استانی 29 فروردین 1395 - 8 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

آمریکا اگر جرأت حمله به ایران را داشت تاکنون این کار را انجام داده بود/ امام خامنه‌ای دستور دهند ناو هواپیمابر هم می‌سازیم/ کشتی سعودی گرفتار در آتش را نجات دادیم

به گزارش آوای ورزقان به نقل از آناج، به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، گفت‌وگویی با امیر رضا عباسی، جانشین فرمانده منطقه یکم دریایی امامت داشتیم که در آن به همکاری نیروی دریایی سپاه پاسداران و ارتش، توان دفاعی کشور و علل عدم ساخت ناو هواپیمابر پرداخته شد.

متن این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید:

یک‌وسه دهم از خاک کشور حیطه مسئولیتی ماست

آناج: لطفا خودتان را برای مخاطبان معرفی کنید:

من، رضا عباسی دریادار دوم تکاور دریایی ستاد و جانشین فرمانده منطقه یکم دریایی امامت نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران هستم و ۲۸ سال سابقه‌ی خدمت دارم که چهار سال از این مدت را در تهران، یک سال در شیراز و بقیه را در جنوب سپری کرده‌ام.

به مدت چهار سال فرمانده مرکز آموزش تکاوران دریایی منجیل بودم و اکنون نیز پنج سالی می‌شود که در مسئولیت جانشینی بزرگترین منطقه دریایی (به لحاظ تجهیزات، نیروی انسانی و وسعت منطقه) نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هستم.

این منطقه از نظر تجهیزاتی از قبیل یگان‌های زیرسطحی و زیردریایی‌ها، ناوشکن‌ها، ناوچه‌ها، ناوهای پشتیبانی بزرگی دارد. از نظر هوایی به یگان‌های پروازی مثل بالگرد و هواپیما و در بخش یگان‌های موشکی نیز به یگان‌های تفنگ‌دار و دریایی مجهز هستیم که اینها پنج یگان رزمی به حساب می‌آیند.

 

 

در بخش نیروی انسانی هفت شهرکِ منازل سازمانی داریم که حتی امکان تحصیل دبیرستانی نیز در این شهرک‌ها فراهم است. در واقع یک‌وسه دهم از خاک جمهوری اسلامی ایران (لبه‌ی بندرعباس به سمت دریا) حیطه‌ی مسئولیتی ماست. به طوری که در رزمایش ولایت سال ۹۴ حدود دو میلیون و ۷۰ هزار کیلومتر مربع محدوده رزمایش ما بود.

نیروی دریایی در زمان جنگ تحمیلی چرخه اقتصاد کشور را اداره کرد/غربی‌ها باور نمی‌کردند ما ناوشکن ساخته‌ایم

آناج: سطح تجهیزات نیروی دریایی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حضور در دریا مستلزم تجهیزات کافی است؛ یعنی عملیات‌های دریایی تجهیزات محور هستند در حالی که قبل از پیروزی انقلاب بخش اعظمی از نیروی دریایی ما وابسته به کشورهای غربی بود اما با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، مستشاران خارجی فعال در سیستم ما، اخراج شدند اما قبل از رفتن چنین ادعا کردند که نیروی دریایی ایران به دلیل وابستگیِ که به غرب دارد، قادر به حرکت نخواهد بود. البته بعید هم نبود چون آنها یگان‌ما را وابسته بار آورده بودند و ما قدرت تولید هیچ قطعه‌ای را نداشتیم.

با این حال با تحمیل جنگ هشت ساله به ایران، نیروی دریایی با نشان دادن قدرت خود ادعای آنان را باطل کرد. برای مثال طی سلسله عملیات مروارید ظرف ۳۳ روز پرونده‌ی نیروی دریایی بعثی را تا آخر جنگ بست و به آنها اجازه حرکت نداد.

علاوه بر این نیروی دریایی ایران در طول هشت سال، چرخه‌ی اقتصادی کشور را که کاملا وابسته به نفت بود، اداره کرد. ۱۰ هزار فروند کشتی را اسکورت و بیش از ۳۰۰ میلیون تن کالا را به کشور وارد و خارج کرد.

هرچند آن زمان تمام تجهیزات ما وارداتی بود لکن ما در تامین و نگهداری آنان مبادرت کردیم و بالاخره به مرحله‌ی تولید رسیدیم. ما ساخت ناوشکن جماران را آغاز کردیم در حالی که  در دنیا فقط ۱۴ کشور می‌توانند ناوشکن بسازند؛ ما باید می‌ساختیم چون ناوشکن بسیار مهم است و باید تجهیزات کامل زیرسطحی، سطحی و هوایی داشته باشد و در همه‌ی این حوزه‌ها دفاع کند. کشورهایی هم که ناوشکن تولید می‌کنند جهت ساخت قطعات مختلفی چون موتور، موشک و غیره با دولت‌های مختلف قرارداد امضا می‌کنند؛ یعنی این ۱۴ کشور در بخشی از تولید خود وابسته به کشورهای دیگر هستند اما حضرت آقا به ما دستور دادند ناوشکنی تولید کنیم که قابلیت دریافت هلی‌کوپتر و پرتاب موشک را داشته باشد؛ ما کار را به انجام رساندیم و ناوشکن را به آب انداختیم اما غربی‌ها هنوز هم قبول نمی‌کردند که ما ناوشکن ساخته‌ایم! تا اینکه حضرت آقا خود برای راه اندازی رسمی آن تشریف آوردند.

جالب است بدانید که آن زمان امیر سیاری به هندوستان رفته بود و فرمانده نیروی دریایی یکی از کشورها به امیر گفته بود ماکتی را که ساخته‌اید چه زمانی وارد آب می‌کنید؟! امیر هم به او گفته بود آنچه می‌گویید ماکت نیست ناوشکن واقعی است؛ سال بعد که همایش کشورهای حاشیه‌ی اقیانوس هند برگزار شد، ناوشکن ما طی هفتاد روز در دریا ماموریت انجام داد.

اگر آمریکا جرأت حمله داشت تاکنون این کار را انجام می‌داد

آناج: یکی از مسئولین گفته بود آمریکا با فشار دادن یک ماشه می‌تواند کل تاسیسات ایران را نابود کند، یعنی ما آنقدر ضعیفیم که وجودمان به یک ماشه بستگی دارد؟

اکنون ما به قدرتی رسیده‌ایم که در توناژهای مختلف سنگین، نیمه سنگین و سبک تولید می‌کنیم و علاوه بر آن زیردریایی‌هایی را که در گذشته از کشورهای دیگر وارد کرده بودیم، بازطراحی کرده‌ایم. این درحالی است که برخی کشورها در حاشیه‌ی اقیانوس هند هم‌زمان با ما شروع به ساخت زیردریایی کرده بودند اما نتوانستند کارشان را به انجام برسانند و آن را تبدیل به نمایشگاه کردند. ما به این موفقیت‌ها بدون اینکه از کشوری دیگر کمک دریافت کنیم، دست یافتیم و اکنون در دریا حضور فیزیکی داریم.

 

 

تا کنون ۴۰ ناوگروه ما بیش از ۲۶ بار کره‌ی زمین را طی کرده‌اند و با دزدان دریایی برخورد و از منابع و منافع ملی دفاع می‌کنند ولی کشوری مثل روسیه با آن همه تجهیزات نتوانست کشتی به سرقت رفته‌ی خود را نجات دهد؛ در حالی که وقتی کشتی ما را تصرف کرده بودند با ناوشکن جماران ورود کرده و ظرف هفت روز کشتی‌مان را نجات دادیم.

کسانی که فکر می‌کنند آمریکا با کشیدن یک ماشه می‌تواند ما را نابود کنند بدانند که اگر آمریکا چنین قدرتی داشت تا بحال این کار را انجام می‌داد اما او از قدرت ما خبر دارد و هرگز این جرأت را به خود نمی‌دهد چون حضور ما بسیار مقتدرانه است.

آناج: چه لزومی دارد ایران در آب‌های آزاد حضور داشته باشد؟

برخی نیز می‌پرسند اگر واقعا ایران تا این حد قدرتمند است پس دلیل حضور آمریکایی‌ها در خلیج فارس چیست؟ باید بگویم حضور بی‌ضرر همگان در آب‌های آزاد بلامانع است و ما هم به آب‌های آزاد از دریای سرخ، اقیانوس آرام، اطلس تا سواحل چین می‌رویم اما کسی هم مانع‌مان نمی‌شود. مهم این است که ما در آب‌های آزاد حضور داشته باشیم وگرنه مثل دانش آموزی که تعداد غیبت‌هایش از حد متعارف بگذرد، نامش را از لیست دانش آموزان خط می‌زنند.

رهبر انقلاب دستور دهند ناو هواپیمابر هم می‌سازیم

آناج: آیا برنامه‌ای برای ساخت ناو هواپیمابر دارید؟

ناو هواپیمابر در استراتژی نیروهای مسلح و استراتژی دفاعی ما جایگاهی ندارد زیرا دولت‌هایی که صاحب ناو هواپیمابر هستند و بالگردهایی با تیراژ بالا دارند اغلب اهداف کشورگشایی، تهاجمی و استکباری را دنبال می‌کنند اما این با شعارهای ما هم‌خوانی ندارد چون ما نیروی بازدارنده هستیم؛ یعنی اهل جنگ نیستیم و اهل تسلیم هم نیستیم و اگر روزی در استراتژی کشور به این نتیجه برسیم که ما به ناو هواپیمابر نیاز داریم قطعا آن را می‌سازیم. البته در فرمایشات حضرت آقا به ناو هواپیمابر نیز اشاره شده اما فعلا دستور آغاز ساخت آن صادر نشده است چون ما نیاتی را که پیش‌تر توضیح دادم نداریم، بلکه نیت ما حضور متعارف در آب‌های آزاد است. به هرحال مطمئن باشید که اگر ما نیاز به ناو هواپیمابر داشته باشیم، به سهولت آن را می‌سازیم و هیچ عاملی هم نمی‌تواند مانع شود.

سیاست نمی‌گذارد، اظهار نظر کنم!

آناج: چرا کشتی حامل کمک‌های انسان دوستانه به یمن از مسیرش منحرف شد؟

البته با توجه به مسائل سیاسی مطرح در خصوص موضوع یمن، من نمی‌توانم در این مورد اظهار نظر کنم و فقط در همین حد می‌توانم پاسخ بدهم که وقتی مسئولین رده بالای سعودی‌های ملعون ورود نیروی دریایی از تنگه باب المندب را ممنوع کردند به دستور فرماندهی نیروی دریای از باب المندب عبور و به سمت دریای سرخ حرکت کردیم و حضور مقتدرانه‌ی خود را به کشورهای دیگر نشان دادیم. در واقع ما در همه‌ی ابعاد آمادگی لازم را داریم و با حضور کیفی مدافع حریم ولایت و منافع (مثل کشتی حاوی غله که متعلق به کشور ماست و ما آن را اسکورت می کنیم تا توسط دزدان دریایی تصرف نشود) و منابع ملی (آب‌های سرزمینی و غیره) هستیم.

 

 

یکبار کشتی گرفتار در آتش سعودی‌ها را نجات دادیم/اقدامات سپاه و ارتش مکمل یکدیگر است

آناج: همکاری نیروی دریایی ارتش با نیروی دریایی سپاه تا چه اندازه مفید است؟

منطقه‌ی مسئولیت ما شرق تنگه هرمز به سمت دریای عمان و شمال اقیانوس هند تا سمت مدار ۱۰ درجه ادامه دارد. منطقه‌ی غرب تنگه هرمز به سمت اقیانوس هند و شمال خلیج فارس نیز محدوده‌ی نیروی دریایی سپاه است. ما در کنار یکدیگر به عنوان مکمل عمل می‌کنیم؛ با هم هماهنگ بوه و عملیات‌های گوناگون مشترک را نیز اجرا می‌کنیم و در عین حال هریک ماموریت‌های تعریف شده خاصی را داریم.

ما در دریا به تمامی دولت‌ها حتی آمریکا، چین، بحرین و قطر کمک کرده‌ایم؛ برای مثال یکبار کشتی عربستان آتش گرفته بود که بالگرد ما به کمک آن‌ها رفت و مصدومان را نجات داد؛ یکبار نیز کشتی چین را نجات دادیم که فرمانده‌شان می‌گفت نمی‌دانم با چه کلماتی و چگونه از نیروی دریایی ارتش ایران تشکر کنم. لذا وقتی امیر سیاری به چین رفته بودند در یک مراسم تشریفاتی بی‌نظیر، در حد رئیس جمهور از وی استقبال کردند و گفتند ما آن تشریفات را برای هیچ مسئولی برگزار نمی‌کنیم مگر شما که از جایگاه ویژه‌ای برخوردارید.

نویسنده
احمد مظفری
مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی حرف های رکیک و افترا باشد به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • ادب و احترام را در برخورد با دیگران رعایت فرمایید.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *