بازنشری 09 تیر 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

روحانی چگونه می‌خواهد یخ روابط تهران – ریاض را بشکند؟

به گزارش  آوای ورزقان به نقل از آناج، روابط ایران و عربستان بسیار سرد شده است. تقریبا روزی نیست که سعودی‌ها علیه ایران سخن نگفته و شدیدترین الفاظ را علیه جمهوری اسلامی به کار نگرفته باشند. این رفتارِ آنها حتی به عاملان‌شان در آل خلیفه بحرین نیز سرایت کرده، به‌گونه‌ای که وزیر خارجه بحرین، جمهوری اسلامی ایران را «جمهوری شر» خطاب کرده است.

وزیر خارجه عربستان چندین بار ایران را به حمایت از تروریسم و دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه متهم کرده و حالا که مدتی است متهم‌شدن ایران به «بزرگ‌ترین دولت حامی تروریسم» با بسامد بیشتری از سوی آمریکایی‌ها تکرار می‌شود، سعودی‌ها نیز از واکنش‌های نه‌چندان قاطع مقامات ارشد وزارت امور خارجه و رئیس‌جمهور ایران سوء استفاده کرده و بیشتر از گذشته بر طبل متهم‌کردن ایران می‌کوبند.

روز گذشته هم‌زمان با برگزاری همایش گرامی‌داشت قوه قضائیه، نشست خبری وزرای امور خارجه عربستان و فرانسه در پاریس برگزار شد که طی آن عادل الجبیر بار دیگر اتهامات واهی خود علیه ایران را تکرار کرد. او ایران را عامل بی‌ثباتی در منطقه دانست و مدعی شد: «همه‌ی جهان می‌داند که ایران نقش منفی در منطقه بازی کرده و از تروریسم حمایت می‌کند.»

وزیر امور خارجه عربستان در ادامه‌ی ادعاهای تکراری خود گفت: «اگر ایران می‌خواهد روابط طبیعی با کشورهای جهان داشته باشد باید از طرح خود برای صادرات انقلابش دست بکشد و به اصل حسن هم‌جواری احترام بگذارد.»

این در حالی است که حدود ۴۷۰ روز از حمله‌ی سعودی‌ها به یمن و کشتن هزاران غیرنظامی بی‌گناه می‌گذرد. عربستان متهم ردیف اول ارسال سلاح به تروریسم تکفیری در منطقه است. این کشور که هیچ بویی از مردم‌سالاری نبرده، از برکناری اسد سخن می‌گوید و پیشنهاد آتش‌بس در سوریه را داده است؛ حال آنکه به علت خواست اکثریت مردم یمن نسبت به برکناری منصور هادی، این کشور را به تلی از خاک بدل کرده است.

جالب است که سعودی‌ها هنوز به خاطر فاجعه تلخ و مرگ‌بار منا که بیش از ۷ هزار قربانی بر جای گذاشت عذرنخواهی نکرده و به طور آشکار از رفتار حکام آل خلیفه در سرکوب انقلابیون بحرینی و سلب تابعیت از روحانیون این کشور حمایت نموده‌اند.

دادگاه آمریکایی نام عربستان را به عنوان متهم اصلی حادثه یازدهم سپتامبر معرفی کرده است، اما این ایران است که به خاطر آنچه «دست داشتن در این حادثه» می‌گویند محکوم شده و بیش از ۱۱ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران به تصرف دادگاه آمریکایی درآمده است. حتی بعدها قاضی آمریکایی، عربستان را تبرئه کرده است!

گفتنی است درست چند روز پس از بمباران شیمیایی یمن از سوی سعودی‌ها، نماینده عربستان به عنوان رئیس یکی از پنل‌های مهم حقوق بشر سازمان ملل منصوب شده است.

در چنین شرایطی رئیس‌جمهور در همایش گرامی‌داشت هفته قوه قضائیه، اعتماد مردم به این قوه را در گرو شفافیت و ارائه‌ی گزارش به مردم دانست و با ذکر مثالی تصریح کرد: «مردم می‌خواهند بدانند که اگر یک عده‌ای خودسر به یک سفارت خارجی بر خلاف قانون و امنیت عمومی کشور حمله کردند که عاملان‌شان و آمران‌شان به خوبی روشن هستند قوه قضاییه چگونه برخورد می‌کند و چگونه اجرای این حکم به سمع و نظر مردم می‌رسد. این به معنای آن است که یک کشور در برابر امنیت سفارت‌خانه‌های خارجی مسئولیت دارد و امنیت آن سرزمین را بردوش و برعهده گرفته است.»

بلافاصله آسوشیتدپرس این اظهار نظر روحانی را نشان‌دهنده‌ی تلاش وی برای بهبود روابط دو کشور دانست و تأکید کرد: «این اظهارات صراحتا خواهان جلب توجه به موضوع حمله به سفارت و کنسولگری است و هم‌چنین می‌تواند نشان‌دهنده‌ی تلاش‌های روحانی برای ایجاد روابط حسنه با پادشاهی ُسنی (عربستان سعودی) باشد.»

غیر از این هم نمی‌توان تحلیل کرد. از طرفی روز به روز یخ روابط ایران و عربستان با اظهارات وزیر امور خارجه این کشور بیشتر و محکم‌تر شده اما این فقط روحانی و وزرات خارجه ایران هستند که دارند «یخ‌شکنی» می‌کنند و اصطلاحا «کوتاه» می‌آیند.

در صورتی که ایران می‌توانست به خاطر فاجعه تلخ منا و نیز تعرض سعودی‌ها به دو نوجوان ایرانی در جده، دست برتر را در روابط تهران-ریاض داشته باشد، اما متأسفانه به خاطر آنچه نامش را «تنش‌زدایی» گذاشته بودند، دست ریاض را در بهره‌برداری حداکثری از حمله به اماکن دیپلماتیک این کشور کاملا باز گذاشتند.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *