استانی 20 مرداد 1398 - 5 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
کپی شد!
0

از پایه‌های اقتصادی مدرن با مس سونگون تا پیوستن به باشگاه معادن مس میلیارد تنی دنیا / حریم سبز مس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آوای ورزقان، رضا شریفی، عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در مس سونگون برگزار شد، اظهار کرد: کار خبری یک شغل پر استرس ولی مهم است و امیدواریم همیشه در مسوولیت خود ثابت قدم باشند.

وی با بیان اینکه فردا سالگرد زلزله ورزقان است، گفت: همان ساعتی که زلزله اتفاق افتاد ما تازه از سونگون خارج شده بودیم و فکر کردیم لاستیک ترکید که آن روز معدن آسیبی ندیده بود ولی ورزقان دچار خسارت زیادی شد و حتی من چندین ساعت یادم رفته بود که در تبریز خانواده‌ای دارم و باید به آنها اطلاع بدهم.

مدیر  مجتمع مس آذربایجان (سونگون) افزود: در زلزله آن چیزی که همه را اذیت می‌کند مربوط به افرادی است که برای کمک می‌‌آیند چراکه آنها نه جای خواب داشته و نه غذایی برای خوردن دارند.

وی با تاکید بر اینکه جامعه نیاز به ایجاد امید دارد که باید در دل مردم، خانواده، شهر و کشور امید ایجاد کرد، تصریح کرد: ما از تمام جهات دچار هجمه و آسیب روانی هستیم و دشمن سعی بر ایجاد یاس در دل مردم دارد از این‌رو باید امیدافکنی کرد و باید با نشان دادن کارهایی که انجام می‌دهیم، امید در دل هموطنان زنده نگه داریم چراکه ناامیدی بدترین دردی است یک جامعه می‌تواند به آن مبتلا شود.

شریفی با اشاره به مجتمع مس سونگون، گفت: شرکت ملی صنعت مس کشور کلا یک مجموعه با چندین مجتمع است که قدیمی‌ترین آن سرچشمه مس کرمان در ۵۰ کیلومتری رفسنجان، مس میدوک در شهربابک، و مس سونگون در ورزقان است.

وی خاطرنشان کرد: از لحاظ بزرگی معدن واقعیت این است که تا دیروز معدن مس سرچشمه بزرگترین معدن ایران بود و بعد از آن معدن مس سونگون و میدوک بودند که الحمدالله در حال تبدیل شدن به بزرگترین معدن مس ایران هستیم و این به معنای این نیست که آنها کوچک می‌شوند بلکه ما در حال بزرگ شدن هستیم.

ذخیره ۲ میلیارد تنی معدن مس سونگون

شریفی ابراز کرد: با اکتشافاتی که انجام دادیم به معدن بزرگ تبدیل می‌شویم به طوریکه  قبلاً ۳۰ یا ۴۰ میلیون تن خاک شناسایی شده بود ولی الان این رقم به یک میلیارد تن خاک قابل برداشت رسیده است که از لحاظ زمین‌شناسی نیز می‌توان گفت که نزدیک به ۲ میلیارد تن ذخیره خاک زمین‌شناسی  در مس سونگون داریم.

وی ادامه داد: در حال حاضر دو فاز کارخانه در حال کار است و خاک با عیار ۰/۶ برداشته می‌شود و به اندازه لازم به کارخانه تغلیظ می‌رود و در آنجا به صورت شناورسازی از هم جدا می‌شوند که صرفاً این اقدامات مکانیکی و فیزیکی است و هیچ واکنش شیمیایی در آن رخ نمی‌دهد. مس‌های از خاک‌ها جدا شده و از ۰.۶ به ۰.۲۵  می‌رسد که بسیار قابل ارزش است.

تولید ۳۰۰ هزار کنسانتره در معدن مس سونگون

وی با بیان اینکه دو فاز هر دو به ظرفیت ۱۵۰ هزار تن و در مجموع  ۳۰۰ هزار تن در حال تولید کنسانتره است، تصریح کرد:  برای اینکه تکمیل زنجیره را داشته باشیم و خام‌فروشی صورت نگیرد و به تبع آن ایجاد اشتغال انجام شود، اقدام به طراحی کارخانه ذوب ۱۰۰ هزار تنی کردیم که در حال اجرا می‌باشد و برای آن نیاز است که خوراک آن را تامین کنیم چراکه  محتوای مس ۷۵ هزار تن کم است.

مدیر  مجتمع مس آذربایجان (سونگون) ادامه داد: فاز سوم از سال ۹۰ طراحی شده بود و حتی تجهیزاتی که امروز مشاهده کردید خرید امروز نیست بلکه در همان سال ۹۰ خریداری شده بود که متاسفانه به علت برخی مشکلات متوقف شده بود که اگر وقفه‌ای صورت نمی‌گرفت نه تنها الان کارخانه ۱۵۰ هزار تنی کار می‌کرد بلکه  کارخانه ذوب نیز احداث شده بود.

سرمایه‌گذاری ۶ هزار میلیارد تومانی برای فاز سوم مس سونگون

وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه این پروژه‌های متوقف شده مس سونگون شروع به کار کرده است، توضیح داد: فاز سوم همانند فازهای دیگر یک فاز جامع است و با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن و سرمایه‌گذاری ۶ هزار میلیارد تومان شروع به کار کرده است  به طوریکه کل تجهیزات ۶ هزار تن می‌باشد که تجهیزات مشاهده در کانتیترها فقط بخشی از این تجهیزات موجود است.

وی با بیان اینکه فاز ۳ استارت خورده و کارهای اجرایی آن شروع شده است، تصریح کرد: تا ۳۶ ماه دیگر،  ظرفیت از ۳۰۰  هزار تنی به ۴۵۰  هزار تن خواهد رسید که هم از نظر ارز آوری و هم از نظر ایجاد اشتغال بسیار با ارزش است و ان شاالله با حمایت همه بتوانیم در این راه موفق شویم.

اشتغالزایی ۳۵۰ نفری فاز سوم مس سونگون

شریفی در پاسخ به سوال خبرنگار نشریه حیدربابا مبنی بر اینکه اشتغال‌زایی در فاز سوم و طرح‌‌های توسعه چقدر است، گفت: فاز سه در حال خاکبرداری است و در این مرحله نزدیک به  ۱۰۰ ماشین در فاز سه مشغول خاکبرداری هستند به طوریکه گاها در مرحله اجرای کارخانه تعداد نفرات شاغل بیشتر از تعداد شاغلان در زمان  بهره‌برداری است.

وی اضافه کرد: نزدیک به ۳۰۰ یا ۴۰۰ نفر در زمان اجرای پروژه مشغول به کار خواهند شد و بعد از رسیدن به مرحله بهره‌برداری به چند قسمت تقسیم خواهد شد که پیش‌بینی شده است تا بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ نفر در این بخش فعالیت کنند.

طرح توسعه لیچینگ /استحصال مس از خاک‌های اکسیدی

مدیر شرکت مس آذربایجان به طرح توسعه لیچینگ اشاره کرد و در این باره گفت: این طرح در راستای استحصال مس از خاک‌های اکسیدی کم عیار است و مستقیماً و بدون نیاز به ذوب کاتد تولید می‌کند.

“گزارش فارس حاکی از آن است که در این بخش از نشست خبری، صدفی، معاون طرح‌های توسعه مس سونگون به ارائه گزارشی در مورد طرح لیچینگ اشاره کرد که بدین شرح است: کارخانه لیچینگ یک کارخانه سه هزار تنی کاتد است که سالانه این مقدار کاتد تولید خواهد کرد؛ این پروژه دارای مشکلات خاصی بود که به خاطر مسائل تکنولوژی و نوع اجرا بود چراکه از جمله پروژه‌های نادری است که به صورت دره‌ای اجرا خواهد شد و به خاطر همین با یک شرکت بسیار پیشرفته در آفریقای جنوبی قرارداد بستیم و کار در نهایت حفظ نکات ایمنی و زیست محیطی اجرا خواهد شد که البته بخشی از خرید تجهیزات نیز انجام شده است.”

هیچ واکنش شیمیایی در معدن مس سونگون انجام نمی‌گیرد

در ادامه، شریفی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرآنلاین که مربوط بر اینکه معمولا شهرهای معدنی و نفتی بیشترین آسیب را دیده و هیچ توسعه‌ای پیدا نمی‌کنند و مس سونگون نیز چنین وضعیتی دارد، گفت: این پروسه‌ای که ما در حال حاضر طی کردیم، کاملاً سازگار با محیط زیست است و به عبارت دیگر  ما یک صنعت سبز هستیم و همه چرخه در یک سیکل انجام می‌گیرد و نه تنها هیچ آلایندگی نداریم بلکه هیچ  واکنش شیمیایی نیز انجام نمی‌گیرد.

اشتغال ۴ هزار نفر در معدن مس سونگون/ اشتغال ۲ هزار نفری ورزقانی در معدن

مدیر  مجتمع مس آذربایجان (سونگون)  با بیان اینکه وقتی معدنی ایجاد می‌شود قطعا مقداری چهره طبیعت خشن می‌شود، توضیح داد: اشتغال یک بحث بسیار مهمی است و اگر دولت میلیاردها دلار درآمد نفت هم داشته باشد باز نمی‌تواند شغل بخرد و تنها راه ایجاد شغل توسعه است و دولت نیز به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد و شرک ملی مس ایران نیز در کنار فعالیت اقتصادی خود به این موضوع اهمیت می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۴ هزار نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند  که ۶۰ درصد آنها، اهل ورزقان بوده که معادل ۲۴۰۰ نفر بومی ورزقان را شامل می‌شود.

اجرای ۵۵۰ میلیارد تومان پروژه خدماتی اجتماعی در شهرستان ورزقان توسط مس سونگون

شریفی با اشاره به برکات وجود مس سونگون در ورزقان اعم از اشتغالزایی، تردد، ساخت و ساز در این منطقه، گفت: خدمات اجتماعی بسیار مهم است که مس سونگون در حال انجام می‌باشد به طوریکه الان همه روستاها آسفالت و جدول‌گذاری شده است و ۵۵۰ میلیارد تومان پروژه برای خدمات اجتماعی داریم که تاکنون ۲۰۰ میلیارد تومان آن هزینه شده است.

هزینه ۵ میلیارد تومانی مس سونگون برای روستاهای شهرستان ورزقان

وی افزود: برای روستاهای ورزقان هر سال ۳ تا ۵ میلیارد تومان به صورت مستقیم هزینه می‌شود.

شریفی به اهدای وام اشتغالزایی به مردمان روستاهای اهر، ورزقان و هریس اشاره کرد و گفت: حتی برای برخی‌ها طرح بخشودگی نیز داریم چراکه وقتی فردی وام را گرفته و کارآفرینی کرده و چندین شاگرد می‌گیرد باید مورد توجه باشد.

احداث کمپ ورزشی در ورزقان

وی همچنین احداث کمپ ورزشی در ورزقان را مورد اشاره قرار داد و گفت: طرح این کمپ در حدی است که تیم‌های ملی به علت فشار هوا، ارتفاع و شرایط آب و هوایی مناسب می‌توانند در این مجموعه کمپینگ داشته باشند.

مدیر  مجتمع مس آذربایجان (سونگون) یادآور شد: یکی از مشکلات سهام است به طوریکه سهامدارها خدمات اجتماعی و دیگر موارد را نمی‌دانند و می‌گویند که این کارها به ما ربطی ندارد و ما سهامدار هستیم و باید سود دهید در حالیکه ما نمی‌توانیم صرفا توقع سود داشته باشیم بلکه برای سودآوری باید رضایت آن منطقه را نیز به دست آورد.

وی متذکر شد: ما اجازه نمی‌دهیم که از همسایه بوی کباب بیاید ولی در مقابل همسایه‌های دیگر گرسنه باشند چراکه این وضعیت فقط مدتی قابل تحمل است و بعدا مورد اعتراض قرار می‌گیرد از این‌رو باید به قدری کباب داد که جای اعتراض نباشد. 

“در این میان، ثقفی، معاون طرح‌های توسعه شرکت مس سونگون اضافه کرد: موضوعی که مهم است، مقدار سرمایه‌گذاری و اثری است که غیرمستقیم روی سطح استان می‌گذارد به طوریکه در حوزه توسعه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داریم و گردش مالی این پروژه‌ها از سیستم‌های بانکی و شهرستان انجام می‌شود و به عبارت دیگر می‌توان گفت که ما پتانسیل ایجاد اشتغال برای۲۰۰ هزار نفر را هم داریم.”

سپرده‌گذاری ۳۰۰ میلیارد تومانی مس سونگون در بانک‌های استان

شریفی یادآور شد: مس سونگون ۳۰۰ میلیارد تومان سپرده‌گذاری در بانک‌های استان دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری تبریز که سوالی در مورد میزان اجرا شدن پروژه‌های توسعه‌ای و ارزش افزوده بود گفت: اگر یک فردی فقط منافع خود را در نظر بگیرد و به فکری به اشتغال نداشته باشد، بهترین گزینه کنسانتره است که مقرون به صرفه نیز می‌باشد. ولی در مقابل ذوب ضررده نیست بلکه سودده می‌باشد  ولی سودش کم است که این شامل کل دنیا می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت ملی صنایع مس ایران یک شرکت ملی است و با اینکه در اصل ۱۴۴ واگذار شده است ولی عضویت آن به یک شکلی است که مدیریت آن شخصی و خصوصی فکر نمی‌کند بلکه ملی فکر می‌کند.

شریفی با تاکید بر اینکه هدف اصلی  شرکت ملی مس ایران کامل کردن چرخه است چراکه تکمیل این چرخه اشتغال ایجاد می‌کند، گفت: کنسانتره یا باید صادر شود و یا باید به سرچشمه جهت تبدیل به کاتد برود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ورزقان از هزینه‌های مس سونگون بهره‌مند نیست، ابراز کرد: خدمات اجتماعی انجام گرفته توسط فرمانداری در ورزقان صورت می‌پذیرد و بر اساس لیستی که فرمانداری تهیه می‌کند اقدام به انجام خدمات اجتماعی می‌کنیم.

این مدیر صنعتی خاطرنشان کرد: خدمات ما در قالب استانداری و فرمانداری و بخشداری است و اگر روستایی در این منطقه از لیست افتاده است باید جزو خدمات اجتماعی قرار گیرد و اگر خبرنگاران جایی را سراغ دارند که محرومیت وجود دارد و ما آنها را در این منطقه ندیده‌ایم به ما حتماً اطلاع دهند.

مدیر شرکت مس سونگون آذربایجان در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه آیا حساب های بانکی و مالیات مس سونگون در خود آذربایجان انجام می‌گیرد و آیا این میزان سپرده گذاری در استان کم است، گفت: سپرده گذاری که در بانک‌های استان وجود دارد یک سپرده گذاری بلندمدت بوده و امکان دست زدن به این مبلغ وجود نداردو همچنین پروژه‌هایی که انجام می‌گیرد صرفاً سودده نمی‌باشد چرا که ما هر هفته نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان به پیمانکاران هزینه پرداخت می‌کنیم.

وی افزود: خوشبختانه با پیگیری استانداری آذربایجان‌شرقی و نماینده ولی‌فقیه در استان به اندازه  مطلوب سهم گردش مالی انجام می‌گیرد و سپرده‌گذاری وجود دارد و حتی امسال سپرده گذاری آذربایجان‌شرقی بیشتر از کرمان نیز بود.

صادرات کنسانتره مس سونگون از بندرعباس

شریفی یادآور شد: تمام صادرات کنسانتره مس تولیدی در مس سونگون در بندرعباس انجام می‌گیرد و همه معادن از جمله سرچشمه، میدوک و سونگون در گمرک بندرعباس انجام می‌گیرد و در موضوع مالیات باید به این نکته توجه کرد که محل شرکت ثبت شده در مالیات مد نظر است به طوری که شرکت مس ایران در کرمان ثبت شده است ولی در بحث استفاده از گردش مالیاتی اخیراً با پیگیری‌های انجام شده بر اساس سهم در استان نیز انجام می‌گیرد به طور مثال شرکت‌های زیادی در خود تبریز ثبت شده و الان در شهر عسلویه مشغول به کار هستند.

خسارت ۷۷ میلیارد تومانی مس سونگون به منابع طبیعی

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه میزان خسارت پرداختی توسط مس سونگون به اداره کل منابع طبیعی استان چقدر است، گفت: طبق ارزیابی انجام گرفته از قبیل احداث راه‌های دسترسی،  خاکبرداری و غیره همه توسط منابع طبیعی ارزیابی می‌شود که  سال‌های قبل محاسبه شد و مبلغی در حدود ۷۷ میلیارد تومان برآورد شد که الان  بیش از ۴۵ میلیارد تومان پرداخت شده است و در آینده نزدیک مابقی نیز پرداخت خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر جایگاه زنان در مس سونگون گفت: با توجه به سختی وضعیت محل سونگون، شرایط نامناسب، راه دسترسی این معدن امکان حضور بانوان سخت‌تر است ولی ما همچنان بانوان کارمند در آزمایشگاه‌های مس آذربایجان و بانوان کارورزی و کارآموزی در این مرکز داریم.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *