اخبار جهان 02 مهر 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

۱۲۰۰حاجی در ازدحام «منا» کشته و حدود ۲۰۰۰ نفر زخمی/ آمار کشتگان ایرانی به ۹۵ نفر رسید/ انتشار اسامی ایرانیان کشته شده در رمی جمرات

به گزارش آوای ورزقان به نقل از دانا؛  سازمان دفاع شهری عربستان اعلام کرد که در جریان ادای مناسک حج در سرزمین منا  دست کم ۷۱۷ تن از حجاج کشته شده‌اند.

شبکه خبری «العربیه»، گزارش داد که در این حادثه که به دلیل ازدحام بالای جمعیت اتفاق افتاد ۴۵۰ نفر دیگر از حجاج زخمی شده‌اند؛ بیشترین اعمال حج مانند قربانی کردن و رمی جمرات در منا انجام می‌شود.

با وقوع این حادثه برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند ازدحام جمعیت برای رسیدن به ایستگاه قطار در این منطقه یکی از دلایل اولیه این حادثه بوده است.

پایگاه خبری العاجل عربستان نیز خبر داده که خیابانی که این حادثه در آن رخ داده خیابان رابط میان چادرهای ایجاد شده برای حجاج بوده و گزارش برخی رسانه‌ها درباره اینکه این حادثه در مسیر رمی جمرات رخ داده را رد کرده است.

روزنامه «الوطن»، عربستان گزارش داد که با افزایش شمار قربانیان، بیمارستان‌ها و هلال احمر عربستان به حالت آماده باش درآمده‌ و مجروحان به سه بیمارستان توزیع خواهند شد؛ وزارت بهداشت عربستان نیز به حالت هشدار درآمده و وضعیت قرمز اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات سعودی از افزایش شمار قربانیان حادثه ازدحام جمعیت در سرزمین منا خبر دادند.

براساس آمارهای جدید، تاکنون بیش از ۴۵۳ نفر کشته و حداقل ۷۱۹ نفر نیز مجروح شده‌اند.

چهارشنبه (دیروز) نیز  کمیته امدادرسانی عربستان اعلام کرد که ۲۰۴ نفر از حجاج به دلیل خرابی درهای قطار در مکه مکرمه دچار حالت خفگی و بیهوشی شدند.

از آغاز مناسک حج تاکنون عملکرد ضعیف دولت عربستان که متولی انجام این مراسم است انتقادهای زیادی به همراه داشته در یازدهم این ماه نیز سقوط بالابر ساختمانی در مسجدالحرام به کشته شدن ۱۱۸ نفر از جمله ۱۱ ایرانی منجر شد.

در حادثه‌ای دیگر آتش سوزی هتل حجاج در مکه نیز منجر به زخمی شدن شماری از آنها و تخلیه ۱۵۰۰ نفر از حاجیان شد.

تاکنون بیشترین آمار مرگ حجاج در حوادث مشابه در مکه به حادثه کشته شدن ۱۴۲۶ نفر به دلیل ازحام جمعیت در سال ۱۹۹۰ باز می‌گردد.

همچنین، «حسین امیرعبداللهیان» معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه کشورمان از تشکیل ستاد ویژه ای در این وزارتخانه و رسیدگی فوری به وضعیت حجاج ایرانی حادثه منا خبر داد.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه مقامات عربستان سعودی مسوول این حادثه هستند تصریح کرد: «آنها باید فوراً اقدامات موثری را برای مدیریت بحران موجود وتأمین امنیت کامل زورار به عمل آورند.» وی همچنین از فراخوانده شدن نماینده سفارت عربستان در تهران به وزارت خارجه برای ارائه توضیحات درباره این حادثه خبر داد.

—————————————————————–

دقایقی قبل رئیس سازمان حج و زیارت گفت: تعداد کشته شدگان ایرانی حادثه امروز منا در رمی جمرات به ۹۰ نفر رسید.

و تاکنون ۶۰ مجروح در این حادثه داشته اند. این در حالی است که برخی از منابع خبری تعداد مجروحان ایرانی را ۱۵۰ نفر قید کرده‌اند.

سرزمین «منا» در پنج کیلومتری مکه مکرمه، امروز قربانگاه بیش از سه هزار حاجی شد. تاکنون کشته شدن ۹۵ حاجی ایرانی تایید شده است.

این خبر بروز رسانی می شود

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *