استانی 09 اردیبهشت 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
کپی شد!
0

۱۰+۱ نفر موافق کاهش تعداد اعضای شورای شهر/ از سخنرانی های رایگان بانوی فرهنگ تا حقوق چند میلیونی هر عضو شورای شهر و اعضای شورایی که سکوت کردند!

به گزارش آوای ورزقان به نقل از آناج “و امرهم شورا بینهم” شورا در قران کریم عبارت است ازآگاهی یافتن از نظرات گوناگون برای رسیدن به بهترین رای و نظر و این عمل حکم واجب را دارد. خداوند متعال شورا و مشورت را از ویژگی های مومنان برمی شمارد و عمل به شورا و مشورت را برای مومنان عملی واجب می داند.دلیل این وجوب یکی سیاق آیه مذکور و دیگری ضرورت اتصاف مومنان به آن است. قانون اساسی کشورمان که توسط جمعی ازحقوقدانان و فقهای برجسته بر اساس شرع مقدس اسلام نوشته و تدوین شده است اصول و ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران را ترسیم نموده و در فصل هفتم خود به شوراها پرداخته است. در اصل یکصدم قانون اساسی آمده است: برای پیشبرد سریع برنامه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محی اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان با نظارت، شورایی به نام شورای ده،بخش،شهر،شهرستان یا استان صورت می گیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می کنند.

بیانات رهبر انقلاب درباره اهمیت شوراها

رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت انتخابات شوراها فرمودند: مردم به این شوراها اقبال کنند، به این انتخابات توجّه کنند، اهداف خدایى، انقلابى و استحکام قدرت انقلاب و حکومت انقلابى در کشور در این انتخابات تحقّق پیدا کند.

اهمیت شورا در قرآن و سیره پیامبر (ص)

شورا دو بار در قرآن به عنوان یک فعالیت قابل تحسین جمعی ذکر شده‌است و نیز نام یکی از سوره‌های قرآن شوری است.

و آنان که دستورهای پروردگار را اجابت و اطاعت کردند و نماز به پا داشتند و کارشان را با مشورت یکدیگر انجام دادند و از آنچه روزی‌شان دادیم انفاق می‌کنند. “سورهٔ شوری، آیهٔ ۳۸”

از پرتو رحمت الهی در برابر آنها نرم (و مهربان) شدی و اگر خشن و سنگدل بودی از اطراف تو پراکنده می‌شدند بنابراین آنها را عفو کن و برای آنها طلب آمرزش نما و در کارها با آنها مشورت کن اما هنگامی که تصمیم گرفتی (قاطع باش و) بر خدا توکل کن زیرا خداوند متوکلان را دوست دارد». آل عمران آیه ۱۵۹

به اعتقاد مسلمانان خداوند از شیوهٔ رفتار پیامبر با یاران و عموم امت اسلامی سخن می‌گوید، یعنی پیامبر باید در تمام مسائل مربوط به زندگی مسلمانان و اسلام، کار دعوت، جنگ و صلح، تمام مسائل عمومی، عملکردها، تصمیم‌ها و برنامه‌ریزی برای ابزارها و اهداف در جایگاه رهبری خود که مرتبط با سرنوشت عمومی امت اسلامی است مبتنی بر مشورت حرکت کند.

مسأله شور ومشورت و مشاوره در اسلام و در منطق عملى پیشوایان حق از اهمیت بسیارى برخوردار است . در سیره پیامبر اکرم (ص) نوشته‏‌اند که آن حضرت با اصحاب خود بسیار مشورت میکرد. و نیز از برخى اصحاب آن حضرت و عایشه نقل شده است که هیچکس را ندیدیم که با اصحاب خود بیشتر از رسول خدا با اصحابش مشورت کند.

شوراها گونه‌ای از نهادها هستند. نقش شوراها معمولاً به عنوان فراهم آوردن محلی برای گردآمدن صاحب‌نظران در مورد یک موضوع و مشورت بر سر موضوع مورد نظر است.

تصمیمات گرفته‌شده در شوراها در بسیاری موارد از نظر قانونی الزام اجرایی دارند. شورایی که از نظر اهمیت بالاتر از چند شورای دیگر قرار بگیرد «شورای عالی» نامیده می‌شود. برخی شوراها دارای کارگروه‌ها (کمیسیون‌های) گوناگونی نیز هستند.

تاریخچه تشکیل شوراها در ایران

پیشینه شورا بر می‌گردد به سال‌های پایانی دولت قاجار و اوایل سلطنت پهلوی اول که براساس آرمان‌خواهی مشروطیت نخستین حقوق سیاسی به مردم ایران از جمله انتخاب کردن و انتخاب شدن و تشکیل مجلس شورای ملی اعطا شد.

پس از اینکه مجلس شورای ملی تشکیل شد، این مجلس در سال ۱۲۸۷ خورشیدی، قانون شهرداری و شورا یا بلدیه آن زمان را تصویب کرد و مدت زمان زیادی از تصویب و اجرای آن نمی گذشت که رضاخان پهلوی روی کار آمد و از آن پس تا انقلاب، این قانون دستخوش تحولات بسیاری شد که اجرای آن را در عمل ناممکن ساخت.

بعد از انقلاب نیز حضرت امام (ره) در پی مطالبه مردم، دستور تهیه و تصویب قانون شورای اسلامی شهر و روستا را در سال ۱۳۵۸ صادر کردند.

باز علی‌رغم وجود قانون، این نهاد جایگاه واقعی خویش را پیدا نکرده بود تا اینکه از سال ۱۳۷۷ به بعد به طور دوره ای به اجرا در آمد و اکنون دوره چهارم آن را پیش رو داریم.

به بهانه روز نهم اردیبهشت که مصادف با روز شوراهاست، پای صحبت های برخی از اعضای شورای شهر تبریز نشستیم.

نخست نیم ساعتی با اکرم حضرتی، رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تبریز به گفتگو پرداختیم و وی در گفتگو با آناج به سوالاتی چون میزان درآمد عضو شورا، مخالف یا موافق بودن با کاهش تعداد اعضای شوراها اینچنین پاسخ داده است:

اکرم حضرتی: مخالف کاهش تعداد اعضای شوراها هستم

آناج: موافق کاهش تعداد اعضای شورای شهر هستید یا مخالف؟

زیاد بودن تعدا شورای شهر معایب و محاسنی دارد؛ محاسن آن تعدد تخصص‌های موجود در جمع شوراست. اکنون تخصص های مختلفی وجود دارد و طرح و پروژه های مختلف را می توانیم با دید کارشناسانه بررسی کنیم.

عیب آن نیز تعدد زیاد آراست و اختلافات زیادی بر سر سلایق به وجود می‌آید در حالی که اگر تعداد اعضا کمتر باشد خیلی زود می توان به نتیجه رسید و اختلافات زیادی به وجود نمی‌آید. متاسفانه در حال حاضر خیلی از وقت جلسات شورا به دلیل تعدد اعضا هدر می رود اما در عین حال ترکیب دوره چهارم به گونه‌ای است که هر تخصصی را در جمع خود داریم بنابراین به نظر من بهتر است شورا با اعضای ۲۱ نفره به کار خود ادامه بدهد.

مردم در انتخاب خود سنجیده عمل کردند

آناج: کارکرد شورا در شهر چقدر موثر بوده است؟

وقتی امور شهر به شورا محول می‌شود در واقع به خود مردم محول شده است و در هر امری خود مردم دخیل باشند قطعا موثر خواهد بود. نمایندگان مردم در شورا از بطن خود مردم هستند و به این دلیل از نیازها و مشکلاتشان به خوبی آگاهند و قطعا موثر عمل می کنند. وقتی به ترکیب شورا توجه می کنیم می‌بینیم که مرذم انتخاب خوب و سنجیده‌ای کرده‌اند و وجود تخصص‌های مختلف و عدم وجود تخصص های تکراری نشان دهنده‌ی انتخاب آگاهانه مردم است. همچنین وجود افرادی از نقاط مختلف شهر در جمع شورا، به توسعه ی عادلانه و متوازن شهر کمک می کند. علاوه بر این تعامل اعضای شورا با استانداری و شورای استان‌های دیگر تاثیر زیادی در شهر دارد.

مردم به عملکرد شوراها نمره دهند/ عضو شورا بودن برای برخی محدودیت مالی را به دنبال دارد

نمره‌ی شورای شهر را باید مردم بدهند و چنانچه از مردم نظرسنجی کنیم می بینیم که رضایتمندیشان بیشتر شده است.

اعضای شورا علاوه بر اینکه عضو شورا هستند، پست‌های خوب دیگری نیز دارند؛ مثلا خیلی از آنها اساتید دانشگاه هستند و درآمدهای خوبی هم دارند. حتی برخی نیز به دلیل عضو شورا بودن کار قبلی خود را از دست داده‌اند و اکنون نیز پست‌های خوبی به آنها پیشنهاد می‌شود اما آنان به خاطر شورا این پست ها را رد می‌کنند. درواقع عضو شورا بودن برای برخی نه تنها درآمد اضافی در پی ندارد بلکه برخی محدودیت های مالی را نیز ایجاد می‌کند. مثلا من خود قبل از ینکه عضو شورا بشوم، هرموقع به عنوان استاد دانشگاه مرا به سخنرانی دعوت می‌کردند، از آنها پول دریافت می‌کردم اما اکنون تمام سخنرانی ها را به صورت رایگان انجام می دهم.

درآمد اعضای شورا یک شسصتم درآمد شهردار است/دو میلیون تومان درآمد ماهانه هر عضو شورا

اعضای شورا باتقوا هستند و به نظر من هیچ یک نیاز مالی ندارند. همچنین اعضای شورا حقوق چندانی نیز دریافت نمی‌کنند؛ آنها حق‌الجلسه دریافت می‌کنند که یک شصتم حقوق شهردار است. البته این قانون است و توسط خود شورا مصوب نشده است. هر عضو شورا در ماه تقریبا دو میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند که البته بنده خود هیچ حق الزحمه‌ای دریافت نمی‌کنم.

شورا و مجلس قابل قیاس نیست/کاری کرده‌اند که فقط در شهرداری نفوذ داریم!

آناج: آیا ترجیح میدادید به جای اینکه عضو شورای شهر بشوید، به عنوان نماینده مجلس فعالیت کنید؟

نه خیر؛ به نظر من پیش درآمد نمایندگی شورا بودن است. کسی که می‌خواهد به جایگاه ملی برسد، باید از تار و پود محلی خود آگاه باشد. دست‌اندر کاری در امور محلی و شورای شهر می‌تواند تجربه‌ای برای نمایندگی باشد. ای کاش کسی که می‌خواهد نماینده‌ی مردم در مجلس باشد، حداقل یک دوره از عضویت در شورای شهر را از سر گذرانده باشد.

به نظر من  نماینده مجلس و عضو شورا بودن قیاس نیست؛ زیرا شورا یک پارلمان محلی است و اما نمایندگی مجلس جایگاه ملی دارد. ما قادر به ایجاد مدیریت واحد نیستیم و شاید حرفمان فقط در شهرداری برو دارد. درحالی که شورای شهر باید در ارگان های دیگر نیز نفوذ داشته باشد تا بتواند مشکلات مردم را به مراجع ذی‌ربط برساند و درجهت رفع آن اقدام کند. متاسفانه کاری کرده‌اند که شورا فقط می‌تواند در شهرداری اعمال نفوذ کند نه در جاهای دیگر.

بنده بانوی فرهنگم!

اعضای شورای فعلی افرادی توانمند هستند و به نظر من با تجربه ای که دارند اگر وارد مجلس شوند قطعا موفق عمل خواهند کرد. بنابراین من شورا را پیش درآمد مجلس فرض می کنم.

آناج: در مقابل دو کلمه ( شورا، اکرم حضرتی) جمله یا کلمه ای بگویید:

شورا: درجه عالی مشارکت آحاد مردم

خانم حضرتی: بانوی فرهنگ

 وقتی بانوی اول فرهنگ جایگاه بانوان توانمند را در شورای شهر تبریز خالی می بیند

جایگاه بانوان توانمند را در شورای شهر خالی می‌بینم و امیدوارم بتوانیم به بانوانی که مشکلات جامعه زنان را درک می کنند کمک کنیم تا آن ها نیز به این عرصه وارد شوند. به نظر من صرفا وجود ۳ نفر خانم در شورا برای رسیدگی به امور قشر بزرگ بانوان کم است.

به سراغ علیرضا نوای باغبان دیگر عضو شورای شهر تبریز می رویم؛

باغبان: از افزایش تعداد اعضاء شورا، خیری ندیدم

آناج: با کاهش تعداد اعضای شورای شهر تبریز موافق هستید یا مخالف؟

موافق کاهش تعداد اعضای شوراها هستم، اگر شرایط تعریف شده برای کاندیدای شورای شهر ارتقاء یابد و سخت‌تر شود، زیاد بودن تعدا  اعضا هیچ ایرادی ندارد اما اگر شرایط برای کاندیداتوری در حالت فعلی باقی بماند، کمتر شدن تعداد اعضا بهتر است. در حال حاضر تعداد زیاد اعضای شورا هیچ خیر و فایده ای نداشته است. اگر شرایط ارتقا یابد و کیفیت آن بالا رود، زیاد بودن تعداد اعضا بهتر است چرا که هرچه تخصص ها و نخبگان زیاد باشد بهتر است. اکنون شرایط در حد حداقل است و افزایش تعداد اعضا مفید واقع نشده است.

از ۲۰ به شورا ۱۰ میدهم

آناج: عملکرد شورای چهارم شهر تبریز را چگونه ارزیابی می کنید، آیا از عملکرد اعضاء راضی هستید؟

بنده از عملکرد اعضای شورا راضی نیستم و از ۲۰ نمره‌ای حدود ۱۰ به آنها می دهم. زیرا در بعد نظارت خروجی شورا خیلی ضعیف است اما به هرحال اعضا حضور دارند و تلاش می‌کنند و حداقل‌ها را انجام می‌دهند اما از عملکرد عمومی شورا رضایت ندارم.

آناج:جایگاه آقای باغبان را در شورا چگونه می بینید؟

باغبان دارای ایده‌ها و دغدغه‌های زیادی است؛ هرچند سابقه و تجربه حضور در مدیریت شهری خوبی دارم اما آن طور که باید موفق به انجام مسئولیت‌های خود نشده‌ام. آن طور که باید و شاید در شهر تاثیر گذار نبودم.

آناج: آیا در شورای شهر به درآمد غیر متعارف اعضا برخورد کرده‌اید؟ یعنی شده برای شما پیشنهاد مالی در صورت تصویب فلان طرح یا لایحه‌ای داده شود؟

درآمد اعضای شورا برایشان کافی است/درآمد مجلسی‌ها از ما بیشتر است

بنده در جایگاهی نیستم که کسی به خود جسارت بدهد و مبلغی به من پیشنهاد کند که من کاری را برایش انجام بدهم اما درآمد اعضای شورا و حق‌الجلسه، درآمد متعارفی است که به نظر من کافی می‌باشد و اعضای شورا نباید به بیش از آن بیاندیشند. حتی من به شدت مخالف پرداخت وام کلان به اعضای شورای شهر هستم و آن را کار درستی نمی‌دانم.

آناج: درآمد یک نماینده بیشتر است یا یک عضو شورا؟

قطعا درآمد نمایندگان مجلس بیشتر از اعضای شورای شهر است.

به دفتر ایران آهور دیگر عضو شورای شهر تبریز سر می‌زنیم و با وی به گفتگو می پردازیم:

۲۱ نفر هم کم است، تعداد اعضا باید زیاد شود!

آناج: نظرتان در خصوص کاهش تعداد اعضاء شورا چیست؟

مخالف کاهش تعداد اعضای شورااها هستم، به نظرم ۲۱ نفر هم شاید کم است و بهتر است تعداد بیشتری باشد زیرا در این صورت تضارب آراء بیشتر و نتیجه نیز بهتر می‌شود. هرچند در این صورت تنش‌های زیادی مخصوصا در جلسات به وجود می‌آید اما به مرور هماهنگی های بین اعضا بیشتر شده و تنش ها کمتر می‌شود همان روزکه در ابتدای کار شورا تنش زیاد بود اما امروز نسبت به اوایل کار کاهش یافته است. بنابرین من مخالف کاهش تعداد اعضای شورای شهر هستم.

به خاطر درآمدزایی در مجلس کاندید نشدم

آناج: نظرتان در باره‌ درآمد اعضای شورا و نمایندگان مجلس بفرمایید:

قطعا درآمد نماینده مجلس بیشتر از عضو شوراست. البته هرچند من کاندیدای انتخابات مجلس شده‌ام اما هرگز در این مورد تحقیق نکرده‌ام که ببینم نماینده‌ی مجلس چقدر حقوق می گیرد، چرا که چنین تفکری نداشتم.

حق الجلسه‌ای که هر ماه به عنوان عضو شورا دریافت می‌کنیم، دو میلیون و ششصد هزارتومان است و غیر از این مبلغ دیگری به ما پرداخت نمی‌شود.

آناج: آیا تاکنون به شما پیشنهاد درآمد نامتعارف داده شده است؟

تا بحال کسی جرأت نکرده است به من مبلغی پیشنهاد کند تا در ازای آن کاری برایش انجام بدهم.

عطش خدمت مرا مجبور کرد ۴ دوره متوالی نامزد انتخاباتی شوم

بنده از سی سالگی ۴ دوره متوالی کاندید انتخابات مجلس شده‌ام؛ از این کار هدف داشتم و آن خدمت به مردم بود و من احساس می‌کردم می‌توانم در مجلس به مردم خدمت کنم. زیرا وظایفی که در مجلس وجود دارد خیلی گسترده تر از شوراست. من به شورا آمدم تا هرچقدر که از دستم بر می آید مشکلات مردم را حل کنم.

آناج: عملکرد شورای چهارم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به نظر من شورا بهتر از این هم می‌توانست باشد و می‌تواند بیشتر از این نیز تلاش کند. به نظر من بهتر بود مرکز پژوهش ایجاد می‌شد تا کارهایی که انجام می‌گردید با دید محققانه و کارشناسانه پیش می‌رفت، بدون اینکه ریاست این مرکز اهمیت داشته باشد. اگر به اینکه چه کسی رئیس می‌شود و چه کسی نمی‌شود، اهمیت دهیم، موفق نخواهیم بود. اکنون وقتی شهرداری لایحه‌ای به ما ارائه می‌کند ما مجبوریم جهت کار کارشناسی دوباره آن را به شهرداری ارجاع دهیم درحالی که اگر در شورا مرکز پژوهش‌ها موجود بود این کار را در مرکز انجام می‌دادیم و دوباره به شهرداری ارجاع نمی‌کردیم.

در ادامه به سراغ بهروز خاماچی، عضو مجرب شورای شهر تبریز می‌رویم، وی نیز در پاسخ به سوالات خبرنگار اجتماعی آناج می‌گوید:

بهروز خاماچی: تعدد اعضا آزار دهنده است/ شورا فقط صحبت می‌کند!

آناج: بفرمایید که موافق یا مخالف کاهش تعداد اعضای شوراها هستید؟

موافق کاهش تعداد اعضای شورای شهر هستم. به نظر من در سه دوره قبل که اعضا ۱۱ نفر بودند، شورا خیلی موفق‌تر عمل می‌کرد . جلسه‌ی علنی شورا و کمیسیون ها نیز با صحبت ها و اختلاف سلایق می‌گذرد. کار شورای دوره چهارم در حد صحبت باقی می‌ماند و در عمل چیز خاصی مشاهده نمی‌شود. هرچند عملکرد عمرانی، تنظیف و خدماتی شورا خیلی خوب است اما بازهم از تعدد اعضا در شورا رنج می بریم.

آناج: آیا از عملکرد شورای چهارم شهر تبریز راضی هستید؟

در کل به عملکرد شورا از ۲۰، ۱۵ می دهم.

حقوق شورا نباید در ایام تعطیلات کسر شود!

آناج: نظرتان در خصوص درآمد یک عضو شورای شهر چیست؟

حقوق ماهانه ما یک شصتم حقوق شهردار است در حالی که گاه تا ۱۲ شب پرونده‌ها را بررسی می‌کنیم. ما هر ماه حدود دو یا سه میلیون تومان دریافت می‌کنیم که در ایام عید به خاطر تعطیل بودن این مقدار به ۶۰۰ هزارتومان کاهش می‌یابد. درواقع ما بر اساس تعداد پرونده پول دریافت می‌کنیم. حال من به کسر کردن حقوق در ایام تعطیل اعتراض دارم چون انها که این پول را از مردم و یا صاحبان پرونده دریافت نمی‌کنند، پس چرا حقوق ما را کسر می‌کنند؛ وقتی جهت حقوق ها بودجه مشخص وجود دارد، پس چرا آن را کسر می کنند؟!

مجلسی شدن ظرفیت می‌طلبد که من ندارم!

آناج: آیا ترجیح می دادید که به جای اینکه عضو شورای شهر شوید، در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده فعالیت کنید؟

نه خیر من توان این را ندارم که نماینده مجلس باشم. درواقع نماینده‌ی مردم در مجلس بودن ظرفیت‌ها و پتانسیل خاصی را می‌طلبد که من آن را ندارم.

پاسخ اکثر اعضای شورای شهر تبریز به سوال آناج: “آیا موافق یا مخالف کاهش تعداد اعضای شوراها هستید؟”

۱۱ نفر موافق /۶ نفر مخالف

آناج: بفرمایید مخالف یا موافق کاهش تعداد اعضای شوراها هستید؟

داود امیر حقیان: با کاهش تعداد اعضای شوراها مخالفم

با کاهش تعداد اعضای شوراها مخالف هستم،کثرت در تعداد افراد به معنای استفاده از نگرش های مختلف است که باعث کاهش بار مشکلات می گردد.

جواد ششگلانی: تعدد اعضا کیفیت شورا را نامطلوب می‌کند

ششگلانی: بنده نیز یکی از موافقان این طرح هستم، من تعداد اعضای شورا را در دوره های قبلی مطلوب‌تر می دانم چرا که در دوره های قبلی وضعیت مطلوب‌تر و کارآیی اعضای شورا نیز به مراتب از اکنون بیشتر بود.

اصغر عابدزاده: موافق یا مخالف نیستم!

عابدزاده : نه موافق افزایش تعداد اعضای شورا هستم و نه مخالف، در صورتی که تقسیم کار مناسبی صورت گیرد و همه ظرفیت ها و پتانسیل های اعضا مورد بهره برداری قرار گیرد همین تعداد اعضا برای اداره امور کفایت می کند.

ایرج شهین باهر: کاهش تعداد اعضا برخلاف اصول توسعه‌ی شهری است

شهین باهر: با کاهش تعداد اعضای شورا مخالف هستم ، در بیشتر کشور های توسعه یافته تعداد نمایندگان مردم افزوده می‌شود تا مردم از هر قشری نماینده‌ای در صحن شورا داشته باشند. در تمامی کشورهای توسعه یافته در کلانشهر ها تعداد اعضای شورا بیشتر از ۶۰ نفر است.

آناج: نظرتان در خصوص تصویب طرح مجلس در خصوص اینکه اعضای شوراهای شهر و روستا نمی‌توانند کاندیدای انتخابات مجلس شوند ،چیست؟

با تصویب این طرح موافق هستم چرا که در این خصوص عدالت بین کاندید های مجلس شورای اسلامی رعایت می‌شود و اعضای شورا در صورت تمایل به شرکت در انتخابات مجلس دیگر از اختیارات شورایی و تریبون های خود استفاده کنند و در شرایط برابری با دیگر کاندید ها قرار می‌گیرند.

جعفر مدبر: کثرت اعضا مانع اجرای سیاست‌های واحد است

مدبر: به نظر من اجرای سیاست های واحد با کثرت اعضای شورا عملی نیست، موافق کاهش تعداد اعضای شورای شهر هستم.

آناج: نظرتان در خصوص تصویب طح مجلس در خصوص اینکه اعضای شوراهای شهر و روستا نمی‌توانند کاندیدای انتخابات مجلس شوند ،چیست؟

مدبر: تصویب این طرح که اعضای شوراهای شهر و روستا نمی‌توانند کاندیدای انتخابات مجلس شوند و باید در صورت تمایل به شرکت از سمت خود در شورا استعفا دهند بسیار مناسب و گامی در جهت کاهش استفاده برخی از امکانات عمومی برای پیروزی در انتخابات مجلس است.

سعید محدث: موافق کاهش تعداد اعضای شوراها هستم.

احتشام حاجی پور:موافقم؛ کاهش اعضا رقابت را سنگین‌تر می‌کند/راهیان مجلس از قبل استعفا دهند

حاجی پور: بنده نیز موافق کاهش تعداد اعضای شورای شهر تبریز هستم چرا که با کاهش تعداد اعضا، کاندید ها کاهش می‌یابد و رقابت بین اعضا سنگین‌تر می‌شود، اما زمانی که تعداد اعضای شورای شهر افزایش می‌یابد، نظرات زیادتر و در نتیجه تصمیم گیری در خصوص امور سخت تر می‌شود.

آناج: نظرتان در خصوص تصویب طرح مجلس در خصوص اینکه اعضای شوراهای شهر و روستا نمی‌توانند کاندیدای انتخابات مجلس شوند ،چیست؟

این لایحه کاملا قانونی است و هر شورایی که بخواهد کاندید نماینده مجلس شورای اسلامی شود، باید نخست استعفا دهد.

رسول درسخوان: با کاهش تعداد اعضا ارتباط شورا و مردم کمرنگ می‌شود

درسخوان: با افزایش تعداد اعضای شورای شهر تبریز موافق هستم، به شرطی که برخی مسائل چون امانتداری و قانونمند بودن از سوی اعضای شورای شهر رعایت شود و به بدنه شورای شهر افرادی آگاه و توانمند وارد شوند و با کاهش تعداد اعضای شورای شهر مخالفم چرا که با کاهش تعداد اعضا، ارتباط شورای شهر با بدنه مردم کاهش خواهد یافت.

حسن استوتچی: با کاهش تعداد اعضای شورای شهر تبریز مخالفم

استوتچی: با کاهش تعداد اعضای شورای شهر تبریز مخالف هستم، چرا که به نظرم هر چقدر تعداد اعضای شورای شهر تبریز زیادتر باشد، ارتباط قوی تری بین مردم و شورا برقرار می شود و حرف شهروندان و پارلمان محلی بهتر می‌تواند به گوش اعضای شورای شهر برسد و قطعا با افزایش تعداد شوراها، همت زیاد می‌شود و زمینه مناسبی برای موفقیت در امور فراهم می شود.

اسماعیل چمنی : خروجی کار شورای ۱۱ نفره بهتر از ۲۱ نفره بود!

چمنی،نایب رئیس شورای شهر تبریز موافق کاهش تعداد اعضای شورای شهر تبریز هستم چرا که به نظرم کارها در شواری چهارم با وجود بیست نفر عضو شورا به خوبی پیش نرفته است و خروجی کار یازده  نفر به مراتب بیشتر از خروجی کار بیست و یک نفر بوده است.

شهرام دبیری: در شورای سوم آرامش بیشتری بود

شهرام دبیری،  رییس شورای شهر تبریز : موافق کاهش تعداد اعضای شورای شهر تبریز هستم چرا که با افزایش تعداد اعضا نظرات نیز افزایش می‌یابد و تصمیم گیری در خصوص امور سخت‌تر می شود و همچنین مدیریت جلسات مشکل تر می شود، در شورای سوم آرامش بیشتری بود، البته عملکرد شورای چهارم نیز قابل قبول است.

محمد حسین جعفری: کثرت اعضا باعث بروز تشنج می‌شود

جعفری: موافق کاهش تعداد اعضای شورای شهر تبریز هستم به شرطی که قوانین اصلاح شود و اعضای شورا شغل دیگری جز عضو شورا بودن نداشته باشند و وقت زیادی را صرف امور شورای شهر تبریز کنند البته با کاهش تعداد اعضا، توان نظارتی شورا بر امور نیز کاهش خواهد یافت با این حال با افزایش تعداد اعضای شورای شهر، نظرات زیاد می‌شود و اغلب در جلسات تشنج ایجاد می شود.

آناج: نظرتان در خصوص تصویب طرح مجلس در خصوص اینکه اعضای شوراهای شهر و روستا نمی‌توانند کاندیدای انتخابات مجلس شوند، چیست؟

جعفری: به نظر بنده این لایحه امری طبیعی است چرا که اعضای شورای شهری که می خواهند کاندید مجلس شورای اسلامی شوند، باید هم استعفا دهند تا در اذهان عموم تصور اینکه یک شورا از جایگاه خود برای انتخابات استفاده می کند، ایجاد نشود.

شیاری: تعدد اعضا اداره جلسات را دشوار می‌کند/در مدرک تحصیلی کاندید شورا باید تجدید نظر شود!

علی شیاری: اساسا بنده از بدو شورای چهارم با افزایش تعداد به ۲۱ نفر مخالف بودم و اکنون نیز با کاهش تعداد اعضای شورای شهر موافق هستم و اقدام مثبتی است چرا که با افزایش اعضا، تنش و آشوب در جلسات ایجاد می‌شود و تصمیم گیری اعضای شورا غیر کارشناسانه صورت می‌گیرد و اداره جلسات دشوارتر می‌شود، البته کاهش تعداد اعضا کافی نیست، به نظرم باید شرایط خاصی چون ارتقاء مدرک تحصیلی کاندیداها در نظر گرفته شود.

آناج: نظرتان در خصوص تصویب طرح مجلس در خصوص اینکه اعضای شوراهای شهر و روستا نمی‌توانند کاندیدای انتخابات مجلس شوند ،چیست؟

شیاری: به نظرم ضرورتی نداشت که برای کاندید شدن حتما عضو شورا یا نماینده های مجلس از سمت خود استعفا دهند چرا این  اعضای شورای شهر دارای کار اجرایی نیستند و به نظرم این استعفا باید شامل مدیران اجرایی که می خواهند کاندید نماینده مجلس شوند، باشد.

حاجی زاده: کاهش اعضا، اداره‌ی امور را بهتر می‌کند

سعید حاجی زاده، سخنگوی شورای شهر تبریز: موافق کاهش تعداد اعضای شوراها هستم، با کاهش تعداد اعضا در شورای پنجم شاهد بهتر شدن عملکرد شوراها در ادراه امرو خواهیم بود، البته عدم اجرای طرح مدیریت واحد شهری در عملکرد شوراها بی تاثیر نبوده است و تا زمانی که شاهد مدیریت واحد شهری نباشیم، تلاش شوراها نمی تواند تاثیر مثبتی بر امور داشته باشد.

سه عضو شورایی که سکوت کردند

البته ناگفته نماند علی رغم تلاش های آناج برای برقراری ارتباط با تمامی اعضای شورای شهر جهت مصاحبه، تنها سه تن از اعضای شورای شهر تبریز( حبیب شیری آذر، بابایی اقدم و المیرا خاماچی) به تماس های خبرنگار آناج پاسخ ندادند.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *