعیاد با برگزاری مراسمات و همایش ها گرامی داشته شود و از تریبون فرهنگسرای الغدیر در بحث ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی قدمی مفید برداشته شود.

همچنین در ایام محرم سال جاری پخت پز آش نذری و توزیع آن در بین ۲ هزار نفر از عزادارن حسینی در فرهنگسرا به همت کادر و مراجعه کنندگان صورت گرفت و تمامی هزینه ها و کارهای مربوط به آن توسط خانم ها انجام شد، بدون اینکه هزینه ای به فرهنگسرا اعمال شود.

بزرگ ترین گالری عکس شهدای تبریز نیز در این فرهنگسرا به صورت دائمی دایر است. این نمایشگاه به همت عکاس متعهد و جانباز دفاع مقدس حاج بهزاد پروین آماده شده و بیش از ۲ هزار عکس شهید شهرستان در این مکان به نمایش در آمده است و در نوع خود اولین نمایشگاهی است که به صورت تجمیعی تصویر تمامی شهدا گردآوری شده است.

فرهنگسرا چه تعداد مراجعه کننده دارد؟

میانگین تردد به فرهنگسرا روزانه بالغ بر ۲ الی ۳ هزار نفر است و در سه ماهه ی تابستان نزدیک به ۶۰ هزار نفر آموزش داده ایم.

دو زمین چمن مصنوعی در این مجموعه وجود دارد که با برنامه ریزی های انجام شده مورد استفاده دانش آموزان و جوانان قرار می گیرد. همچنین یک سالن سرپوشیده نیز در مجموعه وجود دارد که مورد استفاده مراجعه کنندگان قرار گرفته است.

در طول هفته کارگاه های حوزه آموزش و مشاوره خانواده، حوزه سلامت و تغذیه سالم، حوزه ورزش همگانی، مشاوره خانواده، پیشگیری از جرم و بزهکاری، خدمات فیزیو تراپی برای معلولین و افراد کم توان جسمی، جلسات شعر خوانی و همکاری با گروه های مردم نهاد، همچنین اولین همایش علل ظهور جریان های تروریستی تکفیری به همت اساتید دانشگاه های استان در حوزه علوم سیاسی که در ماه آینده برگزار خواهد شد، از دیگر محور های کاری این فرهنگسرا می باشد.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *