استانی 26 اردیبهشت 1402 - 11 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

با افتخار اعلام می کنم مس سونگون یک معدن جهانی است/ هیپ لیچینگ با اشتغال ۷۰۰ نفری 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آوای ورزقان عباس زاده در جریان بازدید خبرنگاران خبرگزاری های مختلف از پروژه هیپ لیچینگ اظهار داشت: در طول ۴۰ سال قدمت مس سونگون خبرنگاران همیشه با شفافیت کامل مسایل مختلف مجتمع مس سونگون اعلام کردند و انتظار داریم بیش از پیش مسایل مس سونگون را برای افکار عمومی روشنگری نمایند.

معبود عباس زاده در ادامه گفت: امروز با افتخار و با قاطعیت اعلام می کنم مجتمع مس سونگون صدر بزرگترین معدن ایران و غرب آسیا رسیده است و امروز به یک معدن جهانی تبدیل شده است

وی در ادامه با تاکید بر اینکه روش هیپ در سراسر دنیا بهترین روش تولید مس کاتد می باشد افزود: هیپ لیچینگ نام پروژه ای است که از لحاظ مختلف خصوصا فنی، اقتصادی و زیست محیطی به درستی تعریف شده است، همین امروز ۳۰ میلیون تن ماده معدنی دپو شده در مس سونگون وجود دارد که با استفاده از روش هیپ لیچینگ مواد معدنی از ۳۰ میلیون خاک جداسازی می شوند.

وی ادامه داد: این پروژه تا سال ۱۴۰۱ فقط ۵۱ پیشرفت فیزیکی داشت، اما با روحیه جهادی در عرض ۸ و ۹ ماه اخیر و با پیگیری های مکرر استاندار محترم آذربایجان شرقی و تلاش شبانه روزی نیروهای زحمت کش مجتمع به پیشرفت ۱۰۰ درصدی رسیده و پس از گذراندن دوره آزمایشی امروز آماده بهره برداری رسمی است.

مدیر مجتمع مس سونگون گفت: برای این پروژه زحمات زیادی کشیده شده است، تا جایی که قسمت عمده عملیات اجرایی آن در سرمای طاقت فرسا و زیر بارش شدید برف و باران کار شده است.

وی در ادامه افزود: مساحت هیپ ها ۱۴ هکتار و دارای ۱۳ زون می باشد که ماده معدنی با ارتفاع ۶ متری به میزان ۱۵۰ هزار تن ماده معدنی روی آن ها ریخته می شود که در نتیجه آن ۳ هزار تن مس گرفته می شود.

عباس زاده گفت: قاطعانه می گویم در هیچ جای دنیا لاینر های به ضخامتی لاینر هیپ لیچینگ مس سونگون استفاده نشده است و تمام استاندارهای فنی و محیط زیستی جهانی در این پروژه رعایت شده است.

این مدیر معدنی در ادامه گفت: بارش های طبیعی باران در معدن مس سونگون نسبت به مناطق دیگر خیلی زیاد می باشد و در نتیجه آن هیپ طبیعی اتفاق می افتد که در نتیجه آن محیط زیست منطقه آسیب می بیند، لذا با بهره برداری پروژه هیپ لیچینگ کمک شایانی به محیط زیست گردیده است.

معبود عباس زاده در ادامه به میزان اشتغال زایی پروژه اشاره کرد و گفت: هیپ لیچینگ ۷۰۰ نفر اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم دارد که اشتغال مستقیم آن با اولویت بندی بومی ورزقان بکار گیری خواهند شد.

مدیر مجتمع مس سونگون در بخش دیگری از توضیحات خود گفت: خوشبختانه عیار ماده ورودی به هیپ لیچینگ خیلی بالاتر از تصورات مهندسین ما بوده و از نظر اقتصادی به مراتب در وضعیت بهتری قرار گرفته است.

عباس زاده با تاکید بر اینکه حفظ محیط زیست به یک نیاز ضروری و مهم در بین کارکنان مجتمع تبدیل شده است: از آنجا که معدن در مجاورت جنگل قرار دارد، ما وظیفه ذاتی خود را در حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست از یاد نبردیم و در این راستا پایگاه اطفای حریق جنگل های منطقه و جنگل کاری به میزان ۴۰۰ هکتار با حمایت مالی مجتمع مس سونگون در دست داریم.

وی در پایان گفت: این خبر خوش را هم به مردم و اهالی صنعت بدهیم: این پروژه که تمام تست های گرم و سرد خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است ۹۹ درصد قطعات و تجهیزات استفاده شده و دانش فنی آن کاملا داخلی است.

انتهای پیام/

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *