استانی 18 دی 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

پتانسیل بزقوش در تبدیل شدن به قطب مهم صنعتی، کشاورزی و تفریحی در استان

به گزارش آوای ورزقان به نقل ازآناج کوهستان بزقوش در جنوب کوهستان سبلان و شمال غربی میانه قرار گرفته است  بلندترین قله آن ۳۳۰۴ متر ارتفاع سلسله جبال بزغوش که همزمان با مواد خروجی آتشفشانهای سهند و سبلان ارتفاع یافته است ونزدیک۱۸ کیلومتری جنوب شهرستان سراب و ۳۵ کیلومتری شمال میانه قرار دارد طول این رشته کوه ۱۲۰ کیلومتر و عرض آن بین ۴۰ تا ۴۵ کیلومتری متغییر می باشد.

عبدالله رسولی، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره ی کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی آناج در خصوص این کوهستان گفت: محدوده بزقوش در تقسیمات فیتوژئوگرافیک ایران جزو ایرانی تورانی بوده نقشه های تهیه شده نشان می دهد محدوده برقوش با مساحت ۵۰۲۱۲ هکتار با جهت غربی و شرقی متناسب با وضعیت محیط فیزیکی بویژه توپوگرافیکی که دارای حداقل ارتفاع ۱۶۲۰ متر و حداکثر ارتفاع ۳۲۸۰ متر می باشد، این منطقه از نظر واحدهای ژئومورفولوژی جزو تیپ کوهستانی بوده و رودخانه و چشمه های زیادی آب مورد نیاز را تامین می نماید که مجموعه قابلیت فوق به همراه موقعیت منطقه که بین ارتفاعات سبلان و منطقه حفاظت شده آق داغ و کاغذکنان این زیستگاه اهمیت اکولوژیکی آنرا دو چندان می نماید و در واقع می توان گفت این منطقه بعنوان ادامه ارتفاعات آذربایجان از این طریق به ارتفاعات البرز متصل می گردد که از نظر توپوگرافی و شبکه آبهای سطحی و پوشش گیاهی و نوع اقلیم از مشخصات ویژه ای برخوردار است و آنرا را از سایر نواحی جغرافیایی ایران کاملاً متمایز می سازد و این منطقه را بعنوان یک کریدور مهم حیات وحش در سطح محلی، ملی نموده است.

وی خاطرنشان کرد: دامنه های سرسبز و زیبا و مراتع وسیع محل اسکان ایلات و عشایر و دامپروران و روستائیان اطراف می باشد. بطوری که سراب به صورت یکی از قطب های مهم دامپروری در سطح کشور در آمده است.

وی در خصوص دامنه های شمالی این کوهستان بیان کرد: شاخه هائی از رودخانه تلخه رود یا آجی چای از دامنه های شمالی این کوهستان سرچشمه می گیرد اکثراً در ماه های سرد سال به صورت یخ و برف بر روی قلل منطقه انباشته شده و در فصلهای بهار و تابستان بسوی اراضی حاصلخیز مجاور جاری میگردد.

رسولی گفت: دامنه های بزقوش در صورت سرمایه گذاری و عمران و آبادی منطقه می تواند به صورت یکی از قطبهای مهم صنعتی، کشاورزی و تفریحی استان درآید.

وی یادآور شد: بلندترین قله در نقشه های معتبر جغرافیائی در این منطقه به ارتفاع ۳۳۰۳ متر از سطح دریا و ۱۶۰۰ متر نسبت به زمینهای اطراف همین رشته کوه یعنی بزقوش است.

وی در خصوص وضعیت عمومی حیات وحش و گونه های شاخص جانوری منطقه اعلام کرد: گونه های شاخص جانوری این منطقه  اعم از پستانداران که عمدتا هترو تروفیک یا دگر خوراک  می باشند، شامل پلنگ، کل و بز، سیاه گوش، خرس قهوه ای، رودک، تشی، راسو، جوجه تیغی، سمور سنگی، گراز، گرگ، روباه، خرگوش و سنجاب زمینی، خفاش نعل اسبی مدیترانه ای و انواع مختلفی از جوندگان نیز در منطقه وجود دارد. از مهمترین گونه های پرندگان بومی منطقه خشک زی نیز می باشند.

وی افزود: پرندگان از راسته شاهین سانان و از تیره قوشیان شامل عقاب طلایی، کورکور، کرکس، سارگپه، سنقرگندم زار و از تیره شاهینیان دلیجه، لیل بوده و از راسته ماکیان و تیره ماکیان می توان به کبک معمولی و چیل، تیهو اشاره نمود و از سایر راسته، اکثر پرندگان خشکزی و همچنین خزندگان و دوزیستان در منطقه وجود دارد.

رسولی ادامه داد: در بین پستانداران فوق گونه های پلنگ، سیاه گوش، خرس قهوه ای و گرگ و از بین پرندگان گونه های عقاب طلایی، عقاب جنگلی، عقاب شاهی، پیغو، قرقی، کرکس، دال سیاه، لیل، دلیجه، دلیجه کوچک، جغد مشمول ضمائم کنوانسیون CITES بوده است.

وی به جاذبه های اکوتوریستی نیز در محدوده شهرستان سراب  اشاره کرد و گفت: منطقه نمونه گردشگری شهرستان سراب از ابتدای منطقه آبگرم روستای اسبفروشان تا انتهای منطقه آبگرم روستای شکر درق شامل آبهای معدنی آبگرم اسبفروشان، شالقون، اردها، جلده باخان، شکردرق در داخل منطقه حفاظت شده بزقوش قرار گرفته است و شغل اکثر ساکنین اطراف منطقه حفاظت شده دامداری و کشاورزی می باشد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره ی کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی  اظهار کرد: توسط ساکنین روستاهای  واقع در دامنه رشته کوه بزقوش، مناطق کم ارتفاع و دشتی منطقه حفاظت شده، زیر کشت محصولات  زراعی و باغی در داخل وخارج منطقه حفاظت شده قرار گرفته است توسط عشایرو دامداران ساکن روستاهای واقع در داخل و خارج مناطق حفاظت شده بزقوش در فصول مختلف سال مناطق مرتفع و کوهستانی منطقه حفاظت شده طبق مدراک قانونی بعنوان مرتع جهت تعلیف احشام مورد استفاده قرار میگیرد.

رسولی اطهار کرد: با وجود وضعیت و موقعیت منطقه که فاصله نسبتاً زیاد با شهرها داشته و ارتفاعات نسبتاً بکر برای زیستگاه گونه ها، عشایر و اسلحه شکارچیان از یک سو  و تغییرات اقلیمی از جمله خشکسالی و تغییرات در دامنه بارندگی و همچنین تخریب زیستگاه برای فعالیت معدنی و جاده ساری و شکار غیر مجاز از سوی  بعنوان سیستم بحرانی حیات کم و بیش در منطقه مطرح می باشد.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *