اخبار جهان 23 دی 1394 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

شنبه یا یکشنبه روز اجرای برجام است

به گزارش آوای ورزقان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،”سید عباس عراقچی”  معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه در نشست تخصصی بررسی اخرین تحولات برجام که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد با اشاره به اینکه برجام روزهای پایانی خود را طی می‌کند، اظهار داشت: ظرف روزهای آینده آغاز برجام اعلام خواهد شد و آغاز برنامه جامع اقدام مشترک توسط ظریف و موگرینی در یک بیانیه مشترک بیان می شود.

عراقچی با اشاره به اینکه قرار است تا روز جمعه آژانس گزارشی از راستی‌آزمایی جمهوری اسلامی ایران گزارش دهد گفت: غرب متعهد شده تا درباره اراک که در یک سند رسمی به امضا همه طرفین رسیده اقدامات لازم را برای مدرن‌سازی اراک انجام دهد.

معاون امور خارجه با اشاره به اینکه درباره رآکتور اراک قرار است کالندریا خارج شود و یک کالندریا جدید قرار بگیرد تا ظرف ۵ سال آینده این رآکتور پیشرفته‌تر شود، یادآور شد: برخی به دنبال این هستند که ایران از میوه‌های برجام استفاده نکند و اینکه اگر قانونی خلاف برجام باشد رئیس جمهور آمریکا متعهد شده که آن را وتو کند و ظرف دو سال اخیر لابی اسرائیل و عربستان اقدامات بسیار زیادی ضد برجام داشته اند.

وی با اشاره به شیوه‌نامه اجرای برجام و ساز و کار انجام آن اظهار داشت: بر اساس شیوه‌نامه برجام در روز اجرایی شدن برجام در سایت وزارت خزانه‌داری آمریکا و اتنحادیه اروپا قرار داده می شود.

عراقچی با اشاره به اختیارات رئیس جمهور آمریکا در وتو قوانین ضد برجام گفت: قرار  شده که تحریم‌های مربوط به قانون ۲۶۶۲ توسط رئیس جمهور وتو شود و همچنین وزیر امور خارجه آمریکا تعهد کرده که در زمان اجرای برجام قانون ویزا را طوری انجام دهد که به روند برجام خللی وارد نشود.

معاون امور خارجه با بیان تعهد ایالت متحده آمریکا مبنی بر بسته شدن پرونده پی ام دی به عنوان یکی از پیچیده‌ترین پرونده تاریخ ایران تصریح کرد: آنها مدعی بودند که براساس این پی ام دی جمهوری اسلامی ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است و بسته شدن پی ام دی آنقدر مهم بود که پرونده بسته شدن اراک و انتقال مواد اورانیومی را به بعد از این قانون موکول کردیم.

وی با اشاره به برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران و سوالات زیادی که در داخل و خارج ایجاد کرده تاکید کرد: آزمایش موشک عماد به همه  تهدیدها پایان داد و پس از تست این موشک نشان داده شد که برنامه موشکی تناقضی با برجام ندارد.

عراقچی اظهار داشت: ذخایر اورانیوم را به روسیه فروختیم و در مقابلش ۲۰۰ تن کیک زرد گرفتیم و ذخایر کیک زردمان نسبت به قبل از مذاکرات افزایش قابل توجهی پیدا کرد و د ر ضمن تعدادی از سانترییفیوژ‌ها را کاهش دادیم.

معاون وزیر امور خارجه با طرح این سوال که اگر معتقدیم طرف مقابل به تعهداتش عمل کرده ناشی از چیست، گفت: آنچه که باعث شده طرف مقابل به توافق برسد و تعامل کند قدرت دیپلماتیک و ظرفیت های درونی جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اشاره به اینکه موشک‌های ما دشمن را از حمله نظامی ناامید کرد ادامه داد: نباید قدرت‌های جهانی را نادیده بگیریم و اگر دشمن بداند که ما ضعیف هستیم برجام را اجرایی نخواهد کرد.

عراقچی با اشاره به حمایت غرب از توسعه رآکتور اراک گفت: آنها می دانند که اگر در توسعه رآکتور اراک کمک نکنند ما خودمان آن را انجام خواهیم داد.

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: قدرت جمهوری اسلامی ایران یعنی شناور طرف خارجی را که وارد آبهای سرزمینی کشورت شده دستگیر کنید و سپس پس از آنکه متوجه شدید اشتباه کرده آنها را آزاد کرده و این نشان از اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.

وی با بیان توانمندی جمهوری اسلامی ایران در حوزه دیپلماتیک گفت: دیپلماسی بدون قدرت ضعیف است و حرف دیپلمات متکی به منابع قدرت خواهد بود و جمهوری اسلامی ایران امروز در همه حوزه ها قدرتمند است.

عراقچی با اشاره دوباره به دستگیری متجاوزان آمریکایی به آب‌های سرزمینی ایران اظهار داشت: حادثه ای که دیشب رخ داد اگر کانالا دیپلماتیک نبود، معلوم نمی‌شد که چه اتفاقی می افتاد و آمریکایی ها که درعمل رفتار غیر حرفه ای داشتند به واسطه دیپلماسی به بهترین شکل موضوع حل و فصل شد.

معاون وزیر امور خارجه افزود: برجام موانع اقتصادی را برمی دارد و البته نباید از برجام توقع معجزه داشت و جمهوری اسلامی ایران در مسیر یک قدرت فرامنطقه‌ای حرکت می‌کند.

وی درباره تحریم‌های تسلیجاتی عنوان داشت: تحریم‌های تسلیحاتی اشاعه‌ای و موشکی ۵ تا ۱۰ سال طول می کشد.

عراقچی خاطرنشان کرد: نمایندگی های ما خارج از کشور تلاش می کنند تا ارتباطات وصل و اقتصاد بهبود یابد.

انتهای پیام/

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *