بازنشری 12 بهمن 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه
کپی شد!
0

آب زنید راه را، هین که نگار می رسد!

به گزارش آوای ورزقان  به نقل ازآناج قلب ها فرودگاهی برای فرود هواپیمای ایرفرانس معمار انقلاب در ساعت ۹ و ۲۷ دقیقه و ۳۰ ثانیه صبح ۱۲ بهمن شد.

امام خمینی(ره) بنیانگذارجمهوری اسلامی ایران، پس از پانزده سال دوری از وطن در میان استقبال پرشور مردم قدم به خاک میهن اسلامی گذاشتند.

سیل عظیمی از مردم به استقبال امام خمینی شتافتند، نفس ها در سینه حبس شده بود و مردم برای دیدن روح خدا لحظه شماری می کردند.

پس از یکصد و هفده روز توقف امام خمینی (ره) در نوفل لوشاتو، امام خمینی (ره ) ساعت سه و سی دقیقه به وقت تهران به سوی تهران حرکت کردند.

لحظه ها به یاد ماندنی و تاریخی بود، دوربین های فیلم برداری و عکاسی هر لحظه را ثبت می کردند و موجی از خبرنگاران برای گزارش رویدادها راهی فرودگاه شده بودند، زمین و آسمان شاهد پیروزی ملتی متحد بود که با جان و دل  انقلاب اسلامی خود را در آغوش گرفته بودند.

با آنکه پخش مستقیم مراسم ورود امام از شبکه تلویزیون میلیون ها نفر را در خانه ها پای تلویزیون نشانده بود، در تهران سیل جمعیت برای دیدار رو در رو با امام خمینی خود را به مسیر تعیین شده و خیابان هایی که از فرودگاه تا بهشت زهرا به عنوان معبر امام انتخاب شده بود رسانده و در سوی خیابان ها مستقر شدند.

 

به نوشته روز نامه کیهان طول جمعیت استقبال کننده از امام خمینی به ۳۲ کیلومتر می رسید. در هواپیما دویست نفر امام را همراهی می کردند که پنجاه تن از از آنان همراهان و هواداران و نزدیکان امام خمینی و ۱۵۰ نفر دیگر از خبرنگاران بودند.

راس ساعت نه و سی و هفت دقیقه و سی ثانیه امام در میان حلقه گروه منتخب مستقبلین از پله های هواپیما فرود آمدند، خودروی حامل امام خمینی و افراد اسکورت با سرعتی متعادل به سوی میدان آزادی به راه افتادند تا از آنجا راهی دانشگاه تهران شوند و سپس راه را در مسیر خیابان آزادی تا بهشت زهرا ادامه دادند.

 

امام خمینی (ره ) در این روز نخست در فرودگاه با ایراد بیاناتی از تمامی افرادی که در این مدت در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی نقش ایفا کردند قدردانی کردند.

ایشان سپس با حضور در کنار شهدای انقلاب اسلامی درباره مواردی چند از جمله غیر قانونی بودن مجلس و دولت منصوب شاه و مفاسد رژیم گذشته ایراد سخن کردند، همچنین در این روز طی پیامی از افسران ، درجه داران و سربازان ارتش خواستند با دولت غاصب بختیار همکاری نکنند .

آن حضرت همچنین در مدرسه رفاه تهران در میان اعضای کمیته برگزاری استقبال از دستاوردهای انقلاب سخن گفتند.

لحظه لحظه از سخنان ایشان در بدو ورود در فرودگاه مهرآباد چنین است :

پیروزی مان وقتی است که دست اجانب از مملکت مان کوتاه شود و تمام ریشه های رژیم سلطنتی از این مرز بوم بیرون برود و همه رانده بشود

“من از عواطف طبقات مختلف ملت تشکر می کنم . عواطف ملت ایران به دوش من بار گرانی است که نمی توانم جبران کنم . من از طبقه روحانیون که در این قضایای گذشته جانفشانی کردند ، تحمل زحمات کردند، از طبقه دانشجویان که در این مسایل مصایب دیدند، از طبقه بازرگانان و کسبه که در زحمت واقع شدند، از جوانان بازار و دانشگاه و مدارس علمی که در این مسایل خون دادند،  از اساتید دانشگاه از دادگستری ، قضات دادگستری، وکلای دادگستری از همه طبقات از کارمندان از کارگران از دهقانان از همه طبقات تشکر می کنم، ما پیروزی مان وقتی است که دست اجانب از مملکت مان کوتاه شود و تمام ریشه های رژیم سلطنتی از این مرز بوم بیرون برود و همه رانده بشود .

ایشان همچنین پس از سخنان خود در فرودگاه در میان استقبال چند میلیونی مردم که در سرتاسر مسیر فرودگاه تا بهشت زهرا گرده آمده بودند وارد بهشت زهرا شدند . امام خمینی در عصر این روز در یک سخنرانی تاریخی در قبرستان بهشت زهرا با مردم ایران سخن گفتند، امام در قطعه ۱۷ بهشت زهرا بر مزار شهدای انقلاب ایران برای متجاوز از دو میلیون نفر نطق تاریخی خود را در باره شاه ، دولت ، مجلسین و ارتش ایراد نمودند:

شاه مملکت را نابود و قبرستان های ما را آباد کرد

“من باید عرض کنم که محمد رضای پهلوی این خائن خبیث رفت ، فرار کرد و همه چیز ما را به باد داد، مملکت ما را خراب کرد قبرستانهای ما را آباد کرد . مملکت ما را از ناحیه اقتصاد خراب کرد . تمام اقتصاد ما الآن خراب است و از هم ریخته است که اگر بخواهیم ما این اقتصاد را به حال اول برگردانیم سالهای طولانی با همت همه مردم نه یک دولت این کار رامی تواند بکند و نه یک قشر از اقشار مردم این کار را می توانند بکنند ، تا مردم دست به دست هم ندهند نمی توانند این به هم ریختگی اقتصاد را از بین ببرند .

من دولت تعیین می کنم ! من تو دهن این دولت می زنم ! من دولت تعیین می کنم ! من به پشتیبانی این ملت دولت تعیین می کنم . من به واسطه اینکه ملت مرا قبول دارد… (ابراز احساسات شدید مردم و قطع جملات امام ) این آقا( بختیار ) که خودش هم خودش را قبول ندارد ، رفقایش هم قبولش ندارند ، ملت هم قبولش ندارد ارتش هم قبولش ندارد ، فقط آمریکا از این پشتیبانی کرده و فرستاده به ارتش دستور داده که از این پشتیبانی بکنید ، انگلیس هم از این پشتیبانی کرده و گفته است که باید از این پشتیبانی بکنید.

ایشان ادامه دادند: ما تاهستیم نمی گذاریم اینها سلطه پیدا کنند ما نمی گذاریم دوباره اعاده بشود آن حیثیت سابق و ظلم های سابق . ما نخواهیم گذاشت که محمد رضا برگردد . اینها می خواهند او را برگردانند . بیدار باشید نقشه دارند می کشند، من باید یک نصیحت به ارتش بکنم و یک تشکر از یک ارکان ارتش ، یک قشر هایی از ارتش . اما آن نصیحتی که می کنم این است که ما می خواهیم که شما مستقل باشید، ما داریم زحمت می کشیم، ما خون دادیم، ما جوان دادیم، ماحیثیت و آبرو دادیم ، مشایخ ما حبس رفتند، زجر کشیدند، می خواهیم که ارتش ما مستقل باشد . آقای ارتشبد شما نمی خواهید ، آقای سرلشکر شما نمی خواهید مستقل باشید؟ شما می خواهید نوکر باشید؟ من به شما نصیحت می کنم که بیایید در آغوش ملت همان که ملت می گوید بگویید.

ظاهر شدن عکس شاه بر روی صفحه تلویزیون، سخنرانی امام خمینی (ه) را قطع کرد

هنگام ورود امام خمینی به مدت بیست دقیقه مراسم استقبال توسط تلویزیون دولتی ایران به طور زنده پخش شد، اما ناگهان عکس شاه بر روی صفحه تلویزیون ظاهر شد و برنامه قطع گردید . گفته شد نظامیانی که در ایستگاه فرستننده بودند از اینکه سرود شاهنشاهی نواخته نشده بود عصبانی شده بودند و برنامه را قطع کردند، رادیو دولتی در تمام مدت سکوت اختیار کرد و مراسم را پخش نکرد.

وقتی مردم تلویزیون هایشان را شکستند

تلویزیون در مورد قطع پخش برنامه مستقیم توضیح داد: از آنجایی که دستگاههای ما در طول دو سه ماه خوابیده بود، لذا قرار شد فقط قسمت اول مراسم یعنی مراسم ورود امام خمینی در فرودگاه مهرآباد به طور مستقیم پخش شود.

بختیار گفت : من دستور قطع پخش مستقیم ورود آیت الله خمینی را ندادم.

قطع پخش زنده تشریف فرمایی امام خمینی در شهر های ایران ، بازتاب بدی پیدا کرد و عده ای تلویزیون های خود را شکستند.

فرماندار نظامی اعلام کرد به مناسبت ورود حضرت آیت الله العظمی خمینی حرکات و اجتماعات از ساعت هفت صبح امروز به مدت سه روز با رعایت نظم و ترتیب در سطح شهر تهران و حومه به نحوی که موجب هیچ گونه در گیری و عملیات مخل نظم عمومی نشود مجاز خواهد بود.

دکتر علی آبادی نیز فرصت را غنیمت شمارد و  از شورای سلطنت استعفا کرد .

با آمدن امام خمینی به وطن روحانیون متحصن در مسجد دانشگاه طی اعلامیه ای به تحصن خود خاتمه دادند.

امام خمینی از فرانسه تشکر کرد

امام خمینی قبل از ترک پاریس پیامی صادر کرده و از مهمان نوازی و تفاهم فرانسویان و اجازه آزادی بیان که به او داده شد تشکر کردند.

امام به همه فهماند مه انسان کامل شدن ، علی وار زیستن و تا نزدیکی مرزهای عصمت پیش رفتن افسانه نیست .

مردی که در ۱۲ بهمن سال ۵۷ آمد، روح خدا بود که در کالبد بی‏جان سرزمین ایران دمید تا زندانیان استبداد ابلیس، آزاد زندگی کنند.

آن روزها دیگر خیابان انقلاب جای تندیس‏های شیطانی نبود، دیگر هیچ پایی جرأت لگد کردن شکوفه‏ های سبز را نداشت، از آن روز به بعد دیگر هیچ دستی سیلی زدن به چهره خورشید را جرأت نکرد، دیگر هیچ پنجه‏ ای جسارت خراشیدن گونه آفتاب را به خود نداد.

و ایران سرزمین آزادگی شد وقتی آزاد مردی از تبار آفتاب، پرچم آزادی را بر فراز قله استقلال به اهتزاز درآورد، تا جمهوری اسلامی از گلستان خون‏های راه آزادی به عمر نشیند.

امام خمینی (ه) در عین خویشتنداری و شکیبایی کم نظیری که در جریان حوادث سخت و فشارهای هولناک سیاسی و امنیتی که بر ایشان وارد می‏شد از خود نشان می‏داد، در مواقع مقتضی و شرایط مناسب، در نقش یک رهبر خروشنده حماسی و خشمگین، نیرومندترین و کارسازترین ضربات را بر پیکر دشمن فرود می‏آورد، و در همه صحنه‏های رویارویی با دشمنان گوناگون، این خمینی بود که با یاری خداوند و عزم آهنین و اراده پولادینش فاتح صحنه نبرد بود.
در حالیکه در برابر قدرت پولادینش، قدرتی نظیر ارتش نظامی تا دندان مسلح شاه، همانند کوه برفی در زیر آفتاب داغ تابستانی ذوب می‏شد، در همان حال، خود را در برابر مردم و در برابر قدرت لایزال حق متعال، حقیر و ناچیز می‏دانست.

شناختن ابعاد این شخصیت بزرگ و آشنایی با افکار، اندیشه‏ها و آرمانهای او، آن هم با شیوه‏های علمی و تحقیقی، یکی از مهمترین وظایفی است که خرد بر دوش پژوهشگران و اندیشمندان عصر ما می‏نهد و آنان را برای انجام هرچه دقیقتر و عمیقتر آن فرا می‏خواند.

اکنون در سایه خون های شهدا و رشادت های امام خمینی (ره)، آفتاب بر سرزمین اسلامی می تابد تا جوانه‏ های انقلاب ریشه بگیرند، آفتاب می‏تابد تا آسمان ایران را سیاهی ابرها تاریک نسازند.

همه ساله مصادف با روز ۱۲ بهمن مراسمات ویژه‌ای در سراسر ایران با حضور مقامات کشوری و لشگری برگزار می‌گردد و زنگ انقلاب در مدارس نواخته شده و سوت کشتی‌ها، قطارها و ناقوس کلیساها در ساعت ۹ صبح این روز به صدا درمی‌آید.
تصاویر لحظات تاریخی بازگشت امام خمینی (ره) به وطن؛

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *