استانی 24 تیر 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

مسوولان، چه نسخه ای برای اوقات فراغت جوانان پیچیده اید؟!

به گزارش آوای ورزقان به نقل ازآناج،در ایران هنوز، تعریف استانداردى از تفریح جوانان وجود ندارد، تفریح به دلیل ماهیتش و تاثیری که بر فرد و اجتماع دارد مفید است پس مسوولین ذی‌ربط باید در افزایش امکانات تفریحی کوشا باشند. متأسفانه تفریحات و شادی در ایران بسیار کم می‌باشد.

در واقع تفریح به اعمالی گفته می‌شود که افراد در زمان فراغت انجام می‌دهند. تفریح به‌دلیل ماهیتش و تاثیری که بر فرد و اجتماع دارد، مفید است و شرایط را برای بازدهی بالا و پیشرفت در جامعه فراهم می‌کند و به همین دلیل نیازمند سیاستگذاری است.

به گفته روانشناسان، تفریح در واقع شامل آن دسته از فعالیت‌ها می‌شود که افراد آنها را برای خودشان، بازی، شوخی، سرگرمی، برای بهبود خود یا برای اهدافی که خودشان تعیین کرده‌اند انتخاب می‌کنند، نه به خاطر سود و منفعت‌ها یا اهدافی که جامعه برایشان تعیین می‌کند.

طبق گفته رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان ، نتایج یکی از پژوهش‌های انجام شده در زمینه الگوهای اوقات فراغت جوانان نشان می‌دهد الگوی فراغتی جوانان ایرانی با الگوی جوانان غربی تفاوت‌های ریشه‌ای دارد، موضوعاتی مانند گذران اوقات فراغت در کنار تلویزیون، استفاده از ابزارهای الکترونیکی، ارسال پیامک‌های کوتاه از طریق موبایل و تماشای لوح‌های فشرده و دیدار با دوستان و آشنایان شایعترین شیوه‌های گذران اوقات فراغت جوانان است، برخی از جوانان از بازی‌هایی مانند بولینگ و بیلیارد به دلیل هیجانی بودن آنها با استقبال می‌کنند و رفتن به مهمانی‌ها و پارتی‌ها از کمترین اهمیت و میزان استقبال در میان جوانان برخوردار است.

 وقتی هزینه اوقات فراغت برای جوانان در کشور گران تمام می شود

به گفته وی، با توجه به اینکه اوقات فراغت در جامعه ما پر هزینه است جوانان دوست دارند اوقات فراغت برنامه ریزی شده‌ای را داشته باشند و از سوی دیگر هزینه برخی از تفریحات در کشور با است و قدرت مالی جوانان به آنها اجازه نمی‌دهد که برای این موضوع هزینه زیادی کنند و این موضوع باید مورد توجه شهرداری‌ها، مراکز گردشگری و سازمان هایی که برای امور فراغتی برنامه ریزی می‌کنند قرار گیرد تا مسیر را برای تفریح در مکان‌های ورزشی و مکان‌هایی که جوانان امنیت روانی داشته باشند، فراهم کنند.

طبق گزارش سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی اروپا، دانمارک شادترین کشور جهان است و کشوری است که شاخص تنظیم ساعات کار و تعادل میان زندگی خصوصی و کاری در آن مناسب است و در این شاخص در رتبه اول قرار دارد.

دانمارکی‌ها در طول سال ۱۵۵۹ ساعت کار می‌کنند یعنی کمتر از سطحی که سازمان همکاری‌های اقتصادی اروپا تعیین کرده است(۱۷۴۹ ساعت) به‌طور متوسط هر دانمارکی ۶۸ درصد از روز خود را به فعالیت‌های شخصی و تفریح اختصاص می‌دهد. این در حالی است که طبق گزارش‌های بین‌المللی، ازمجموع ۱۴۲ کشور جهان، ایران در رتبه ۱۰۱ شادی قرار دارد، همچنین گزارش‌هایی نشان می‌دهد که ایران در طول سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ روند نزولی در این زمینه داشته است.

به این ترتیب جوانان ایرانی شاد نیستند چون تفریح مناسبی ندارند و بنابراین ضد فرهنگهایی چون قلیان کشیدن، ویراژ های شبانه در خیابان ها، پاساژکردی و گذران وقت در کافی نت ها و گیم نت ها گسترش  یافته است و در واقع تعریف جوان ایرانی از تفریح مخلوطی از موارد گفته شده است و جایی برای مطالعه، ورزش و آموزش های فوق برنامه، در لیست جوانان وجود ندارد و حتی کتاب خوانی و مطالعه که می تواند به عنوان تفریحی سالم جایگزین این تفریحات ناسالم شود، از زندگی جوانان ایرانی رخت بسته است.

نبود امکانات و بالا بودن هزینه ها شاید یکی از دلایل اصلی روی آوردن جوان ایرانی به تفریحات ناسالم باشد و برای همین اگر وزارت ورزش و جوانان و سایر نهاد ها اقدامی در این خصوص انجام ندهند، کشور با جوانانی افسرده، ناشاد و قلیانی مواجه خواهد بود!

قلیان، تفریح رایج جوانان ایرانی

فریبا ناصری به عنوان جوانی تبریزی در خوص تفریحش می گوید: من هروقت با دوستانم بیرون می رویم جایی جز سفره خانه برای کشیدن قلیان نداریم یک بار خواستیم برویم تفریح سالم مثلا پینت بال انجام بدهیم که دیدیم تقریبا نفری ۸۰هزار تومان استو حداقل در شرایطی که یک قلیان با مخلفاتش حدوده ۱۰هزار توماناست پس قطعا به صرفه تراست.

امیرعلی علیاری یکی دیگر از جوانان تبریزی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی آناج، با اشاره به تفریح‌های ناسالم رایج در بین جوانان ایرانی، اظهار می کند: شاید یکی از دلایل گرایش افراد به تفریحات ناسالم عدم آگاهی آنان و نبود آموزش شهروندی باشد.

وی ادامه می دهد: اکثریت جوانان اوقات فراغت خود را با انجام کارهایی سپری می‌کنند که نشأت گرفته از زندگی غربی است، حتی به دلیل عدم فرهنگ‌سازی تفریحات سالم با تعدی و تفریط مبدل به یک تفریح ناسالم می‌شود.

وزارت ورزش و جوانان در ایجاد امکانات برای تفریح جوانان کوتاهی کرده است

این شهروند تبریزی، دلیل گرایش افراد به تفریحات ناسالم را کمبود فضاهای تفریحی در کشور می داند و می گوید: وزارت ورزش و جوانان در ایجاد امکانات برای تفریح افراد کوتاهی کرده است، شاید لذتی که یک جوان از انجام تفریحات ناسالم می‌برد بیشتر از یک تفریح سالم است.

وی در خصوص تفریحات و اوقاقت فراغتش می گوید: وقتی نه می توانی کافی شاپ بروی و پولی برای رفتن به باشگاه های ورزشی نداری، مجبور می شوی وقتت را با دوستان نا سالم در پارک ها با سیگار کشیدن تلف کنی که در نهایت بدترینش هم گرفتار شدن به مواد مخدر است، جوان ایرانی جایی برای تخلیه انرژی جوانی اش ندارد، البته قشر مرفه جامعه سرگرمی های متعددی دارند.

وی با بیان اینکه به ناچار به دلیل نداشتن تفریحات سالم به تفریحات ناسالم روی می آورم، اعلام می کند: یکی از تفریحات معمول بنده اتومبیلرانی با سرعت بالا در خیابان ها می باشد که گاها نیز با متلک انداختن به مردم نیز همراه است. البته شیطنت های دیگری نیز دارم که برای تفریح و ایجاد نشاط درونی انجام میدم ولی در کل کارهای خودم را تایید نمیکنم.

سحر اعظمی دختر جوانی است که با انتقاد از مسوولان می گوید: هزاران بودجه دولتی را برای برگزاری همایش های مختص جوانان برگزار می کنند و با کار های نمادین بی نتیجه بودجه را هدر می دهند، کسی نیست به آنها بگوید جناب مسوول این پول را به جای اینکه برای میوه و شیرینی همایش جوان خرج کنید تا در عملکردت ثبت شود، بهتر است برای احداث مراکزی جهت تفریح سالم جوانان صرف کنید.

تفریحات سالم، چاره ای برای درمان افسردگی جوانان

وی ادامه می دهد: هزینه های زیادی برای درمان افسردگی جوانان خرج می کنند، در حالی که باید برای ریشه کن کردن افسردگی فکری به حال شادابی و نشاط جوانان بکنند که آن هم در سایه تفریحات سالم و نشاط آور مهیا میشود.

وی خاطرنشان می کند: قطعا جوانان بالای شهر یک سری اوقات فراغت دارند و پایین شهری ها هم مدلی دیگر، معتقدم مسوولین ما در خواب هستند و کاری برای اوقات فراغت نمیکنند چون توانایی این کار رو ندارند و نباید زیاد جوان رو خطاکار دانست.

امیری نیز یکی از شهروندان تبریزی می گوید: عدم فرهنگ سازی در نوع تفریح جوانان و رشد بی فرهنگی در مکان هایی همچون پارک ها و سینما ها مانع از تفریحات سالم برای افراد سالم می شود، البته محیط های ورزشی سالم بهترین مکان برای گذراندن اوقات فراغت است.

وی ادامه می دهد: بنده مسافرت را تفریحی سالم میدانم که بدلیل مشکلات شدید اقتصادی مردم این تفریح بسیار کم شده است، به عنوان جوان تبریزی ورزش و سر زدن به فضای مجازی را تفریحات خود میدانم و گهگداری هم به پارک ها و کافی شاپ ها سر میزنم ولی کلا فضای پارک ها و کافی شاپ های ما اصلا مساعد نیست.

زهرا عزیزی  دختر جوانی است که در گفتگو با آناج می گوید: دختری ۲۰ ساله و دیپلم هستم.خانواده بسیاری سختگیری دارم که اجازه بیرون رفتن و مراوده داشتن با هم سن سال هایم را به سختی می دهند، در این شرایط من تفریحات زیادی ندارم.مدت کوتاهی هم هست که احساس افسردگی می کنم.انتظار داشتم در این سن و سالم ازدواج کنم که آن هم اتفاق نیفتاده است.

برای پر کردن اوقات فراغتم، مزاحم اورژانس و آتشنشانی می شدم

وی ادامه می دهد: در یک مدت کوتاهی به مزاحمت های تلفنی عادت کرده بودم، بیشتر به اورژانس اجتماعی و آتشفشانی زنگ می زدم و سرکارشان می گذاشتم ولی مدتی بعد با پخش یک گزارش از تلوزیون از این کارم پشیمان شدم، چون احساس کردم ظلم بزرگی در حق کسانی که در لحظه مزاحمت من دچار مشکل شده بودند و نیاز به اقدام فوری این نهاد ها داشتند، انجام دادمه ام اما چاره کار چیست؟ تفریحی نداریم.

 جوانان از تفریحی که آلوده به گناه و فساد باشد، خودداری کنند

حجت الاسلام علی اکبراکرمی، امام جمعه سراب و عضو مجلس خبرگان در خصوص تفریحات سالم اسلام برای جوانان اظهار می کند: اسلام تفریحات سالمی برای جوانان در نظر گرفته است از جمله تفریحاتی که می تواند اوقات فراغت جوانان را پر کند، کار کردن است که در روایت نیز داریم که کار کردن تفریحی سالم برای جوانان محسوب می شود.

وی خاطرنشان می کند: اسلام همچنین ورزش کردن را نوعی تفریح سالم برای جوان می داند و ورزش های چون شنا، اسب سواری و تیراندازی را سفارش کرده است.

وی ادامه می دهد: مقام معظم رهبری نیز در دیدار با جوانان اعلام کردند که غربی ها می خواهند که به اذهان القا کنند که جوانان ایرانمی افسرده هستند و باید با موسیقی مبتذل و تفریحات نا سالم تفریح کنند.

اکرمی اظهار می کند: نماز جماعت جوان، ورزش و کار، درس خواندن و تحقیق علمی نوعی تفریح سالم برای جوان محسوب می شود و جوان باید از هر تفریحی که آلوده به گناه و فساد است، خودداری کند.

وی در پایان می گوید: متاسفانه ماهواره ها، موسیقی های مبتذل تفریحات جوانان ما را آلوده کرده اند، باید چاره ای برای مقابله با این تفریحات ناسالم اندیشیده شود.

صادق قلی پور، به عنوان یک روانشناس در گفتگو با آناج در خصوص تفریح جوانان اظهار می کند: اگر جوانان را به سمت تخلیه مثبت هیجان سوق ندهیم، آنها با صرف اوقات خود در مکان ها و محیط های مناسب سرمایه جوانی خود را از دست می دهند.

وی با بیان اینکه افسردگی و اعتیاد مهمترین مسائلی هستند که جوانان را تهدید می کنند، می گوید: جامعه و خانواده باید با ایجاد محیطی مطلوب و با آرامش زمینه رشد و تعالی جوان و نوجوان را ایجاد کند.

وی تبعات استفاده نامطلوب و بدون برنامه ریزی از دنیای مجازی را خطرآفرین توصیف می کند: اعتیاد به رسانه های مجازی چون واتس آپ، وایبر، تلگرام و غیره موقعی بروز می کند که یک فرد بخش زیادی از اوقات کاری و فراغت خود را در این رسانه ها صرف کند که در بلند مدت حتی منجر به افسردگی نیز می شود.

قلی پور متذکر می شود: هر شخصی که بنا به دلایل غیر شغلی روزانه بیش از ۴ ساعت از زمان خود را صرف دنیای مجازی بکند به معنای اعتیاد است. اعتیاد به دنیای مجازی.

باید بدانیم که رواج تفریحات ناسالم و انحرافی، یکی از راه های ورود به عرصه بزهکاری و انحرافات اجتماعی جوانان محسوب می شود. پس والدین باید مواظب فرزندان خود باشند و امکانات تفریحی سالم را فراهم نمایند، مسوولان دولتی باید محیط اجتماعی را و والدین محیط خانوادگی را از ابزارهای تفریحی ناسالم پاک کنند و اوقات فراغت فرزندانشان، به خصوص جوانان با تفریحات سالم پر کنند. اگر اوقات فراغت جوانان پر نشود، جوانان به هر طریقی به سمت گروه های همسالان کجرو هدایت می شوند و در نتیجه به سوی تفریحات ناسالم کشیده می شوند.

به نقل ازآناج،در ایران هنوز، تعریف استانداردى از تفریح جوانان وجود ندارد، تفریح به دلیل ماهیتش و تاثیری که بر فرد و اجتماع دارد مفید است پس مسوولین ذی‌ربط باید در افزایش امکانات تفریحی کوشا باشند. متأسفانه تفریحات و شادی در ایران بسیار کم می‌باشد.

در واقع تفریح به اعمالی گفته می‌شود که افراد در زمان فراغت انجام می‌دهند. تفریح به‌دلیل ماهیتش و تاثیری که بر فرد و اجتماع دارد، مفید است و شرایط را برای بازدهی بالا و پیشرفت در جامعه فراهم می‌کند و به همین دلیل نیازمند سیاستگذاری است.

به گفته روانشناسان، تفریح در واقع شامل آن دسته از فعالیت‌ها می‌شود که افراد آنها را برای خودشان، بازی، شوخی، سرگرمی، برای بهبود خود یا برای اهدافی که خودشان تعیین کرده‌اند انتخاب می‌کنند، نه به خاطر سود و منفعت‌ها یا اهدافی که جامعه برایشان تعیین می‌کند.

طبق گفته رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان ، نتایج یکی از پژوهش‌های انجام شده در زمینه الگوهای اوقات فراغت جوانان نشان می‌دهد الگوی فراغتی جوانان ایرانی با الگوی جوانان غربی تفاوت‌های ریشه‌ای دارد، موضوعاتی مانند گذران اوقات فراغت در کنار تلویزیون، استفاده از ابزارهای الکترونیکی، ارسال پیامک‌های کوتاه از طریق موبایل و تماشای لوح‌های فشرده و دیدار با دوستان و آشنایان شایعترین شیوه‌های گذران اوقات فراغت جوانان است، برخی از جوانان از بازی‌هایی مانند بولینگ و بیلیارد به دلیل هیجانی بودن آنها با استقبال می‌کنند و رفتن به مهمانی‌ها و پارتی‌ها از کمترین اهمیت و میزان استقبال در میان جوانان برخوردار است.

 وقتی هزینه اوقات فراغت برای جوانان در کشور گران تمام می شود

به گفته وی، با توجه به اینکه اوقات فراغت در جامعه ما پر هزینه است جوانان دوست دارند اوقات فراغت برنامه ریزی شده‌ای را داشته باشند و از سوی دیگر هزینه برخی از تفریحات در کشور با است و قدرت مالی جوانان به آنها اجازه نمی‌دهد که برای این موضوع هزینه زیادی کنند و این موضوع باید مورد توجه شهرداری‌ها، مراکز گردشگری و سازمان هایی که برای امور فراغتی برنامه ریزی می‌کنند قرار گیرد تا مسیر را برای تفریح در مکان‌های ورزشی و مکان‌هایی که جوانان امنیت روانی داشته باشند، فراهم کنند.

طبق گزارش سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی اروپا، دانمارک شادترین کشور جهان است و کشوری است که شاخص تنظیم ساعات کار و تعادل میان زندگی خصوصی و کاری در آن مناسب است و در این شاخص در رتبه اول قرار دارد.

دانمارکی‌ها در طول سال ۱۵۵۹ ساعت کار می‌کنند یعنی کمتر از سطحی که سازمان همکاری‌های اقتصادی اروپا تعیین کرده است(۱۷۴۹ ساعت) به‌طور متوسط هر دانمارکی ۶۸ درصد از روز خود را به فعالیت‌های شخصی و تفریح اختصاص می‌دهد. این در حالی است که طبق گزارش‌های بین‌المللی، ازمجموع ۱۴۲ کشور جهان، ایران در رتبه ۱۰۱ شادی قرار دارد، همچنین گزارش‌هایی نشان می‌دهد که ایران در طول سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ روند نزولی در این زمینه داشته است.

به این ترتیب جوانان ایرانی شاد نیستند چون تفریح مناسبی ندارند و بنابراین ضد فرهنگهایی چون قلیان کشیدن، ویراژ های شبانه در خیابان ها، پاساژکردی و گذران وقت در کافی نت ها و گیم نت ها گسترش  یافته است و در واقع تعریف جوان ایرانی از تفریح مخلوطی از موارد گفته شده است و جایی برای مطالعه، ورزش و آموزش های فوق برنامه، در لیست جوانان وجود ندارد و حتی کتاب خوانی و مطالعه که می تواند به عنوان تفریحی سالم جایگزین این تفریحات ناسالم شود، از زندگی جوانان ایرانی رخت بسته است.

نبود امکانات و بالا بودن هزینه ها شاید یکی از دلایل اصلی روی آوردن جوان ایرانی به تفریحات ناسالم باشد و برای همین اگر وزارت ورزش و جوانان و سایر نهاد ها اقدامی در این خصوص انجام ندهند، کشور با جوانانی افسرده، ناشاد و قلیانی مواجه خواهد بود!

قلیان، تفریح رایج جوانان ایرانی

فریبا ناصری به عنوان جوانی تبریزی در خوص تفریحش می گوید: من هروقت با دوستانم بیرون می رویم جایی جز سفره خانه برای کشیدن قلیان نداریم یک بار خواستیم برویم تفریح سالم مثلا پینت بال انجام بدهیم که دیدیم تقریبا نفری ۸۰هزار تومان استو حداقل در شرایطی که یک قلیان با مخلفاتش حدوده ۱۰هزار توماناست پس قطعا به صرفه تراست.

امیرعلی علیاری یکی دیگر از جوانان تبریزی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی آناج، با اشاره به تفریح‌های ناسالم رایج در بین جوانان ایرانی، اظهار می کند: شاید یکی از دلایل گرایش افراد به تفریحات ناسالم عدم آگاهی آنان و نبود آموزش شهروندی باشد.

وی ادامه می دهد: اکثریت جوانان اوقات فراغت خود را با انجام کارهایی سپری می‌کنند که نشأت گرفته از زندگی غربی است، حتی به دلیل عدم فرهنگ‌سازی تفریحات سالم با تعدی و تفریط مبدل به یک تفریح ناسالم می‌شود.

وزارت ورزش و جوانان در ایجاد امکانات برای تفریح جوانان کوتاهی کرده است

این شهروند تبریزی، دلیل گرایش افراد به تفریحات ناسالم را کمبود فضاهای تفریحی در کشور می داند و می گوید: وزارت ورزش و جوانان در ایجاد امکانات برای تفریح افراد کوتاهی کرده است، شاید لذتی که یک جوان از انجام تفریحات ناسالم می‌برد بیشتر از یک تفریح سالم است.

وی در خصوص تفریحات و اوقاقت فراغتش می گوید: وقتی نه می توانی کافی شاپ بروی و پولی برای رفتن به باشگاه های ورزشی نداری، مجبور می شوی وقتت را با دوستان نا سالم در پارک ها با سیگار کشیدن تلف کنی که در نهایت بدترینش هم گرفتار شدن به مواد مخدر است، جوان ایرانی جایی برای تخلیه انرژی جوانی اش ندارد، البته قشر مرفه جامعه سرگرمی های متعددی دارند.

وی با بیان اینکه به ناچار به دلیل نداشتن تفریحات سالم به تفریحات ناسالم روی می آورم، اعلام می کند: یکی از تفریحات معمول بنده اتومبیلرانی با سرعت بالا در خیابان ها می باشد که گاها نیز با متلک انداختن به مردم نیز همراه است. البته شیطنت های دیگری نیز دارم که برای تفریح و ایجاد نشاط درونی انجام میدم ولی در کل کارهای خودم را تایید نمیکنم.

سحر اعظمی دختر جوانی است که با انتقاد از مسوولان می گوید: هزاران بودجه دولتی را برای برگزاری همایش های مختص جوانان برگزار می کنند و با کار های نمادین بی نتیجه بودجه را هدر می دهند، کسی نیست به آنها بگوید جناب مسوول این پول را به جای اینکه برای میوه و شیرینی همایش جوان خرج کنید تا در عملکردت ثبت شود، بهتر است برای احداث مراکزی جهت تفریح سالم جوانان صرف کنید.

تفریحات سالم، چاره ای برای درمان افسردگی جوانان

وی ادامه می دهد: هزینه های زیادی برای درمان افسردگی جوانان خرج می کنند، در حالی که باید برای ریشه کن کردن افسردگی فکری به حال شادابی و نشاط جوانان بکنند که آن هم در سایه تفریحات سالم و نشاط آور مهیا میشود.

وی خاطرنشان می کند: قطعا جوانان بالای شهر یک سری اوقات فراغت دارند و پایین شهری ها هم مدلی دیگر، معتقدم مسوولین ما در خواب هستند و کاری برای اوقات فراغت نمیکنند چون توانایی این کار رو ندارند و نباید زیاد جوان رو خطاکار دانست.

امیری نیز یکی از شهروندان تبریزی می گوید: عدم فرهنگ سازی در نوع تفریح جوانان و رشد بی فرهنگی در مکان هایی همچون پارک ها و سینما ها مانع از تفریحات سالم برای افراد سالم می شود، البته محیط های ورزشی سالم بهترین مکان برای گذراندن اوقات فراغت است.

وی ادامه می دهد: بنده مسافرت را تفریحی سالم میدانم که بدلیل مشکلات شدید اقتصادی مردم این تفریح بسیار کم شده است، به عنوان جوان تبریزی ورزش و سر زدن به فضای مجازی را تفریحات خود میدانم و گهگداری هم به پارک ها و کافی شاپ ها سر میزنم ولی کلا فضای پارک ها و کافی شاپ های ما اصلا مساعد نیست.

زهرا عزیزی  دختر جوانی است که در گفتگو با آناج می گوید: دختری ۲۰ ساله و دیپلم هستم.خانواده بسیاری سختگیری دارم که اجازه بیرون رفتن و مراوده داشتن با هم سن سال هایم را به سختی می دهند، در این شرایط من تفریحات زیادی ندارم.مدت کوتاهی هم هست که احساس افسردگی می کنم.انتظار داشتم در این سن و سالم ازدواج کنم که آن هم اتفاق نیفتاده است.

برای پر کردن اوقات فراغتم، مزاحم اورژانس و آتشنشانی می شدم

وی ادامه می دهد: در یک مدت کوتاهی به مزاحمت های تلفنی عادت کرده بودم، بیشتر به اورژانس اجتماعی و آتشفشانی زنگ می زدم و سرکارشان می گذاشتم ولی مدتی بعد با پخش یک گزارش از تلوزیون از این کارم پشیمان شدم، چون احساس کردم ظلم بزرگی در حق کسانی که در لحظه مزاحمت من دچار مشکل شده بودند و نیاز به اقدام فوری این نهاد ها داشتند، انجام دادمه ام اما چاره کار چیست؟ تفریحی نداریم.

 جوانان از تفریحی که آلوده به گناه و فساد باشد، خودداری کنند

حجت الاسلام علی اکبراکرمی، امام جمعه سراب و عضو مجلس خبرگان در خصوص تفریحات سالم اسلام برای جوانان اظهار می کند: اسلام تفریحات سالمی برای جوانان در نظر گرفته است از جمله تفریحاتی که می تواند اوقات فراغت جوانان را پر کند، کار کردن است که در روایت نیز داریم که کار کردن تفریحی سالم برای جوانان محسوب می شود.

وی خاطرنشان می کند: اسلام همچنین ورزش کردن را نوعی تفریح سالم برای جوان می داند و ورزش های چون شنا، اسب سواری و تیراندازی را سفارش کرده است.

وی ادامه می دهد: مقام معظم رهبری نیز در دیدار با جوانان اعلام کردند که غربی ها می خواهند که به اذهان القا کنند که جوانان ایرانمی افسرده هستند و باید با موسیقی مبتذل و تفریحات نا سالم تفریح کنند.

اکرمی اظهار می کند: نماز جماعت جوان، ورزش و کار، درس خواندن و تحقیق علمی نوعی تفریح سالم برای جوان محسوب می شود و جوان باید از هر تفریحی که آلوده به گناه و فساد است، خودداری کند.

وی در پایان می گوید: متاسفانه ماهواره ها، موسیقی های مبتذل تفریحات جوانان ما را آلوده کرده اند، باید چاره ای برای مقابله با این تفریحات ناسالم اندیشیده شود.

صادق قلی پور، به عنوان یک روانشناس در گفتگو با آناج در خصوص تفریح جوانان اظهار می کند: اگر جوانان را به سمت تخلیه مثبت هیجان سوق ندهیم، آنها با صرف اوقات خود در مکان ها و محیط های مناسب سرمایه جوانی خود را از دست می دهند.

وی با بیان اینکه افسردگی و اعتیاد مهمترین مسائلی هستند که جوانان را تهدید می کنند، می گوید: جامعه و خانواده باید با ایجاد محیطی مطلوب و با آرامش زمینه رشد و تعالی جوان و نوجوان را ایجاد کند.

وی تبعات استفاده نامطلوب و بدون برنامه ریزی از دنیای مجازی را خطرآفرین توصیف می کند: اعتیاد به رسانه های مجازی چون واتس آپ، وایبر، تلگرام و غیره موقعی بروز می کند که یک فرد بخش زیادی از اوقات کاری و فراغت خود را در این رسانه ها صرف کند که در بلند مدت حتی منجر به افسردگی نیز می شود.

قلی پور متذکر می شود: هر شخصی که بنا به دلایل غیر شغلی روزانه بیش از ۴ ساعت از زمان خود را صرف دنیای مجازی بکند به معنای اعتیاد است. اعتیاد به دنیای مجازی.

باید بدانیم که رواج تفریحات ناسالم و انحرافی، یکی از راه های ورود به عرصه بزهکاری و انحرافات اجتماعی جوانان محسوب می شود. پس والدین باید مواظب فرزندان خود باشند و امکانات تفریحی سالم را فراهم نمایند، مسوولان دولتی باید محیط اجتماعی را و والدین محیط خانوادگی را از ابزارهای تفریحی ناسالم پاک کنند و اوقات فراغت فرزندانشان، به خصوص جوانان با تفریحات سالم پر کنند. اگر اوقات فراغت جوانان پر نشود، جوانان به هر طریقی به سمت گروه های همسالان کجرو هدایت می شوند و در نتیجه به سوی تفریحات ناسالم کشیده می شوند.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *