اسلایدر 27 آبان 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

مس سونگون از هسته‌های کلیدی توسعه استان است/ ضرورت استقلال شرکت مس آذربایجان و راه‌اندازی طرح‌های توسعه آن

آوای ورزقان: استقلال شرکت مس آذربایجان و راه‌اندازی طرح‌های توسعه آن/ مس سونگون از هسته‌های کلیدی توسعه استان است

به گزارش آوای ورزقان، اسماعیل جبارزاده امروز در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان که در معدنی مجتمع مس سونگون ورزقان برگزار شد، از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار استقلال شرکت مس آذربایجان شد.
وی با تاکید بر اینکه مس سونگون ورزقان باید از حالت یک پروژه و مجتمع خارج شود، اجرایی شدن مطالبات مردم استان از این معدن و تحقق اهداف و برنامه‌های مد نظر صاحب نظران استان را منوط به استقلال شرکت مس آذربایجان دانست.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به صادرات سالانه ۳۰۰ هزار تن کنسانتره مس از مجتمع مس سونگون، گفت: متاسفانه این صادرات در گمرک‌های سایر استان‌ها انجام و ظهور و بروزی در اقتصاد استان ندارد و لازم است ساز و کاری تعریف شود تا صادرات این مجتمع به نام استان آذربایجان شرقی ثبت شود.

وی افزود: امروزه کنسانتره مس نیز جزو محصولات دارای ارزش افزوده در بازارهای دنیا محسوب می‌شود، ولی با توجه به موقعیت کنونی کشور و نیاز مبرم به ایجاد فرصت‌های شغلی، باید فراوری کنسانتره و ایجاد صنایع پایین‌دستی مس را تا ایجاد بیشترین مرحله ارزش افزوده در استان انجام گیرد.

جبارزاده تصریح کرد: بحث‌های بر سر فناوری مورد استفاده در طرح‌های توسعه مس سونگون ورزقان مطرح است که باید با لحاظ شرایط منطقه طرحی که بیشترین صرفه اقتصادی و اشتغال زایی را دارد باید در دستور کار قرار گیرد.

وی توسعه صنعت مس را از هسته‌های کلیدی سند تدبیر و توسعه استان دانست و خاطر نشان کرد: برای راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی مس؛ در کنار طرح‌های توسعه مس سونگون از هر سرمایه‌گذاری که بخواهد در زمینه فراوری کنسانتره مس و یا سایر معادن موجود منطقه با هر ظرفیتی فعالیت کند حمایت می‌کنیم ولی باور ما این است که این سرمایه‌گذاری باید به وسیله شرکت ملی مس انجام شود.

نماینده عالی دولت در استان در بخش دیگری از سخنان خود احداث بزرگراه خواجه- ورزقان را از نیازهای ضروری و خواسته‌های بحق مردم منطقه عنوان کرد و گفت: خوشبختانه با تلاش نماینده و فرماندار شهرستان و مساعدت ‌های مجموعه مس سونگون، موانعی که در مسیر اجرای این پروژه ایجاد شده بود برطرف و با سرعت در حال انجام است که امیدواریم در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد.
وی توسعه بخش کشاورزی را از جمله برنامه‌های دولت تدبیر و امید در استان آذربایجان شرقی عنوان کرد و از نبود هیچگونه محدودیتی برای ارائه تسهیلات به فعالین بخش کشاورزی در آذربایجان شرقی خبر داد.

اسماعیل جبارزاده اظهار کرد: ورزقان پیش از آنکه یک شهرستان صنعتی و معدنی باشد شهرستانی کشاورزی است که باید با استفاده از روش‌های نوین و کشاورزی دانش بینان از استعداد‌های موجود منطقه نهایت بهره برداری را داشت.

استاندار آذربایجان شرقی ورزقان را شهرستانی با ظرفیت‌های ناشناخته در بخش گردشگری دانست و گفت: متاسفانه این ظرفیت‌ها آن‌گونه که باید شناسایی و معرفی نشده است و نیاز به توجه ویژه مسئولان امر دارد.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین با گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای مدافع حرم به ویژه سردار شهید ذاکر حیدری، فرارسیدن اربعین سید و سالار شهیدان را تسلیت گفت و برای زایران و خادمان آن حضرت در برگزاری هرچه باشکوه‌تر مراسم این روز آرزوی توفیق کرد.

در این نشست که جمعی از مسوولان دستگاه‌های اجرایی استان نیز حضور داشتند تعدادی از تولیدکنندگان و صنعتگران شهرستان ورزقان به بیان مسایل و مشکلات خود پرداختند.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *