اخبار جهان 19 آذر 1393 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

زهرانی:جهان آمادگی کامل را برای مبارزه با خشونت دارد / جین: باید به مسئله تروریست به صورت ریشه ای نگاه کنیم و جهانی عمل کنیم

به گزارش آوای ورزقان“مصطفی زهرانی” رئیس اجلاس بین المللی جهانی علیه خشونت و افراطی گری “بی شاب جین” متفکر مذهبی آمریکایی در گفتگوی ویژه خبری سه شنبه ۱۸ آذر به بررسی راه های مقابله با خشونت و افراط یگری پرداختند.

مصطفی زهرانی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا جمهوری اسلامی در صدد برپایی این گونه اجلاس ها است، پاسخ داد: کلاً جامعه و کشور ما اولین ملت صلح جو در دنیاست که می توانسته ارزش زا بوده و فرهنگ داشته  و توانسته این فرهنگ را با دنیا به مشارکت بگذارد.

وی تصریح کرد: ما بزرگ ترین و مردمی ترین انقلاب در قرن گذشته را داشتیم و به قول حضرت امام (ره) انقلاب ما انقلاب کلام بود و فرهنگ ما نیز فرهنگ گفتمان است.

رئیس اجلاس بین المللی جهان علیه خشونت و افراطی گری با بیان این که آموزه های فرهنگی و دینی ما اساساً با خشونت مخالف است،اظهار داشت: آموزه های ما مبتنی بر دین است و خوشبختانه بعد از انقلاب به دنیا اعلام کردیم که خواهان صلح هستیم.

وی افزود: ایران با خشونت میانه ای ندارد  و در این زمینه سه دیدگاه وجود دارد یک این که بیش از هر زمانی خشونت وجود داشته و انواع جدید نیز دارد دوم میزان خشونت چندان جدید نیست و انواع ندارد و خشونت تاریخی طولانی دارد ؛چه قبول کنیم که در تاریخ خشونت وجود داشته یا نه اساساً امروز انسان حس می کند که رسالت و مسئولیت بیشتری نسبت به جان انسان و بشریت نسبت به گذشته داشته است.

زهرانی ادامه داد:دیدگاه سوم دیدگاهی مهم است یعنی به این نقطه رسیده ایم که جان انسان ها اصل نیست،این ها جزئی از مکتب اسلام و قرآن ما نیز می باشد.

رئیس اجلاس بین المللی جهان با بیان این که وقتی از خشونت حرف می زنیم اقسام متعددی دارد،عنوان کرد: وقتی ما انواع خشونت را تحلیل کنیم و علت و دلیل آن را توضیح دهیم به راحتی به راه حل دست می یابیم این یک بحث از خشونت ساختاری است که در واقع ریشه آن رژیم های فاسد است.

وی افزود:ما بزرگ ترین و مردمی ترین انقلاب در قرن گذشته را داشتیم و به قول حضرت امام (ره) انقلاب ما انقلاب کلام بود و فرهنگ ما نیز فرهنگ گفتمان است.

وی بیان داشت: یک نگاه دیگر ریشه در خارج دارد ،گسترش طلبی قدرت های بزرگ یکی از عوامل خشونت است .

زهرانی با بیان این که فساد برخی از حکومت ها و ناتوانی در سیستم حکومتی در پاسخگویی خواسته های مدرن حق را با حکومت جهانی دست به دست هم داده و منجر به خشونت می شود تصریح کرد این عامل از گذشته بوده اگر خشونت وجود دارد انگیزه واقعی آن چیست و اگر فردی دست به خشونت می زند روحیه روانی و عقاید مذهبی در چه مرحله ای می باشد خشونت یک مقوله چند لایه است علت ها و انواع و راه حل های متفاوتی است.

وی تاکید کرد: اگر خشونت ساختاری به معنای این است که توسعه اقتصادی سیاسی در جامعه شکل بگیرد و اگر خشونت از استراتژیک به آن نگاه شود دیگر نقش بازیگری و گروه های تروریستی سازمان یافته و سیاسی مطرح می شود.

“بی شاب جین”  در پاسخ به این سوال که چرا در هزاره سوم شاهد رشد خشونت فزایده در جوامع بوده ایم و چرا سیر صعودی دارد پاسخ داد: ما در یک دنیا پست مدرن زندگی می کنیم و در این دنیا هنجارها و ارزشها متفاوت ها است تا زمانی به مدرنیست نگاه می کنیم در آن تکنولوژی و فناوری وجود دارد و صرفاً ما نمی خواهیم درباره روابط شخصی انسان ها و روانی صحبت کنیم.

متفکر مذهبی آمریکایی تصریح کرد: همه این ها بخشی از خشونت و افراطی گری است و وقتی به ارتباط خشونت با آن نگاه می کنیم متوجه می شویم که از سال ۲۰۰۰ به بعد همه جا با خشونت روبرو بوده ایم.

کنگره آمریکا به همه چیز بدون آن که تفکر کنند پاسخ می دهند

وی با بیان این که در ایران و ایالات متحده هر اتفاقاتی می افتد باید ریشه آن را بررسی کنیم اظهار داشت: مثلاً یک سری از مسائل دیپلماتیک ما شاید در قرن بیست هنوز وجود دارد که از روش های کهنه شده و مندرس دیپلماسی استفاده و اجرا می کنیم افزود: وقتی به کنگره آمریکا نگاه می کنم آن ها به همه چیز بدون آن که تفکر کنند پاسخ می دهند،این راه برقراری ارتباط صحیح نیست و مسیر درستی را  برنگزیده اند.

بیایید هر چه برای خود می خواهیم برای دیگران هم بخواهیم

“بی شاب جین”عنوان کرد: وقتی به فلسفه قبل بر می گردیم، اصولاً خشونت در برقراری حکومت استفاده می شود مثلاً دوست خوب به کسی اطلاق می شود که بتواند شما را در گسترش قلمرو کمک کند و همان طور که می دانید در آفریقا در حال رخ  دادن است ؛بیایید هر چه برای خود می خواهیم برای دیگران هم بخواهیم.

 

امیدواریم کنفرانس جهان علیه خشونت و افراطی گری تبدیل به یک نهاد شود

زهرانی با اشاره به نقش این اجلاس در افکار عمومی گفت: سال گذشته رئیس جمهور این ایده را مطرح کردند و به دنبال آن قطعنامه ای تصویب شد که این قطعنامه به اجماع بود و به اجماع بودن آن نشان دهنده این است که جهان آمادگی کامل را برای مبارزه با خشونت دارد و من به عنوان مدیر کل یک مجموعه علمی در یک سال گذشته تمام تلاشم را برای فعالیت بر روی این ایده گذاشتم .

وی تصریح کرد: این کنفرانس امروز نتیجه این تلاش هاست و ایده ما این است که کنفرانس به عنوان یک نهاد بین المللی بماند و امروز دنیا باید آن را جدی بگیرد. در حال حاضر یک کشور متقاضی میزبانی این کنفرانس در سال آینده است که نشان می دهد این موضوع می تواند زمینه های لازم را برای تبدیل شدن به یک نهاد فراهم آورد .

رئیس اجلاس بین المللی جهان علیه خشونت و افراطی گری افزود: هر چه بیشتر عملیاتی فکر کنیم ؛می توانیم نتیجه بهتری داشته باشیم .گفتنی است اعضای این کنفرانس مقامات سیاسی هستند که نشان می دهد این کنفرانس تنها جنبه علمی ندارد ؛بلکه حضور وزرای خارجه عراق و سوریه ….. نشان می دهد که آن ها به لحاظ سیاست گذاری خشونت را بررسی می کنند و هر چه کشورها احساس مسئولیت بیشتری کنند ؛کنفرانس جدی تر خواهد بود.

زهرانی اضافه کرد: اگر بخواهیم خشونت را درک کنیم  باید به بستر آن توجه کنیم و در حال حاضر برای آن مرزی وجود ندارد؛چرا که تروریست مرز نداشته و به راحتی اطلاعات مورد نیاز را در اختیار دارد و در این برهه زمانی آن ها نیاز به رهبری سلسه مراتبی ندارند؛چرا که ارتباطات امروز آن ها بسیار پیچیده شده است.

امروز خشونت موضوعی جهانی است

وی تاکید کرد: در گذشته با توجه به اقداماتی که تروریست ها انجام می دادند گفته می شد که آن ها می خواهند توجه رسانه ها را جلب کنند؛اما امروزه رسانه ها می خواهند به سرعت به تروریست ها برسند و دقیقاً آن چه که رخ می دهد عکس گذشته است؛همچنین مواضع مالی تروریست ها امروز متفاوت است و آنها از چند منبع برخوردارند.

رئیس اجلاس بین المللی جهان علیه خشونت و افراطی گری ادامه داد: امروز خشونت موضوعی جهانی است و یک دولت نمی تواند حریف آن باشد.

برخی در آمریکا حتی در حد توپ فوتبال هم انجیل را نمی شناسند

“بی شاب جین” با اشاره به تلاش های رسانه های غربی برای ارتباط دادن ترورسیم و مذهب گفت: دو سال پیش در آمریکا نظرسنجی تحت عنوان این که” آیا اسلام یک دین خشونت طلب است” صورت گرفت که عده زیادی با توجه به شست شوهای مغزی به آن جواب مثبت دادند و اسلام را دینی خشونت طلب تلقی کردند که من به عنوان یک شخصیت مذهبی مسیحی می گویم که ما نتوانستیم کار خود را به درستی در ایالات متحده انجام دهیم و دنیا باید بداند که موضوع دامن زدن به خشونت نیست؛ بلکه باید این موضوع را بررسی کنیم که چگونه می توانیم جلوی آن را بگیریم در نتیجه باید آموزش را تقویت کرده چرا که نیاز به افراد آموزش دیده داریم.

بعضی دولت ها برخوردی دوگانه در ارتباط با تروریست دارند

متفکر مذهبی آمریکایی تصریح کرد: موضوع مذهب اسلام نیست ،بلکه در آمریکا مسیحیان نیز به دین خود دیدگاه کاملی ندارند.حتی برخی در حد توپ فوتبال انجیل را نمی شناسند،در نتیجه کنفرانس جهان علیه خشونت و افراطی گری می توانست یک روشنگری و شروع مثبت و مفیدی باشد.

زهرانی با اشاره به یکی از راهکارهای ارائه شده از سوی رئیس جمهور مبنی بر این که کسانی که حمایت نظامی و مالی و …. از تروریست ها می کنند باید جلوی این کمک ها را گرفته و به صورت کامل آن را قطع کنند،گفت: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که دولت ها برخوردی دوگانه در ارتباط با تروریست دارند و بسیاری از آن از تروریسم به عنوان ابزار استفاده می کنند و این سوال مهمی است که این ها چه وقت از این حمایت خود دست برمی دارند.

وی با اشاره به این که مبادله اطلاعات،گفتگو و دیالوگ می تواند این پروسه را نزدیک کند گفت: کسی که از تروریست حمایت می کند باید به او آگاهی داد تا دست از این امور وحشیانه بردارد.

رئیس اجلاس بین المللی جهان علیه خشونت و افراطی گری با اشاره به این که باید دولت ها و بازیگران را به یکدیگر نزدیک کرد،اظهار داشت: کسانی که از خشونت استفاده می کنند باید بدانند که این امور سودی برای آن ها نخواهد داشت.

زهرانی با اشاره به این که اگر آن ها فکر می کنند که خشونت سودمند است باید بدانند نگاهی که کوته بینانه دارند،اظهارداشت: باید در این کنفرانس به جهانی کردن ایده هایمان بپردازیم؛زیرا شاید این ایده ها به سازمان ملل برسد.

وی با اشاره به این که این کنفرانس اولین همایشی است که افکار عمومی دنیا و دولت ها را آگاه می سازد،ادامه داد: امیدواریم برنامه اجرایی مناسبی را از دل این کنفرانس بیرون بیاوریم.

خشونت ریشه در تحولات ۱۱ سپتامبر دارد

رئیس اجلاس بین المللی جهان علیه خشونت و افراطی گری با اشاره به مواد ۱۰گانه ارائه شده از سوی رئیس جمهور افزود: باید راهکارهای مقابله با خشونت را ارائه کرد.

زهرانی با اشاره به این که بسیاری از این مسائل ریشه در تحولات ۱۱ سپتامبر دارد،اظهارداشت: باید آمریکا پاسخگوی بخشی از علت ها باشد.

وی با بیان اینکه رفتار دولت و مردم آمریکا را باید مورد مطالعه قرار داد،افزود: هنوز در آمریکا به طور عمیق در این رابطه بحث نشده تا دلیل و علت به خوبی مشخص شود.

رئیس اجلاس بین المللی جهان علیه خشونت و افراطی گری با اشاره به سه مقوله جهانی شدن، حادثه ۱۱ سپتامبر و هژمونی آمریکا افزود: بنده در مقاله ای که نوشته ام به این سه مقوله توجه کرده ام.

۱۱ سپتامبر حمله به جهانی شدن بود

زهرانی با تاکید بر این که ۱۱ سپتامبر حمله به جهانی شدن بود،گفت: ۱۱ سپتامبر موتور جهانی شدن آمریکا به حساب می آید به گونه ای که ایالات متحده درصدد است از خود به عنوان هژمونی دفاع کند.

وی با بیان این که در فاصله کم و کوتاه مدت نمی توان دو حکومت را تغییر داد،خاطرنشان کرد: آمریکا بر سرنگونی حکومت سوریه اصرار دارد.
رئیس اجلاس بین المللی جهان علیه خشونت و افراطی گری، اظهارداشت: با اشاره به این که قدرت های بزرگ باید نقش خود را در تحولات منطقه مورد بازنگری قرار دهند.

“بی شاب جین” در ادامه برنامه در پاسخ به سوال دیگر مجری مبنی بر این که برای همگانی بسیج افکار عمومی بر ضد تروریسم چه  باید کرد گفت: بنده فردی آمریکایی هستم که برای مقاصد کشور تلاش می کنم.

ضرورت مقابله با خشونت و افراطی گری

متفکر مذهبی آمریکایی با اشاره به منافع ایالات متحده و منافع برخی کشورهای غربی ادامه داد: باید با خشونت و افراطی گری مقابله کرد.
وی با اشاره به این که بنده تلاش زیادی برای مقابله با خشونت انجام داده ام، گفت: نباید تنها به منافع شخصی خود توجه کرد بلکه باید به منافع جهانی هم فکر کنیم.

سازمان ملل باید به جایگاه خود پی ببرد

“بی شاب جین” با اشاره به این که سازمان ملل باید به جایگاه خود پی ببرد،خاطر نشان کرد: باید در رابطه با بحث خشونت مسائل را موشکافی کنیم.
متفکر مذهبی آمریکایی اظهار داشت: چرا ملت هایی که قدرت ندارند همیشه توسط قدرت های بزرگ تر سرکوب می شوند؟

وی با اشاره به این که کسی که قدرت دارد همه کار می تواند انجام دهد،افزود: اکنون جمعیت قابل توجهی از مردم جهان مومن هستند.

ضرورت توجه به مسئله تروریست به صورت ریشه ای

“بی شاب جین” با اشاره به ضرورت فرهنگ سازی در این رابطه گفت: باید به مسئله تروریست به صورت ریشه ای نگاه کنیم و جهانی عمل کنیم.
متفکر مذهبی آمریکایی با اشاره به این که ما به رهبری احتیاج داریم که حرف مردم را بیان کند،ادامه داد: نباید زیر بار ظلم و ستم برویم.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *