استانی 16 بهمن 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

سه موضوعی که رهبری آن را رها نمی کند/ حزب الله چگونه قواعد بازی را بهم زد؟

به گزارش آوای ورزقان به نقل از آناج؛حرکت ۳۶ ساله انقلاب در عین فشارهای خارجی و داخلی لبریز از دستاوردهای چشمگیر در تمام زمینه ها اعم از علمی،اقتصادی، فرهنگی،سیاسی، نظامی و امنیتی بوده است. اما تببین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران بدون بیان نقطه ضعف ها در زمینه های فوق منجر به عدم شناخت صحیح ایرادات و به تبع آن توجه نکردن به آنها و عدم حل آنها می شود. از همین رو در دهه فجر امسال به بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران و نقدهای اساسی و عمیق در حوزه های فرهنگ، اقتصاد،سیاست و دانشگاه پرداخته تا با ایجاد یک مطالبه عمومی از مسئولین امور، جهت دستیابی به این اهداف اقدام شود.

سید هادی سید افقهی،کارشناس مسائل خاورمیانه، در خصوص تحلیل وضعیت ایران در منطقه قبل و بعد از انقلاب اسلامی به بیان نقطه نظراتش پرداخته است. در این گفتگو به جزئیاتی از تسلیح شدن کرانه باختری اشاره شده و به طور کلی نقدهایی اساسی به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در دولت های مختلف مطرح شده است.

آناج: وضعیت ایران در منطقه قبل از انقلاب به لحاظ نفوذ و اقتدار به چه شکل بود؟

بدون شک بر همه آشکار بود که نقش ایران در منطقه قبل از انقلاب اسلامی نقش پررنگی بود و شاه ژاندارم منطقه بود. کشورهای حوزه خلیج فارس هم از شاه حساب خاصی می بردند. چرا که می دانستند آمریکا پشت شاه است. ایران هم پایگاه مستحکم و امنی برای آمریکا، اسرائیل و به طور کلی ناتو در برابر اتحاد جماهیر شوروی و پیمان ورشو بود. همانطور که می دانید دو بلوک شرق و غرب، هر کدام یک پیمان نظامی داشتند که بعد از فروپاشی شوروی پیمان ورشو از بین رفت، اما ناتو که پیوند نظامی بلوک غرب بود هنوز پابرجاست. لذا وضع منطقه کاملا مشخص بود، مشکل خاصی هم با کشورهای منطقه علی الخصوص همسایگان جنوبی نبود. پاکستان که هم پیمان شاه بود، افغانستان به پادشاهی “ظاهر شاه”، مشکل خاصی با ایران نداشت. کشورهای حوزه خلیج فارس کاملا همسو با آمریکا بودند. لذا کل منطقه همسو با آمریکا بود و رژیم صهیونیستی در یک امنیت کامل به سر می برد.

بعد از انقلاب اسلامی ژئو پلیتیک منطقه بهم ریخت

بعد از انقلاب اسلامی ژئوپلیتیک منطقه به هم ریخت. شعارهایی که ما می دادیم ، برخی کشورها از جمله آمریکا و اسرائیل را نگران کرد، علی الخصوص در زمانی که بحث صدور انقلاب خیلی مطرح بود.البته عده ای با درک غلط با اقدام سخت قصد صدور انقلاب را داشتند و حتی بعضی سازمان ها در منطقه به وجود آمدند و چند عملیات در بحرین توسط عده ای انجام شد که حکام عربی می گفتند مقوله صدور انقلاب چیست؟ آیا شما می خواهید اینجا را مانند ایران بهم بریزید؟! اما حضرت امام (ره) خوب پاسخ دادند که صدور انقلاب با توپ و تانک نیست. ما می خواهیم این مفاهیم را که در کشور ما منجر به تغییر به نفع مستضعفین، مظلومین و احیای ارزش های اسلام شد را ترویج کنیم تا با تبعیض و ظلم مبارزه کنیم. شما وحشت دارید از این مفاهیم؟! که با سکوت حکام عربی همراه شد. لذا بحث صدور انقلاب جا افتاد. اما آمریکا وحشت کرد و قانع نبود. چراکه یک منبع عظیم را از دست داده بود. نفت را از جنوب آمریکا می برد و گاز را از شمال شوروی. کشورهای دیگر هم متنعم بودند از این خوان عظیم. طبیعتا انقلاب اسلامی با موانع سختی رو به رو شد. من در یکی از مصاحبه ها در گفتگو با یکی از مجلات عربی گفتم که من قسم نمی خورم اما مطمئنم که یکی از بحران های ما کافی بود تا بزرگترین کشورهای منطقه از هم فروپاشیده شوند. ابتدای انقلاب که ترورها مطرح بود. بعد از آن جنگ تحمیلی، بعد از آن محاصره اقتصادی و بعد از آن جنگ نرم و درگیری های مرزی بود. اما امام (ره) با یک مدیریت خاص مبتنی بر احکام قرآن توانستند مدیریت بکنند تا ممکلت به ثبات برسد و بعد از آن هم رحلت فرمودند. این یک فاز است.

تغییر رویکردها با حفظ استراتژی بعد از امام (ره) به دلیل تغییر فضا

بعد از ایشان هم رهبری حضرت آقا بود. استراتژی ها همان استراتژی ها بود اما چون جو عوض شد، رویکردها متفاوت بود. دو مسئله مهم در بدو ولایت ایشان رخ داد. یکی بحث آزادی اسرا بود و دیگری این بود که در سال ۱۳۶۶ بعد از حادثه جمعه خونین مکه و کشتار صدها زائر حرم امن الهی توسط آل سعود، امام (ره) موضع گرفتند و فرمودند که ما اگر از قدس و صدام بگذریم از آل سعود نخواهیم گذشت و سه سال ما با عربستان قطع روابط داشتیم. چراکه دیگر با یک موضوع سیاسی و نظامی سر و کار نداشتیم بلکه یک بحث ارزشی مطرح بود و اینها حرمت حرم را شکستند و وقتی حرمت حرم شکسته شود دیگر چیزی باقی نمی ماند. لذا امام فرمودند که این موضوع مرا بی تاب کرد. امام در قضیه ۱۵ خرداد، جنگ و غیره که ما شهید می دادیم نگفت بی تاب شدم. چرا که موضوع شهادت افراد نبود. چرا که آنها شهید شدند و به قولی خوش به حالشان شد. موضوع شکسته شدن قداست و حرمت کعبه بود. لذا مسئله حج سه سال متوقف شد ولی بعد از ولایت حضرت آقا با وساطت برخی کشورها روابط از سر گرفته شد. بعد از فاز اول وارد فاز دوم یعنی تاثیر و تاثرات تحولات انقلاب اسلامی و نتیجه آن بر چهره کریه استکبار جهانی می شویم.

آناج: یک سوالی که اینجا پیش می آید این است که نفوذ ایران در منطقه قبل از انقلاب خیلی زیاد بود،با آمریکا هم که رابطه صد در صد داشتیم، پس چه شد که ملت انقلاب کرد؟ چرا امروز دم از رابطه با آمریکا می زنند؟!

الان چه کسی می گوید می خواهیم با آمریکا رابطه برقرار کنیم؟! آن یک جریان است و نماینده ملت که نیست. ما الان در مرحله ای نیستیم که بخواهیم دم از رابطه با آمریکا بزنیم. آمریکا عوض نشده است. البته عده ای وجود دارند که تا اسم آمریکا آورده می شود آب از لبشان آویزان می شود و حاضرند سینه خیز تا آمریکا بروند! اما اینها که نماینده افکار عمومی ملت نیستند. ملت ما در راهپیمایی ۲۲ بهمن، نه دی، روز قدس حرف خودش را بیان می کند. این موضع ملت است. حضرت آقا فرمودند ما با تمام کشورهای دنیا حاضریم ارتباط برقرار کنیم به استثنای آمریکا و اسرائیل. با اسرائیل که هرگز رابطه برقرار نمی کنیم و با آمریکا نیز تا وقتی که خوی استکباری خودش را تغییر ندهد رابطه ای نخواهیم داشت. اما سوال مهمی فرمودید که آن وقت که همه چیز امن و امان بود و رابطه با آمریکا هم داشتیم،منطقه آرام بود، پس چرا مردم قیام کردند؟!

شاه ابر قدرت ها را راضی نگه داشت ولی مردم کشورش را ناراضی

این را از زبان امام (ره) عرض می کنم. امام می فرمودند اولا شاه دست نشانده آمریکا و هم پیمانانش است. دوم اینکه شاه تمام ابرقدرت ها را از خودش راضی نگه داشته است ولی مردم کشورش را ناراضی و محروم کرده است. روحانیون در زندان،دانشجویان در زندان، اندیشمندان در زندان، مشروب فروشی های بیش از کتاب فروشی ها، کپر نشین ها الی ماشاالله.کشور را شاه اداره نمی کرد. شاه یک ویترین و ماسک بود. دست های آمریکا و اسرائیل در حال غارت منابع،ذخایر و حقوق ملت بود.

امام به ژنرال ها می گفت کی می خواهید آقای خودتان باشید؟!

امام خطاب به ژنرال های ارتش گفت شما نمی خواهید آقای خودتان باشید؟! چرا یک سرباز آمریکایی می تواند در گوش شما بزند ولی اگر شما اینکار را بکنید محکوم می شوید؟! اگرسرباز آمریکایی شاه شما را با ماشین زیر بگیرد شما نمی توانید آن را در ایران محاکمه کنید اما اگر شاه ایران سگ سرباز آمریکا را زیر بگیرد باید محاکمه بشود! این یعنی چه؟! شاه در حقیقت مملکت را فروخته بود. بهائیان و صهیونیست ها ریشه دوانده بودند. از طرفی دم از تمدن بزرگ ایران نیز می زد. مملکت را کشورهای دیگر غارت کردند اما شاه دم از تمدن بزرگ ایران میزد! خب مردم می فهمیدند که شاه دروغ می گوید. از طرفی می دیدند که امام با مردم صادق هستند.

امام با کفن چه کسی دفن شد؟

دیدند که بعد از انقلاب زندگی امام تغییری نکرد و هیچ چیزی از خودش نداشتند. آن قطعه زمینی هم که در خمین به ارث برده بودند، به دستور ایشان و توسط حاج سید احمد خمینی بین مستضعفین آنجا تقسیم شد. کتاب هایش را وقف کرد. کفنشان را مردم از شدت علاقه پاره پاره کردند و حتی کفن هم نداشتند که بعدها شنیدم که والده حضرت آقا کفنشان را اهدا کردند به حضرت امام (ره). معلوم است که این شخصیت جاودانه است. وقتی صحبت می کرد انسان یاد رسول الله (ص) و امیر المومنین می افتاد. آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند! وقتی امام سخنرانی می کرد همه جمع می شدند و می گفتند دوباره چه شده است که این سید دنیا را به هم زده است؟! جالب اینجاست که بعد از سخنرانی دست نوه شان را می گرفتند و در باغ حیاط منزلشان قدم می زدند. دقیقا مصداق اشداء علی الکفار رحماء  بینهم. خب مردم ایران مردم هوشمند و فرهیخته ای هستند. ممکن است عده ای شعارهایی بدهند اما وقتی انحرافاتشان به اصول برسد مردم خودشان واکنش نشان می دهند.مصداق بارز آن هم بنی صدر بود. وقتی حس شد که می خواهد دوباره مسیر انقلاب را به سمت غرب بازگرداند واکنش نشان دادند. امام نیز با کلام و عمل مومنانه عمل کردند و مردم ما هم مومن هستند و قیام کردند.

امام فرمودند که آمریکا دست از سر ما بر نمی دارد!

بعد از قیام نیز مجددا اثبات شد آمریکا جهانخوار است. امام فرمودند که آمریکا دست از سر ما بر نخواهد داشت، چراکه ما آن را از داشتن یک نعمت عظیم محروم کردیم. لذا می بینیم هر توطئه ای در این مملکت اتفاق می افتد آمریکا در آن دست داشت. البته هر دوره ای متناسب خودش. اول جنگ تحمیلی، نشد جنگ فرهنگی، نشد فتنه، نشد جنگ اقتصادی.

لذا ممکن است که عده ای اعتراضاتی داشته باشند که به حق هم است. اما وقتی پای اصل انقلاب وسط باشد همان شخص می آید در خیابان آزادی و شعار مرگ بر آمریکا می دهد. نه تنها مردم که خود امام هم نسبت به کم کاری ها اعتراض داشتند و با تبعیض ها برخورد می کردند. حالا ممکن است عده ای نیز به پست های بالا دست پیدا کنند. دیدیم که امام چگونه با بازرگان رفتار کردند. بازرگان آدم خائنی نبود اما کج فهم بود.لذا امام برخورد کردند و گفتند این انقلاب خیلی خالص باید به حرکت خودش ادامه دهد.

امام با غمزه و خنده با آمریکایی ها به شدت مخالف بود

بدون هیچ غمزه و خنده و از دست دادن با آمریکا پرهیز داشت و می گفت خیلی محکم باید در مقابل آنها برخورد کنید. امام ملاک هایی را قرار دادند که امروز بیشتر از هر روز به آن نیاز داریم. امام فرمود هر وقت آمریکا از شما تعریف کرد بدانید که کارتان عیب دارد! هر وقت دیدید که دشمن چنگ و دندان نشان داد بفهمید که مسیرتان درست است. در پرونده هسته ای وقتی نتوانستند جلوی رشد تکنولوژیک ما را بگیرند شروع به ترور دانشمندان کردند. ببینید این آمریکا است. چرا؟! چون هرگونه پیشرفت شما تحت عنوان اسلام باعث هراس و زوال آنها می شود. فرض کنید یک میلیارد و نیم مسلمان بعد از دیدن رشد جمهوری اسلامی بیدار شوند. چه اتفاقی برای منافع آمریکا می افتد؟ فاجعه رخ می دهد. برای همین حضرت آقا روی مسئله بیداری اسلامی خیلی تاکید و هزینه کردند. چراکه می دانند تنها راه نجات مردم منطقه همین است. داشت این اتفاق می افتاد. از مصر شروع شد و ادامه پیدا کرد اما به دلیل کم تجربگی برخی رهبران و جریان های جهان اسلام، نفوذ استکبار،اسرائیل و آل سعود، خودشیفتگی دچار انحراف شد.بعضی از کشورها را محاصره کردند، بعضی ها را منحرف کردند،در بعضی کشورها اختلاف انداختند.مسئولین بعضی از کشورها مثل یمن را نیز خریدند که مجددا حوثی ها قیام کردند. پس در مجموع امام کاری کرد که آمریکا نتواند به این بنیان مرصوص لطمه بزند و فرهنگ مبارزه با آمریکا فکر نمی کنم از بین برود.

عده ای سعی در تضعیف فرهنگ مبارزه با آمریکا دارند!

البته عده ای سعی در تضعیف آن دارند. حالا با حسن نیت و یا سوء نیت که البته بیشتر سوء نیت است. چون می بینند آمریکا چه بلاهایی دارد سر مردم می آورد. در جریان فتنه نیز حضرت آقا صریحا فرمودند و گفتند که چه کنم اگر عده ای حقایق را نمی بینند؟! این جریان می بیند که بی بی سی فارسی بخاطر فتنه راه اندازی شد و از آشوبهای تهران گزارش زنده پخش می کرد. آشوبگران بعد از اغتشاش به سفارتخانه های کشورهای غربی فرار می کردند. برنامه ریزی ها مشخص است. حالا می شود کسی اینها را نبیند؟! دیدند که در قتل ندا آقا سلطان چه صحنه سازی شد که نگرفت و چند روز بعد نامزد او از اسرائیل سر درآورد! امام نیز ساختارهایی تشکیل داد که بعید می دانم فرهنگ مبارزه با آمریکا از بین برود. بعد از ایشان هم دید حاذق رهبری اجازه کوچکترین انحراف را نمی دهد. شما ببینید از سال ۸۸ آقا موضوع فتنه را یادآوری می کنند. چرا؟ چون جدی است و اگر بگیرد انقلاب را با چالش اساسی مواجه می کند. دشمن مدام سعی در تطهیر فتنه دارد اما حضرت آقا مرتب انگشت در چشمان فتنه می کند. آنها می گویند رفع حصر، آقا می فرمایند جزای اینها بیش از این است و امروز نظام به دلیل رافت اسلامی اجازه داده است که اینها در این وضعیت قرار داشته باشند. خیلی از مسائل را ما گذشت کردیم اما سه مسئله را حضرت آقا رها نمی کنند.

سه موضوعی که رهبری آن را رها نمی کند

یکی مسئله فلسطین است. حضرت آقا مرتب این را به جهان اسلام گوشزد می کنند و با این کار عرصه را بر رژیم صهیونیستی تنگ کرده است. ایشان در جنگ ۵۱ روزه بحث تسلیح کرانه باختری را مطرح کردند و این راهبرد منجر به فروپاشی اسرائیل می شود. شما ببینید که غزه یک نوار خیلی کوچک است و اینچنین رژیم صهیونیستی را با مشکل مواجه کرده است. کرانه باختری چندین برابر غزه امکانات، جمعیت، وسعت و موقعیت استراتژِیک دارد. غزه ۵۱ روز زیر شدیدترین آتش وحشیانه صهیونیست ها مقاومت کرد،در عین حال سیلی های محکمی به اسرائیل و نیروی مخصوص گولانی زد. مثل حزب الله که روزهای گذشته اعضای نیروی مخصوص گولانی را زد. ضمن اینکه آنها ناجوانمردانه، از پشت و بی خبر زدند اما حزب الله به قول سید حسن نصرالله از رو به رو و با اطلاع قبلی در روز روشن زدند. کاروان اسرائیلی افراد امنیتی و نیروهای مخصوص آنها بودند.لذا اسرائیل ناچار به سکوت شده است. سید حسن نصرالله چیزی گفت که قواعد بازی را تغییر داد. وی گفت که هر عنصری از حزب الله چه در سوریه و چه لبنان و چه هر جای دیگر اعم از رزمنده عادی یا مسئولین حزب الله توسط صهیونیست ها آسیب ببیند پاسخ دندان شکنی به آن خواهیم داد. حالا تصور کنید کرانه غربی بخواهد از درون این قاعده را دنبال کند. چرا که تعدادی از شهرک های صهیونیست ها هم بین فلسطینیان است.

چگونگی تسلیح کرانه باختری

خوشبختانه بحث انتقال تکنولوژی تسلیح به قدری پیشرفت کرده است و متنوع شده است که کار را برای صهیونیست ها سخت کرده است. بعد از لو رفتن چند کشتی و کاروان حمل سلاح، دیگر تکنولوژی را انتقال می دهیم. یعنی دیگر به آنها موشک نمی دهیم بلکه موشک سازی را یادشان می دهیم. الحمدلله راهای انتقال تکنولوژی هم بسیار زیاد و متنوع است. از فضای مجازی گرفته تا آمدن نیروهای فلسطینی به ایران یا غزه برای آموزش موشک سازی.منابع هم آنجا فراوان است و شاهد هستیم که اسرائیل دیگر قادر به کنترل شرایط و تحمیل ارائه خودش بر پازل بازی نیست. لذا آقا فرمودند که تسلیح کرانه باختری راه آزادسازی قدس شریف است. سابق اسرائیل ده ضربه می زد و یک پاسخ می گرفت، بعد برابر شد و حالا اسرائیل یک ضربه می زند و حزب الله ده پاسخ می دهد. اسرائیل از درون در حال فروپاشی است. قبلا اسرائیل می گفت از نیل تا فرات هدف من است ولی امروز دور خودش دیوار کشیده است که همین مقداری که در اختیار دارد را از دست ندهد.

مسئله دیگر بیداری اسلامی است. چرا که بیداری اسلامی عمق استراتژیک نظام است و هر زمان که موقعیت پیش می آید حضرت آقا بر آن تاکید می ورزند.

پس حضرت آقا این سه موضوع را رها نمی کنند. مسئله فلسطین به عنوان عمق استراتژیک جهان اسلام، بیداری اسلامی به عنوان ضامن آزادی قدس شریف و مسئله فتنه که به عنوان یک مین از درون منجر به فروپاشی انقلاب می شود.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *