استانی 16 شهریور 1394 - 9 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

احمدی نژاد علم مستقلی برپا نخواهد کرد/ اگر ۸۰ درصد مشکلات کشور مربوط به ضعف مدیریت بود پس چرا ۸۰ درصد وقت خود را صرف رفع تحریم ها کردند؟

به گزارش آوای ورزقان به نقل از آناج، محمد رضا میرتاج الدینی معاون سابق رئیس جمهور و کاندیدای احتمالی انتخابات مجلس دهم در یک گروه تلگرامی به سوالات مطرح شده پاسخ داد. متن گفت و شنود میرنتاج الدینی با اعضای گروه به شرح ذیل می باشد:

حضور بنده در هیئت دولت، فرصت خدمت به مردم و مسائل استانی را دو برابر افزایش داد/برای دریافت مجوز فاینانس قطار سریع السیر تبریز-تهران-مشهد، پیگیری های متعددی انجام دادم

سوال: علت اینکه نمایندگی مجلس شورای اسلامی را ترک نمودید و به پارلمانی ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد پیوستید و یک نفر از تعداد نمایندگان مجلس استان کم شد آیا این مسئله به نفع رای دهندگان در استان آذربایجان شرقی بود یا به نفع شخص جنابعالی؟

میرتاج الدینی: در تمام دوره های پارلمانی برخی از نمایندگان به دستگاههای اجرائی مثل استانداری و سفارت و وزارت و معاونت رئیس جمهور رفته اند و این اقدام یک حرکت مذمومی به نظر نمی رسد. بنده پس از طرح انتقالم به دولت، دو هفته صبر کردم با مجموعه های مختلف، بزرگان استان، علما و صاحبان نظر مشورت کردم. اکثر این عزیزان و مجموعه ها، نظر موافق داشتند و در نهایت تصمیم انتقال را گرفتم. بنده پس از انتقال به دولت، از مجلس جدا نشده بودم، در معاونت پارلمانی، ارتباط تنگاتنگی با نمایندگان داشتم و طرح های ملی و استانی را پیگیری می کردم. تاثیرگذاری اینجانب در جمع نمایندگان بیشتر شده بود. نکته ی بعدی اینکه بنده به عنوان معین استان انتخاب شدم و دفتر استانی خود را به هیچ وجه تعطیل نکردم.

حضور بنده در هیئت دولت، فرصت خدمت به مردم و مسائل استانی را دو برابر افزایش داد. استاندار و مدیران کل، تمام مسائل استانی را از طریق بنده پیگیر بودند و من خود را موظف میدیم که برای تسهیل مشکلات استانی قدم بردارم. آقای بیگی چند بار فرمودند که مسائل را از طریق میرتاج الدینی، راحت تر و بهتر از وزرا و یا نمایندگان حل می کردیم. چون عضو کابینه بودم، در هفته دو جلسه ی ۴ساعته در کنار وزرا بودم و پس از پایان جلسه مسائل مورد نظر استانی را از طریق وزیر مربوطه پیگیر بودم و گزارشات لازم را به آقای استاندار ارجاع می دادم.

برای نمونه مصوبه ی قطار سریع السیر تبریز-تهران-مشهد را از هیئت دولت گرفتم با ۵ استاندار مربوط به این طرح جلسات مستمر داشتم. این طرح در مرحله ی اول تبریز-میانه بود و بعدها به تهران و مشهد ملحق شد. پس از جلسات مستمر با وزارت راه و معاونت پارلمانی، این طرح از طرف وزارت راه به مجلس رفت. رئیس مجلس یک ایراد قانونی گرفتند. اما بنده تمام سعی خود را کردم که از طرف مجلس رد نشود. در نهایت هم مجوز برای گرفتن فاینانس خارجی هم حل شد. اما هنوز مراحل قانونی آن تکمیل نشده و ان شاء الله در آینده هم پیگیر نهایی شدن این طرح خواهم بود. مصادیق متعددی از تاثیرگذاری بنده در هیئت دولت نسبت به مسائل استانی وجود دارد که در فرصت مناسب بیان خواهم کرد.

 

تخصیص اعتبار مرمت بازار تبریز، در اولین حضور بنده در هیئت دولت تصویب شد

 

سوال: آقای تاج الدینی ..چرا از یک نفر کارمند معمولی که کارایی معمولی هم نداشت .حمایت کردید وبه عنوان رییس سازمان میراث فرهنگی انتخاب کردید و باعث شدید ریشه به تیشه سازمان زده بشه .آیا احساس گناه نمی کنید؟

میرتاج الدینی: به اذعان موافق و مخالف، اوج فعالیت سازمان میراث فرهنگی در زمان آقای مهندس تراب محمدی بود. بازار تبریز در زمان ایشان به ثبت جهانی رسید. و اقدامات موثری نسبت به احیای میراث فرهنگی در استان انجام گرفت. پس از آنکه قسمتی از بازار آتش گرفت. در اولین حضور خود در هیئت دولت، مسئله ی تخصیص اعتبار جهت تعمیر بازار تبریز مطرح شد، برخی از وزرا نسبت به این کار مخالف بودند. اما در نهایت این طرح تصویب شد و بازار تبریز با پیگیری های آقای محمدی، مرمت شد.

 

احمدی نژاد در انتخابات مجلس نه شرکت خواهد کرد نه علم مستقلی برپا می کند/من با نام اصولگرا نامزد خواهم شد

 

سوال: باعرض سلام و ادب جناب میر تاج الدینی شما از طرف جناح دکتر احمدی نژاد کاندیدا خواهید شد؟ خواهشا صریح جواب بدهید:

میرتاج الدینی: بنده در مصاحبه هایم صراحتا گفته ام که با نام اصولگرا کاندیدا خواهم شد. بنده و برخی از دوستان هم به آقای احمدی نژاد گفتیم و نظر خود ایشان هم اینست که نه در انتخابات مجلس شرکت بکند و نه علم مستقلی برپا کند.

 

نظر صالحی درباره ی معانقه با مادر چاوز

 

سوال: شما بعنوان یک روحانی اصولگرا و دلواپس چرا هنگامیکه رییس جمهور، مادر چاوز را بغل گرفت دلواپس اسلام و ارزشها نشدید و به او تذکر ندادید؟

میرتاج الدینی: من به دیده هایم شهادت می دهم. آنروز، دکتر احمدی نژاد، بنده و دکتر صالحی را جهت حضور در سالن دعوت شده خواستند. ما در آن محل حاضر شدیم. دیدارهای معمول با روسای مختلف کشورها انجام شد. طبق معمول وقتی آقای احمدی نژاد در مقابل بانوان غیرمسلمان قرار می گرفت، مثل همیشه دست های خود را به حالت احترام در مقابل سینه ی خود نگه می داشت. در مقابل مادر چاوز هم به این حالت ایستاد و تسلیت گفت. مادر چاوز عواطفش برانگیخته شد و جلو آمد که دست بدهد. اما آقای احمدی نژاد حالت همیشگی خود را تغییر نداد و دست های خود را فشرده تر بهسینه ی خود نزدیک تر کرد. بعدا، مادر چاوز، به طور مکرر دست هایش را روی دست های دکتر می گذاشت و دکتر دست هایش را می کشید. من برای اطمینان از مترجم که به صحنه نزدیک تر بود پرسیدم که غیر از این اتفاق دیگری هم افتاد؟ وی اذعان کرد که غیر از معانقه ی انجام شده مورد دیگری مشاهده نکرد. حتی از آقای دکتر صالحی هم پرسیدم، وی نیز گفت به هیچ وجه مورد غیر عادی مشاهده نکردم. حتی آقای صالحی گفت، آقای احمدی نژاد چه کار می توانست بکند؟ باید فرار می کرد یا با لگد، زن بیچاره را دور می کرد؟.. این اتفاق بیش از حد رسانه ای شد، یک پیرزن ۸۵ ساله چند بار دست هایش را روی دست های دکتر گذاشت و دکتر هم امتناع می کرد.. برخی ها بی انصافی کردند و بهانه ای شد تا چهره ی احمدی نژاد تخریب شود. در این باره بنده نامه ای هم به آیت الله یزدی نوشتم و ماوقع به طور کامل توضیح داده شد.

 

تلفیقی از حزب و استقلال نماینده برای نظام پارلمانی ایران لازم است

 

سوال: در دنیا برای انتخابات اکثرا افراد در قالب احزاب حضور می یابند و بعد از انتخاب حزب مجبورا پاسخگوست ،حال چرا ماها تمایلی به این رویکرد از طرف چهره های سیاسی و ..نمی بینیم و از عناوینی مانند ” من اصلا به هیچ جناح و حزب و دسته ای و جریانی …وابسته نیستم” استفاده میکنند و ولایت را بهانه و عنوان میکنند و پشت این عناوین پنهان میشوند ، شما این رفتار هارو چگونه تحلیل میکنید؟

میرتاج الدینی: اگر نظام پارلمانی بخواهد مدیریت قوی و کارآمدی را محقق کند با وجود احزاب قوی و کارآمد و شکل خواهد گرفت. در ایران، معمولا نمایندگان پس از ورود به مجلس در قالب فراکسیون هایی قرار می گیرند. در حقیقت فراکسیون ها جانشین احزاب می شود. حزب برنامه دارد و مردم می توانند از حزب مطالبه کرده و احزاب هم کاندیداها را می توانند براساس برنامه ها معرفی کنند. اگر فردی به تنهایی کاندیدا شود پس از مدتی شعارها و وعده هایش از یاد می رود و کسی هم نیست که این وعده ها را مورد مطالبه قرار دهد. در ضمن، فرد به تنهایی نمی تواند وعده هایش را عملی کند. طرح ها و وعده ها باید به صورت جمعی پیگیر شده و محقق شود.

معایب احزاب هم اینست که نماینده، استقلالش را از دست می دهد. حسن نمایندگان در ایرامن اینست که نظرات کارشناسی خود را به صورت مستقل ارائه می دهند و مقید به خواسته ای فراکسیون ها نیستند. استبداد حزبی، تحت فشار گذاشتن نماینده براساس خواسته های حزبی و به حاشیه رفتن منافع ملی، یکی از معایب احزاب به شکل فعلی است. باید سازوکاری تعبیه شود که تلفیقی از حزب و استقلال نماینده، محتوای نظام پارلمانی را شکل دهد. جمعی بودن نباید استقلال نماینده را بگیرد.

 

دولت قبلی مسکن مهر ساخت، دولت فعلی نواقصش را برطرف کند/عدم ورود دولت تدبیر به مراحل بعدی هدفمندی، یعنی ارتجاع به دوران کارگزاران

 

سوال: شما به کرات در مصاحبه ها از عملکرد دولت نهم و دهم در خصوص یارانه ها و مسکن مهر دفاع کرده و آن را یک دستاورد بزرگ نامیده اید ولی در دولت جدید آقای روحانی این دو را حفره ها و مشکلات بزرگ نامید اند با توجه به این همه مشکل در خصوص این دو طرح با از این طرح ها دفاع می کنید؟

میرتاج الدینی: یارانه ها و مسکن مهر، دو اقدام اساسی و تحسین برانگیز و یکی از امتیازات دولت گذشته محسوب می شود. ای کاش هر دولتی یک کار اساسی مثل یارانه ها و مسکن مهر انجام دهد. کار اساسی دولت احمدی نژاد در هیچ یک از دولت ها انجام نگرفته است. علی رغم اینکه مسئولین قبل از دولت نهم و دهم، خود را برنامه محور و تکنوکرات می دانستند و مدعی مدیریت علمی بودند اما نتوانستند این کار اساسی را انجام دهند . اما احمدی نژاد توانست. سال های قبل جلسه ای با آقای هاشمی داشتم و پس از ارائه ی آمار گزارشات مربوطه مبنی بر واردات بنزین و گازوئیل و مصرف انرژی، به ایشان گفتم که چرا اقدامی در جهت مدیریت مصرف انرژی و یارانه ها انجام نداید؟ ایشان گفتند که می خواستم اما مجلس قبول نکرد.

سیاست اقتصادی آقای هاشمی، سیاست تعدیل اقتصادی و رسیدن به قیمت های جهانی با درنظر گرفتن تعدیل فشار بر زندگی مردم بود. آقای خاتمی هم به افزایش قیمت ها روی آورد. آقای خاتیم در سال آخر دولتش هم اذعان کرد که تنها کاری که نتوانستم انجام دهم، هدفمندی یارانه ها بود. آقای احمدی نژاد در قالب طرح تحول اقتصادی که هفت مورد انرژی، بهه وری، اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام گمرکی، هدفمندی یارانه ها و اصلاح نظام پولی، در آن مطرح بود، هدفمند سازی یارانه ها را شروع کرد. پیش بینی ها این بود که آقای احمدی نژاد به دلیل رای آوری در دور دوم، این طرح را از دور دوم شروع کند اما مشاهده کردیم که از سال دوم دولت نهم، این طرح شروع شد. البته مراحل قانونی آن در دولت دهم تصویب شد. توضیحات مفصل فرصت های مفصلی را می طلبد. اما در مجموع به دلیل مدیریت مصرف انرژی، مدافع قانون هدفمندی یارانه ها بودم و هستم. لذا عدم ورود دولت فعلی به مراحل بعدی هدفمندی، حرکت ارتجاعی به دوره ی کارگزاران محسوب می شود و افزایش قیمت بدون در نظر گرفتن منبع جبران صدمات جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت. البته در اجرا اشکالاتی وجود دارد که باید رفع شود.

دولت احمدی نژاد، ۲ میلیون واحد مسکن مهر و ۲ میلیون واحد، مسکن روستایی اماده سازی کرد. یعنی اساسی ترین مشکل سرپناه ۱۵ الی ۲۰ میلیون نفر از خانواده های محروم، حل شد و به صورت اقساطی دارای منزل شدند. اعتبارات جامعه و وام های بانیک همیشه برای اقشار مرفه جامعه که نیست. اقشار ضعیف هم باید از اعتبارات کشور استفاده ی عمومی کنند. البته هر کار اساسی اشکالاتی دارد. دولت قبل مسکن احداث کرد، دولت فعلی هم همت کند، آب و برق و زیرساخت های ناقص را رفع کند. یا باید رکود باشد یا تورم..اگر کار باشد طبیعتا تورم هم ایجاد خواهد شد. مسکن مهر، صنف های مختلف را وادار به اشتغال کرد.

 

ماجرای دریافت مجوز فاینانس انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه چه بود؟

 

سوال: شما به عنوان معین استان در دولت گذشته که امتیاز خوبی میتوانست برای پیگیری بحث دریاچه ارومیه باشد استفاده نکردین و یا اگر طرح کردین چرا از طرف دولت اعتنای مطلوب و فایده متدی نشد؟

میرتاج الدینی: درباره درییاچه ارومیه، ۲۰ طرح در دولت گذشته و توسط متخصصین ارائه شد. دولت فعلی هم پس از بررسی، تقریبا همان ۲۰ طرح را تصویب کرد و به مرحله ی اجرا گذاشت. آقای دکتر بیگی، موضوع انتقال آب ارس به دشت شبستر و تبریز و تامین آب دریاچه ارومیه را پیگیر بود. بنده با پیگیری های مکرر توانستم مجوز فاینانس خارجی این طرح را بگیرم. اگر از آقای مهندس ارسلان هاشمی بپرسید می گوید که نقش تاج الدینی در دریاچه ارومیه چه بود

 

آیا هماهنگی و رایزنی برای اصلاح طلبان خوب است اما برای اصولگرایان بد؟

 

سوال: چراجنابعالی از الان درحال تدارک وبستن لیست انتخاباتی هستید؟ مگرایناتخلف نیست؟

میرتاج الدینی: من مسئول لیست اصولگرایان نیستم. اما تدارک دیدن و برنامه ریزی اصولگرایان را هم خلاف قانون نمیدانم. چرا برخی برنمی تابند که فعالان سیاسی جناح اصولگرا برای انتخابات آینده برنامه ریزی و همگرایی نداشته باشند؟ با خبر هستیم که دکتر عارف هم برای تقویت اصلاح طلبان، رایزنی های شهرستانی خود را آغاز کرده اند. آیا هماهنگی و رایزنی برای اصلاح طلبان خوب است اما برای اصولگرایان بد؟

 

اگر ۸۰درصد مشکلات کشور مربوط به ضعف مدیریت بود پس چرا ۸۰درصد وقت خود را صرف رفع تحریم ها کردند؟

 

سوال: اکثر کارشناسان اقتصادی کشور و مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی نظر بر این داشتند که ۸۰% علل بحران اقتصادی کشور و تورم انفجاری در کشور را ناتوانی و عدم مدیریت تیم اقتصادی کسور و تنها ۲۰% آنرا تحریم میدانستند نظر شما چیست؟

میرتاج الدینی: اشکال مدیریتی در هر زمان وجود دارد و دفاع مطلق از مدیران کار غیر منطقی است. اما کسانی که مدعی بودند ۸۰درصد مشکلات اقتصادی ناشی از ضعف مدیریت است و ۲۰ درصد به تحریم ها ربط دارد، امروز و در عمل این را نشان ندادند. در صورت تصدیق چنین نظریه ای، مسئولان کشور باید ۸۰ درصد وقت خود را برای رفع ضعف مدیریت کشور اختصاص می دادند. درحالی که دولت فعلی و مسئولین، ۸۰ درصد وقت خود را صرف مذاکرات و رفع تحریم ها گذاشتند.

در ۶ سال اول دولت آقای احمدی نژاد، تورم تا ۱۰٫۵ درصد کاهش یافت و رونق فوق العاده ی اقتصادی را شاهد بودیم. در دوسال آخر دولت احمدی نژاد، بر اثر شوک های اقتصادی وارد شده توسط مافیاهای اقتصادی، تحریم های شدید اعمال شده و سه برابر شدن نرخ ارز، که همگی برای تخریب دولت خدمتگذار طراحی شده بود، شاهد مشکلات شدید اقتصادی شدیم. در دولت کارگزاران، نرخ ارز دو برابر شد و تورم به ۴۹ درصد رسید. اما در دولت دهم، نرخ ارز سه برابر شد اما تورم در سال ۹۲ تنها به ۳۴درصد رسید. اگرچه اختلافات داخلی دولت و اصولگرایان هم مزید بر تلاطم مدیریتی کشور بود.

سوال: نسبت به جریان انحرافی دولت دهم چه نظری دارید؟

میرتاج الدینی: من هیچ وقت به حواشی دولت قبلی ورود نکردم و از جریان کلی اصولگرایی دفاع کردم. البته از خدمات کلی آقای احمدی نژاد هم دفاع کردم و خواهم کرد. این خدمات قابل مقایسه با کل خدمات دولت های گذشته نیست.

سوال: نسبت به رویکرد اقتصادی مدیران دولت فعلی چه نظری دارید؟

میرتاج الدینی: تعجب برانگیز است که مدیران دولت فعلی و وزیر اقتصاد، از انتقال یارانه ها به مردم که حاصل از افزایش حامل های سوخت است، ناراحت شده و آن شب را شب عزای دولت بنامد. چرا وقتی به مردم می رسند ناراحت می شوند؟ این درحالی است که باید مایه ی مسرت و خوشحالی دولتمردان باشد. صحبت های توهین آمیز وزیر صنعت نسبت به کمپین ایجاد شده در رابطه به خودروی ملی و برخی از رفتارهای دیگر دولتمردان، همگی امید مردم را ناامید خواهد کرد.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *