استانی 28 مهر 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

خانه سردار ملی خرابه ای فراموش شده/ نام آوران ورزقان گمنام در وطن

احمد مظفری فعال اجتماعی در یادداشت ارسالی به تحریریه آوای ورزقان نوشت: ستارخان نامی آشنا برای مردم ورزقان، آذربایجان شرقی و ایران؛ اما متاسفانه این نام در زادگاهش رفته رفته از یادها رفته و شاید این خطر احساس می شود که نام سردار ملی در آینده شهرستان ورزقان جایی نداشته باشد

امروز ۲۸ مهرماه سالروز تولد ستارخان، نماد غیرت و شجاعت و ایستادگی آذربایجان است، ستارخان در ۲۸ مهرماه سال ۱۲۴۵ در روستای بیشک (سردار کندی امروز) شهرستان ورزقان به دنیا آمد است، نام کامل ایشان ستارخان قراچه داغی بود، ستارخان که با لقب سردار ملی شناخته می شود در ۲۵ آبان ماه سال ۱۲۹۳ درگذشت.

در شهرهای مختلف کشور همه ساله خصوصا در سالروز تولد، روز مشروطه و سالگرد در گذشتش مراسم، گرامیداشت و همایش های مختلفی برگزار می کنند، اما متاسفانه در شهرستان ورزقان که زادگاه سردار ملی محسوب می شود، مردم حتی برای یک بار هم شاهد مراسم گرامیداشت ایشان باشند، نشدند. البته باید گفت امسال که شرایط ویژه‌ای بر جامعه حاکم است و برگزاری مراسمات مختلف لغو شده و از این رو انتظاری از مسئولان شهرستانی نیز نمی رود. اما مطئمنا این فراموشی به بی مهری مسولین سابق و اسبق و سالیان گذشته منطقه که در این موضوع دخیل بودند مربوط می شود.

در ۲۸ مهرماه سال (۹۶) با پیگیری های که انجام دادیم، مسئول میراث فرهنگی وقت شهرستان ورزقان وعده برگزاری همایش ملی برای گرامیداشت ستارخان به مردم شهرستان ورزقان را داد، همانطور که از قبل پیش بینی می شد این وعده نیز عملی نشد و هیچ برنامه، مراسم یا همایشی حتی در سطح شهرستانی با این عنوان برگزار نشد.

نکته عجیب تر این جا است که در شهرستان ورزقان حتی یک تابلو، مجسمه یا سردیس ساده هم به اسم سردار ملی دیده نمی شود و این قضیه تا جای ادامه پیدا کرده است که خانه ستارخان نیز در روستای بیشک (سردارکندی) تخریب شده است.

ورزقان که مفاخری چون ستارخان، علامه جعفری و محمد تقی خان پسیان اولین خلبان کشور دارد ولی متاسفانه خیلی از مردمانش این شخصیت ها را نمی شناسند و اگر به این منوال ادامه پیدا کند بطور کلی از ذهن مردم منطقه پاک خواهد شد.

حال این سوال پیش آمده است که چرا مسئولان ورزقانی برای این کار که خیلی هم موضوع ساده‌ای است کاری نکردند؟

در پایان جا دارد یاد آور شوییم که ستارخان، علامه جعفری، محمد تقی خان پسیان تمدن بزرگ شهرستان ورزقان را نشان می دهد و این بزرگان نمونه‌ای از هوییت و فرهنگ مردم ما است و ما باید همانند مردمان شهرهایی دیگر در سراسر دنیا از تاریخ پر افتخار خود حفاظت کنیم.

ورزقان مهد تمدن است و ستارخان قهرمان ابدی ما

نگارنده احمد مظفری

انتهای پیام/

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *