استانی 14 فروردین 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

با انتخاب غیر سیاسی بر سر کارآمده‌ام/ انتقال مصدومان وظیفه هلال احمر نیست/ فعالیت ۱۱ هزار امدادگر در سطح استان

به گزارش آوای ورزقان به نقل از آناج، همزمان با آغاز سفرهای نوروزی و افزایش تصادفات جاده ای،سازمان هلال احمر دامنه فعالیت های خود را در این ایام افزایش داد و بخش عمده ای از امداد رسانی و انتقال مصدومان را برعهده گرفت، بر همین اساس مصاحبه ای با سعید کنعانی رئیس سازمان هلال احمر آذربایجان شرقی داشتیم که در آن به مسائلی همچون نحوه به روی کار آمدن وی ،مشکلات سازمان و نقاط قوت و ضعف هلال احمر استان پرداخته شد.

ریاست بیمارستان فجر را به صورت داوطلبانه بر عهده گرفته ام

آناج: رشته تحصیلی تان چیست؟

لیسانس خود را در رشته پرستاری و فوق لیسانس را در رشته مدیریت استراتژیک اخذ کردم و در مقطع دکتری را در حال تحصیل هستم. از سال ۱۳۷۱ کارهای اجرایی در مراکز درمانی داخل و خارج از کشور را انجام می دهم. ۴ سال مدیر داخلی بیمارستان دبی که بزرگترین بیمارستان آن منطقه است، شده ام که متعلق به هلال احمر است و ۸۵۰ نفر پرسنل دارد. اکثر ماموریت های خارج از کشور از جمله: پاکستان، افغانستان، سومالی، لیبی و… را من و دوستانم به عهده گرفته ایم  و در اکثر حوادث حضور داشتیم. از سال ۱۳۷۰  تا ۸۰ مدیریت بیمارستان فجر که برای جانبازان اعصاب و روان هستند، را بر عهده داشتم. هم من به جانبازان هم آنان به من  علاقه خاصی داریم و کار در آنجا برای من بسیار لذت بخش است و برای همین از سال ۱۳۸۷ مدیریت آنجا را دوباره بصورت داوطلبانه به عهده گرفتم، و در اکثر موارد از جمله تحویل سال نو، چهارشنبه سوری و… در آنجا هستم؛  در سال ۱۳۸۰ وارد هلال احمر شدم و ماموریت های خارج از کشور را بر عهده گرفتم.

 

 

با انتخاب غیر سیاسی بر سر کارآمده ام

آناج: وضعیت فعلی  هلال احمر را بعد از گذشت ۲ ماه از مدیریتتان در آن مجموعه چگونه ارزیابی می کنید؟

من از نیروهای خود سازمان هستم  و از سال ۱۳۸۰ که همکاری ام را با هلال احمر شروع کرده ام شهرستان گوگان را تحویل گرفتم و تصور می کردم پایگاهی است که تمامی امکانات را دارد اما وقتی به آنجا رسیدم ساختمانی بود که هر چه در زدم کسی جواب نداد و بعد یک پیرمرد  آمد پرسید چه کسی هستی؟ من هم گفتم که از طرف هلال احمر به آنجا اعزام شدم. او هم سرایدار آن ساختمان بود؛ هیچ گاه از خاطرم نمی رود موقع ورود به ساختمان و در اولین قدم یک عنکبوت به پیشانی من خورد. در تماس تلفنی به آقای محمدی گفتم که اینجا چه جایی است که مرا فرستاده ای گفتند: انتظار داشتی به کویت بفرستمت! در آنجا باید شروع به کار کنی. همه این خاطراتم برای گفتن این نکته است که در قدم اول از یک دفتر نمایندگی گوگان بدون امکانات شروع کرده ام بعد شهرستان ممقان بعد آذر شهر را به حیطه کاری من اضافه کردند. همزمان با کار من در این شهرستان ها، اولین تیم کمکی به افغانستان اعزام می شدند  چون جنگ افغانستان و آمریکا تازه شروع شده بود و آوارگان به سمت ایران راه افتاده بودند و تیم کمکی که من هم جزو آنها بودم به ۴۵ کیومتری مرز داخلی افغانستان رفتیم واجازه ندادیم آوارگان به ایران بیایند بعد تیم ها به ایران برگشتند و من و دکتر ممی خانی در آنجا ماندیم تا اردوگاه را سر و سامان دهیم. بعد بر گشتنمان به همان شهرستان ها ی قبلی رفتم و مسئولیت های خودم را انجام دادم. بعدها بحث راه اندازی درمانگاه زرج (استان افغانستان) به میان آمد که نیروهای داوطلب را به آنجا اعزام می کردند و ما هم طبق معمول برای انجام این کارها آماده ایم! یک تیم ۷ نفره شامل ماما، دندانپزشک،پرستار و… تشکیل دادیم و به منطقه اعزام شدیم که درابتدا یک  ماموریت ۱۵ روزه بود اما چون مرزها بسته شد این ماموریت  ۳ ماه به طول انجامید. در آنجا یک عملیاتی را انجام داده بودیم که در آن منطقه انعکاس خوبی را داشت. رئیس وقت جمعیت هلال احمر کشور برای بازدید به منطقه آمده بودند و ما هم که خودمان در یک اتاق ۱۲ متری زندگی می کردیم و ایشان هم به آنجا آمدند که از اوضاع و احوال سوال کردند و من در پاسخ گفتم که  آقای دکتر : جایی خوش آب و هواتر از اینجا نبود؟ بار دوم است که به افغانستان آمده ایم! خندید و گفت که این بار شما را به کنیا می فرستم! بعد مدتی که آنجا مانده بودیم آقای دکتر محمدی با من تماس گرفتند و گفتند که از دفتر آقای نور بالا تماس گرفته بودند و شما رابه بیمارستان دبی اعزام کردند که ما هم گفتیم که شما هنوز در افغانستان هستید. من به ایران برگشتم و به تهران رفتم بعد مصاحبه و… به بیمارستان دبی اعزام شدم و مدتی در آنجا مدیر داخلی بیمارستان شدم  و سه ونیم سال در آنجا کار کردم؛ در سال ۱۳۸۵ که برگشتم و آقای محمدی بازنشسته شده بودند آقای نوری بر سر کار آمده بودند و من کار خودم را در حوزه معاونت بهداشت شروع کردم و درمان سیاری که هم اکنون هلال احمر حرف اول را در کشور می زند را آن زمان استارت زدیم و بزرگترین بیمارستان بادی  که بدون میله برپا می شود و ۱۲ تا چادر از ۲۴ مترمربع تا ۵۶ متر مربع داشتیم به همراه یک اتاق عمل سیار که با هم یک بیمارستان سیار را تشکیل می دهند که این بیمارستان تا به الان سالانه مانور بزرگ  عملیاتی انجام می دهد.

بعد رئیس اداره توانبخشی جمعیت هلال احمر شدم؛ ۶۵۰ متر ساختمانی هلال احمر که در آبرسان می باشد ۴۵۰ متر آن متعلق به معاونت بهداشت و از جمله توانبخشی است بعد از حدود دو ونیم سال رئیس معاونت بهداشت جمعیت هلال احمر شدم و بعد از آن که  دکتر نوری بازنشسته شدند از طرف هلال احمر تهران من را برای مصاحبه به تهران دعوت کردند و با رئیس جمعیت هلال احمر و دبیر کمیته صحبت کردیم؛ با وجود اینکه بنده نیز از آنها  یک ماه برای بررسی وقت خواسته بودم اما بعد از ۴۸ ساعت به تبریز آمدند و من را به این سمت انتخاب کردند و من هم این انتخاب را به فال نیک می گیرم. فقط باید بگویم که کاملا با انتخاب غیر سیاسی بر سر کارآمده ام.

حسنی که وجود دارد این است که بنده از صفر تا صد این جمیعت حضور داشته ام، یعنی به مثابه رئیس شعبه یک بانک از پایین ترین مقام حضور داشته ام تا این مقامی که رسیده ام. در نتیجه تسلط بنده نسبت به واحدهای جمیعت نسبتا بالاست. بنده شناخت کاملی از نفرات دارم، و این یک حسن و یک عیب دارد. عیب این مسئله در آن است کسی که از داخل سازمان به این پست و مقام می رسد با یک معضلی به نام رو در بایستی مواجه است و بزرگترین حسن آن این است که کسی که به این پست مدیریت رسیده است با همکاران و توانایی آنها به خوبی آشناست.

احساس شخص بنده این است که در این دو ماه اخیر تحرک خاصی در سازمان ایجاد کرده ایم. در دوران مدیریت دکتر نوری نیز فعالیت های مثبت بسیاری همچون: شروع ساخت و ساز پایگاه سعدآباد، افزایش تعداد پایگاه های بین جاده ای از جمله فعالیت های مثبت در دوران مدیریت دکتر نوری بود و در حالت کلی حرکت رو به پیشرفت در سازمان انجام پذیرفت. عدم وجود بودجه ی کافی و برخی از مسائل حاشیه ای باعث شده است بعضی از فعالیت ها و برنامه های سازمان بصورت ناقص باقی بماند، به عنوان مثال: پایگاه سعد آباد، علی رغم اینکه مدت زمانی طولانی است که شروع به ساخت و ساز شده است ولی همچنان به مرحله ی بهره برداری نرسیده است، که تلاش ما این است که این پایگاه را افتتاح کنیم.

موردی که به زعم بنده سازمان هلال احمر استان باآن مواجه است بحث لجستیک و ترابری می باشد. زیرا بعد از زلزله ارسباران بسیاری از لجستیک های ما از بین رفته و واحد ترابری جدید نیز به سازمان اضافه نشده است و همان واحد ها در دست تعمیر برای استفاده می باشند. مواردی که برای خود بنده مهم است تا آنها را به انجام برسانیم عبارتند از: ۱) ایجاد نظم اداری : تا زمانی که نظم اداری حاکم نشده باشد هیچ فعالیتی نمی توانیم انجام دهیم. ۲) باید توان واحد ها بصورت همسو حرکت کند یعنی هدف همه کارکنان و واحد ها یک چیز  باشد و هدف ما این است که آن وظیفه ای که به سازمان هلال احمر محول شده است به نحو صحیح به مرحله عمل برسد که خوشبختانه این مورد انجام گرفته است.

شعار حقیر این است که نباید به تخریب مدیریت های قبلی بپردازیم، مدیران قبلی با هر امکاناتی که داشته اند تلاششان این بوده است که وظایف محوله را به خوبی انجام دهند. من به نیروی جوان بسیار اعتقاد دارم و در طرح های پشتیبانی و عمرانی خود از مهندسین جوان استفاده کرده ایم  و اعتقاد داریم که ایده های جدید باعث افزایش تحرک در سازمان می شود؛  در همین عید نوروز بسیار ایده های جدید و پویا داشته ایم. ما باید تمرکزمان بر روی صف اول جمیعت هلال احمر باشد ، پیکره جمیعت هلال احمر استان تبدیل به یک پیکره بزرگ و تنبل شده است.

پایه و ستون فعالیت های ما پایگاه های بین جاده ای است که در زلزله اخیر مشاهده کردیم که پایگاه بین جاده ای ما از ۱۱ روستای محل زلزله بازدید کردند و بنده نیز شخصا به پایگاه مراجعه کرده و از تک تک عزیزان قدردانی کردم.

در حوزه ی جوانان نیز ، کانون ها برای ما بسیار مهم است. زیرا ما کانون جوانان را از زمان دبستان و پیش دبستانی جذب سازمان می کنیم و آنها را به  سن ۲۹ سالگی رسانده و بدین ترتیب است که افراد در سن ۲۹ سالگی تبدیل به یک امدادگر حرفه ای شده و ما برای استفاده مفید از آنها ، تحویل سازمان هلال احمر و پایگاه بین جاده ای می دهیم. اگر ما در تربیت و آموزش این جوانان دقت نکنیم در کار پایگاه های بین جاده ایم به مشکل برخواهیم خورد. و در مقابل اگر در حفظ و نگهداری امدادگر در همین پایگاه بین جاده ای کوشا باشیم، همین امدادگران در سن ۴۰ سالگی وارد حوزه داوطلبان هلال احمر خواهند شد.

تمرکز ما در اهداف اصلی مان بر روی پایه های جمیعت هلال احمر می باشد. پایه های جمیعت شامل : پایگاه ها و جوانان هستند که به عنوان ستون های سازمان می باشند، تلاش ما این است که به تقویت پایگاه های شهرستان ها و بین جاده ای  نیز بپردازیم. برای این کار از همکاران ستادی خود دعوت کرده ایم تا با همکاری در این پایگاه ها ما را در تقویت پایگاه های شهرستان ها و بین جاده ای یاری کنند که قابل ذکر است مزایای زیادی برای همکارانی که در این امر ما را یاری می کنند در نظر گرفته ایم.

یکی از برنامه ها و اهداف بلند مدت ما در سازمان ، ساماندهی املاک هلال احمر است. املاک هلال احمر جزو املاکی هست که عقلا، شرعا و عرفا نسبت به آنها مسئولیت داریم. این املاک مدتی است که بصورت رها شده باقی مانده اند که ما کم کم شروع به تعریف سامانه برای آنها کرده ایم که کلیه املاک جمیعت هلال احمر استان شناسایی و نیز دارای شناسنامه شوند. اگر ما بتوانیم این املاک را شناسایی کنیم، می تواند یک درآمد ثابت برای جمیعت هلال احمر استان باشد. اگر در آمد ثابت و مداوم داشته باشیم می توانیم با توجه به آن برنامه ریزی های خود را انجام دهیم.

 

 

در بحث ترابری با ضعف جدی روبرو هستیم

آناج: در حوزه ی امداد و نجات در استان ارزیابی شما چیست؟ استان چه وضعیتی نسبت به سایر استان ها دارد؟

امداد و نجات تبریز جزو برترین و اولین های کشور بوده است که ایجاد شده است. در نتیجه قدمت بالایی دارد و همکاران با تجربه ای در این سازمان همکاری کرده و هم اکنون نیز می کنند. اگر ما بتوانیم پایگاه سعد آباد را به مرحله تکمیل و بهره برداری برسانیم که نیازمند هزینه گذاری بالا است می توانیم در سطح کشور رتبه اول را به خودمان اختصاص دهیم. از لحاظ نیرو وضعیت بسیار مناسبی داریم، در بخش آموزش دچار ضعف هستیم، علت اینکه در حوزه ی آموزش با ضعف روبرو هستیم این است که سال های متمادی است که آموزش دارای فردی باشد که متولی این امر باشد وجود ندارد. خوشبختانه از سال قبل واحد آموزش در جمیعت هلال احمر شکل گرفت و چون این واحد تشکیل شد آموزش ها به صورت تعریف شده انجام می گیرند.

در بحث ترابری نیز با ضعف جدی روبرو هستیم. و مهم ترین ضعف ما در پایگاه امداد و نجات همین بحث ترابری می باشد. و علت ضعف در این بخش این است که در استان ما آمار ترابری و خودروهایی که در نظرما اسقاطی و یا از رده خارج شده اند، در این مدت خارج نکرده ایم؛ اولویت های ما بهینه سازی بحث ترابری سازمان و آوزش نیروهای امدادی است اما، نقطه ی قوت ما نجات گران و امداد گران پایگاه هایمان است که آموزش دیده، با انگیزه، جوان و بسیار حرفه ای هستند.

انتقال مصدوم یا آسیب دیدگان وظیفه سازمان هلال احمر نیست

آناج: در حوزه ی امداد هوایی چه تعدادبالگرد در اختیار دارید و در سال ۹۴ و یا ۹۵  چند مورد عملیات هوایی انجام شده است؟

در حوزه ی امداد هوایی سازمان هلال احمر استان دارای یک بالگرد ام آی ۱۷ می باشد  ولی ما همزمان در استان های آذربایجان غربی و اردبیل نیز از این بالگرد استفاده می کنیم، ما فعلا بعد از اتمام سال ۹۴ تا الان خوشبختانه عملیات هوایی انجام نداده ایم. دلیل اینکه ما زیاد به حوزه هوایی اهمیت نمی دهیم این است که باید توجه کنیم که وظیفه ای که از سوی جمهوری اسلامی به هلال احمر محول شده است چیست؟ وظیفه ای که در بحث امداد و نجات از سوی جمهوری اسلامی به سازمان هلال احمر محول شده است بحث رهاسازی و نجات است و انتقال مصدوم یا آسیب دیدگان وظیفه سازمان هلال احمر نیست. ولی در مواقع اضطراری ونیاز، سازمان نیز وظیفه ی انتقال را در کنار اورژانس ۱۱۵ بر عهده می گیرد.

بحث بالگرد بیشتر در انتقال آسیب دیدگان مطرح است. دلیل اینکه ما از بالگرد ام آی ۱۷ استفاده می کنیم این است که تعداد سرنشین بیشتر و قدرت مانور بالاست. تنها بالگردی است که در صورت اینکه بار سنگینی داشته باشد می تواند مانند هواپیما پس از طی مسافتی بر روی زمین اوج بگیرد. انتقال بسته های غذایی، انتقال نیروهای امدادی، برخلاف بالگرد های اورژانس از ظرفیت بالایی برای جابجایی امدادگر و مصدوم برخوردار است. در بالگرد های اورژانس نهایتا ۵ نفر را می توان جابجا کرد ولی ما در زلزله ی ورزقان با این بالگرد ۲۲ نفر امداد گر را منتقل کردیم. وظیفه ی ما انتقال این افراد را داریم و انتقال مصدوم جزو اولویت های ما نیست.

 

 

فعالیت ۲۴ ساعته امدادگران کوهستان

آناج: در حوزه ی امداد کوهستان چه اقداماتی انجام شده  و چه تعداد دستگاه آرگو برای امداد کوهستان در اختیار دارید؟

ما از ماشین های آرگو ۲ دستگاه در اختیار داریم که مورد استفاده قرار می گیرند و این ماشین ها اولین بار در استان ما خریداری شد. این خودروها هم بصورت تانکی و هم در آبها بصورت قایق عمل می کنند. در امداد کوهستانی که یکی از وظیفه های ماست ، ما نیز اقداماتی انجام داده ایم، از جمله اینکه یک پایگاه امداد کوهستانی رسمی واقع در کوه عون بن علی در اختیار ماست و قابل ذکر است که تیم امداد کوهستانی ما قوی ترین تیم امداد کوهستانی کشور است. امدادگران کوهستانی ما که در کوه عون بن علی مستقر هستند مربیان امداد کوهستانی در سطح کشور هستند. شهرستان میانه در زمینه ی امداد کوهستانی بسیار فعال است و شهرستان های دیگر که در منطقه کوهستانی قرار دارند تیم امداد کوهستانی تشکیل داده ایم. در پیست اسکی سهند و پیام نیز پایگاهی در اختیار داریم. در کوه عون بن علی نیز پد بالگرد در اختیار داریم که هماهنگ کرده ایم اگر در این ۸ روز شرایط جوی مناسب بود بالگرد را کوه عون بن علی مستقر خواهیم کرد. امداد کوهستانی ما ۲۴ ساعت شبانه روز فعال است و همکاران ما در روستاهای دور دست که نیاز به امداد رسانی بود خود را به محل حادثه رسانده بودند. همچنین ما واحد آنست را در اختیار داریم که سگ های زنده یاب را شامل می شود که در کنارامدادگران کوهستان به کمک ما می آیند.

فعالیت ۱۱ هزار نفر در سازمان هلال احمر آذربایجان شرقی

آناج: در استان ما چند نفر صورت رسمی و چند نفر بصورت افتخاری مشغول هستند؟

تعداد نیروهای رسمی در آخرین آمار بالای ۳۰۰ نفر هستند و اعضای افتخاری ما که دارای حق رای هستند و دارای پرونده هستند نزدیک به ۱۱ هزار نفر می باشد. این ۱۱ هزار نفر همیشه فعال هستند و آمار واقعی می باشد ، اما اگر بخواهیم آمار صرفا عددی ارائه دهیم شاید به مرز ۳۰ هزار نفر برسد( مانند کانون های دانشجویی، کانون های طلاب عضو سازمان ما می باشند اما به عنوان نیروی فعال محسوب نمی شوند.)

 

 

آناج:  در حوزه ی آموزش چه دوره هایی برگزار شده است؟

آموزش ها شامل : آموزش ۳۵ ساعته ی کمک های اولیه، آموزش های تکمیلی، آموزش های تخصصی (آوار، جاده ای ، سیلاب و..) منتهی شرط اول برای وارد شدن به سازمان گذراندن آموزش ۳۵ ساعته کمک های اولیه می باشد. دوره های تخصصی نسبت به تیمی که فرد در آن عضو می شود انجام می گیرد. به عنوان مثال تیم جاده ای دوره های امداد جاده ای را طی می کند، تیم سیلاب دوره های مربوط به امداد سیلاب را طی می کند؛ تلاش ما این است که مطالبی که آموزش داده می شود بصورت فایل پاور پوینت تهیه شود، و از هر ایستگاه به یک نفر آموزش های لازم را ارائه بدهیم و آن فرد آموزش دیده به عنوان نماینده ما طبق آموزش هایی که گذرانده است ، همان آموزش ها را برای همکاران خود در ایستگاه منتقل کند.

آناج: آیا پرداخت بودجه برای سازمان بصورت جهانی نیز انجام می گیرد؟

خیر، برای سازمان بودجه جهانی تعلق نمی گیرد، بودجه جهانی مربوط به صلیب سرخ است. در حوادث غیر مترقبه فدراسیون وارد کار می شود اما در بحث جنگ صلیب سرخ این ماموریت را انجام می دهد. بودجه فدراسیون برای جمیعت های کشوری تعلق نمی گیرد، مگر اینکه پروژه های کلی وجود داشته باشد ( برای مثال آموزش)؛ گاهی نیز در حادثه های بزرگ مانند زلزله اخیر تبریز که هلال احمرهای کشور همسایه و صلیب سرخ نیز وارد عمل می شوند و کمک های نقدی و غیر نقدی نیز انجام می دهند. اما در حالت عادی بودجه سازمان توسط فدراسیون یا صلیب سرخ پرداخت نمی شود. بخشی از  بودجه سازمان از طریق درآمد های خود سازمان همچون: واگذاری زمین ها به عنوان اجاره، سازمان نیز دارای  نساجی  و داروخانه که بخشی از این راه تامین می شود و بخشی دیگر از طریق بودجه های دولتی.

آناج: مشکلات اصلی سازمان هلال احمر چیست؟

سازمان هلال احمر از آنجایی که دارای شرایط سختی کار می باشد،  به نظر بنده باید سختی شرایط کار برای این سازمان تعریف شود. اگر سازمان را با برخی اداره ها همچون آموزش و پرورش مقایسه کنیم می بینیم که در شرایط بهتری قرار دارد، اما اگر با شرکت نفت یا تامین اجتماعی مورد مقایسه قرار بگیرد به این نتیجه می رسیم که در مورد این سازمان کم لطفی می شود. این موضوع باعث شده است که انگیزه در سازمان هلال احمر کم کم از بین برود. کارمندان این سازمان از میزان حقوق دریافتی خود ناراضی هستند. مزایای سازمان هلال احمر نسبت به کاری که کارکنانش انجام می دهند و در مقایسه با دیگر اداره ها بسیار پایین است. و یکی دیگر از سختی کاری که در این سازمان وجود دارد این است که واژه ای بنام تعطیلی وجود ندارد. در عید برنامه امداد نوروزی را داریم، در اردیبهشت ماه برنامه هفته هلال احمر را داریم، بعد از آن نیز سفرهای تابستانی شروع می شود که آماده باش جاده ای اعلام می شود، در فصل پائیز نیز هفته ی کاهش بلایای طبیعی را داریم،  و در فصل زمستان نیز ماموریت امداد زمستانی شروع می شود.

 

آغاز طرح کمپین ملی” نه به تصادفات جاده ای”

آناج: برای نوروز ۹۵ چه اقداماتی انجام شده است؟ و چه برنامه های جدیدی را در نظر گرفته اید؟

شروع کار ما در سال ۹۵ با طرح های ملی که در نوروز انجام می گیرد. اولین طرح ما ، طرح امداد و نجات است که شروع این طرح از ۲۵ اسفند ۹۴ که تا ۱۴ فروردین ۹۵ ادامه دارد، در تمامی جاده ها کلید خورد. ۲۶ ایستگاه امدادی جاده ای که در فاصله  ای حدود ۳۰ کیلومتری از یکدیگر قرار گرفته اند. تقریبا می توان  گفت که در تمامی شهرهای استان حداقل یک ایستگاه ایجاد شده است. از جمله اقدامات ما برای عید نوروز ایجاد ۲۶ پایگاه ثابت و ۱۴  پست موقت و سیار می باشد. برای مثال یک پایگاه در عوارضی آزادراه پیامبر اعظم ایجاد کرده ایم، پایگاه دیگر ما در پلیس راه تبریز – صوفیان مستقر است؛ این پست های موقتی که ایجاد کرده ایم کمک کننده برای پایگاه های ثابت باشند. برای اجرای این طرح ۶۸ دستگاه آمبولانس و موتور سیکلت و یک فروند بالگرد تهیه شده است و در این طرح نوروزی ۹۰۰ نفر امداد گر با ما همکاری می کنند.

از آغاز طرح نوروزی ۹۴ مورد امداد جاده ای تا به امروز ثبت شده است. ۷۴ مورد نجات مصدوم را از آغاز طرح داشته ایم ، ۳۸ مورد انتقال به مراکز درمانی، ۳۶ مورد مداوای سرپایی، به ۱۰۸ نفر اسکان موقت در شرایط نامناسب جوی داشته ایم، و همچنین ۴۶۶ بسته غذایی در اسکان های موقت توزیع شده است، ۸ مورد نجات خودرو و نیز ۵ مورد عملیات اطفای حریق انجام شده است. حداقل زمان دریافت خبر حادثه تا رسیدن به محل حادثه ۸ دقیقه و ۵۵ ثانیه بوده است. در زلزله ۴٫۴ ریشتری اخیر پایگاه های بین جاده ای عزیز کندی هشترود و پایگاه چاراویماق سریع به محل وقوع زلزله اعزام شدند. ماموران سازمان پس از رسیدن به محل وقوع زلزله ۱۱ روستای اطراف را مورد بررسی و بازرسی قرار داده بودند و گزارش بقیه مکان ها را بصورت تلفنی دریافت کرده بودند.

دومین طرح ملی که جزو برنامه های ما بوده است، شانزدهمین طرح ملی ایمنی و سلامت مسافرین نوروزی می باشد. در این طرح ۳۲ چادر برای راهنمایی مسافران آماده گردیده، ۱۴ مورد خیمه نماز برای ترویج فرهنگ نماز تعبیه شده است. از همین خیمه های نماز در ساعات غیر شرعی به عنوان ایستگاه دوستدار کودک استفاده شده است. یکی از اقدامات قابل توجه که امسال انجام پذیرفت تشکیل کمپیین نه به تصادفات جاده ای بود. این طرح اولین بار در سران اجلاس در تهران تشکیل شد که مسئولان عالی رتبه ، معاونان رئیس جمهور و هنرمندان بزرگ کشور به این کمپیین ملحق شدند. و این طرح نیز در استان اجرا شد و آقای جبارزاده به همراه همه ی معاونان ، شهردار شهر و رئیس دانشگاه علوم پزشکی و همه ی مسئولان عالی رتبه استان به این کمپیین ملحق شدند و این کمپیین نیز در استان راه اندازی شد.

هدف از ایستگاه دوستدار کودک، ترویج فرهنگ رانندگی در جاده ها می باشد. اصلی ترین هدف در این طرح ایجاد صلح و بشر دوستی می باشد. این طرح به صورت مسابقات نقاشی، قصه گویی، برگزاری مسابقات متنوع و شاد انجام می گیرد. همه ی نقاشی هایی که توسط کودکان در این ایستگاه ها کشیده می شود در پایان طرح به جشنواره ای که در تهران برگزار خواهد شد، ارسال خواهیم کرد. در این ایستگاه ها به کودکان منتقل می کنیم که تصادفات جاده ای چه حادثه هایی را ایجاد می کند. سومین پستی که ما آنرا ایجاد کردیم ، ایستگاه سلامتی است. تست قند و فشار خون رایگان از خدمات این ایستگاه هاست. یکی دیگر ازبرنامه های ما طرح سحاب است.  کار طرح سحاب اینگونه است که استفاده از امدادگران جوان جهت امدادرسانی و فرهنگ سازی با دوچرخه است. علاوه بر این وظیفه، در ایام نوروز به راهنمایی میهمانان می پردازد و در روز ۱۳ فروردین که روز طبیعت است ، حفظ زیبایی شهر از وظایف آنها در این روز خواهد بود؛ یکی دیگر از خدماتی که در این ایام ارائه می کنیم، مراکز درمانی هلال احمر بصورت ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات می باشند.

سازمان هلال احمر دارای معاونت هایی می باشد. از جمله، معاونت امداد و نجات، معاونت جوانان، معاونت درمان و توانبخشی، معاونت داوطلبان و  معاونت اداری پشتیبانی.
یکی  از طرح هایی که توسط معاونت داوطلبان انجام شد ، طرح فرشتگان رحمت بود. این طرح به مثابه ی پلی بود بین توان توانمردان و نیاز ، نیازمندان. در این طرح افراد خیر کمک هایی به صورت مالی و اقلامی انجام می دادند که پس از آن توسط همکاران ما بسته بندی می شد و سپس به صورتی که آبروی افراد حفظ شود آنرا به دست نیازمندان می رساندند. برای امسال دو برنامه مهم در دستور کار داریم ، که یکی از این برنامه ها برگزاری انتخابات مجامع هلال احمر است که در اردیبهشت ماه ۹۵ برگزار می شود که در این مجامع انتخاباتی عضوهای معاونت جوانان و داوطلبان ثبت نام کرده و دارای کد و حق رای می شوند. که از ۱۴ فروردین ثبت نام کاندیدا های انتخاباتی نیز شروع می شود. این کاندیدا ها برای حضور در شورا کاندید می شوند که این شوراها در شهرهای کوچک نیز بصورت شوراهای اجرایی خواهند بود. بعد از انتخابات شوراها نیز انتخاباتی انجام می شود که هیئت مدیره استانی در این انتخابات تعیین می شوند.

دومین برنامه سازمان برای امسال که قصد انجام آنرا داریم ، راه اندازی خانه های هلال در روستاها می باشد. قبلا سازمان پایگاه هایی با عنوان امداد و نجات روستایی در روستا ها ایجاد کرده بود، ولی هدف ما این است که هلال احمر مانند خانه ای باشد که ما آنرا در داخل روستا ایجاد می کنیم که این خانه هلال همه ی معاونت ها در آن وجود دارند. و در این امر خیرین خود روستا نیز کمک خواهیم گرفت و می توانیم به هدف هر خانه ، یک امدادگر برسیم.

شماره تماس ۱۱۲ پل ارتباطی با سازمان هلال احمر می باشد که ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات به همشهریان و میهمانان عزیز می باشد.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *