استانی 20 دی 1394 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

کاغذ بازی‌هایی که سرمایه‌گذاران را فراری داد/ مترو سواری با سرعت ۱۰ کیلومتر در ساعت/ وام را باید به مدیران داد نه کارگران!

به گزارش آوای ورزقان به نقل از آناج، شهرام دبیری در صحن علنی شورا با اشاره به نقش کتاب در تغییر نگرش افراد و آگاهی اذهان، اظهار داشت: شهرداری باید در راستای ترویج فرهنگ اهداء کتاب قدم بردارد تا نقشی در افزایش سرانه مطالعه ایفا کرده باشد.

وی ادامه داد: امیر کبیر در طول صدارت خود در عرصه سیاست داخلی و خارجه عملکرد نمایانی داشت و می‌تواند برای سیاستمداران امروزی سرمشق و الگو باشد، سیاستمداران باید سیاست را از امیرکبیر یاد بگیرند.

رئیس شورای شهر تبریز با بیان اینکه انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری در سال ۲۰۱۸ مهم‌ترین رویداد سال جاری است، عنوان کرد: ستاد ویژه‌ای در استانداری با حضور سازمان‌های مرتبط با گردشگری تشکیل شده و ایجاد چنین ستادی در شهرداری هم ضروری به نظر می‌رسد.

وی افزود: سازمان‌های بین المللی با انتخاب تبریز یک فرصتی را که دیگر شاید تکرار نشود برای ما ایجاد کرده‌اند و اگر از آن بهره‌برداری نکنیم از لحاظ اقتصادی متضرر خواهیم شد.

عضو هیئت رئیسه شورا خواستار فعالیت کمیسیون‌های شورا در جهت برنامه‌ریزی برای گردشگری شد و ابراز کرد: چنانچه تا سال ۲۰۱۸ به مسایل سخت افزاری اعم از ساخت هتل و ترمیم مکان‌های تاریخی پرداخته شود شاید از اصل موضوع غافل شویم لذا لازم است در این مدت کوتاه بیشتر به مسایل نرم افزاری و ایجاد جو رسانه‌ای پرداخته شود.

وی ادامه داد: ما فقط گردشگران کشورهای اسلامی را نمی‌خواهیم بلکه خواستار حضور گردشگران داخلی و اروپایی نیز در تبریز هستیم، لوگو ویژه ۲۰۱۸ باید ساخته شده و پکیچ‌های گردشگری بین سفارت خانه‌ها توزیع شود.

اسماعیل چمنی اولین ناطق پیش از دستور جلسه شورا با انتقاد از عدم اجرایی شدن دستورات شهردار تبریز، اعلام کرد: دستوراتی که از طرف مرکز به مناطق ارجاع می‌شود به مرحله اجرا نمی‌رسد و باید بعد از دستور شهردار اعضاء شورا هم قضیه را پیگیری کنند.

وی متذکر شد: برخی از مدیران شهرداری عدم انجام وظایف خویش را با هزاران بهانه توجیه می‌کنند، طبق اسناد موجود حدود ۲ سال قبل شهردار دستور تملک داده اما تاکنون شهردار منطقه اقدامی در این راستا انجام نداده است.

وی تاکید کرد: بودجه سال ۹۵ نباید بر اساس شعار تدوین شود و به مباحث اشتغال زایی پرداخته شود.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورا با اعلام نارضایتی از بروکراسی حاکم بر شهرداری، بیان داشت: کاغذ بازی در شهرداری به حدی زیاد است که سرمایه‌گذاران تبریزی هم از شهر خود فرار می‌کنند، با این وضعیت به دنبال سرمایه‌گذار خارجی هم هستید؟

وی اضافه کرد: اطلس جامع سرمایه‌گذاری در تبریز وجود ندارد و معلوم نیست اموال غیرمنقول شهرداری دست چه کسانی است، در تبریز به جای اینکه به سرمایه‌گذار زمین دهند می‌گویند برو زمین پیدا کن!

وی یادآور شد: مدیران شهرداری می‌گویند در عرض یک هفته مجوز ساخت را صادر می‌کنیم اما در واقعیت بعضا اخذ پروانه یک سال هم طول می‌کشد.

این عضو شورا با انتقاد از عدم توجه جد شهرداری به بافت فرسوده، خاطرنشان کرد: ۳۰ سال است که شهرداری یک مسیر را در طرح بازگشایی قرار داده و پروانه ساخت صادر نمی‌کند اما از طرفی دیگر عملیات مسیرگشایی را هم آغاز نمی‌کند. اگر قرار نیست مسیرگشایی کنید منطقه را از طرح خارج کرده و پروانه صادر کنید.

وی افزود: این سرمایه‌گذاری است که می‌تواند بخشی از مشکلات جامعه از جمله اشتغال را حل کند اما نرخ تورم سرمایه‌گذار را فراری می‌دهد، دولتمردان می‌گویند تورم را کاهش دادیم اما مردم این کاهش را لمس نمی‌کنند و حقیقت چیز دیگریست.

وی در پایان به عدم تکریم ارباب رجوع در مناطق شهرداری اشاره کرد و بیان کرد: ملاقات برخی مدیران از دیدار ریاست جمهوری هم سخت تر شده و آنان را نمی‌توان در محل کارشان ملاقات کرد.

علی شیاری دومین ناطق پیش از دستور شورا با بیان اینکه طبق فرمایش رهبر انقلاب ریشه تمام بدبختی‌ها در تبعیض، بی‌عدالتی و فساد است، اذعان داشت: آنچه که موجب بروز آشوب در جامعه می‌شود تبعیض است، آیا واقعا در استان آذربایجان‌شرقی فساد و تبعیضی وجود ندارد؟ اگر نیست حرفی ندارم اما اگر وجود دارد چرا برخورد نمی‌کنند؟

وی تصریح کرد: اگر فردی در سازمان‌ها و شورا آشنایی نداشته باشد چه کاری باید بکند؟ نمی‌تواند پست بگیرد و به حق خود برسد؟

وی توضیح داد: بارها نسبت به بیکاری جوانان هشدار داده شد اما گویا در این استان کسی گوش شنوا ندارد، چرا مسئولان گزارش نمی‌دهند که برای رفع مشکل بیکاری چه کارهایی انجام داده‌اند؟ چرا واحدهای صنفی و تولیدی دچار رکود شده و روبه تعطیلی است؟ مدیری که ماهیانه چندین میلیون حقوق دریافت می‌کند آیا درد بیکاران را می‌فهمد؟

عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز قانونگذاری و نظارت را دو وظیفه اصلی شورا دانست و گفت: زمانی که در بررسی بودجه در عرض چند دقیقه‌ فله‌ای رای میگیریم وضعیت امروز به وجود می‌آید و پروژه‌ها اجرایی نمی‌شود.

وی اضافه کرد: آیا شورا خود نظارتی دارد؟ دستگاه‌های نظارتی همچون فرمانداری کدام نظارت را انجام داده‌اند؟ بنده تاکنون چندین بار به فرماندار نامه نوشتم و جوابی دریافت نکردم، فرماندار تبریز تاکنون نگفته این وامی که اعضاء شورا دریافت کردند قانونی بود یا خیر.

وی ادامه داد: فرماندار یا سرش شلوغ است که جواب نامه‌ها را نمی‌دهد یا اینکه تعاملش با برخی از افراد زیاد است؛ چرا وام ۲ میلیونی را به کارگر نمی‌دهند اما وام ۵۰ میلیونی را در اختیار مدیر می‌گذارند؟

شیاری خواستار پاسخگویی نهادهای نظارتی به برخی از کارهای غیرقانونی شد و بیان کرد: زمانی که من حرفی می‌زنم متهم به برهم زدن فضای جلسه می‌شوم و برای همین مدتی است که سکوت کرده‌ام.

وی یادآور شد: در اوایل تشکیل شورا گفتند نمایندگان مردم آذربایجان در موزه نمی‌مانند اما بعد از گذشت دوسال ما همچنان در موزه ماندیم و نمی‌دانیم کی خارج خواهیم شد.

وی افزود: بحث حاشیه‌نشینی یک معظل است اما تا زمانی که ۵۶ درصد بودجه مملکت در تهران هزینه می‌شود و ۵۰ درصد بودجه استان در تبریز، معظل حاشیه نشینی حل نخواهد شد و روزی فرا می‌رسد که روستا تبدیل به مرکز شهر شود.

این عضو شورا با اعلام نارضایتی از عدم پیشرفت مترو تبریز، عنوان کرد: احداث مترو مشهد بعد از تبریز شروع شد اما آنان ۱۸ کیلومتر را راه اندازی کردند و فازهای بعدی به سرعت درحال تکمیل است؛ در این میان مترو تبریز هم با سرعت ۱۰ کیلومتر در ساعت می‌آید و می‌رود تا عده‌ای بگویند ما هم مترو داریم!

وی متذکر شد: کمسیون ماده پنج پارک رسمی را تغییر کاربری می‌دهند و فضای سبز را نابود می‌کنند، آیا چنین مواردی مورد توجه کسانی که دستی بر آتش دارند قرار گرفته است؟

صادق نجفی در واکنش به اظهارات شیاری در خصوص ارائه وام ۵۰ میلیونی به اعضای شورا و مدیران، اذعان کرد: وام را باید به مدیران داد نه کارگران، این مدیران هستند که شب و روز کار می‌کنند و در دادگاه باید پاسخگو باشند. اعضاء شورا هم کمتر از مدیر زحمت نمی‌کشند که نتوان به آنان وام داد.

وی ادامه داد: اولا وام را بانک شهر از منابع خود داده است، ثانیا ۵۰ میلیون تومان عددی نیست که به خاطر آن شورا و شهرداری را زیر سوال ببریم.

در ادامه لایحه تعیین ضریب برای قسط بندی عوارض مطرح شد، طبق تصویب کمیسیون برنامه و بودجه شهرداری می‌توانست برای قسط بندی یک ساله ۲ درصد، دو ساله ۶ درصد و سه ساله ۱۰ درصد دیرکرد دریافت کند.

جعفر مدبر در مخالفت با این لایحه، اخذ دیرکرد را مصداق بارز رباخواری دانست و اعلام کرد: شهرداری می‌تواند وام صفر درصد را از طریق بانک شهر در اختیار پروانه بگیران قرار دهد، از این طریق هم به پول خود می‌رسد و هم فشار مالی بر مردم تحمیل نمی‌شود.

امیرحقیان نیز تصویب این لایحه را مساوی با اعمال فشار بر اقشار ضعیف جامعه دانست که شهردار تبریز در اظهار نظری جالب گفت: “این دیگر مشکل ما نیست!”

در نهایت بعد از بحث‌های دنباله‌دار اعضاء با لایحه‌ای تحت عنوان عدم دریافت دیرکرد عوارض بابت تقسیط در سال اول، اخذ ۶ درصد برای سال دوم و اخذ ۱۰ درصد برای سال سوم موافقت کردند.

در این جلسه شهردار تبریز لایحه تعرفه عوارض محلی سال ۹۵ را برای بررسی در اختیار هیئت رئیسه شورا قرار داد.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *